Gå til innhold

Hva bør jeg tenke på ?


olearn

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Starter i ny jobb som IT-konsulent på nyåret.

Har vært heldig og fått jobben som IT-konsulent da min bakgrunn er fra Telecom bransjen.

 

Jeg skal gjøre følgende i firmaet jeg er ansatt i.:

* internsupport

* installasjon/oppgradering av hw og sw

* bistå salsavdeling med desktop publishing

* Web programmering og oppdatering

* drifting av nettverk

 

Jeg er ingen guru innen faget og dette er bedriften klar over. Jeg lærer fort og har generell interesse innen området.

 

Det jeg spør dere om er:

 

Hva skal jeg tenke på de første dagene på arbeidet ?

Hva bør jeg få oversikt over etc.

 

 

Sikkert mange av dere der ute som har begynt i nye jobber innen faget og hvordan ser deres første dager ut i det nye firmaet ?

 

Håper dere forstod spørsmåla ?

 

På forhånd takk og God Jul og Godt Nytt År alle sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Det er vel greit å bli kjent med folk. Vite hvem du kan spørre om hjelp.

- Hvis du får "jeg kan ingenting følelsen" så er det ofte normalt. Viktig at du lærer fort.

7549751[/snapback]

Bli kjent med folk skal ikke være noe problem. Kjenner allerede en i firmaet og han som blir min sjef er toppers type.

Har også møtt de andre der ved et par anledninger.

 

Tenkte litt mer på: Hva bør jeg raskt få oversikt over.

Hva er deres måter og triks til å komme raskt inn i jobben.

 

Regner med at jeg må få oversikt over nettverket, antall pc, hvem som har hvilket utstyr etc.

 

Hva sier dere ?

 

Takker for alle svar og tips.

Endret av olearn
Lenke til kommentar

Dette er et enormt stort (og enormt viktig) tema, og det finnes mange websider om nettopp dette, sjek f.eks Karrierelink < http://www.karrierelink.no/ >

 

Også Dagens Næringsliv har karrierespalte som kan være verdt å kikke på < http://www.dn.no/karriere/?WT.svl=meny >

 

Dette er sider som er nyttige for mange bransjer, ikke bare for supervellykkede børsmeglere.

Lenke til kommentar
Dette er et enormt stort (og enormt viktig) tema, og det finnes mange websider om nettopp dette, sjek f.eks Karrierelink < http://www.karrierelink.no/ >

 

Også Dagens Næringsliv har karrierespalte som kan være verdt å kikke på <  http://www.dn.no/karriere/?WT.svl=meny >

 

Dette er sider som er nyttige for mange bransjer, ikke bare for  supervellykkede børsmeglere.

7558224[/snapback]

Fant ikke det jeg var ute etter her.

Var mye kjekt her men ikke spesifikt det jeg var ute etter.

Jobben er jeg allerede ansatt i.

Er mer ute etter hva jeg først bør få oversikt over i den nye jobben.

 

Å jobbe som IT-konsulent er nytt for meg og derfor ønsker jeg tips fra dere der ute til hva som er dere tips og hva jeg bør sette fokus på.

Lenke til kommentar
It-konsulent må være den mest intetsigende tittelen man kan ha i arbeidslivet :)

 

Jeg bare lurte på om du til informasjon kunne sagt noe om utdanningsbakgrunn og grunnlønn for stillingen? Kjekt for andre på forumet å vite litt om.

7566283[/snapback]

Spørsmålet mitt har vel i ikke så mye med grunnlønn og utdannelse å gjøre.

Men jeg kan si at grunnlønn er på 280 000,- Vurdering av lønn etter prøvedtid på 6 mnd. Fri telefon, bærbar pc osv.

Utdanning er 3 årig handelsskole med fordybing edb. (Egentlig bortkastet i forhold til jobben).

Ellers kan jeg vise til 10 år i arbeidslivet for 3 forskjellige firmaer hvor jeg har jobbet med Telecom og litt IT relatert også. Har vært i et lite firma som het Tele Data System, Tele2 Norge AS og Transcom. Sisnevnte er kundesenteret til Tele2 hvor jeg har jobbet som opplæringsansvarlig.

 

Men spørsmålet mitt er fortsatt hva bør jeg få oversikt over.

Tenker da i følgende baner:

* Få oversikt over brukere, deres pc'r etc.

* Oversikt over nettverk, servere osv.

 

OKI ?

Lenke til kommentar
Men spørsmålet mitt er fortsatt hva bør jeg få oversikt over.

Tenker da i følgende baner:

* Få oversikt over brukere, deres pc'r etc.

* Oversikt over nettverk, servere osv.

7571283[/snapback]

 

Det viktigste de første dagene er å være opplagt, tålmodig og interessert. Sannsynligvis blir det veldig mye nytt å sette seg inn i, og de som tar i mot deg har sikkert tenkt ut noen arbeidsoppgaver som er passelig å starte med.

 

I en bedrift er det mye historikk og uskrevne regler som det er lurt å snappe opp før man selv setter sitt preg på det daglige. Samtidig skal det være lov å fremme sine egne meninger om hvordan arbeidsoppgaver skal løses (men det er kanskje ikke disse som skal frontes høyest den første uken).

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Hei.

 

Starter i ny jobb som IT-konsulent på nyåret.

Har vært heldig og fått jobben som IT-konsulent da min bakgrunn er fra Telecom bransjen.

 

Jeg skal gjøre følgende i firmaet jeg er ansatt i.:

* internsupport

* installasjon/oppgradering av hw og sw

* bistå salsavdeling med desktop publishing

* Web programmering og oppdatering

* drifting av nettverk

 

Jeg er ingen guru innen faget og dette er bedriften klar over. Jeg lærer fort og har generell interesse innen området.

 

Det jeg spør dere om er:

 

Hva skal jeg tenke på de første dagene på arbeidet ?

Hva bør jeg få oversikt over etc.

 

 

Sikkert mange av dere der ute som har begynt i nye jobber innen faget og hvordan ser deres første dager ut i det nye firmaet ?

 

Håper dere forstod spørsmåla ?

 

På forhånd takk og God Jul og Godt Nytt År alle sammen.

7549163[/snapback]

 

Må jo si at du har vært veldig heldig med å få deg den type jobb, med tanke på at du ikke har så relevant utdanning.

Når det gjelder web programmering..finn ut hvilke programmeringsspråk det er snakk om og sett deg inn i disse etter endt arbeidsdag. Det gjelder jo for øvrig de andre temaene også, jeg hadde brukt en del tid hjemme de første ukene for å få en bred oversikt og på den måten få større selvtillit og være sikker på at det du gjør er riktig og dermed også gjøre en god jobb!

 

Lykke til med den nye jobben din, og ha en fortsatt god jul og godt nyttår!

Lenke til kommentar

Gratulerer med jobb :)

 

Jeg vil anbefalle deg å raskt få oversikt over hvordan nettverket er bygd opp (fysisk også), hvilke roller de forskjellige serverene har, hvordan brukerene er satt opp og hvordan de styres, og vedlikeholdsrutiner. Ellers får du en god pekepinn om du spør om det er noe spesielt du bør få vite.

 

Men som nevnt, så er det veldig viktig å få god kontakt med de andre i firmaet, og være skarp og opplagt i starten på jobben - Det blir ofte mye man skal sette seg inn i på kort tid.

Lenke til kommentar

Hei.

Tusen takk for alle forslag og innlegg.

Mye nyttig og fint her.

 

Ja jeg har vært kjempe heldig men har jo 10 års erfaring innen Telecom og det er ikke alltid utdannelse er det beste. Mye går på å være ærlig og finne kjemien på intervjuet.

 

Stillingen er helt nytt for firmaet og den personen som har hatt ansvar tidligere for dette blir min sjef. Han kan ikke så mye og jeg tror jeg vil være med på å få forme min egen stilling mye.

 

Gleder meg masse til å jobbe igjen.

Lenke til kommentar
Hei.

Tusen takk for alle forslag og innlegg.

Mye nyttig og fint her.

 

Ja jeg har vært kjempe heldig men har jo 10 års erfaring innen Telecom og det er ikke alltid utdannelse er det beste. Mye går på å være ærlig og finne kjemien på intervjuet.

 

Stillingen er helt nytt for firmaet og den personen som har hatt ansvar tidligere for dette blir min sjef. Han kan ikke så mye og jeg tror jeg vil være med på å få forme min egen stilling mye.

 

Gleder meg masse til å jobbe igjen.

7582464[/snapback]

 

Jeg går nå mitt siste år på bachelor it,skal videre ta en mastergrad(forhåpentligvis) og dette er absolutt en jobb jeg kunne tenkt meg å hatt! Misunner deg veldig, og gleder meg til å begynne å jobbe!

 

Lykke til, nokk en gang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...