Gå til innhold

Hva venter oss i 2007?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

Flashminne kommer jo i oppmot 32GB sålangt, og mer er vel i demringen. Når de da en eller annen gang går ned i pris, vil dette bli en særdeles interessant utvikling. Tenk deg bærbare flate som ei flis, oppstart av OS går på rundt 7 sekunder, bruker minimalt med energi på lagringen, og flytting av data går så det suser :)

Lenke til kommentar

Jeg håper vi får se en og annen brenselcelle til laptoper. Lavere strømforbruk på skjermkort er absolutt ønskelig. Kanskje dobbelkjerne-GPU? Batterier med større kapasitet - både til mobil, laptop og diverse. BlueRay og HD-DVD. Bedre og billigere LCD-skjermer.

 

Selv om det ikke er 100% on-topic, så må jeg bare nevne at jeg håper på bedre telelinje-backbone i Norge (og verden :p), og da raskere og mer stabile internett-linjer, digitalt bakkenett (tv), og kanskje en bærbar spillemaskin fra Microsoft :p.

Lenke til kommentar
håper virkelig 2007 blir året vi får se vifteløse laptops med SSD og vifteløse dvd-opptakere med SSD istedet for bråkete HDer.

7619510[/snapback]

Det kan hende vi får bærbare PCer med SSD i 2007, men på DVD-opptagere vil det nok drøye en stund før vi får det, fordi prisen per GB er vanvittig mye høyere. Dessuten får man foreløpig ikke mer enn (såvidt jeg husker) rundt 20-30 GB på SSDer. Derfor er harddisker fortsatt det beste å bruke i slike apparater, da de fleste vil ha mest mulig lagring for pengene. :)

Lenke til kommentar
Intel har hatt netburst i ca 5 år før de nå lanserte Core. Regn med at Intel ikke kommer med noe mer spennende enn små justeringer av multiplier, FSB, cache, osv på lang tid. Det er altså relativt lett å forutsi intels gang gjennom 2007. AMD har derimot hatt K8 i 4 år nå og står ovenfor et hopp med mange flere ukjente faktorer. Det blir definitivt spennende å se hvordan K8L blir.

Intel skal jo også krympe C2D ned til 45nm da, så i praksis er vel det omtrent en like stor nyhet som K8L som "grøvt sett" er en kympet K8? Intel har vært meget aggressive på produktlanseringer, så jeg tror ikke man skal avskrive dem helt enda. Dersom de følger "planen" som ble lansert, så skal de komme med nytt arkitektur hvert 2ndre år, det vil i praksis si neste år(2008).... blir imponert om de faktisk klarer dette.

 

Jeg håper vel mest på at det kommer større HDer og at 500GB diskene bare synker i pris :) Dvs samsungs 500GB er jo allerede billig, men man sier aldri nei til mer for mindre?

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe nytt skjermkort i 2007. Men det jeg synes er mest spennende er ikke R600... Er ikke villig til å betale penger til ATI uansett. Driverne suger fortsatt for mye. Nei, det jeg ser fram til er GForce 8600 serien. Håper de klarer å levere seriøs ytelse i 2-3000kr spekteret.

Lenke til kommentar
Synes det er helt utrolig hvor stille det står med harddisker og lagring, har jo igrunn ikke skjedd noe vesentlig der på flere år.

 

Jeg vil gjerne ha større hd'r 750GB f.eks, men ikke til den prisen de koster nå, samt gjerne flere disker med 10 000 rpms.

 

med sata II grensesnittet, hvor mye er det i praksis mulig å hente ut fra en HD, ville f.eks en oppdatert raptor med 15000rpms blitt utnyttet fullstendig eller er båndbredde og andre ting flaskehalser?

 

Hybrid disker synes jeg egentlig ikke er noe alternativ i hele tatt, greit nok at det er spennende med noe nytt, men flash basert lagring er i grunn alt for usikkert sånn jeg ser det, tror det kommer til å renne over av feil på disse hvis de noengang kommer i bruk hos vanlige forbrukere. Har opplevd mange ganger at data  blir uleselig ved bruk av flash selv ved pen håndtering og bruk av mediet, men selvsagt kan hybrid overaske og bli langt bedre enn hva jeg tror.

7619796[/snapback]

Kapasiteten har ikke utviklet seg like raskt som før, men det betyr ikke at det har stått helt stille.

 

SATA 300 er det raskeste SATA-grensesnittet. Det har en teoretisk båndbredde på 300 MB/s. Dagens raskeste klarer maksimalt litt under 90 MB/s. Det som begrenser bådbredden er to ting: spinnhastighet og lagringstetthet langs hvert spor. 15.000rpm ville nok hjulpet en del, men også gjort raptoren en god del dyrere, mer støyende og mindre kapasitet.

 

Hybriddisker er absolutt spennende. Det at flashminnekort kræsjer i blant betyr ikke at hybriddisker blir ustabile. Det finnes en rekke metoder å bedre sikkerheten på. (Error correction-algoritmer) Så lenge man bruker de så skal det ikke være noe nevneverdig problem. Ikke mer enn at kræsjende harddisker er et problem.

Lenke til kommentar
Intel har hatt netburst i ca 5 år før de nå lanserte Core. Regn med at Intel ikke kommer med noe mer spennende enn små justeringer av multiplier, FSB, cache, osv på lang tid. Det er altså relativt lett å forutsi intels gang gjennom 2007. AMD har derimot hatt K8 i 4 år nå og står ovenfor et hopp med mange flere ukjente faktorer. Det blir definitivt spennende å se hvordan K8L blir.

Intel skal jo også krympe C2D ned til 45nm da, så i praksis er vel det omtrent en like stor nyhet som K8L som "grøvt sett" er en kympet K8? Intel har vært meget aggressive på produktlanseringer, så jeg tror ikke man skal avskrive dem helt enda. Dersom de følger "planen" som ble lansert, så skal de komme med nytt arkitektur hvert 2ndre år, det vil i praksis si neste år(2008).... blir imponert om de faktisk klarer dette.

7625544[/snapback]

Det er sagt veldig mange ganger før i disse trådene og jeg regner med du har fått det med deg nesten like mange ganger: K8L er ikke en krympet K8. K8 har blitt krympet fra 130nm, til 90nm og nå sist til 65nm. K8L er altså ikke navnet på K8 65nm. Det er andre ting som utgjør forskjellene på K8 og K8L. I følge tidligere tråder vet du jo dette godt så det er rart du kommer med sånne kommentarer. Krymping og arkitekturendring er på ingen måte ekvivalente oppgraderinger. Bare se på det intel gjorde når de oppgraderte P6 "Core Duo" til Core "Core 2 Duo". Begge deler ble produsert på 65nm, men det var likevel store forskjeller. For ikke å snakke om da intel gikk over fra P6 Pentium III til Netburst Pentium 4. Prosessnoden var den samme, men arkitekturen var forskjellig. For alt vi vet kan intels krymping av Core fra 65nm til 45nm bli en reprise av northwood 130nm til prescott 90nm. Men som sagt, det blir spennende å se hva som skjer.

 

Jepp, det blir spennende å se om intel klarer å få ut noe nytt så tidlig som 2008, men da er vi forsåvidt inne på neste års "hva venter oss i 2008"-tråd.

Lenke til kommentar

Jeg venter i håp på at vi får mobiltelefoner som har WLAN og 3G samtidig, hvor en kan benytte Skype på WLAN mot sin bredbåndsruter når en er hjemme, men over 3G når en er ute på tur. Og at Skype er preinstallert, eller at det finnes Skype software å installere på egenhånd for "denne mobiltelefonmodellen".

 

Det går også an å håpe at det går an å få presset inn noen Gigabyte flashminne på "mobilen", enten ved disse forskjellige mikrokortstandardene, eller at de har en god porsjon minne i utgangspunktet. Det må en vel nesten forvente nå når mobiltelefonene blir mer og mer et multi-verktøy. Ihvertfall så synes jeg at det henger litt etter på minnestørrelser på dagens modeller, og så kan en jo håpe at den synkende prisen på flashminne også smitter over til forbrukeren til mobiltelefonmodellene også.

Endret av G
Lenke til kommentar
håper virkelig 2007 blir året vi får se vifteløse laptops med SSD og vifteløse dvd-opptakere med SSD istedet for bråkete HDer.

7619510[/snapback]

Det kan hende vi får bærbare PCer med SSD i 2007, men på DVD-opptagere vil det nok drøye en stund før vi får det, fordi prisen per GB er vanvittig mye høyere. Dessuten får man foreløpig ikke mer enn (såvidt jeg husker) rundt 20-30 GB på SSDer. Derfor er harddisker fortsatt det beste å bruke i slike apparater, da de fleste vil ha mest mulig lagring for pengene. :)

7625336[/snapback]

For de flest holder nok 30 GB i massevis (spesielt hvis man kunne begynt å lagre i divx istedet for urgamle mpeg2). Man har jo mulighet for å brenne på dvd.

Endret av wanka
Lenke til kommentar
Jeg venter i håp på at vi får mobiltelefoner som har WLAN og 3G samtidig, hvor en kan benytte Skype på WLAN mot sin bredbåndsruter når en er hjemme, men over 3G når en er ute på tur. Og at Skype er preinstallert, eller at det finnes Skype software å installere på egenhånd for "denne mobiltelefonmodellen".

 

Er ikke lenge til det blir en realitet: http://www.dagensit.no/bedrifts-it/article935680.ece

Er dog ikke Skype, men et stort steg i riktig retning :D

 

Regner med jeg snart får gleden av å teste dette i kombinasjon med en Nokia N80ie ;)

Lenke til kommentar
For de flest holder nok 30 GB i massevis (spesielt hvis man kunne begynt å lagre i divx istedet for urgamle mpeg2). Man har jo mulighet for å brenne på dvd.

7640079[/snapback]

Flash egner seg spesielt til OS og programmer på grunn av aksesstiden. Andre ting som musikk, film osv trenger ikke rask aksess og kan like gjerne ligge på disk. F.eks på en NAS.

Lenke til kommentar
Flash egner seg spesielt til OS og programmer på grunn av aksesstiden. Andre ting som musikk, film osv trenger ikke rask aksess og kan like gjerne ligge på disk. F.eks på en NAS.

7676505[/snapback]

 

Her jeg veldig enig. I hvertfall på en typisk stasjonær PC. En bærbar PC som f.eks. en Samsung Q1P så vil kanskje 32 GB være knapt for noen da denne har et større behov for å dra med seg mye data på turer. Dvs, ser jeg at 60 GB er akkurat passe på min Q1P som da tillater meg å ha 10 GB til OS, programvare og noen spill, 10 GB til divx komprimert film, 10 GB til musikk, 20 GB til fotobackup (ja jeg tar myye bilder) og 10 GB igjen til diverse rester.

 

Til en stasjonær tror jeg nok at 32 GB passer - man må jo ha plass til et par spill på den også da! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...