Gå til innhold

Dell UltraSharp 3007WFP-HC


TommyGun77

Anbefalte innlegg

Man trenger ikke kalibrere om så ofte på LCD. Det er noe annet med CRT da fosfor belegget påvirkes mer over tid enn hva et LCD-panel gjør. Men man bør kalibrere om man bytter skjermkortdriver (og selvsagt skjerm eller skjermkort). Resten av hardwaren er neppe så nøye. Men om skjermen må re-detekteres ved f.eks. bytte av hovedkort bør det og kalibreres. Utover dette holder det vel strengt tatt kun å kalibrere en gang i halvåret for LCD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man trenger ikke kalibrere om så ofte på LCD. Det er noe annet med CRT da fosfor belegget påvirkes mer over tid enn hva et LCD-panel gjør. Men man bør kalibrere om man bytter skjermkortdriver (og selvsagt skjerm eller skjermkort). Resten av hardwaren er neppe så nøye. Men om skjermen må re-detekteres ved f.eks. bytte av hovedkort bør det og kalibreres. Utover dette holder det vel strengt tatt kun å kalibrere en gang i halvåret for LCD.

9292288[/snapback]

 

Hva er det som gjør at man må rekalibrere på grunn av det du nevner der? Om man har en profil lagret kan man jo bare laste den inn igjen? Jeg trodde da DVI var såpass digitalt at xRyGzB ble sendt til skjermen som xRyGzB?

Lenke til kommentar
Jo, antagelig går det sikkert greit. Men det kan kanskje være gjort små justringer i driverne på farger o.l. Skal ikke si noe sikkert. Tar ikke sjansen i hvertfall, og når jeg har en Spyder liggende tar det bare 5 minutter.

9293920[/snapback]

 

Da blir det kanskje litt feil å si at man bør rekalibrere på grunn av de tingene, selv om du velger å gjøre det. Om du ikke ser at bildet har forandret seg så har det jo ikke forandret seg nok til at rekalibrering er nødvendig synes nå jeg. Hvilken Spyder-modell bruker du, forresten?

Lenke til kommentar

Tør du ta sjansen hvis du skal trykke opp 10000 eksemplarer av en plakat f.eks.? Som nevnt er det mest for at det skal være forebyggende mot evt problemer.

 

Som duden sa "alt som kan gå galt vil gå galt" (husker ikke helt hvem det var eller gangen i det men dere tar poenget) og som nevnt går det styggkjapt å kalibrere.

Lenke til kommentar

Har bare en Spyder ColorPlus (den billigste!), som kun kalibrerer skjermen og ikke noe annet. De mer fancy kalibrerings øyene og software pakkene kan kalibrere på papir og ha flere profiler m.m. Ikke så viktig til fotoredigering, men antagelig langt viktigere for ting som lages for trykk.

 

Mener det står i instruksjonene som følger med ColorPlus at man skal rekalibrere ved "hardware or driver changes". Så da følger jeg det rådet... :thumbup:

 

Edit: "Duden" du sikter til heter "Murphy", og han står bak "murphy's lov" og lyder noe sånn som dette: "Anything that can go wrong, will—at the worst possible moment."

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Tør du ta sjansen hvis du skal trykke opp 10000 eksemplarer av en plakat f.eks.? Som nevnt er det mest for at det skal være forebyggende mot evt problemer.

 

Som duden sa "alt som kan gå galt vil gå galt" (husker ikke helt hvem det var eller gangen i det men dere tar poenget) og som nevnt går det styggkjapt å kalibrere.

9297363[/snapback]

 

Det spørs hva som er på plakaten det;) Men spøk til side, små forskjeller mellom nøytral fargegjengivelse og ikke på skjermen har lite å si da - da er det forskjellen mellom min skjerm og trykkeriets fargegjengivelse som gjelder.

Lenke til kommentar
Har bare en Spyder ColorPlus (den billigste!), som kun kalibrerer skjermen og ikke noe annet. De mer fancy kalibrerings øyene og software pakkene kan kalibrere på papir og ha flere profiler m.m. Ikke så viktig til fotoredigering, men antagelig langt viktigere for ting som lages for trykk.

 

Mener det står i instruksjonene som følger med ColorPlus at man skal rekalibrere ved "hardware or driver changes". Så da følger jeg det rådet...  :thumbup:

 

Edit: "Duden" du sikter til heter "Murphy", og han står bak "murphy's lov" og lyder noe sånn som dette: "Anything that can go wrong, will—at the worst possible moment."

9298491[/snapback]

 

Jeg burde ha en slik Spyder jeg også tror jeg, fordi jeg har vanskelig for å sette fingeren på hva som ikke stemmer. Du har ikke hadd noen problemer med at Nvidia (om du bruker det da) sitt kontrollpanel overkjører profilene dine? Ser forresten at det billigster på sida til colorvision heter Spyder2express. Er det ca det samme som din?

 

Og ja, forresten, jeg kjører to skjermer. Er det begrensninger i softwaren som gjør at du kun får ha én profil for begge skjermene? Jeg bare lurer siden "Spyder2PRO" har multiple monitor matching som en feature. Man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Jeg burde ha en slik Spyder jeg også tror jeg, fordi jeg har vanskelig for å sette fingeren på hva som ikke stemmer. Du har ikke hadd noen problemer med at Nvidia (om du bruker det da) sitt kontrollpanel overkjører profilene dine? Ser forresten at det billigster på sida til colorvision heter Spyder2express. Er det ca det samme som din?

 

Og ja, forresten, jeg kjører to skjermer. Er det begrensninger i softwaren som gjør at du kun får ha én profil for begge skjermene? Jeg bare lurer siden "Spyder2PRO" har multiple monitor matching som en feature. Man vet jo aldri.

9299342[/snapback]

Spyder2express er vel den nye utgaven av den pakken jeg har. Bruker Nvidia, og rører aldri fargeinstillinger o.l. etter at jeg har kalibrert og fått en profil.

 

Det er ikke verre enn at du bare kalibrerer den ene skjermen og på den kjører du bilder, trykksaker og det som trenger å vises i riktigst mulige farger, mens programmer, palettbokser + dilldall kjører du på den andre...

 

Du har ikke 2x30" vel?!

Lenke til kommentar
Jeg burde ha en slik Spyder jeg også tror jeg, fordi jeg har vanskelig for å sette fingeren på hva som ikke stemmer. Du har ikke hadd noen problemer med at Nvidia (om du bruker det da) sitt kontrollpanel overkjører profilene dine? Ser forresten at det billigster på sida til colorvision heter Spyder2express. Er det ca det samme som din?

 

Og ja, forresten, jeg kjører to skjermer. Er det begrensninger i softwaren som gjør at du kun får ha én profil for begge skjermene? Jeg bare lurer siden "Spyder2PRO" har multiple monitor matching som en feature. Man vet jo aldri.

9299342[/snapback]

Spyder2express er vel den nye utgaven av den pakken jeg har. Bruker Nvidia, og rører aldri fargeinstillinger o.l. etter at jeg har kalibrert og fått en profil.

 

Det er ikke verre enn at du bare kalibrerer den ene skjermen og på den kjører du bilder, trykksaker og det som trenger å vises i riktigst mulige farger, mens programmer, palettbokser + dilldall kjører du på den andre...

 

Du har ikke 2x30" vel?!

9299748[/snapback]

 

Hehe nei det tror jeg ikke jeg hadde takla;) Har samme 30" som deg og en Dell 2007WFP på høykant ved siden av.

 

Tusen takk for tips og slikt - tror kanskje det blir det neste jeg kjøper meg:) Forresten, er det slik at spyderen sjekker før og etter så man vet om skjermen faktisk klarer å vise fargene slik spyderen ber den gjøre, om du skjønner?

Endret av trulsi
Lenke til kommentar
Man har en "before" og "after" view ja. Ser tydelig forskjell. Første gang kan fargene nesten virke kjedelige i "after" view. Men man ser tydelig at skjermen skifter fargeskjær.

 

Edit: Men man bruker ikke spyderen etter at profilen er aktivert, for å verifisere fargene.

9301021[/snapback]

 

Ah, litt dumt, men alt kan jo ikke være perfekt. Og jeg har en stygg mistanke om at skjermen vår ikke er så bra på farger som Dell skulle ha det til.

Lenke til kommentar
Jeg har bare behov for å kalibrere min 3007WFP-HC til å vise riktige farger, så holder det med Spyder 2 Express eller er Spyder 2 PRO Studio verdt de extra pengene? Pro versonen koster ganske mye mer liksom, så lurer på om jeg trenger den til mitt behov. Mener dere?

9302529[/snapback]

Admin'c: Skjermen har kun DVI, men takk:)

 

Betroz: Ut i fra spesifikasjonene på colorvision sin side så ser det ut til at det holder med express ja. Jeg vet ikke hva "Ambient Preciselight™" kan gjøre for deg, men det virker nok som om expressutgaven holder lenge:)

Lenke til kommentar
Betroz: Ut i fra spesifikasjonene på colorvision sin side så ser det ut til at det holder med express ja. Jeg vet ikke hva "Ambient Preciselight™" kan gjøre for deg, men det virker nok som om expressutgaven holder lenge:)

Jeg tror det er bare programvaren som følger med som er forskjellig. Står på hjemmesida demmes at man kan oppgradere til PRO versonen. Betale penger og laste ned tenker jeg da. Så i starten holder det sikkert med Express uansett da siden man har muligheten å bare oppgradere den ;)

Lenke til kommentar
Betroz: Ut i fra spesifikasjonene på colorvision sin side så ser det ut til at det holder med express ja. Jeg vet ikke hva "Ambient Preciselight™" kan gjøre for deg, men det virker nok som om expressutgaven holder lenge:)

Jeg tror det er bare programvaren som følger med som er forskjellig. Står på hjemmesida demmes at man kan oppgradere til PRO versonen. Betale penger og laste ned tenker jeg da. Så i starten holder det sikkert med Express uansett da siden man har muligheten å bare oppgradere den ;)

9303076[/snapback]

 

Ja, stemmer det med at dingsen er den samme ser det ut til:) Den upgraden jeg så umiddelbart hadde "dessverre" med et stativ og noe greier, men vet ikke om den var fra express.

Lenke til kommentar
Da har jeg iallefall bestilt meg en Spyder 2 Express. Se om fargene på min Dell blir merkbart bedre eller ikke.

9303186[/snapback]

 

Kult! Jeg er veldig interessert i å høre hvordan det funker, men mest av alt lurer jeg på om du slipper unna momsen colorvision skulle legge på - en moms vi ikke skal betale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...