Gå til innhold

Den lille telemarkstråden


mummi-pappa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt telemark i noen år og begynner å få taket på det. Jeg lærte meg å stå med vanlige alpinski, tror det var Olin-ski.

Nå man skal lære seg å stå på telemark vil jeg anbefale å snakke med noen som har kjørt en del. Det er viktig å forklare teknikken godt, og etter noen timer kan du kjøre i instruktøren sine spor. (Jeg har selv lært opp to-tre stykker). Etter en dag vil jeg si du bør være nogenlunde klar for selvstendig kjøring ...

 

Og husk: Press på ytterski, og bøy som en banan!

Lenke til kommentar
mirwais: Jeg vil anbefale deg G3 nylonfeller, jeg har selv et par slike, og er meget fornøyd, de sitter godt i oppoverbakkene, samtidig som de gor god gli framover på grunn av den korte busten.

7735222[/snapback]

Er det strikk eller noe sånt i tuppen på dem? Det ser ut som at det er noe fleksible greier på bildene her. Det må jo være genialt med tanke på tilpasning til forskjellige ski.

Faste metallbøyler er noe dritt på store ski.

Lenke til kommentar

Telemark er konge! Er tredje sesongen min dette, har bare blitt to helgeturer til trysil i år pga makabre forhold, men nå ser det ut til at det har tatt seg opp så det bli tur til helga... GLEDER MEG! Står forøvrig på noen dynastar ski med lite carv og som er ganske lange, men driver og prøver salomon foil skia til fadern en gang i blandt.. Det er veldig gøy med mye innsving på telemark ski, men tror kanskje jeg foretrekker mer "standard" telemark ski foreløpig...

Lenke til kommentar
mirwais: Jeg vil anbefale deg G3 nylonfeller, jeg har selv et par slike, og er meget fornøyd, de sitter godt i oppoverbakkene, samtidig som de gor god gli framover på grunn av den korte busten.

7735222[/snapback]

Nei, det er desverre ikke en strikk, men det er heller ingen metallbøyle. Det er en slags gummiring med noe metall på. Den er ikke spesielt fleksibel, men mine feller passer sånn ok rundt skituppene, og de har plastforsterkning i front.

 

Om du skjønner ...

Lenke til kommentar
mirwais: Jeg vil anbefale deg G3 nylonfeller, jeg har selv et par slike, og er meget fornøyd, de sitter godt i oppoverbakkene, samtidig som de gor god gli framover på grunn av den korte busten.

7735222[/snapback]

Nei, det er desverre ikke en strikk, men det er heller ingen metallbøyle. Det er en slags gummiring med noe metall på. Den er ikke spesielt fleksibel, men mine feller passer sånn ok rundt skituppene, og de har plastforsterkning i front.

 

Om du skjønner ...

7744057[/snapback]

Ok. Det ser ut som det er metall mot fellen, og plast/gummi mot skien.

Jeg har plastforsterkning på mine tupper, og det er noe dritt med metallbøyler.

 

Og du har en liten feil-quote

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
mirwais: Jeg vil anbefale deg G3 nylonfeller, jeg har selv et par slike, og er meget fornøyd, de sitter godt i oppoverbakkene, samtidig som de gor god gli framover på grunn av den korte busten.

7735222[/snapback]

Nei, det er desverre ikke en strikk, men det er heller ingen metallbøyle. Det er en slags gummiring med noe metall på. Den er ikke spesielt fleksibel, men mine feller passer sånn ok rundt skituppene, og de har plastforsterkning i front.

 

Om du skjønner ...

7744057[/snapback]

Ok. Det ser ut som det er metall mot fellen, og plast/gummi mot skien.

Jeg har plastforsterkning på mine tupper, og det er noe dritt med metallbøyler.

 

Og du har en liten feil-quote

7745409[/snapback]

Ja så sannelig har jeg det, men shit happens.

 

Det er forresten en tynn wire inne i gummien, slik at den skal holde bedre, men ellers stemmer det bra med at det er metall mot fellen, og gummi mot skien. Gummi/wire-ringen er forresten ca 8 cm bred og 2,5 cm høy på det største om det er av interesse^^

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å gå til inkjøp av telemarkski nå, men er relativt blank på området. :(

 

Har fått anbefalt Telemark-Pyrenees om jeg skal gå til innkjøp av ustyr, noe jeg tror jeg skal.

 

Noen her som har gode forslag til hva jeg bør innvestere i?

 

Har for det meste planer om å gå på fjellet med dem, for så å renne ned i løs-snø :)

Endret av PandaMartin
Lenke til kommentar

Jeg kjører telemark!! *GladI* :love:

 

Har et par Head Monster IM70 med en saftig Rottefella cobra binding. Har også et par Head SuperShape med 30mm plater og Cobra R8 binding... ;)

 

Om jeg ikke husker feil så var vel Telemark-ski, eller telemarksvingen ment for bratte fjellsider. Når har den blitt utviklet mer, og det er på en måte blitt "raskere" svinger, men det er vanskelig å forklare hvordan en del kjører nå.

 

Vil heller ikke si at vanlige telemarks-kjørere kjører noe spesielt tregere enn folk som står på slalom, med mindre det er snakk om konkurranse-alpinister. Men telemark er jo mer ment for puddersnø, og da må man jo nyte turen! Er ikke vitsi å ruse på nedover da.

 

Ble litt dårlig formulert somme ting her, beklager det.

 

EDIT: "Telemarksvingen var opprinnelig en måte å stanse på etter at en hadde kjørt utfor en bakke og skulle bremse på farten. Men etter hvert ble det utviklet en slik teknikk at man kunne ta flere svinger etter hverandre i rytmisk serie. Denne teknikken egner seg utmerket i løssnø, og telemarksvingen er først og fremst en løssnøsving. Teknikken er best tilpasset store og mellomstore svinger, men en kan også snakke om korte telemarksvinger. Disse er hesiktsmessige i skog og ulent terreng, hvor det er viktig å veksle raskt mellom svingene. I tillegg er korte svinger gunstig i bratt terreng, der det kan være viktig å holde farten under kontroll."

Hentet fra http://home.no.net/skistil/telemark/lertele.html , der du også kan lese litt generelt om telemarksvingen.

7636386[/snapback]

 

Jeg ser ikke at det står noe om Sondre Norheim noen plasser? Det var jo trossalt han som innventerte telemarkssvingen :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Hvis du skal gå i fjellet og kjøre i løssnø vil jeg si at Salomon teneighty-skiene er et godt valg. Et godt kompromiss mellom vekt og bredde. Head skiene over ser også greie ut. Av bindinger vil jeg anbefale Rottefella R6 eller R8. Av sko vil jeg si Scarpa T3 el. T4, eller Crispi CXA el. CXP. T4 og CXA er de letteste skoene ...

 

Men ... Jeg vil ikke anbefale deg å begynne å kjøre med brede ski. Lei heller noen ski, jeg vil si ski med litt innsving (carve) og maks bredde ved skoen på ca 70 mm. Skiene bør heller ikke være lengre enn deg selv, for da blir det litt lettere og svinge osv. Staver er i utgangspunktet overflødig for en telemarkkjører, men det ser så dumt ut uten de. Jeg anbefaler korte staver i bakken, og lenge teleskopstaver til å gå med.

 

Husk også at løssnøkjøring er vanskelig, så lær deg å kjøre i en bakke først. Ikke nøl med å spørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...