Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp til forklaring av moms!


Itw

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg og en kompis driver bedriften Uberbillig.com og har nå fått spørsmål om en stor bestilling, og da kommer jo dette med moms inn.

 

Siden vi ikke har hatt omsetning for over 50000kr ennå har ikke vi tenkt så mye på det.

 

Men hva skjer da når en bedrift skal bestille hos oss?

Betaler de da prisen uten moms?

Eller betaler de prisen med moms?

 

Skjønner velig lite av dette, så lurer på hvordan dette fungerer...

 

For at vi skal kunne gi de ett tilbud må vi skjønne hva vi sitter igjenn med..

 

Når vår utsalgspris er 1600kr pr.sett og en bedrift kjøper ett, hvordan blir regnestykket for oss?

 

Håper noen har tid å hjelpe oss litt:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, vanskelig. Ikke ta mitt ord 100 % på dette, men hvordan har dere kommet frem til prisen pr. sett på kr 1 600? Hvis dere kjøper produktet fra en leverandør/grossist, og dere har regnet dere frem til kr 1 600 (ved selvkostmetoden e.l.) så er vel momsen i de 1 600.

 

En bedrift skal også betale merverdiavgift på 25 %, og dette føres som inngående mva i et regnskap, samtidig som det føres som utgående mva hos dere (fordi dere selger varen ut).

 

Det er i hvert fall dette vi har lært i regnskap på skolen (går sektetær med regnskapsføring), at alle firmaer som kjøper inn varer betaler 25 % (evt. 14 % eller hva det er) mva.

 

Så dere fører utgående mva på varer dere selger ut, og inngående mva på varer dere kjøper inn - dette SKAL skilles ut av varebeløpet og føres på fakturaen, prisen både før og etter moms. Skal se om jeg finner en oppgave som går på det.

Endret av spirrevipp1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Prisen vår har vi regnet ut etter prisen pr.sett vi betaler og frakt + moms som vi betaler av dette inn i landet.

 

Inn i Norge betaler vi jo 25% moms av verdien som vi tar inn.

Men p.r i dag så ser jo ikke vi de pengene igjenn..

Ettersom vi ikke er momspliktig ennå.

 

Så i ett regnskap skal vi ikke regne med momsen?

Vi betaler jo moms inn i norge, vi må jo få det igjenn en plass?

Lenke til kommentar

Dersom dere er i mva-registeret(usikker på betegnelse):

 

Når dere kjøper inn en vare betaler dere varens pris + frakt + toll + moms(eller er momsen inkl i tollen?). I regnskapet fører dere opp momsen på varen, og innprisen. Denne får dere igjen år momsoppgaven er registrert inn(hver andre måned). Deretter legger dere på fortjeneste på varen for at dere skal gå rundt(klare dere økonomisk), og når dere selger varen igjen legger dere på momsen igjen. Varens utpris og moms skal også regnskapsføres. Denne momsen må dere betale inn til staten. Det er da lurt å sette denne bort med en gang slik at dere har dette på konto når den skal betales(man trekker vel også fra det som man skal ha igjen vil eg tro).

 

 

Slik har hvertfall eg blitt forklart det.

 

Og et par linker:

link 1

link 2

link 3

Lenke til kommentar

Okei så vi betaler mere i moms enn vi får inn da.

For momsen vi betaler når vi tar varen inn til norge er jo for ett lavere beløp en det vi selger det for.

 

Noen som har peil på hva det koster å ha en regnskapsfører?

 

 

Hadde vært gøy å få sett ett eksempel på et ortli regnskap.

Da hadde man sikkert skjønt mere:)

Lenke til kommentar

Tror du har fått en del gale svar her..

 

Så lenge selskapet ditt ikke er registrert i mva-registeret, kan dere heller ikke kreve fradrag for inngående mva. Dere skal heller ikke utfakturere med mva.

Det har absolutt ingenting å si om dere utfakturere til en privatperson eller et mva-plitig selskap, så lenge dere selv ikke er registrert.

 

Når dere passerer grensen for avgiftspliktig omsetning på kr 50 000 må dere registrere dere i mva-registeret. Det heter seg at man da skal etterfakturere mva på tidligere salg, men det sier seg vel selv at dette er umulig i praksis.

Om man vet at man kommer til å gå over kr 50 000 i omsetning er det normalt å utfakturere med mva fra dag 1.

 

En regnskapsfører koster ca kr 500 i timen pluss mva.

 

PS! Legger du ut slike spørsmål på økonomidelen så får du bedre svar enn her..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Beklager at jeg tar opp en såpass gammel tråd. Jeg ønsker å forstå mer om mva loven og hvordan den fungerer i praksis. Det meste av det som stod i denne tråden er forståelig, men det er en ting jeg ikke forstod:

 

TS er ikke mva registrert og skal således ikke beregne mva. i sitt regnskap. Men dersom han ut-fakturerer til et foretak som er mva. pliktig, kan ikke dette firmaet da får igjen momsen? Bør ikke da mva. være spesifisert på fakturaen?

 

Snudd på hodet: Dersom jeg som mva. pliktig foretak handler varer fra et ikke-mva. pliktig foretak, og mottar en faktura hvor mva. ikke er spesifisert. Får ikke jeg da igjen mva. fra staten gjennom mitt regnskap?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

TS er ikke mva registrert og skal således ikke beregne mva. i sitt regnskap. Men dersom han ut-fakturerer til et foretak som er mva. pliktig, kan ikke dette firmaet da får igjen momsen?

Nei

 

Bør ikke da mva. være spesifisert på fakturaen?

Nei

 

Snudd på hodet: Dersom jeg som mva. pliktig foretak handler varer fra et ikke-mva. pliktig foretak, og mottar en faktura hvor mva. ikke er spesifisert. Får ikke jeg da igjen mva. fra staten gjennom mitt regnskap?

Nei

 

Unntaket AFAIK, er hvis du som ikke mva pliktig fakturerer for et beløp som etter at den er betalt vil overskride grensen som gjør den som sender fakturaen momspliktig, da kan man fakturere med moms for så i ettertid registrere seg i MVA registeret. Noen må gjerne rette på meg hvis jeg tar feil her, men mener etter egen hukommelse at det var slik da jeg også driver butikk og var i den samme situasjonen i min tid.

Lenke til kommentar

Når du krever inn merverdiavgift opptrer du som statens skatteoppkrever. Det handler med andre ord ikke om noe så enkelt som en linje på fakturaen (eller, i praksis, Mva-kode 0 eller 1/2/3/osv i regnskapsprogrammet).

 

Merverdiavgiftsloven bestemmer i § 15-11 at det bare er den som er registrert avgiftssubjekt som har adgang til å oppgi merverdiavgift i salgsdokumentasjon.

 

Videre bestemmes det at den som har oppgitt merverdiavgift uten lov skal sende melding til skattekontoret om dette innen ti dager etter utløpet av måneden salgsdokumentet ble utstedt eller rette feilen overfor kjøperen. Etter § 11-4 skal beløpet som er betegnet som merverdiavgift innbetales til skattemyndighetene, med mindre feilen rettes overfor kjøperen.

 

Det er dog ikke så enkelt at man kan innbetale avgiften og ferdig med det. Merverdiavgiftsloven § 21-3 bestemmer at slike feil kan straffe seg med inntil 100 % tilleggsavgift, og det er også straffbart etter § 21-4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene!

Men slik jeg forstår det blir det vel samme inntekt for meg som ikke-mvapliktig. Blir jo det samme om jeg fakturere for 100kr uten å ta i betraktning mva da jeg ikke er mva-registrert, eller fakturere for 125 inkl mva som kjøper da kan få igjen senere. Inntekten min og utgiften til kjøper til slutt er vel på 100kr uansett.. Har jeg forstått riktig?

 

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Så lenge kjøper har fradragsrett for inngående mva. spiller det liten (men ikke ingen!) rolle for vedkommende om du

fakturerer 100 kr eks.mva. eller 100 kr uten mva, men siden du bryter mva-kjeden ligger det jo mva i den siste prisen. Nemlig all den merverdiavgiften du har betalt, som du må hente inn igjen ved å bake det inn i utgående priser.

 

Hvis du hadde hatt fradragsrett for inngående mva hadde du ikke trengt å bake inn mva-kostnaden i utgående pris, så det er jo ikke 100 kr eks.mva. mot 100 kr uten mva., det er kanskje 90 kr eks.mva. mot 100 kr uten mva. Og det er en forskjell. Ikke verdens største forskjell, men den er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med mitt tilfelle:
Jeg mottar noen fakturaer av en person som har registrert enkeltpersonforetak.
Denne personen har ikke registrert seg i MVA-registeret, men fakturerer meg inkl. mva (jeg vet han har passert 50.000,- med god margin)
Jeg gidder ikke å tyste på han til myndighetene.
Skal jeg (være en kødd) og betale summen uten de 25% han legger på, eller bør jeg betale fakturaene i sin helhet?

Denne personen er èn av flere jeg leier inn ved behov for å utføre tjenester når oppdragsmengden er større enn timene i døgnet...

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...