Gå til innhold

Dell UltraSharp 3007WFP-HC


TommyGun77

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dell ville ikke bytte skjermen på grunn av fargefeilen min, men de ville bytte den på grunn av summelyden den lager med maks baklys. Skulle det vise seg at den nye skjermen fortsatt har fargefeil så kommer jeg til å klage igjen, enten de sier de vil bytte den eller ikke. De markedsfører skjermen som noe som kan brukes til "pre press editing", og da holder det ikke med 1000K fargerforskjell ved 7600K.

Lenke til kommentar
Dell ville ikke bytte skjermen på grunn av fargefeilen min, men de ville bytte den på grunn av summelyden den lager med maks baklys. Skulle det vise seg at den nye skjermen fortsatt har fargefeil så kommer jeg til å klage igjen, enten de sier de vil bytte den eller ikke. De markedsfører skjermen som noe som kan brukes til "pre press editing", og da holder det ikke med 1000K fargerforskjell ved 7600K.

9369240[/snapback]

 

Min har også litt summelyd på max baklys, men det forsvinner etter noen sekunder... Den har også snev av strobelys de første 10 sekundene under oppstart. Tror det finnes endel barnesykdommer på de første utgavene fordi den første jeg fikk i mars kom med et voldsomt grønt pixelregn og et underlig rødt mønster...

 

Heldigvis er DELL veldig greie på bytte og dukker opp på døra med en ny... :)

Lenke til kommentar
Dell ville ikke bytte skjermen på grunn av fargefeilen min, men de ville bytte den på grunn av summelyden den lager med maks baklys. Skulle det vise seg at den nye skjermen fortsatt har fargefeil så kommer jeg til å klage igjen, enten de sier de vil bytte den eller ikke. De markedsfører skjermen som noe som kan brukes til "pre press editing", og da holder det ikke med 1000K fargerforskjell ved 7600K.

9369240[/snapback]

 

Min har også litt summelyd på max baklys, men det forsvinner etter noen sekunder... Den har også snev av strobelys de første 10 sekundene under oppstart. Tror det finnes endel barnesykdommer på de første utgavene fordi den første jeg fikk i mars kom med et voldsomt grønt pixelregn og et underlig rødt mønster...

 

Heldigvis er DELL veldig greie på bytte og dukker opp på døra med en ny... :)

9371540[/snapback]

 

Håper jeg får en rimelig ny og ikke en oppfiksa gammel en:) Det du hadde på den første skjermen din hørtes fælt ut!

 

Jeg hadde lest at støyen ved mye baklys var en naturlig greie på slike skjermer - og jeg bruker aldri maks baklys likevel;) Men det var en fin ting å klage på for å gi dem en grunn til å sende meg en ny.

Lenke til kommentar
Dell ville ikke bytte skjermen på grunn av fargefeilen min, men de ville bytte den på grunn av summelyden den lager med maks baklys. Skulle det vise seg at den nye skjermen fortsatt har fargefeil så kommer jeg til å klage igjen, enten de sier de vil bytte den eller ikke. De markedsfører skjermen som noe som kan brukes til "pre press editing", og da holder det ikke med 1000K fargerforskjell ved 7600K.

9369240[/snapback]

 

Min har også litt summelyd på max baklys, men det forsvinner etter noen sekunder... Den har også snev av strobelys de første 10 sekundene under oppstart. Tror det finnes endel barnesykdommer på de første utgavene fordi den første jeg fikk i mars kom med et voldsomt grønt pixelregn og et underlig rødt mønster...

 

Heldigvis er DELL veldig greie på bytte og dukker opp på døra med en ny... :)

9371540[/snapback]

 

Håper jeg får en rimelig ny og ikke en oppfiksa gammel en:) Det du hadde på den første skjermen din hørtes fælt ut!

 

Jeg hadde lest at støyen ved mye baklys var en naturlig greie på slike skjermer - og jeg bruker aldri maks baklys likevel;) Men det var en fin ting å klage på for å gi dem en grunn til å sende meg en ny.

9372426[/snapback]

 

Erstatningsskjermen var like ille, om ikke værre. Opptil 20% temperaturforskjell om jeg stilte 7600K nær nederste høyre hjørne. Fikk da nemlig ca 7200K i nederste høyre hjørne og ca 8800K i øverste venstre hjørne. I tillegg er det en del ujevnheter rundt om på skjermen. Så nå har jeg skrevet en laaang mail til Dell med feilbeskrivelse og begrunnelse for hvorfor jeg mener jeg kan benytte reklamasjonsretten til dette. De markedsfører skjermen for eksempel som at den egner seg til pre-press og med at den har god jevnhet i fargene. Jeg er ikke enig.

Lenke til kommentar
Hva er det du måler forskjellene fargetemperatur med rundt forbi på skjermen? Kan jeg evt teste det på min med Spyder-colorimeteret mitt??

9377049[/snapback]

 

Det var en litt rar setning, men jeg tolker det som om du lurer på hvordan jeg gjorde dette? Jeg brukte demoen av coloreyes display pro. Her kan du sette hvilken fargetemperatur du vil ha under "white point target". I stedet for å gjøre det bruker du "measure"-funksjonen for å måle fargetemperaturen. Da kan du ved å flytte målervinduet og colorimeteret ditt måle temperaturen på forskjellige steder på skjermen:)

Lenke til kommentar
Mitt øye målte 6000-5850K midt på skjermen til ca 6150K øverst og ca 5700K nederst. På midten hopper plutselig målingen 150K på 2cm. Men jeg vil kalle dette akseptabelt på en så stor skjerm og med et relativt rimelig colorimeter.

Er uansett langt unna 1000K.

9381621[/snapback]

 

Takk for info! :) Men tingen er at variasjonen øker med fargetemperaturen - forsøk å stille skjermen din til 7600K på midten og se hva som hender da...

 

Jeg har i alle fall reklamert på min. Jeg vil ikke bli tvunget til å bruke en fargetemperatur hvor grått har så mye gult i seg bare fordi skjermen er mest stabil der. Det tar Dell 2-4 uker å finne ut hva de mener om saken, så jeg venter i spenning.

Endret av trulsi
Lenke til kommentar

Uansett har jeg bilder jeg redigerer midt på skjermen og ikke utover hele skjermen mot kantene. Skjermen er også så stor at man får synlig endring / vignettering i belysningen pga innsynsvinkelen utover mot kantene. Så sånn sett er ikke LCD egnet for fullskerm editering på større sjermer...

 

Skjermen min er kalibrert i midten med spyder-øyet. Så da regner Spyder2 6000K som "normal" hvitfarge?

Lenke til kommentar
Uansett har jeg bilder jeg redigerer midt på skjermen og ikke utover hele skjermen mot kantene. Skjermen er også så stor at man får synlig endring / vignettering i belysningen pga innsynsvinkelen utover mot kantene. Så sånn sett er ikke LCD egnet for fullskerm editering på større sjermer...

 

Skjermen min er kalibrert i midten med spyder-øyet. Så da regner Spyder2 6000K som "normal" hvitfarge?

9384013[/snapback]

 

Les om det på colorvisions nettsider. Med express-softwaren som leveres nå skal den kalibrere mot 6500K. Eldre express-software kalibrerte visstnok etter det skjermen var innstilt til - og Dell 3007WFP-HC virker å være stilt litt varmere enn 6500K. (om jeg ikke snudde det om nå, men det tror jeg ikke jeg gjorde. Sjekk som sagt colorvisions nettsider).

 

Jeg mener at man skal kunne forvente jevn fargetemperatur når markedsføringen eksplisitt sier at skjermen har jevne farger.

 

Og når det gjelder innsynsvinkel så beveger jeg ofte hodet mot den delen av skjermen jeg skal se på, har blitt vant til det med denne.

 

Det er noe uestetisk med gulfarve der hvor det skal være hvitt.

Lenke til kommentar
Testet kjøre en ny kalibrering nå (Spyder2Express), og da endte den opp på 6500K på det punktet jeg hadde spydern. Men jeg skal være eing at før kalibrering er skjermen "pisse gul" :)  Dog varierer temperaturen opp mot 6750 (øverst) og ned mot 6050 (nederst, venstre hjørne).

9386118[/snapback]

 

Ja... Hehe:) Det er det der med tissfarge. Om du hadde testet å sette white point target til 7600K i coloreyes display pro så skulle man nesten tro at du ville sett noe av den samme forskjellen som jeg har, med tanke på hvor mye større forskjellen var når du kalibrerte til 6500 enn når du hadde kalibrert til 5900-6000. Hvilken revisjon er det du har, forresten? Begge de jeg har hadd problemer med er rev A02. Den første skjermen min var en rev A01 men da hadde jeg ikke colorimeter.

Endret av trulsi
Lenke til kommentar
På min 3007WFP-HC-skjerm er jeg misfornøyd med et noe skjevt forhold mellom fargene (for varme med litt for ekstrem orangefarge, og litt vanskelig å stille dette godt inn i NVIDIA sitt kontrollpanel, som i tillegg resetter instillingene når jeg veksler frem og tilbake mellom dem) og en for varm hvitfarge (for mye gult i den synes jeg), samt litt uskarp tekst. Begge de to siste tingene målt opp mot DELL2007WFP. 2007 har dog litt slappere farger og dårlig kontrast i lyse områder. Jeg bruker 2007-en på høykant som dokumentskjerm, og den jobben gjør den veldig bra.

 

Jeg gikk til dette fra 19" crt-skjermer, og jeg er jo fornøyd med den enorme økningen i skrivebordsplass. På 19"-erne kjørte jeg 1280x960, og brukte aldri instillingene for tekststørrelse i nettlesere. Nå gjør jeg det rett som det er, grunnet den høyere pikseltettheten i de nye skjermene mine.

 

Jeg har en X2 4200 og et 7800GT skjermkort, og det suger selvfølgelig å forsøke å spille i 2560x1600. Det hadde jeg forventet. Men det som er litt værre er at skjermkortet (håper i alle fall det er det som forårsaker det) kan hakke litt på video og gi video tearing. Dumt når man skal bruke skjermen til å se film på. I tillegg er det ikke alltid like lett å finne en fin fargeinstilling for video.

 

Men jeg er ikke bitter:D Det er ganske så nice.

9256536[/snapback]

 

Du burde teste Flatout 2 på skjermkortet ditt. Jeg antar at du kan kjøre det i full oppløsning og med moderate antialising innstillinger.

 

Spillet har imponerende god grafikk og er perfekt optimalisert i forhold til litt eldre grafikk kort.

 

Anbefalles :)

Lenke til kommentar

Du burde teste Flatout 2 på skjermkortet ditt. Jeg antar at du kan kjøre det i full oppløsning og med moderate antialising innstillinger.

 

Spillet har imponerende god grafikk og er perfekt optimalisert i forhold til litt eldre grafikk kort.

 

Anbefalles :)

9390089[/snapback]

 

Takk:D Det er år og dag siden jeg spilte bilspill på PC, så det hadde vært skikkelig gøy! Skal se om jeg får tak i det til helga kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...