Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan sovne fortere ?


TanglewoodD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, jeg ville døgnet til neste dag, da er du skikkelig trøtt så da legger du deg sånn du vil ha det og setter på klokke så du har en fin døgn rytme, men ikke sov for lenge får da sovner du ikke før sent neste natt igjen.

 

Kjente til problemet, men har en fin døgnrytme nå

som du ser, denne skriver jeg 10.06 om morgenen.

 

Får mye ut av dagen :thumbup:

8991933[/snapback]

 

 

Jeg er nødt til å prøve dette! :) Men imorgen skal jeg sove med onkelen til en kompis, og da sliter jeg værtfall! Får aldri sove når jeg sover med andre folk! Elsker senga miii<3 Må vel bare ligge i noen timer å vente på å sovne :ermm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vis du har trede-mølle, treningsykkel eller et eller annet, så kjører du på fylt lenge til det gjør vondt i musklene(funker ikke så godt på de som er vandt til sånn treningx) )

så etter det tar du deg en ordenlig varm dusj, å da er kroppen utrolig avslappet.

 

Sliter kraftig med det akk nå, kjønner ikke hvorfor jeg fant på det der får nå :hmm: x]

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

la meg litt før 12. Har vært på både skole og jobb i dag, så burde være trøtt. Drakk også et glass melk, spiste et par klementiner før jeg la meg. Men nope. Lå våken lenge, så tok en kjapp en. Det pleier å funke greit, men ikke i dag. La meg ned igjen og ble liggende et par timer til uten resultat. Endte med at jeg leste en time. Ikke et snev av trøtthet. Så nå sitter jeg forran PCen og hører på musikk og snuser. Håper det hjelper -,-. Av og til tar jeg en drøss med sitt-upps og løfter manualer hvis jeg ikke får sove, men litt vanskelig å gjøre det nå uten å vekke hele huset.

Endret av €rlen
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
Gjest Guest_Chris_*

Hei allesammen!

jeg har sove problemer og vil ikke bruke sovepiller siden jeg ikke har lyst til å bli avhengig av det.

Så derfor lurte jeg på om noen av dere der ute har noen tips om hvordan jeg kan få mer enn 2. timers søvn.

ville blitt utrolig glad hvis noen av dere har et godt råd :dontgetit:

Lenke til kommentar

- Spis mat med få raske karbohydrater før du legger deg.

- Ikke spis epler eller syrlig mat sent på kvelden.

- Les et blad/artikkel/tegneserie før du legger deg.

- Hør på musikk til du merker øynene dine blir trøtte.

- Ikke tenk på at du ikke får sove - da får du aldri sove.

- Slapp helt av i kroppen og tenk på alt hyggelig, eller bare det at det er deilig å slappe av.

- Hold deg våken vha. karbohydrater i løpet av dagen slik at du får et sukkerstopp og er helt utslått idet du tar kvelden.

- Spytt så mange ganger i en plastpose du klarer, drikk vann og gjenta dette i 10-15 minutter 3 ganger daglig.

- Prøv å gjør noe fysisk krevende i løpet av dagen slik at du tømmer deg for energi.

 

My 2,34 cents

Lenke til kommentar

Hei. Jeg slet mye med søvnproblemer da jeg var yngre, og for en knapp uke siden virket det som at problemene var tilbake, men jeg har "utviklet" en rekke teknikker for å få nok søvn (sovne fort etter at du har lagt deg). Hvor generelle eller individuelle disse er, vet jeg ikke. Men de funker for meg, så here it goes:

 

Mange sliter med å sovne "fort" fordi de har tanker i hodet. Hvis jeg skal sovne fort, er jeg avhengig av å ha en helt avslappet hjerne. Jeg har merket en sammenheng med de periodene jeg har hatt søvnproblemer og det at jeg har hatt tanker i hodet etter at jeg har lagt meg.

Måter jeg har fått til dette på er ved å:

-Lytte til noe som du kan fokusere deg å "puste etter". Ligger du i rom med en annen, kan du lytte til pusten hans å prøve å puste ut samtidig som han. Fortsett å prøve å holde takten en stund før du lar kroppen ta helt over, og veldig ofte er da tankene "vekke" hos meg, slik at jeg sovner veldig fort. Mange, inkludert meg selv, har derimot ikke denne muligheten. Har du ei klokke som tikker f. eks, kan denne også funke veldig bra. Jeg har ei klokke på rommet mitt, og den har hjulpet meg noen ganger! Har du ingen av disse mulighetene kan du prøve å fokusere deg om å puste etter en egen bestemt rytme istedet.

 

-Ha god luft på soverommet. Etter at jeg i forrige uke merket litt søvnproblemer, hadde jeg luftet dårlig pga. kulda. Nå har jeg begynt å lufte mye oftere, og nå sovner jeg like fort som normalt igjen (maks 10 min. etter at jeg har lagt meg).

 

-Fysisk aktivitet gjør at du blir mer sliten, og for en god del funker det for å sovne fortere. Husk derimot at det er viktig å spise før og etter trening, da også flere måltider etter trening.

 

-Finn deg forskjellige stillinger å ligge i. Da jeg slet mye med søvnproblemer da jeg var yngre, selv om jeg "ikke" hadde tanker i hodet etter at jeg hadde lagt meg, fant jeg en ny stilling å sove i. Denne har funket for meg i alle årene siden, og jeg sliter ekstremt med å sovne i andre stillinger den dag i dag. Prøv deg fram, kanskje finner du en ny stilling som hjelper deg.

 

-Ha hodet høyt. Jeg sliter veldig med å sovne dersom putene ikke er "blåst" opp. Derfor snur jeg alltid putene hver gang jeg skal legge meg, og rister de slik at alle fjørene kommer ned i den andre siden. Så "flater" jeg ut puta slik at den ikke blir altfor høy heller.

 

-For mange gutter hjelper det å nappe løken før de skal sove. Dette gjelder egentlig ikke noe særlig for meg, men dersom det er noen seksuelle tanker som småsniker seg i bakhodet, så pleier jeg å nappe løken, og det skader ihvertfall ikke for meg. Kanskje det hjelper for deg?

 

-Til og med underbuksa kan være i veien! Det hender at jeg rett og slett må sove i nettoen, og etter at jeg har kastet bokseren dersom den har "plaget" meg har faktisk dette funket.

 

-Legg deg på rygg og les noe. Det er merkelig hvor fort trøtt du kan bli av å bare lese noen få sider. Evt. se et litt kjedelig program på TV mens du ligger (dette er ihvertfall nødvendig for meg om TV-titting skal hjelpe på søvnen).

 

-Ha de lydene du er vant til. Jeg er vant til å ha det helt lydfritt rundt meg, med noe unntak av tikkeklokka på veggen. Prøver jeg å la PC-en stå på derimot, så sliter jeg faktisk med å sovne. Om det har med den svake susingen fra vifta å gjøre, eller selve vissheten om at PC-en faktisk står på, vet jeg ikke. Prøv derfor med begge deler å se hva som funker for deg!

 

-Sørg for at du har tissa ordentlig før du legger deg. Enkelte ganger jeg sliti med å sovne, så har det faktisk hjulpet med et siste dobesøk før natten, da det var litt igjen :p

 

Beklager et kanskje litt langt innlegg. Jeg vet som sagt ikke om disse teknikkene er generelle eller individuelle, men de funker som nevnt for meg, og forhåpentligvis funker de for mange av dere også. Husk at ikke hver teknikk må prøves hver for seg. Det har mange ganger hendt at jeg må kombinere flere av disse teknikkene for å få sove. Jeg har derimot fått bukt med søvnløsheten jeg slet med før, og som har prøvd å komme tilbake en del ganger, takket være disse teknikkene.

Lenke til kommentar

Jeg har en metode som kan virke litt døll, men for meg funker den.

 

Ser for meg meg selv i en seng. Sengen står på en øde plass på natten, hvor ingenting kan forstyrre meg. Det er snøstorm og iskaldt, men under dyna er det godt og varmt.

 

Får en "indre ro" av å tenke på dette, og sovner tvert :) (Ja, jeg ser ironien ved at klokka nærmer seg halv 4, men jeg er våken av helt andre grunner).

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Sliter en del med søvn selv, og kan jo hjelpe deg som hjelper på meg selv om det garantert er blitt nevnt:

 

- Lese i en bok/blad, da blir jeg etter hvert lei/jeg kjeder meg, og får lyst til å bare sove. Viktig å faktisk ha lys og slike ting av og bare legge hodet bakover og sove med en gang, står jeg opp og går rundt våkner jeg med en gang og lesingen var gjort forgjeves.

 

- Virkelig markere at du skal legge deg, gjør ferdig alt du skal i god tid før leggetid og før du legger deg kan du skru ned volumet på alt, musikk, aktivitet (gåing osv) og alt, forbered kroppen liksom. Pass på at du ikke trenger å stå opp fra sengen etter du har lagt deg.

 

- Lufte litt, få oksygen til hjernen. Sov gjerne med åpent vindu. Er også helt jævlig å sove om det er for varmt, rulling i dynen osv, svette. Tungt luft suger.

 

- Slå av alt lys. Bekmørkt fungerer best for meg.

 

Jeg fant nylig ut at iPoden min (3. generasjon) har en funksjon som heter "sleep timer" hvor jeg da kan sette på musikk (koblet til stereoanlegget) og si at jeg vil den skal slå seg selv av om 15, 30 eller 60 min. Jeg putter den da på 30 eller 60, litt svakt volum, bare så jeg kan høre det omtrent, og så legger jeg meg. Utrolig behagelig og jeg slipper å tenke meg ihjel. Dette fungerer helt utrolig bra for meg.

 

Om mp3-spilleren din ikke har en slik funksjon (for det er jo et poeng at den slår seg av, hørselsskader, batterilevetid, andre folk i huset osv osv), kan du jo sette på en spilleliste som varer i f.eks. 30 min og ikke ha på sånn replay-funksjon slik at den da bare slutter å spille. End of list.

 

Håper det hjalp! Har også hørt noe om at kamille-te elns, grønn te, kan hjelpe.

 

Edit: Glemte å si at det hjelper veldig å runke før leggetid, blir mer avslappet osv, tømt seg :p Og jeg som trener kan jo også anbefale ZMA, et kosttilskudd bestående av Zink, Magnesium og vitamin B6 som supposedly skal gi bedre søvn. Jeg har faktisk opplevd bedre søvn, litt som et dop, at jeg har fungert bedre enn jeg burde ha gjort med den mengde søvn jeg har hatt, og mer drømmer osv. Men egentlig ikke lettere å sovne. Ville heller ikke tatt det om du ikke trener.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

når man har mye å tenke på tar det veldig lang tid å sovne. jeg har erfart at jo mindre problemer og vanskeligheter jeg har hatt, og dermed jo mindre jeg tenker på, desto raskere sovner jeg. om man drikker øl sovner man gjerne fortere siden øl gjør deg sløv og problemene dine / det du enn måtte ha å tenke på fyker ut vinduet, og det er jo digg isegselv, men det som ikke er digg er at søvnen blir dårligere, så dette er vel bare et alternativ i helgene :p

 

ellers er følgende kjent:

 

- prøv å legg mobilen lengst mulig unna hodet. vitenskapelig bevist greier, orker ikke finne link.

- jo mindre lys i rommet jo bedre søvn.

- jo mindre lyder og snorking, jo bedre søvn.

 

jeg er typen som ikke klarer å ha tikkende klokke i nærheten. blir bare liggende og høre på den.

Endret av jagarock
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest hallo

vell har en metode som funker for meg.

 

 

tenk deg dama/mannen din.

 

derretter tenker du deg personen din feitere

 

derreter truer du deg selv til og sove hvis ikke blir han/hun sånn for ever!"

 

Hva er galt med å være feit? Tulling.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjempehard trening!

Ingenting som er så beroligende som 70 i hvilepuls og pulsen som dunker i føttene, ansiktet, i ørene og magen. DUNK DUNK DUNK DUNK DUNK

 

Nei, harde treningsøkter som er ferdig etter 20.00 gjør at jeg får problemer med å sove.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...