Gå til innhold

Hvor mye "stæsj" kan jeg hekte på et 200W PowerSupply?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den CPUen trekker jo 60 - 65W (Ref sandpile).

Det er forskjell på hvordan PSUer oppfører seg på maks belastning. Men jeg syntes det høres meget tvilsomt ut. Hvis det i det hele tatt starter så er det stor sjangs for at det blir ustabilt. Og hvis du er riktig uheldig så tar PSUen kvelden og drar med seg noen andre komponenter i farta.

En 350W kan du jo få for 300kr hos Microplex.

Lenke til kommentar

Det står ikke noe om grafikk kort, men har en tabbel her som kan gi en pekepin.

 

Highpowered AGP 20 - 30W

Typical PCI 5W

Floppy 5W

CD-ROM 10 - 25W

RAM 5W per 64MB

IDE HDD 5 - 15W

System board 20 - 30 W

Processor P3(550Mz) 30W

 

Nå er denne tabellen litt gammel, men jeg trur du kommer til å slite med et ustabilt system

Lenke til kommentar

Jeg en en 200w psu på

-p4 1.8

-Seagate 80GB

-512 RAM

-Intel 845GL HK LYD/LAN/VGA

-3 vifter + boxed kjøler

 

Dette funker smertefritt!

 

Det du må se etter er at psu er 'godkjent' for din type cpu. f.eks var min cpu 'p4 - godkjent'. 200w er ikke bestandig 200w. Dessuten må du være litt sparsommelig med ekstrautstyr. F.eks et agp kort av litt råere natur bruker for mot 50w, og er dermed uaktuelt.

Lenke til kommentar

Hei! Hadde tidligere en Compaq m/200 W power,

Hadde en god del utstyr hekta på, og opplevde en

forferdelig ustabil maskin.

Hjalp mye etter datter`n tok over, og maskinen ble mer"plain".

Tror ikke du skal satse veldig mye på det poweret.

Hva med nytt tower? chaintec leverer tower m/360w power for rett under høvdingen!

Har selv VELDIG god erfaring med dette toweret.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-27 10:02, skrev Dan Hansen:

Har et kabinett med 200W PSU og hadde tenkt å sette i et hovedkort med en 1.2GHz AMD CPU, 512MB RAM, CD-ROM, CD-RW, Floppy, 100MB ZIP, ISDN-kort og en 80GB HDD.


Vil dette fungere?


 

Ser for meg at din neste post kan bli noe som: "hvorfor dør pc'en når jeg åpner cd-skuffen?" :smile:

(sett at du har auto.sikring)

 

ville ha putta litt penger i en bedre psu, bare for å være sikker. koster ikke mye

Lenke til kommentar

Hehe - "hvorfor dør pc'en når jeg leser denne meldingen?"

 

Jeg har flere kabinetter (og psu'er) - men tenkte jeg kunne bruke denne til noe også. Ble i sin tid levert med en Cel700 og har ellers kjørt alt dilldallet ovenfor.

 

Takk for mange svar - jeg gjør et forsøk og kommer tilbake med beskjed om hvordan det gikk ...

 

::Dan

Lenke til kommentar

Du sier noe ...

 

Hvis man tenker litt etter så hadde vi jo i "gamle dager" psu'er på max 200-250W og de drev jo svære 5,25" SCSI disker, tapestreamere pluss man kunne koble skjermen direkte til også.

 

Teoretisk sett burde man jo kunne hekte på enda mer idag enn i gamle dager ettersom teknologien sannsynligvis også må ha forbedret seg en del ...

 

::Dan

Lenke til kommentar

Det burde gå helt fint om PSU'en holder hva den lover. (200W) Men det kan hende det går ut over levetiden på den, og evt gir litt for lav spenning til hovedkortet og gjør ting ustabilt.

 

Det som har noe å si er hvor mye effekt som trekkes fra den (og om det ikke overstiger spec på 3,3v 5v og 12v'en) Effekt (Watt) kan du enkelt tenke deg til ved å se på hvor mye varme de forskjellige tingene i PC'n utvikler. Se f.eks på kjøleløsninga. Da ser du tydelig at CPU'en trekker myyye mer effekt enn f.eks ram'en (sikkert 20x mer)

 

BTW. Effekt (Watt) = Strøm (Ampere) * Spenning (Volt)

 

Bare prøv deg frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...