Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

For å ta det med Wii sitt fortsatte salg som Kilik og Leflus tar opp først: Jeg tror Nintendo vil fortsette å støtte den en stund, men ikke egentlig med annet enn priskutt og lignende. Hovedgrunnen til at Sony fremdeles selger såpass brukbart av PS2 den dag i dag er at Sony er et gigantisk multinasjonalt selskap med base i alle land, og derfor kan andre deler av Sony-konsernet som allerede er tilstede i et land ta seg av salget av PS2. Nintendo er derimot et lite spillselskap - og har ikke en gang en avdeling i Norge! De er avhengig av å lisensiere bort Wii-en til andre aktører om de skal fortsette å selge konsollen i mindre og utviklende markeder. Selv om dette sikkert kommer til å skje i en viss grad, så gjør det konsollen dyrere, og Nintendo tjener mindre penger på det enn hva tilfellet ville vært om de solgte den direkte - og de har altså ikke like mye interesse av dette som Sony. Av denne grunn er Wii allerede i dag dyrere enn PS3 i en rekke land, og jeg tror ikke Wii-en vil komme i nærheten av PS2. PS1 bør den imidlertid klare greit.

 

 

XBOX360 og PS3 har "omtrent" solgt like mye nå, 360 shippa 50 mill i Januar, og PS3 mid april.

 

For meg, og sales geek generelt, kan du ikke kalle en konsoll(med konsoll mener jeg ikke håndheldte)

som har shippa 50 mill worldwide for en flopp, uansett hvor mye du vrir og vender på det.

De ligger bare bak Wii, og monstrene PS1 og PS2, ingen andre konsoller kommer i nærheten engang.

Wii er i ferd med og dø ser det ut til, hvis man tolker signalene riktig fra både Japan og USA nå,

mens 360 og PS3 selger sterkere og sterkere.

 

At Wii ikke har stjelt markedsandeler er da selvsagt ikke tull, markedet er mye mye større nå enn

noensinne tidligere for konsoller.

Ja kanskje en del casual spillere har kjøpt Wii, men det er har kommet enormt mange til som aldri

har eid konsoll før.

 

Det ble solgt totalt 150 millioner PS2-maskiner. Legg til ca 50 millioner solgte av Xbox og Gamecube, og du har i underkant av 200 millioner solgte konsoller forrige generasjon. PS3 og 360 har tilsammen solgt ca 100 millioner, hva med da de resterende 100 millionene fra forrige generasjon? Kan det tenkes at de gruppene som gjorde PS2 til en slik gigantisk suksess faktisk har kjøpt seg en Wii denne generasjonen? Svaret er definitivt ja. Jeg sier ikke at ikke Nintendo også har solgt konsoller til mange som ikke har tatt i en konsoll før - det har de selvsagt - men det såkalte casual-markedet er ikke noe Nintendo bare har funnet opp - det er noe de i stor grad har overtatt fra Sony. På PS2 gjorde dvd-spilleren, Singstar og Guitar Hero at salget av konsoller gikk langt utover den vanlige spillinteresserte. Hos Wii har Wii Sports, Wii Fit og lignende gjort det samme. Er dette akkurat de samme kundene? Selvsagt ikke hundreprosent, men det er utvilsomt at det er det samme markedet, og at det er mange av de samme kundene. Så kan man selvsagt diskutere seg grønn over akkurat hvor mange som har både PS2 og Wii (så vidt jeg vet finnes det ikke noe statistikk på det, men fra min egen vennekrets så virker det vanlig).

 

XBOX360 og PS3 har "omtrent" solgt like mye nå, 360 shippa 50 mill i Januar, og PS3 mid april.

 

For meg, og sales geek generelt, kan du ikke kalle en konsoll(med konsoll mener jeg ikke håndheldte)

som har shippa 50 mill worldwide for en flopp, uansett hvor mye du vrir og vender på det.

De ligger bare bak Wii, og monstrene PS1 og PS2, ingen andre konsoller kommer i nærheten engang.

Wii er i ferd med og dø ser det ut til, hvis man tolker signalene riktig fra både Japan og USA nå,

mens 360 og PS3 selger sterkere og sterkere.

 

Den er en flopp for Sony fordi Sony har tapt like mye penger på den som de totalt tjente på PS1 og PS2. Hadde Wii kostet 10 kroner i butikkene ville den sikkert solgt en milliard, men det ville definitivt vært en flopp for Nintendo. Kilik kom imidlertid med en viktig påpekning som gjorde at jeg presisterte hva jeg mente i innlegget nedenfor, og for å gjenta det her, den er ikke en flopp for oss forbrukere fordi den har en stor nok brukerbase til å støtte lanseringen av nye spill - og det er jo egnentlig det som betyr noe for oss. Men for Sony er den en flopp, det er definitivt.

 

Forøvrig er det ikke helt riktig det andre du skriver, eller ihvertfall sterkt overdrevet. Så sent som i fjor solgte Wii mer enn BÅDE PS3 og 360 på verdensbasis, og den selger fremdeles 400 000 månedlig i USA (mer enn PS3). Det som imidlertid er riktig er at tendensen er nedadgående for Nintendo, oppadgående for Microsoft, og relativt stabil for Sony. Det er kanskje en nyanseforskjell, men det er noe annet enn at Wii er i ferd med å dø. Wii har også bare hatt et priskutt på fire og et halv år - og om salget av Wii følger noenlunde samme mønster som salget av PS2, så vil den selge mesteparten av konsollene sine i en pris under 150 dollar. Personlig tror jeg ikke det, men å si at den er døende er bare tull - til tross for rykter om ny konsoll og elendig softwarestøtte.

 

Sist, Nes har også solgt bedre enn PS3 :)

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NPD Mars 2011:

 

Software (New Physical Retail only)

2.5 Million combined White + Black

01. Pokemon White Version (NDS) Nintendo - 1.3 Million

02. Pokemon Black Version (NDS) Nintendo - 1.1 Million

03. Homefront (360, PS3, PC) THQ

04. Dragon Age II (360, PS3, PC)** Electronic Arts

05. Call of Duty: Black Ops (360, PS3, NDS, Wii, PC)** Activision Blizzard

06. Lego Star Wars III: The Clone Wars (Wii, 360, NDS, PS3, 3DS, PSP, PC) LucasArts

07. Crysis 2 (360, PS3, PC) Electronic Arts

08. NBA 2K11 (360, PS3, PS2, Wii, PSP, PC) Take 2 Interactive

09. MLB 11: The Show (PS3, PSP, PS2) Sony

10. Fight Night Champion (360, PS3) Electronic Arts

 

**(includes CE, GOTY editions, bundles, etc. but not those bundled with hardware)

 

Hardware

Nintendo DS (Yes, DS) - 460k

Xbox 360 - 433,000 (Top Selling Console)

Nintendo 3DS - Slightly Under 400,000

Wii - 290k

 

Top Ten 3DS games

01. Street Fighter 3DS

02. Pilotwings Resort

03. Lego Star Wars

04. Rayman

05. Tom Clancy Ghost Recon

06. Super Monkey Ball

07. Nintendogs+Cats G

08. Ridge Racer

09. Steel Diver

10. Nintendogs+Cats F

 

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=427444

 

Imponerende av SFIV å toppe 3DS-listen. Det er kanskje ikke tilfeldig at det også er det mest kritikerroste 3DS-spillet til nå?

Lenke til kommentar

Men så er det langt fra over ennå. Jeg vil anta at PS3 nå er omtrent halvveis i sin levetid. Det er mulig den fortsatt ikke har nådd toppen salgsmessig. 70 millioner vil den garantert passere. 100 millioner er langt mer usikkert.

 

Den vil nok selge en del mer, men at den er omtrent halvveis i levetiden sin tviler jeg sterkt på. Når Nintendo nå sender en ny konsoll ut på markedet, blir Microsoft og Sony nødt til å begynne å bevege seg også, om jeg tror begge lanserer nye ting i løpet av 2013, altså om ca to år. Så bildet vil endres, men ikke snus, er vel det jeg forsøker å si :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

3DS-tallene er forholdsvis gode. DS åpnet med 500K første måneden, men det var november(2004) og til en mye lavere pris. Samtidig er også konkurransen i det håndholdte spillmarkedet mye større i dag enn i 2004. Så dermed er en helt grei åpning for 3DS, men det er viktig at den fortsetter å selge bra i tiden frem mot sommeren.

Lenke til kommentar

Men så er det langt fra over ennå. Jeg vil anta at PS3 nå er omtrent halvveis i sin levetid. [...]

 

Den vil nok selge en del mer, men at den er omtrent halvveis i levetiden sin tviler jeg sterkt på. Når Nintendo nå sender en ny konsoll ut på markedet, blir Microsoft og Sony nødt til å begynne å bevege seg også, om jeg tror begge lanserer nye ting i løpet av 2013, altså om ca to år. Så bildet vil endres, men ikke snus, er vel det jeg forsøker å si :)

Jeg har tro på 2013-2014 for PS4, men med levetid tenker jeg ikke når PS4 lanseres, men når den jevne strømmen med kvalitetsspill til konsollen slutter. PS2 hadde solid spillstøtte i alle fall i to år etter PS3-lansering (God of War 2, Yakuza 2, Persona 4 etc). Jeg regner med det samme skjer den her gangen.

 

Jeg tror Sony og MS har samme definisjon når de snakker om ca ti års levetid.

Lenke til kommentar

3DS ligner mer og mer på en flopp ja. Var en stor tabbe av Nintendo å stole på at tredjepartsutviklere skulle stå for launchen (eller gi rom til at tredjepartsutviklere kunne finne suksess på nintendo-plattformer som de sa), da de bare har levert porter og halveise forsøk. Nintendo trenger noen store førstepartsspill, og uavhengig av hvor mye folk maser på at de er lei av Mario og Zelda, så er det faktisk nettopp disse som får folk til å kjøpe Nintendo sine plattformer. Ocarina of Time er et lite skritt, men bedre hadde det vært å få ut New Super Mario Bros 3D eller noe slikt.

 

Når det er sagt så må vi huske på at 3DS ble lansert i februar/mars, mens de to andre ble lansert på høsten like før julerushet. Det har åpenbart hjulpet både DS og PSP en del.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Jeg vil forøvrig anbefale alle som er nysjerrig på 3DS sin åpningsuke å sjekke ut gamasutras meget edruelige beskrivelse av situasjonen her. Her er det en sammenligning med åpningen til DS og PSP, og også mye bra info (og myteknusing) angående spillsalget mer generelt i USA.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Synes 3DS har gjort det nokså bra. Skulle ikke forundre meg om DS-en igjen tar over tronen over den mest solgte konsollen for de kommende månedene på nytt.

 

Har ingen her hjemme enda, men enter nok opp med en snart. For tiden har jeg hverken tid til å spille noe særlig, og det er ikke noen spill som er av stor interesse på 3DS enda. Nintendo burde kanskje gitt ut Pokemon B/W på 3DS, det hadde nok gått ut over det totale salget av Pokemon B/W, men hadde nok påvirket 3DS i vesentlig grad.

 

Om NGP klarer å distansere seg fra TV-konsolltypespill, så tror jeg NGP har muligheten til å gi 3DS litt konkurranse også. NGP ser ut til å være mer tilpasset TV-konsollspill kontrollmessig denne gangen, så TV-konsolltypespill kommer nok til å suge mindre på "PSP" denne generasjonen. Håper det iallefall blir litt mer konkurranse i denne generasjonen mellom de håndholdte. Hadde vært kult om MS også kom ut med en håndholdt.

Lenke til kommentar

Salgstall i februar/mars og november/desember er som natt og dag. 3DS må ha ett julesalg på baken før man virkelig kan felle noen dom. Ellers vil nok OoT og RE: Mercs i sommer gi en viss pekepinn.

 

Wii-bundelen med Motion+/Wii Sports Resort er i praksis satt ned i USA til $170 (ca. 920 kr) etter at Target, GameStop og Best Buy har gått ned til den prisen. Offisielt priskutt ventes å være like rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Når en konsoll har passert 140 mill. som både PS2 og DS har gjort, så blir spørsmålet om det er så mange flere å mette. F.eks. i Japan er det 49 millioner hjem, 33 millioner DS har blitt solgt...

Nå har det hovedsaklig kommet ut 4 PSP-er, 5 DS-er, 2 PS3-er og 2 360-er. Spesielt ved håndholdte så tror jeg nok en del oppgraderte DS-en, spesielt fra den første til Lite. Tror nok de fleste her som hadde den første klumpete har en nyere versjon av DS-en nå.

Lenke til kommentar

Nå er jo det ikke slik at alle kjøper en konsoll og holder seg til den for resten av livet. Jeg tviler på at alle PS1-eierne trakk på skuldrene da PS2 kom ut. Folk oppgraderer vanligvis til de nyeste konsollene etter hvert som de synker i pris og får bedre spill. I tillegg er barn som var 0-5 år i 2004 7-12 år i 2011.

 

Det største potensielle problemet til 3DS er nyhetsfaktoren, eller rettere sagt mangelen på den.. Den ser ut som en DS, den fungerer som en DS og den spiller de samme spillene som en DS. Brilleløs 3D er en spennende funksjon, men den er ikke like enkel å demonstrere som f. eks bevegelseskontroller eller en trykkskjerm. 3DS mangler et spill som tar merkedet på sengen slik som Brain Age, Wii Sports, Wii Fit og Nintendogs gjorde i sin.

Lenke til kommentar

3DS mangler ikke spill, for det vet de som kjøper konsollen at det vil komme gode spill til konsollen. Personlig tror jeg heller årsaken er prisnivået som er altfor høyt, foreldre kjøper ikke leker til sine barn for 2500kr. Det er litt over grensen, jeg ser heller for meg at de vil selge mer om ett da jeg regner med at prisen vil stabilisere seg til rundt 1500.

Lenke til kommentar

Jeg har så langt ikke sett en eneste demostand for 3DS i spillbutikker etc. 3D-effekten er noe folk bør få oppleve med egne øyne. Merkelig markedsføring.

 

Så ja, den manglende nyhetsfaktoren (eventuelt mangel på å markedsføre det skikkelig), samt ingen virkelig must-have spill så langt og temmelig høy pris hindrer nok de store salgstallene foreløpig. Personlig venter jeg til prisen faller en tusenlapp og det er minst et par spill jeg virkelig har lyst på. Jeg tror det er mange som tenker som meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...