Gå til innhold

Akam.no: Takk for meg 2


Gjest Slettet-VrCFcccD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei RGF.

 

Jeg beklager dette. Dersom du, eller noen andre, er uenige i hvordan en tråd blir moderert, er det alltid mulig å ta opp dette med forumstyret, eller med meg. Det er ingen som er ufeilbarlige, og man har ulike syn på hva som er rett og galt.

 

Moderatorer er ikke allmektige, og vi prøver å ha en så åpne holdning som mulig, innenfor grensene av vanlig folkeskikk og saklighet.

 

Vennlig hilsen

Erik

ps. Jeg kjenner ikke tråden det gjelder, så jeg kan ikke kommentere denne spesielt.

Lenke til kommentar

Jeg ser i diverse av disse diskusjonsfora at tråder blir stengt av diverse grunner. Hva er egentlig begrunnelsen for å gripe inn med å stenge tråder så lenge diskusjonen holder seg innenfor rimelighetens grenser? Er det folk som er glad i å leke politi?

Lenke til kommentar
Jeg ser i diverse av disse diskusjonsfora at tråder blir stengt av diverse grunner. Hva er egentlig begrunnelsen for å gripe inn med å stenge tråder så lenge diskusjonen holder seg innenfor rimelighetens grenser? Er det folk som er glad i å leke politi?

7769169[/snapback]

 

Her er forøvrig tråden. Her holdt ikke diskusjonen seg innenfor tråden men det ble bare OT samt at spørsmålet var besvart.

 

Synes Afseth gjorde helt rett i å stenge denne før det utviklet seg enda mer.

Lenke til kommentar

Ikke for å dømme, men din siste post i den tråden var:

Også enig i at folk kan søke, men mitt poeng var at man trenger ikke komme med disse bemerkingene hele tiden hvor man indirekte fremstiller trådstarter som en som ikke har funnet ut av søkeverktøyet. Da kan man heller la være å svare.

Og trådstarter spurte om dette:

hva er ett fisheye objektiv?

Ser ikke at moderatoren gjør feil her, alle har såklart meninger om ting, men kan man ikke bare lage en tråd under "Tilbakemeldinger...." da? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VrCFcccD

Det moderator gjorde var at han blandet rollene som diskusjonsdeltager og moderator.

 

Han skrev et innlegg og samtidig stengte tråden. Hadde han kun opptrådt som moderator og stengt tråden, hadde det i og for seg vært greit nok. (Ser forøvrig at mange andre tråder går mye lengre, selv om de er like mye "off topic").

 

Det han imidlertid gjorde, var å argumentere og så stenge tråden (faktisk i samme innlegg). Det blir etter mine oppfatninger helt feil og lite demokratisk. Hvis han mente den var så off topic at den måtte stenges, hvorfor da argumentere selv. I og med at han faktisk argumenterte, hvorfor stenge tråden og dermed nekte andre å diskutere videre.

 

 

Jeg deltar i noen faglige jobb-relaterte fora, og har aldri opplevd lignende. Hvis dette er praksis i dette forumet, tror jeg ikke at dette kan påvirkes, og oppsøker da heller andre forum istedet.

 

 

:no:

Endret av Slettet-VrCFcccD
Lenke til kommentar
Over og ut

:thumbup:

7768801[/snapback]

Det har alltid fasinert meg hvordan enkelte med "brask og bram" erklærer (selvfølgelig i egen tråd) at de slutter i forumet. Det sier ofte noe om vedkommende. Etter å ha lest den beryktede tråden så forstår jeg egentlig ikke reaksjonen til RGF i det heletatt...

Men takk for besøket RGF og lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Jepp. Man må ikke bli sur bare for at moderator stenger bare EN tråd. Jeg har ikke lest tråden. Moderatorer er ikke feilfrie. (Jeg har ikke funnet noen feil enda :) )

 

Hold ut litt til og prøv. Se litt statisk på dette. Dersom man får hver 10. tråd stengt, så er det bare å ta inn over seg at man gjør noe galt. Bare en stengt tråd danner for lite statistisk grunnlag til å ta avgjørelse.

 

 

Hilsen en med C i statistikk. :blink:

Lenke til kommentar

Skjønner godt at trådstarter føler frustrasjon, men synes ikke han har grunn til å trekke seg.

 

Grunnen til at jeg deltar på dette forumet er at det er så langt jeg vet det beste angående fototing på norsk (det på foto.no liker jeg ikke). Hadde jeg funnet et godt alternativ, hadde jeg trolig ikke vist meg her mer, da retningslinjene og modereringen på forumet er helt hårreisende og til tider gir utslag hinsides sunn fornuft. Det har enkelte ganger holdt hardt å ikke skrive et innlegg, men som oftest blir jo trådene stengt slik at man ikke kan legge inn en kommentar, noe som gir en følelse av at moderatorene allmektige og uangripelige. Har frekventert en rekke forum og ingen av dem kommer i nærheten av retningslinjene og modereringen på dette forumet og de fungere helt smertefritt. Også irriterende alle som "leker politi" og kommenterer emnefelt og innlegg generelt, når moderatorene er så aktive som de er her.

 

Måtte bare få sagt det. ;)

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Det moderator gjorde var at han blandet rollene som diskusjonsdeltager og moderator.

 

Han skrev et innlegg og samtidig stengte tråden. Hadde han kun opptrådt som moderator og stengt tråden, hadde det i og for seg vært greit nok. (Ser forøvrig at mange andre tråder går mye lengre, selv om de er like mye "off topic").

 

Det han imidlertid gjorde, var å argumentere og så stenge tråden (faktisk i samme innlegg). Det blir etter mine oppfatninger helt feil og lite demokratisk. Hvis han mente den var så off topic at den måtte stenges, hvorfor da argumentere selv. I og med at han faktisk argumenterte, hvorfor stenge tråden og dermed nekte andre å diskutere videre.

 

 

Jeg deltar i noen faglige jobb-relaterte fora, og har aldri opplevd lignende. Hvis dette er praksis i dette forumet, tror jeg ikke at dette kan påvirkes, og oppsøker da heller andre forum istedet.

 

 

:no:

7770482[/snapback]

 

Her misforstår du. Det moderator gjorde var å forklare ganske grundig hvorfor han stengte tråden, etter min mening mer realt enn å stenge den uten kommentarer.

Lenke til kommentar

Det er synd trådstarter ønsker å forlate forumet. Vil anbefale han å ta kontakt med den aktuelle moderator på pm og høre om begrunnelsen for stengingen og eventuelt ønske den åpnet igjen. Moderatoravgjørelser kan også overprøves ved å sende klage til froumstyret. Men da må det være en saklig grunn til at tråden skal åpnes igjen, dvs. at den ble stengt urettmessig og uten hold i retningslinjene.

(har selv ikke sjekket den aktuelle stengingen, dette er på generelt plan).

 

Det som er klinkende klart er følgende;

 

#13: Respekter dine moderatorer. De her er for å holde orden i forumet, ikke for å skremme dere vekk. Stenges en tråd, har dette en grunn. Om du er uenig i stengingen av tråden, ta det opp med moderatoren som stengte den via e-post eller private meldinger. Fører ikke dette fram, kan forumstyret kontaktes på e-post. Kraftig hetsing og uthenging av moderatorer fører til utestengelse uten varsel. En klage skal være begrunnet, være saklig og skal fremlegges i beherskede vendinger. Blir du sinna, er det lurt å vente 10 minutter før du sender en klage.

 

Denne tråden stenges av den grunn og i tillegg til at "takk for meg" tråder generelt sett blir stengt. Enkeltavgjørelser skal disuteres på pm med den aktuelle moderator, eventuelt forumstyret.

 

Man kan diskutere moderering og retningslinjer generelt i "tilbakemeldinger til forumet". Der kan trådstarter eller andre gjerne diskutere den aktuelle regelen som gjør at tråder som i dette tilfellet blir stengt, stenging av tråder generelt o.l. Slikt er høyst ønskelig og tilbakemelding fra brukere er det som gjør at vi kan tilpasse modereringen mest hensiktsmessig slik at den blir bedre.

 

Dette er ikke stedet (feilpostet) og enkeltavgjørelser får ikke egne tråder. Det får skje på generelt plan.

 

Håper trådstarter er villig til å revurdere, vi ønsker alle brukere velkommen her :)

 

Reaksjon på moderering mottas gjerne på pm.

Lenke til kommentar
Det moderator gjorde var at han blandet rollene som diskusjonsdeltager og moderator.

Det du oppfatter som deltakelse i diskusjonen, var grunnlaget for stengingen. Jeg deltok ikke i diskusjonen på noen annen måte enn å forklare avgjørelsen.
Jeg deltar i noen faglige jobb-relaterte fora, og har aldri opplevd lignende. Hvis dette er praksis i dette forumet, tror jeg ikke at dette kan påvirkes, og oppsøker da heller andre forum istedet.

 

 

:no:

Om du velger å forlate forumet, er det helt din sak. Forumet er verken en rettighet eller noe du er påtvunget. Men jeg må innrømme at det blir feil å forlate forumet på grunn av at du er uenig i én moderatoravgjørelse.

 

EDIT: Ser nå at tråden allerede er stengt. Hvis RGF har videre synspunkter kan de sendes til meg på PM.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...