Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om noen skulle ha noen formening og argument om hvorfor tørrbulk går ned som idag så kjør på skulle elsket å høre noen forklaring, fordi det finnes ingen fundamental årsak i tørrbulk.

Den mest fundamentale av de alle. Frykt for nedgang i verdensøkonomien.

Jo enig et verdensøkonomien er i farlig farvann nå, men det ser ikke ut som detter har noen som helst innvirkning på bulk, overhodet. Kineserne har prøvd å presse ned ratene på skipene uten å lykkes, nå er jernmalm lagrene snart tomme og har to uker igjen før det er tomt, da må de ha mer uansett om US tar kvelden eller hva som skjer med dollarn. Uansett hvor bear dere måtte være så er sier CEO i Genko Shipping & Trading at den sell-off'n vi har sett de siste dagene skyldes at folk som ikke har innsikt i bulk er de som kvitter seg med aksjene, han er bull, EXM er bull, Billung er bull (kommer forøvrig på Hegnar TV på Onsdag 08.30 med Q3 resultater og videre guiding for 08', samt i studio 16.05 senere samme dag) Nei det er greit, respekterer at dere tydeligvis er meget negative til bulk det får så være.

 

 

Sitat Peter C. Georgiopoulos: "Lots of investors with no knowledge of drybulk panicing and selling into what is believed to be a bad market for drybulk shippers".

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Om noen skulle ha noen formening og argument om hvorfor tørrbulk går ned som idag så kjør på skulle elsket å høre noen forklaring, fordi det finnes ingen fundamental årsak i tørrbulk.

Den mest fundamentale av de alle. Frykt for nedgang i verdensøkonomien.

Jo enig et verdensøkonomien er i farlig farvann nå, men det ser ikke ut som detter har noen som helst innvirkning på bulk, overhodet.

 

Hva er det da som skjer med drys og de andre us bulk selskapene?

Lenke til kommentar

Sitter selv i gogl. Både direkte og indirekte. Hadde jeg vært negativ hadde jeg kvittet meg med aksjene i dag. Jeg er bare skeptisk til at folk hausser og oppfører seg som pyramidespill-medlemmer. Gogl er risky.

 

Overkontraheringen vil føre til krakk i ratene. Det er en naturlov.

Lenke til kommentar
Nei det er greit, respekterer at dere tydeligvis er meget negative til bulk det får så være.

Er ikke negativ til bulk, men vet av erfaring at alle sektorer blir berørt hvis vi får en skikkelig nedgang. Og det er så mange negative ting som vil påvirke markedet at det tror jeg vi får. Jeg tror de gode tidene i aksjemarkedet er over for denne gang.

 

Aksjemarkedet styres av forventninger til framtiden. Det hjelper det ikke at selskapene tjener penger i dag og neste år hvis markedet finner ut at verdensøkonomien går på en smell. Aktørene vet at det vil påvirke aksjemarkedet adskillig lengre enn det dagens inntjening og verdsettelse er basert på. Det er derfor ikke gitt at dagens kurser er de "riktige" hvis markedet plutselig skulle finne ut at de ikke er det.

Det finnes ingen trygghet i en fasit som sier at en aksje er verdt så og så mye ut fra hvor stort overskudd eller eiendeler selskapet har. Markedet er irrasjonelt på godt og vondt, styrt av grådighet, frykt og flokkmentalitet. Men selskaper som gjør det bra vil rammes mindre enn de som gjør det dårlig.

Dessuten; Aksjer som gir utbytte kan uansett være et alternativ til å ha pengene i banken (forutsatt at kostprisen ikke er for høy i forhold til utbytte).

Lenke til kommentar
Sitter selv i gogl. Både direkte og indirekte. Hadde jeg vært negativ hadde jeg kvittet meg med aksjene i dag. Jeg er bare skeptisk til at folk hausser og oppfører seg som pyramidespill-medlemmer. Gogl er risky.

 

Overkontraheringen vil føre til krakk i ratene. Det er en naturlov.

Pyramide, har da aldri sagt noe som helst om at dette her skal til himmelen. Det kan ikke legges skjul på at uten makro trøbbel ville sannsynligvis ikke vært på det nivået den er nå. I 2008 kommer utbytter også, da er først da GOGL vil tjene store penger, det er føst da 65% av flåten er på spot. BDI i 12-13000 er heller ikke usannsynlig og da vil inntjeningen bli enorm noe som også vil bli reflektert i aksjekursen. Dette kan ikke sammenliknes med noe pyramide, de tjener enorm med penger på å levere en tjeneste.

 

Når vi snakker om overkontrahering var faktisk Eaglebulk ikke bekymret for dette i det hele tatt under en pressekonferanse nylig, uansett dette er ikke lett og vite nå.

 

Nei jeg tror ikke GOGL skal til himmelen, men 100 i 08' er meget vell noe vi kan få se, Freddy vet hva han gjør og er best in the business :)

 

Det var også noen innen shipping som uttalte denne uken at Hang Seng kan gå på et krakk uten at dette faktisk vil få noen som helst innvirkning på tørrbulk markedet, den industrielle revolusjon er under oppseiling og sist dette var i 1945-70 for å bygge opp EU og Japan etter andre verdenskrig. Kina vokser og vi bli mindre og mindre avhening av USA og deres forbruk snart er det Kina den store og viktige aktøren.

 

Ja utbytte blir en form for det, med større risiko. Jeg prøver å få både utbytte samt kursstigning. Det får du i GOGL.

 

Du sitter i GOGL indirekte?

Får man spørre hva du har i GOGL?

 

Selv sitter jeg med 14600 aksjer.

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Dette kan ikke sammenliknes med noe pyramide, de tjener enorm med penger på å levere en tjeneste.

Sammenlikner på ingen måte gogl med en pyramide. Det er haussingen som minner meg om rallingen til pyramidemedlemmer.

 

Når vi snakker om overkontrahering var faktisk Eaglebulk ikke bekymret for dette i det hele tatt under en pressekonferanse nylig, uansett dette er ikke lett og vite nå.

Se litt på kontraheringslistene rundt forbi. Mange rederier dobler flåtene sine q4 2007 og 2008. Det er ingenting å snakke om en gang, det har skjedd 100 ganger før.

 

Nei jeg tror ikke GOGL skal til himmelen, men 100 i 08' er meget vell noe vi kan få se, Freddy vet hva han gjør og er best in the business :)

Ingen tvil. Fredriksen er en stor forretningsmann. Innehar mange av de samme egenskapene som Onassis.

 

Du sitter i GOGL indirekte?

Får man spørre hva du har i GOGL?

 

Selv sitter jeg med 14600 aksjer.

 

Indirekte ja.

 

Mengde spiller ingen rolle, Martin.

Lenke til kommentar

Nei enig at det kommer mye skip utover, men korken særlig i Newcastle Australia blir vell neppe noe mindre? Det ligger jo allerede båter der i flere uker nå.

 

Har du noe innsikt i hva som skjer når Panama Canal skal bygges om forresten?

 

Morsomt at du nevner Onassis, de gjorde seg som kjent sin formue på tørrbulk etter andre verdenskrig :)

 

Vi må heller ikke glemme det faktum at det er mye eldre skip i manges flåte særlig STX har mye gammelt. Dette må etter hvert skrapes.

 

Ja mengde spiller forsovet liten rolle, men hvordan sitter du "indirekte i GOGL" Enten sitter du vell med GOGL eller så sitter du vell ikke? Eller er det via et fond?

Endret av brutti
Lenke til kommentar

Golden Ocean Group Limited (`Golden Ocean` or

the `Company`) has agreed to sell the six panamax

newbuildings contracted in March 2007 at Pipavav

in India. The vessels are sold for net sale

proceeds of $352.8 million, and delivery to the

buyers is expected to take place between March

2009 and July 2010.

 

Golden Ocean will initially receive $70.6 million

of the purchase price. Golden Ocean will have the

responsibility to finance the construction of the

vessels with up to $174 million, before the

remaining part of the sales proceeds of $282.2

will be paid at the delivery of the vessels.

 

The transaction will give a positive result of

approximately $127 million, and this will be

recorded at delivery of the vessels.

 

Golden Ocean`s CEO Herman Billung says in a

comment: `This transaction illustrates our

Company`s dynamic approach to the market. We are

always looking for opportunities to increase

values to our shareholders on short as well as

long term basis.`

 

November 9, 2007

Hamilton, Bermuda

 

Contact Persons:

Herman Billung: CEO, Golden Ocean Management AS

+47 22 01 73 41

 

Geir Karlsen: CFO, Golden Ocean Management AS

+47 22 01 73 53

 

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=163201

Lenke til kommentar
Utrolig at GOGL er ned på en sånn nyhet.

GOGL blir shortet ihjel.

Kan ikke shorterne heller finne aksjer de ikke trenger å jobbe for å få ned der ledelsen er inkompetent og jævlig istedet skal det absolutt shortes på en av de aksjene med god inntjening, lav P/E, etterhvert gode utbytter og en meget kompetent ledelse & styret. Shorting burde ikke vært lov på enkelt aksjer som GOGL.

Lenke til kommentar
Kan ikke shorterne heller finne aksjer de ikke trenger å jobbe for å få ned der ledelsen er inkompetent og jævlig istedet skal det absolutt shortes på en av de aksjene med god inntjening, lav P/E, etterhvert gode utbytter og en meget kompetent ledelse & styret. Shorting burde ikke vært lov på enkelt aksjer som GOGL.

Du får be Fredriksen om å slutte å låne ut aksjene sine til shorterne da ;)

 

Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til at du alltid vil forklare nesten enhver nedgang i GOGL med shorting.

Lenke til kommentar

Flere rutte tradere har visst lastet opp idag, skal være duket for en god dag. De dagene GOGL har kjørt 5-8% så taes veldig mye av dette etter lunsj. Sier ikke at det skjer idag, men mulighetene ligger absolutt til stedet når inndekkningen av disse shortene starter. Jeg tror få er interresert sitte over onsdag og evt. ex-utbytte dager med GOGL short i porteføljen. Om noen så gjør det håper jeg de svir seg og lærer av dette.

 

Enhver nedgang? Har gjort det noen ganger, ikke si at GOGL ikke er shortet til den store gull medaljen idag?

 

Freddy legger ut aksjene sine for shorting fordi han hever rente av aksjene, det blir mye penger når låner ut en relativt liten del som han gjør.

 

Meglerehusene har sine agendaer og driver skittent spill, ikke sett dette enda så er det på tidet innse at de er en gjeng med skurker og pirater!

Endret av brutti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...