Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Skummel oppgang dette, 6,6 %, hver gang det er slike oppganger får jeg inntrykk av at det er program trading, der datamaskiner trader basert på endel parametre.

 

Det som skjedde i dag var at Dow Jones såvidt var under 8000, og satte en "dobbelt bunn" og det så startet et rally til 8500, en korreksjon til 8300 og så et vilt rally til 8800 i sluttminuttene.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Volumet var veldig høyt, akkurat som fredag 10 oktober, og stemningen i markedet var veldig lik som den var da før det plutselig eksploderte oppover. Jeg hadde noen aksjer som gikk opp 20-30 % og noen som gikk ned, og ikke var på kjøpslista til noen.

 

Det var akkurat som det lå en mengde kjøpsordre klare når den doble bunnen ble satt.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt med dårlige nyheter om dagen. Trodde sikkert det ble kjemperally i dag, men så lenge det bare er dårlige nyheter overalt, er det vel håpløst. Venter iallfall til mandag med et eventuelt kjøp av aksjer. Kan jo uansett være smart å vente for å se hvordan markedet reagerer på møtet i helgen.

Lenke til kommentar

det er virkelig jojo bevegelser nå og muligheter for tradere. Jeg venter på noe uventet. Slik markedet er nå så tror jeg det kommer noe ingen venter. Oljeprissjokk, terror, krig eller noe helt uventet som forandrer alt. Om Russland nærmer seg en kollaps, tror jeg de heller gjør noe desperat enn å kollapse.

Lenke til kommentar
eg skal kjøpe bjørn på mandag

 

(eit insideråd i form av kode)

For en hinsides post av deg.

 

Du får jo eventuelt begrunne hvorfor du skal kjøpe bear.

 

Selv kjøpte jeg bull nå på fredag, gikk inn med mye penger i det som er en longposisjon. "Alt" er negativt nå. Således er dette også priset inn. Etter mitt syn er derfor nedsiden minimal. Før har jeg ikke følt det har vært helsvart, nå syns jeg i høyeste grad det er tilfellet. Det betyr at de som skal selge, har solgt. Svært mange sitter på gjerdet. Som vanlig vil Ola Nordmann gå inn når ting ser lyse ut igjen, men da er jo børsen langt høyere enn i dag. Folk lærer ikke! Det var når alt så lyst ut, da Oslo Børs var i 400-500, at man ikke burde være i markedet. Mens nå når alt ser mørkt ut, det er jo da man burde gå inn.

 

Mitt tips er definitivt å være long om man går inn dog. Mye kan skje det neste halvåret. Dessuten "vet" man at hele 2009 blir meget dyster. Halve 2010 også. Om noe skulle plutselig se lysere ut, så vil børsene ta seg oppover igjen. Som jeg er inne på, så er det ikke mer enn noen lyspunkt de kommende månedene, som skal til for å snu børsene.

 

Ingen vet jo hvor bunnen er. Men man kan selvsagt vente ting ut enda, å prøve å treffe helt på bunnen. Men bunnen kommer ofte helt uventet. 210 er jo bunnen foreløpig, men det kan også være den endelige bunnen. Jeg gikk inn på fredag fordi jeg tror ting vil snu på børsen neste uke. Men man må selvsagt være forberedt på at børsen kan gå en del lengre ned. Derfor må man være long.

 

Det folk må tenke mest på, er å gå inn i selskap som er solide. For det er klart at en god del selskap kan gå konkurs utpå våren og hele neste år. Så her må man plukke solide selskap. Dette er nok selvsagt, det har også blitt sagt mange ganger. Men jeg nevner det siden det er ekstremt viktig å ha i bakhodet. Så kan jeg legge til at selskap med mye cash i tillegg, antakelig er de beste kjøpene av alle. NHY eller Røkkes Aker sitter på mye cash som de kan kjøpe opp andre selskap for - de blir fort store vinnere når krisen letter på seg. Ellers har man jo aksjer som Yara, som de fleste burde ha mer enn et øye festet på.

 

Det er i disse tider man skal følge tett med. Man må heller ikke la seg skremme. For det er jo nå når alt er på det mørkeste at man gjør de beste kjøpene. Nå snakker jeg om longere som meg selv. Traderne får fare på egen risiko.

Lenke til kommentar
det er virkelig jojo bevegelser nå og muligheter for tradere. Jeg venter på noe uventet. Slik markedet er nå så tror jeg det kommer noe ingen venter. Oljeprissjokk, terror, krig eller noe helt uventet som forandrer alt. Om Russland nærmer seg en kollaps, tror jeg de heller gjør noe desperat enn å kollapse.

Det markedet venter nå, er verdens undergang. "Alt" er negativt, som jeg var inne på ovenfor. Selvsagt kan vi gå lengre ned, men det er ingen selvfølge. Bare markedene får noen lyspunkt, i det som nå er helsvart, så vil det ta seg oppover.

 

Men verdens undergang vil ikke komme! Derfor sier det seg selv at det meste av nedsiden er tatt ut. Men det kan altså komme en siste wash-out. Jeg er klar over det. Jeg vet også at en del venter på nettopp det. Mange av de kaldeste, mest proffe og fornuftige investorene som er klare til å kaste seg på dersom dette skulle komme.

 

Men vil en slik washout overhode komme? Det vet jo ingen. Men man kan jo vente og se det ann. Men da risikerer man også å henge etter. De som går inn i bear nå, elle går short - de må jeg si at jeg syns er modige. Når ting er så negative som de er nå, og folk har tatt det innover seg. Så er det ikke mye nedside igjen. Grådighet er farlig spesielt nå.

 

Mitt hovedtips er å legge en plan nå. Vi er på meget spennende nivåer. Da er det viktig å være klar på hva man skal gjøre dersom a, b eller c skjer. Jeg tror man har ekstremt mye igjen for å tenke igjennom ting på forhånd nå. Altså om man vil vente ting ut uansett, kaste seg inn ved en evt. washout nå, kjøpe nå. Hvis ikke man har tenkt igjennom ting nå på forhånd, så tror jeg man fort kan sitte med skjegget i postkassen de neste ukene.

Lenke til kommentar
lansky: eg kjem hvertfall med eigne tips, du gjenfortel jo berre det du har lese i dn og høyrd på cnbc

Det gjør jeg vel ikke!

 

Dette er egne betraktninger. Jeg kopierer aldri andre. Analytikerne som formidler sine syn til dn etc., er jo veldig forsiktige med å komme med tips i disse tider. Dessuten anbefaler de jo alltid aksjekjøp.

 

Men nå postet du enda en hinsides post. Kan du ikke heller komme med dine grunner for å kjøpe bear?

Lenke til kommentar

Schnell: Det var jo en meget informativt tips du kom med. Hva er galt med å få litt andre perspektiv på ting? Det er bedre å samle info fra ulike plasser og diskutere med andre for så å gjøre seg opp en mening, enn kun å følge egen intuisjon. Det er nå min mening, men mulig du innehar så mye kunnskap at du vet hva som skjer og kommer til å skje.

 

Jeg er forsåvidt enig med Lansky. Har man et langsiktig perspektiv er dette sannsynligvis en god mulighet til å kjøpe. Såvidt jeg har forstått så bidrar volatiliteten til at Bull/Bear ikke klarer å følge togangeren. Handelsbanken/Dnb-Nor må foreta omveltninger i derivatene omtrent daglig pga den høye volatiliteten, noe som bidrar til å øke forvaltningskostnadene. Jeg har ikke helt satt meg inn i hvordan derivatene fungerer da det foreløpig er litt utenfor min horisont, så gjerne rett meg hvis jeg tar feil.

 

Personlig vurderer jeg å kjøpe indeks som følger kursutviklingen til de største selskapene på Oslo Børs. Vet ikke helt hva det heter men tror det er DnbNor OBX/Xact OBX. Da er man litt mindre risikoeksponert mtp på konkurser, noe jeg garantert tror vi kommer til å få se iløpet av neste år.

 

Det som dog er litt skremmende er hvor mange selskaper som får juling når de legger fram kvartalstallene nå om dagen. Jeg trodde en del var priset inn allerede og at de dårlige resultatene var et faktum folk hadde tatt innover seg, men tydeligvis ikke. Det er jo i de neste kvartalene at de virkelig stygge tallene sannsynligvis kommer.

Endret av dingorz
Lenke til kommentar

Først må jeg bare si til Schnell at du ikke skal forstå meg feil. Du må ikke ta kritikken personlig, men jeg håper altså du kan komme med grunnene til at du mener bear er et bra kjøp nå. Spesielt når du kun skriver "(eit insideråd i form av kode) ", så blir posten så alt for dum.

 

Såvidt jeg har forstått så bidrar volatiliteten til at Bull/Bear ikke klarer å følge togangeren. Handelsbanken/Dnb-Nor må foreta omveltninger i derivatene omtrent daglig pga den høye volatiliteten, noe som bidrar til å øke forvaltningskostnadene. Jeg har ikke helt satt meg inn i hvordan derivatene fungerer da det foreløpig er litt utenfor min horisont, så gjerne rett meg hvis jeg tar feil.

Bear og bull er kjøpt og solgt som aksjer. Derfor betaler man ikke forvaltningskostnader. Man betaler altså kun kurtasjen når man kjøper og selger dem.

 

Det som dog er litt skremmende er hvor mange selskaper som får juling når de legger fram kvartalstallene nå om dagen. Jeg trodde en del var priset inn allerede og at de dårlige resultatene var et faktum folk hadde tatt innover seg, men tydeligvis ikke. Det er jo i de neste kvartalene at de virkelig stygge tallene sannsynligvis kommer.

Det at mange la frem dårlige resultater allerede nå, overrasket meg. Som du er inne på, så er det jo først og fremst de neste kvartalene som vil bli stygge. Men det at de enkelte aksjene reagerte ned etter resultatfremleggelsene er som du sier, litt pussig. Helt siden vi var i 300, til vi er der vi er i dag på OB, så har jeg følt at det har finnes en del urealistiske optimister på børsen. Disse er borte nå. Det jeg kan tenke meg, er at det var nettopp disse som omsider "ga opp" etter resultatfremleggelsene. Da sank realitetene inn hos disse også. Det er den eneste fornuftige forklaringen som jeg kan komme på. Ellers har man jo sett flere uforklarlige bevegelser på børsen i den siste tiden.

Lenke til kommentar

Jeg er optimistisk for kinesiske aksjer. I Japan hadde de en korreksjon mellom 1973 og 1974 hvor nikkei gikk fra 5000 til 2000, slik Kina har gjort nå. Og det har dukket opp gode tekniske signaler nå som kan tyde på en bunn. Hvis det er et marked som kan øke 20 ganger (bare indeksen), de neste 10-15 årene er det Kina. Det er ingen andre markeder som har samme potensiale etter at inflasjonen og veksten kommer ned på et lavt nivå. Lav inflasjon og vekst på 3-4% er det optimale for aksjer. Taiwan økte fra 500 til 12000 fra 1985-1994, Nikkei fra 2000 i 1974 til 40000 i 1989, og kommer det kinesiske markedet skikkelig igang vil det øke helt ekstremt. Råvarer har også mye potensiale som ikke er tatt ut.

 

2 selskaper som fortsatt ser ut som de er i en bra trend: http://finance.yahoo.com/echarts?s=VIP#cha...ource=undefined

 

Det kinesiske markedet var på ca 110 % av BNP når det var som høyest i 2007, til sammenligning var USA på 100 % i 1929, og 200 % i 2000. Nå er det kinesiske markedet på ca 36 % av BNP, ganske lavt.

 

Markedet i Vietnam har økt fra 2 % til 30 % av BNP, og falt til 10 % av BNP, det er noe av det laveste i noen land.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Det markedet venter nå, er verdens undergang. "Alt" er negativt, som jeg var inne på ovenfor. Selvsagt kan vi gå lengre ned, men det er ingen selvfølge. Bare markedene får noen lyspunkt, i det som nå er helsvart, så vil det ta seg oppover.

 

Men verdens undergang vil ikke komme! Derfor sier det seg selv at det meste av nedsiden er tatt ut. Men det kan altså komme en siste wash-out. Jeg er klar over det. Jeg vet også at en del venter på nettopp det. Mange av de kaldeste, mest proffe og fornuftige investorene som er klare til å kaste seg på dersom dette skulle komme.

 

Men vil en slik washout overhode komme? Det vet jo ingen. Men man kan jo vente og se det ann. Men da risikerer man også å henge etter. De som går inn i bear nå, elle går short - de må jeg si at jeg syns er modige. Når ting er så negative som de er nå, og folk har tatt det innover seg. Så er det ikke mye nedside igjen. Grådighet er farlig spesielt nå.

 

Mitt hovedtips er å legge en plan nå. Vi er på meget spennende nivåer. Da er det viktig å være klar på hva man skal gjøre dersom a, b eller c skjer. Jeg tror man har ekstremt mye igjen for å tenke igjennom ting på forhånd nå. Altså om man vil vente ting ut uansett, kaste seg inn ved en evt. washout nå, kjøpe nå. Hvis ikke man har tenkt igjennom ting nå på forhånd, så tror jeg man fort kan sitte med skjegget i postkassen de neste ukene.

Mye sant i det du sier her. Mange billige aksjer på OSE nå, og hvis man tenker på at en kan kjøpe en "okse" for 26 kroner, er det helt hinnsides billig når man vet at de kan bli verd 200+ kroner om noen år. Det som derimot bekymrer meg er at krisen "bare" har vart et år ennå, og hvis krisen er så alvorlig som mange påstår (værste siden 1929), er det vel naturlig at nedgangen på børsene skulle vare lenger?

 

Når det gjelder wash-out er jeg svært bekymret for GM og kanskje også andre innen bilindustrien. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan den saken står, men det vil nok ikke være moro på børsen hvis GM skulle finne på å kollapse.

 

På den andre siden kan jo dette være en mulighet en bare får en gang i livet, så på mandag skal jeg satse årets netto gevinst på noen okser, og deretter kjøpe mer på eventuelle nedganger. Kanskje litt feigt å ikke satse mer, men feighet er det som har fått meg til å holde hodet over vannet gjennom disse urolighetene.

Lenke til kommentar

Splitter - Det virker som svært mange sitter og vurderer bull hele tiden. Men jeg må si at dette også er negativt i seg selv. Folk kjøper altså bull i stede for aksjer. Dette betyr at oppgangen blir mindre også. "Alle" kan jo ikke kjøpe bull.

 

Eller hvordan funker egentlig dette? Når man kjøper bull, er man da med på å skape oppgang? Pengene må jo komme fra et sted. Jeg vet det er en gearing effekt i det hele, men påvirker ikke dette aksjekursene til de underliggende aksjene?

Lenke til kommentar
Bear og bull er kjøpt og solgt som aksjer. Derfor betaler man ikke forvaltningskostnader. Man betaler altså kun kurtasjen når man kjøper og selger dem.

 

Jeg er fullstendig klar over at kjøp og salg av Bull/Bear fungerer akkurat som vanlige aksjer og at man kun betaler kurtasjeavgifter. Men det er jo tross alt Handelsbanken og DnbNor som forvalter disse derivatene og når de må foreta utskiftninger i posisjonene omtrent daglig så sier det seg selv at dette påvirker utviklingen til Bull/Bear. Det var det jeg mente med forvaltnings-honorarer/gebyrer som gjør at det sjelden blir en "toganger"-effekt.

Lenke til kommentar
Eller hvordan funker egentlig dette? Når man kjøper bull, er man da med på å skape oppgang? Pengene må jo komme fra et sted. Jeg vet det er en gearing effekt i det hele, men påvirker ikke dette aksjekursene til de underliggende aksjene?

Godt spørsmål. Har alltid tatt det som en selvfølge at bull/bear-derivatene er med på å påvirke aksjekursen, men har egentlig ikke peiling. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...