Gå til innhold

Advarsel ang. kjøp av reflexvester til bil!


Jarmo

Anbefalte innlegg

Som de fleste vet så må alle biler ha minst 1 stk. reflexvest i bilen etter den 1. mars.

 

Har lagt merke til at uvitende butikker og større butikk/varehus selger vester som IKKE er godkjent av Statens vegvesen.

Husk merking:

Ny §41.2 Refleksvester i bil lyder som følger:

 

Bil skal være utstyrt med minst én refleksvest som tilfredstiller standard EN-471 klasse 2.

Refleksvester skal være lett tilgjengelige fra førerplassen.

 

http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?c...t&c=SVVartikkel

 

Mvh

Jarmo :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått en gratis refleksvest som det står G-sport på. Om den er i henhold til standarden eller ei skiter jeg i, jeg la den bare i hanskerommet, ute av syne, ute av sinn. Når jeg tenker meg om så har jeg fått en av far også, så da har jeg to, samt refleksbånd til armen. Jeg forlanger å se dette som standardutstyr i nye biler fra nå av, på lik linje med varselstrekanten. Mer pga prinsipp enn sikkerhet.

Lenke til kommentar
Hva skjer dersom man ikke har denne vesten?

Jeg gidder vel ikke å drasse rundt på en jævla vest som jeg aldri får bruk for...

7856951[/snapback]

Tja, lovverket sier du skal ha det, så noe form for straff regner jeg med (dvs bot mest trolig). Samt 2er-feil på EU-kontroll.

 

Hvor er problemet? Har du sett en refleksvest? Den kan lett ligge i hanskerommet, evt under gummimattene på gulvet, uten at noen trenger å vite at du er en slik 'feiging' som har refleksvest i bilen. :)

Lenke til kommentar
Statistikk viser at 3 personer omkommer årlig når de er på vei til å sette opp varseltrekant. Om en eller flere liv spares er dette tiltaket vel verdt det det koster i kroner og innsats å skaffe seg en vest.

7903628[/snapback]

 

Så folk burde bare drite i å sette opp en vareltrekant så spares 3 liv i året :) "logikken vinner igjen" :hmm::yes:

Lenke til kommentar
Statistikk viser at 3 personer omkommer årlig når de er på vei til å sette opp varseltrekant. Om en eller flere liv spares er dette tiltaket vel verdt det det koster i kroner og innsats å skaffe seg en vest.

7903628[/snapback]

 

Så folk burde bare drite i å sette opp en vareltrekant så spares 3 liv i året :) "logikken vinner igjen" :hmm::yes:

7915555[/snapback]

Mulig man sparer de 3 liva, men hvor mange nye dødsfall blir det av at en bil med motorstopp står parkert midt i trafikken uten noe form for varsel på forhånd..?

 

Skjønner fremdeles ikke hva folk maser etter, hvorfor er dette negativt? Har man ikke 40kroner og forståelse for hvorfor regelen innføres, burde man heller ikke ha lappen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...