Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Man kan ikke spå hvordan det blir å gå for Wii etter bare denne måndens salgstall. Jeg har selv en Wii, men jeg tør ikke forutsi noen verdens ting, for det er et åpent løp.

 

Men om man tar i beregningen at PS3 skuffet i forhold til hva den hadde lovet, og at X360 er en "eldre" konsoll, hvor salget har stabilisert seg, kan man anslå at Wii kan gjøre det bra, men bare i spekulasjonene.

 

Jeg for min del tror Wii biter mer fra seg enn først antatt. Husker de som lo seg skakk og i fillebiter til de som skulle ha seg en Wii fordi den ikke hadde "Next gen" grafikk, men ser jo ut som de får spise de ordene i seg.

 

Dessuten har jo Wii slått ann hos flere nongamers enn både PS3 og X360 har klart, og det er der man kan vinne gjennom på Wii fronten. X360 og PS3, med alle de fancy funksjonene, masse dupeditter og masse styr. Ikke at dette trenger å være noe komplisert, men jeg ser på min kjære far som ikke liker noe som er avansert, selv om det bare er "avansert" på papiret. Der tror jeg Wii kan slå godt gjennom for den satser på mye flere kundegrupper enn de 2 andre konsollene. Der de satser på hardcore, grafikk og masse dupeditter, satser Wii på ren spilling. Du får masse tinger til Wii, men det er noe som ikke kommer noe særlig frem, og det som kommer frem er Wii og dens muligheter for forskjellig spilling.

 

Jeg husker på Elkjøp, jeg overhørte en lur selger som prøvde å selge en premium X360 pakke til en. Jeg kjenner fyren som skulle ha det og jeg vet at han er like teknisk anlagt som en kamel når det kommer til konsoller. Selgeren blabret ut om SÅ stor Harddisk, SÅ god grafikk, DEN prosessoren og DE bildene. Stakkaren skjønte ikke bæra av alt og endte opp å gå ut uten noen verdens ting. Han ble regel rett og slett skremt bort fra et kjøpt grunnet, nettopp, tekniske aspekter. Han skjønte ikke hva som var så bra med denne konsollen.

 

Det problemet har ikke Wii, da den ikke kjører på noe HD grafikk, ikke har Harddisk og ikke har masse dupeditter. Man kan bruke dem, joda, men det kommer ikke frem i salgs tekstene.

 

Kundegruppen til Wii er dermed, min mening, mye større enn X360 og PS3. Hardcore gruppen er "liten" i forhold til verden, og Wii satser på alle fra liten til oldingen i stolen. Bilder av 80 års gamle mennesker som ler seg skakk fremfor Wii sport er en fryd for øyet. Wiimoten må ta mye av æren her for der du må huske 200 forskjellige knappekombinasjoner på vanlige kontrollere, er det ren naturlig bevegelse i Wii.

 

Så min mening er at Wii har mange slagkrafter som satser på en mye større kundegruppe. Det at 3dje parts utviklere og har sett dette potensialet, er positivt. Jeg tror og om kort tid kommer der flere party spill alla Wii sport, som satser på familie underholdning. F.eks Mario Party 8, som dog er begynt å bli litt utvanna etter litt for mange spill i serien, er et party spill for hele familien.

 

Hvem vil vinne konsollkrigen? Så langt fra avgjort, men ikke undervurder lille Wii, den er en liten kjemper som biter godt fra seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med Wii og DS har nok Nintendo klart det kunstykket å utvide spillmarkedet utover de grenser som hittils har eksistert.

7594550[/snapback]

Når jeg så morfar stå der og bokse som en gal på julaften skjønte jeg at Nintendo hadde klart det :p

Men er sant at de må klare å fortsette å komme med slike spill.

Lenke til kommentar

For å følge opp litt på salgstall opp mot hvem som vinner konsollkrigen: Vi ser ikke dette fra dagens salgstall, men kan vell spå litt ut fra tidligere erfaringer. Hvis en ser spørsmålet om hvem som "vinner krigen" i et langsiktig perspektiv (hele konsoll-syklusen), hvor hovedvekten er på spillkvalitet, tenker jeg følgende:

 

DS selger villt om dagen. Den har noen knalltittler som gjør den svært atraktiv, og den har fått mye god omtale i media fordi den er "anderledes". Det er ingen tvil om at "anderledes" har salgspotensiale hvis omtalen fortsetter, og for å få det til trengs gode spill, og ikke minst gode _krative_ spill. Det er her Wii muligens har sitt ess i erme.

 

Men det sagt, Wiis spill kommer til å se sikkelig høgg ut når denne konsollsyklusen går mot slutten. Dette vil trolig holde de tunge gamerene vekk fra den da, men disse har sansynligvis allerede kjøpt Wii tidlig i løpet, så for Nintendo er dette neppe noe å bekymre seg for. Jeg vil til og med gjette at de legger seg mer og mer mot familie/party spill etterhvert som Wii eldes.

 

PS3 vs. X360 blir sansynligvis ganske død løp. PS3 kommer kanskje til å dra litt ifra mot slutten av syklusen med bedre grafikk, men XBox 360 kommer trolig samtidlig til å dra nytte av tung integrering mot Microsofts andre livsstilsprodukter, i tillegg til en lavere pris og det som trolig kommer til å bli et massivt høykvalitets spillbibliotek støttet av Microsofts bunnløse lommebok (noe vi ser allerede nå).

 

PS3 kommer, hvis erfaringene fra tidligere er riktige, til å ha et sett ûberspill laget for det japanske hjemmemarkedet som tunge gamere forelsker seg i, som Final Fantasy, Ico, etc., men det spørs om det er nok til å redde Sony. Sony gjør det ikke bra om dagen. Hvis de ser seg nødt til å kutte i onlinetilbud, eller ikke følge med i utviklingen, trekker dette trolig ned, og om tre år er neppe BlueRay spilleren interessant i seg selv, da billige dedikerte maskiner finnes for dette.

 

For å oppsummere: XBox 360 går i ringen med PS3, og ingen vinner klart, men Microsoft både tjener mest og selger mest. PS3 fortsetter der PS2 slapp, med mange gode spill, men denne gang med en mindre dominerende posisjon. Wii seiler sin egen sjø, og som alltid kommer Nintendo til å tjene penger hele veien, kanskje på bekostning av de tunge gamerene og de spillene de faller mest for.

 

Terningkast?

 

Wii: 5+ nå, 4 mot slutten av syklusen

Xbox360: 5 nå, 5 mot slutten av syklusen

PS3: 4 nå, 4 mot slutten av syklusen

Endret av Knutsi
Lenke til kommentar
Så tallene på Console Wars er helt på tur ang. Wii, da...?

7624804[/snapback]

NPD sier 1,8 millioner fra lauch til 26. des.

Console Wars sier 2,0 millioner totalt.

 

Ville ikke kalle det "helt på tur" :hmm:

 

Virker som Console Wars er de eneste som i det hele tatt er i nærheten. VGcharts (som hevder de er best) er i hvert fall på villspor!! 7,9 millioner X360?!? Yeah, right. I september kanskje... Tror de burde oppdatere siden litt oftere hvis de vil bli tatt seriøst.

Lenke til kommentar
Så tallene på Console Wars er helt på tur ang. Wii, da...?

7624804[/snapback]

NPD sier 1,8 millioner fra lauch til 26. des.

Console Wars sier 2,0 millioner totalt.

NPD-tallene er bare for USA. Den har solgt rundt 1 million i Japan og minst en halv million i Europa, så den er klart over 3 millioner nå. Tror ikke VGCharts er så langt unna sannheten når de skriver 3,5 millioner.

Lenke til kommentar
Console Wars sier 2,0 millioner totalt.

 

Ville ikke kalle det "helt på tur" :hmm:

7630909[/snapback]

Det står da vitterlig 4,1 totalt når jeg går inn på sida deres. Men hvis NPD-tallene kun gjelder for USA, så stemmer jo tallene hos dem bedre enn NexGenWars. Huff, nei, dette er ikke til å bli klok på. :no:

Lenke til kommentar
Console Wars sier 2,0 millioner totalt.

 

Ville ikke kalle det "helt på tur" :hmm:

7630909[/snapback]

Det står da vitterlig 4,1 totalt når jeg går inn på sida deres. Men hvis NPD-tallene kun gjelder for USA, så stemmer jo tallene hos dem bedre enn NexGenWars. Huff, nei, dette er ikke til å bli klok på. :no:

7631686[/snapback]

 

Vent på offisiell pressemelding fra Nintendo.

Lenke til kommentar

kilik og Tjohei, Ja det er nøyaktig det jeg mener. NPD gjelder KUN for USA og Console Wars sier 2 mill for USA alene. Samtidig sier de 1 mill i Europa og 1 mill i Japan. 4 millioner i hele verden. Syns det stemmer overaskende bra med det vi ellers har hørt. Fikk ikke England og Tyskland en halv million alene? Syns det høres lite ut om HELE Europa bare fikk en halv mill.

 

Dessuten lovet Nintendo 4 millioner før slutten av året og Console Wars passerte 4 millioner 29 desember. Alt stemmer veldig bra spør du meg.

Lenke til kommentar

Ser ut som om at de hw tallene fra desember var falske. Vi må nok vente en stund til.

 

NPD Clarifies Erroneous Media Reports

 

Hardware sales figures falsely attributed to NPD

 

Today a number of popular gaming websites reported on a video segment from CNBC, which talks about the video game industry and holiday sales. The gaming sites claimed that from November through the December holiday period that 2 million Xbox 360s were sold, followed by 1.8 million Wiis and 750,000 PS3s. These figures, however, were falsely attributed to The NPD Group.

 

 

NPD's David Riley informed GameDaily BIZ, "Recent media reports erroneously cited The NPD Group as having provided to CNBC December '06 retail sales for the video game industry. Although the specific CNBC segment included NPD's November '06 console hardware install base sales figures, there were no sales figures or forecasts from NPD for December 2006. NPD's December/Year-End sales data will become available Jan 11."

 

Kilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...