Gå til innhold

Mer om Vista og OEM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det han sier i kommentarene er jo at du MÅ kjøpe ny lisens dersom du gjør for mange endringer i lisensen... men dersom du er veldig flink til å smiske med telefondamene som sitter i andre enden når du ringer for å få reaktivert windows etter for mange hardware oppgraderinger/endringer så vil du ha en sjanse til å overtale disse til å reaktivere windows...

 

Det er altså helt opp til dine karismatiske ferdigheter som smisker å få gjenåpnet windowsen din... Men det spørs hvor mange ganger du får muligheten til å smiske deg til det før de sier nok, nå må du kjøpe ny windows.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor denne diskusjonen fortsatt er levende. Leser ikke folk det som står her, og legger man kun vekt på poster med usikkerhet og negativitet?

 

Jeg gir opp.

Og ikke minst, jeg har lest nok til å skjønne at OEM er helt topp for meg som hjemmebygger, det til tross for at jeg skal knuse 25poengsgrensa før kongen vinker på 17.mai.

Det eneste jeg mister er mulighet til support (har aldri ringt til MS og kommer ei heller til å gjøre det) og fremtidige oppgraderingsmuligheter. Jeg kjøper OEM idag og kjøper OEM neste gang, oppgraderingspakka er uansett dyrere og dermed uinteressant.

Forvirring fra MS eller ei, denne tråden er i alle fall til god hjelp for å underbygge enhver spire til usikkerhet ;)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg skjønner ikke hvorfor denne diskusjonen fortsatt er levende. Leser ikke folk det som står her, og legger man kun vekt på poster med usikkerhet og negativitet?

 

Jeg gir opp.

Og ikke minst, jeg har lest nok til å skjønne at OEM er helt topp for meg som hjemmebygger, det til tross for at jeg skal knuse 25poengsgrensa før kongen vinker på 17.mai.

Det eneste jeg mister er mulighet til support (har aldri ringt til MS og kommer ei heller til å gjøre det) og fremtidige oppgraderingsmuligheter. Jeg kjøper OEM idag og kjøper OEM neste gang, oppgraderingspakka er uansett dyrere og dermed uinteressant.

Forvirring fra MS eller ei, denne tråden er i alle fall til god hjelp for å underbygge enhver spire til usikkerhet ;)

7845805[/snapback]

Du mister også muligheten til å reaktivere windowsen din... uten å kjøpe ny lisens ifølge den bloggen der og diskusjonen som fortsatte på bloggen.
Lenke til kommentar

Er så drittlei å lese alt om aktivisering, selv bytter jeg PCdeler OFTE, og alternativet er jo da RETAIL, men det koster 5000, og så mye hakke jeg å bruke på ett program/os, er for dumt dette, blir tvunget til retail,og forsåvidt VISTA pga eneste grunn til upgrade er directx 10 pga jeg er aktiv gamer..jaja, får håpe prisen synker litt etterhvert...

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg skjønner ikke hvorfor denne diskusjonen fortsatt er levende. Leser ikke folk det som står her, og legger man kun vekt på poster med usikkerhet og negativitet?

 

Jeg gir opp.

Og ikke minst, jeg har lest nok til å skjønne at OEM er helt topp for meg som hjemmebygger, det til tross for at jeg skal knuse 25poengsgrensa før kongen vinker på 17.mai.

Det eneste jeg mister er mulighet til support (har aldri ringt til MS og kommer ei heller til å gjøre det) og fremtidige oppgraderingsmuligheter. Jeg kjøper OEM idag og kjøper OEM neste gang, oppgraderingspakka er uansett dyrere og dermed uinteressant.

Forvirring fra MS eller ei, denne tråden er i alle fall til god hjelp for å underbygge enhver spire til usikkerhet ;)

7845805[/snapback]

Du mister også muligheten til å reaktivere windowsen din... uten å kjøpe ny lisens ifølge den bloggen der og diskusjonen som fortsatte på bloggen.

7846400[/snapback]

 

Feil, feil, feil og feil. Som det er sitert flere ganger i denne tråden og kan tydeligvis ikke gjentas nok, du må i det miste lese alle kommentarene, spesielt de f.o.m 30.01.07

Edit: Det har kommet noen endringer i bloggen til Rune, så denne informasjoen er nok litt utdatert nå.

Jeg ser at det jeg har skrevet kan virke som om man MÅ kjøpe ny lisens ved maskivareendringer utover 25 "endringspoeng". Det som ofte skjer er at man mister oppgraderingsrettgheter og support fra leverandøren for maskinen som har OEM lisens, om man gjør store endringer som medfører reaktivering. Husk også at om man kjøper OEM lisens og åpner forseglingen på pakken for eget bruk så er man selv ansvarlig for support. Man MÅ derfor IKKE kjøpe ny lisens om man kan leve med dette.

 

Jeg lurer nå bare på en ting , hva slags maskinvare MÅ man kjøpe for å være beritteget OEM lisens ?

Dette punktet trengs også å repeteres gjevnlig, man trenger ikke lenger å kjøpe noe hardware for å kunne kjøpe en OEM lisens. OEM lisenser kan nå kjøpes separat. Dette ble endret i fjor høst/tidlig vinter, bl.a for å ta høyde for selvbyggere.

Endret av crowly
Lenke til kommentar
Du mister også muligheten til å reaktivere windowsen din... uten å kjøpe ny lisens ifølge den bloggen der og diskusjonen som fortsatte på bloggen.

7846400[/snapback]

Står ingenting om det. Det står følgende:

Du trenger bare å reaktivere. Ny lisens må du kjøpe om du ønsker å opprettholde rettigheter til oppgradering og support. Det vil variere noe fra maskinleverandør til maskinleverandør. Husk også at om du har gyldig garanti på maskinvaren din fra leverandøren din og maskinvaren ryker, så er lisensen fortsatt gyldig.

 

Det du mister er mulighet til oppgradering til en 'bedre' versjon av Vista (f.eks Home - Ultimate) eventuelt en fremtidig oppgradering til Vista2 eller hva det kommer til å hete.

Alle sikkerhetoppdateringer Service Packs osv er tilgjengelige

Windows Update (og Microsoft Update) er en kostnadsfri tjeneste til alle våre kunder med gyldig lisens, uavhengig om det er Retail eller OEM. Windows Update gir patcher, bugfixer, sikkerhetsfixer, software oppgraderinger, service packs og av og til nye applikasjoner.

 

Ved å kjøpe en OEM versjon må du selv stå for support da du på en måte både er kunde og leverandør.

Er man i tvil om dette passer for deg så kjøp retail, da har du alle rettigheter for support hos Miscrodoft. Hvis man ikke er i tvil, som meg, er OEM midt i blinken og har i tillegg en helt ok pris. Om jeg må ringe MS et par ganger de nærmeste åra plager meg ikke stort.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Vel, ny dag, nye definisjoner fra MS

Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves..

Da ble plutselig OEM-versjonen mye mindre attraktiv for min del :nei: Og det motstrider tidligere uttalelser fra MS også: http://news.yahoo.com/s/zd/20070126/tc_zd/199653

 

På den andre side er vel dette ganske likt dagens situasjon med XP?

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Hvordan skal MS få sjekket om det hovedkortet jeg bytter er defekt eller ikke ? Så lenge hovedkortet er av samme eller tilsvarende type så trenger man ikke ny lisens, se punkt 3 i bloggen. At det ryker ett hovedkort flere ganger i løpet av året er vel lite sansyneling...

 

Dette motstrider jo poeng systemet om at ett hovedkort = 9 poeng. Slik som punkt 2 er formulet nå så blir jo ett nytt fungerende hovedkort = 25 poeng + ny lisens, det er ganske latterlig.

 

Hvis jeg skulle kjøpe vista, så tror jeg fortsatt at en OEM versjon blir billigere enn retail, selv om jeg kjøper enn ny etter oppgradering. Oppgradere ca hvert 2.5 år, så lenge det kommer en ny windows før om ca 7 år, så tror jeg det skal gå bra.

Men vil nok prøve å få den "gamle" OEM'en til å fungere først.

Lenke til kommentar

Jeg får argumentere på samme måten som dere jeg også da:

Man legger altså sammen poengene for hver hardware endring siden første installasjon av Vista, og om disse overskrider 25 poeng så vil Vista be om å bli reaktivert. Dette betyr at om du har en maskinvarebundet versjon av Vista (OEM) så må du kjøpe ny lisens.

 

Dette ble foreksempel skrevet i dag av Rune:

Hei Stefan:

 

Jeg er enig at systemet kunne vært enklere. Men dette er systemet slik jeg har forstått det. Husk at jeg ennå ikke har fått avklart 100% dette med ny lisens etter at Vista ber om reaktivering. De fleste signaler jeg får er at man ikke må ha ny lisens ved reaktivering, men at et hovedkortbytte krever ny lisens (enda ubekreftet). Dette gjelder uansett bare for OEM lisensen. Virtuell hardware vil ikke telle poeng, slik jeg har forstått det.

 

I denne posten i dag så virker det plutselig som om Rune ikke vet noe som helst om det han har skrevet i hele denne bloggen tidligere... Jaja, vi får bare vente å se hvordan det blir med de som prøver det ut...

Lenke til kommentar
Hvordan skal MS få sjekket om det hovedkortet jeg bytter er defekt eller ikke ? Så lenge hovedkortet er av samme eller tilsvarende type så trenger man ikke ny lisens, se punkt 3 i bloggen. At det ryker ett hovedkort flere ganger i løpet av året er vel lite sansyneling...

7847173[/snapback]

Det har ingenting å si om hovedkortet er av eksakt samme type og revisjon. Dersom du finner på at du skal bruke bitlocker for eksempel (som man blir oppfordret til på det sterkeste av MS) så må du ha TCM brikken på hovedkortet ditt aktivert. Det eneste formålet med denne brikken er å gi hovedkortet ditt en unik identifikasjonsnøkkel slik at MS (og andre som selger DRM media) kan kjenne igjen hovedkortet ditt slik at du for eksempel ikke kan spille av musikk kjøpt via iTunes på noen andre sitt hovedkort eller noen andre sin mp3-spiller, o.l.

 

Edit: Eller slik at du må betale for en ny OEM lisens når du bytter hovedkort...

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

ibrota: Den satt en effektiv demper på det meste tenker jeg :p

Da slapp jeg å kjøpe Vista inntil jeg bytter maskin til høsten eller neste år. Hadde tenkt å kjøpe nå, men det trenger jeg jo ikke tenke på lengre.

 

Helt utrolig at MS ikke klarte å presentere disse restriksjonene på et tidligere tidspunkt. Det lå kanskje i kortene, men da kunne de skrevet to ord før all verdens spekulasjoner og rykter begynte å flomme over i alt som er av forum og nettaviser.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
ibrota: Den satt en effektiv demper på det meste tenker jeg :p

Da slapp jeg å kjøpe Vista inntil jeg bytter maskin til høsten eller neste år. Hadde tenkt å kjøpe nå, men det trenger jeg jo ikke tenke på lengre.

7847215[/snapback]

En liten showstopper det der ja... Men jeg mener lisensen binder OEM-utgaven av XP til hovedkortet også, men i praksis blir det ikke håndhevet. I alle fall er det sannsynligvis enkelt å omgå problemet vil jeg tro; ta frem hammeren og masser hovedkortet litt så har du ditt "på det rene" når du ringer for å reaktivere ;)
Lenke til kommentar

Men med retail versjonen kan en altså bytte maskin/hardware/hovedkort så ofte som en vil uten å ta kontakt med microsoft for å aktivere OS'et ?

Et operativ system varer jo gjerne i 5-6 år mens hardwaren blir utdatert på 1-2 år... sannelig ikke lett å vite hva en skal gjøre. oem versjonen er veldig aktuelt om en faktisk kan reaktivere om en legger poengene til bunn om en passerer 25 poeng ring og få ny kode... La oss si at en har laptop, denne går istykker innen et år mistet i bakken og ikke har forsikring.. kan jo velge å kjøpe laptop uten OS og ringe til microsoft å si at maskinen gikk istykker og ønsker å flytte os på den nye laptop.. er dette gangbart tro ?

Lenke til kommentar
Men med retail versjonen kan en altså bytte maskin/hardware/hovedkort så ofte som en vil uten å ta kontakt med microsoft for å aktivere OS'et ?

Et operativ system varer jo gjerne i 5-6 år mens hardwaren blir utdatert på 1-2 år...  sannelig ikke lett å vite hva en skal gjøre. oem versjonen er veldig aktuelt om en faktisk kan reaktivere om en legger poengene til bunn  om en passerer 25 poeng ring og få ny kode... La oss si at en har laptop, denne går istykker innen et år mistet i bakken og ikke har forsikring.. kan jo velge å kjøpe laptop uten OS og ringe til microsoft å si at maskinen gikk istykker  og ønsker å flytte os på den nye laptop..  er dette gangbart tro ?

7847327[/snapback]

 

Niks, men hvis du derimot flytter hovedkort og andre komponenter du mener hører hjemme over i den gamle så er det Ok-isj dersom det er samme produsent bla bla bla.

 

Tror ikke siste ord i denne saken er sagt fra microsoft sin side.

Det balanserer også helt på grensen av hva norsk lov tillater og akkurat det er nok en av årsakene til alt rotet hos MS-Norge. Det kan jo også synes som om de er i ferd med å bryte sin egen offesielle avtaletekst i selve lisenskontrakten på utenpå DVDen.

 

Det hele er ganske utrolig klossete og ikke så lite morsommt :-)

Lenke til kommentar
Det kan jo også synes som om de er i ferd med å bryte sin egen offesielle avtaletekst i selve lisenskontrakten på utenpå DVDen.

7847453[/snapback]

Det der er ganske interessant. Hva står egentlig trykket på lisensen på DVD'n man kjøper? Står det noe om at avtaleteksten kan endres uten varsel, på linje med iTunes eula'n?

Hvis dette ikke er omtalt tydelig kan man kanskje argumentere seg til ny produktnøkkel etter HK-bytte. Men da må vi kanskje hamstre OEM'er før MS rekker å trykke opp nye ;)

 

Det er som er synd for MS er at det nå er så utrolig mye fokus på OEM og da omstiller folk seg til å kanskje bruke 1000-1600 på en lisens. Nå forsvinner muligheten og billigeste mulighet er oppgradering til 2500,-. Den pyskologiske sperren mot å legge til ytteligere en tusenlapp eller to vil nok dytte mange over i piratbåsen igjen. Selv de som kanskje hadde tenkt for en gangs skyld å betale for seg..

Lenke til kommentar
Det kan jo også synes som om de er i ferd med å bryte sin egen offesielle avtaletekst i selve lisenskontrakten på utenpå DVDen.

7847453[/snapback]

Det der er ganske interessant. Hva står egentlig trykket på lisensen på DVD'n man kjøper? Står det noe om at avtaleteksten kan endres uten varsel, på linje med iTunes eula'n?

Hvis dette ikke er omtalt tydelig kan man kanskje argumentere seg til ny produktnøkkel etter HK-bytte. Men da må vi kanskje hamstre OEM'er før MS rekker å trykke opp nye ;)

 

Det er vel neppe rom i norsk lov uansett for å forandre avtalevilkår uten varsel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan skal MS få sjekket om det hovedkortet jeg bytter er defekt eller ikke ? Så lenge hovedkortet er av samme eller tilsvarende type så trenger man ikke ny lisens, se punkt 3 i bloggen. At det ryker ett hovedkort flere ganger i løpet av året er vel lite sansyneling...

7847173[/snapback]

Det har ingenting å si om hovedkortet er av eksakt samme type og revisjon. Dersom du finner på at du skal bruke bitlocker for eksempel (som man blir oppfordret til på det sterkeste av MS) så må du ha TCM brikken på hovedkortet ditt aktivert. Det eneste formålet med denne brikken er å gi hovedkortet ditt en unik identifikasjonsnøkkel slik at MS (og andre som selger DRM media) kan kjenne igjen hovedkortet ditt slik at du for eksempel ikke kan spille av musikk kjøpt via iTunes på noen andre sitt hovedkort eller noen andre sin mp3-spiller, o.l.

 

Edit: Eller slik at du må betale for en ny OEM lisens når du bytter hovedkort...

7847202[/snapback]

 

Hvem er det som frivillig vil låse musikk til et hovedkort ? er jo helt høl i huet dette da... hvordan få tilgang til musikken om hovedkortet havarerer.....

Må jo være mulig å spille av musikk i alle husets pc'er og fremtidige ny hardware!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...