Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Som taterfyrings påpeker har Nintendo hatt et kiddy-image på seg lenge nå og det har blitt kraftig forverret med Wii når man ser salgstallene til Metroid: Other M og diverse andre actionspill.

 

Å igjen bli et reellt alternativ for hardcore gamerne samtidig som man greier å holde på casual-gamerne blir den store utfordringer for Nintendo når det gjelder Wii 2.

 

De trenger multiplattformspill som i dag kun slippes til de andre konsollene, jeg tenker på spilll som GTA, Assassin's Creed, Burnout og Call of Duty. For å få til dette må:

 

- grafikk/ytelse være på minimum Xbox 360/PS3-nivå, helst ikke for langt unna PS4/Xbox3. Dette for at spill enkelt skal kunne konverteres. Må kunne håndtere neste generasjons spill i 720p/30 fps minimum.

- standardkontrollen må ha nok knapper til å håndtere den type spill, to analoge stikker er nok et must. Kanskje en videreutvikling av WiiMotionPlus/Move-systemet.

- onlinesystemet må være minst på linje med XBL/PSN.

 

Men det er ikke nok. Man trenger noen virkelig appelerende eksklusive spill utenom de gamle Nintendo-franchisene:

- Retro Studios har vist med Metroid Prime at man virkelig kan lage solide actionspill. Jeg kan se dem virkelig lage et nytt klassisk IP. Kanskje de kan bli litt som Naughty Dog har fungert for Sony denne generasjonen med Uncharted-serien.

- Nintendo viste tidvis på Gamecube at de kan skaffe seg store spill eksklusivt som Resident Evil 4 og remakene. Dette må de få til på nytt, men også vestlige utgivere. Eksklusivt spill fra Rockstar, EA og Activision for eksempel.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Nintendo viste tidvis på Gamecube at de kan skaffe seg store spill eksklusivt som Resident Evil 4 og remakene. Dette må de få til på nytt, men også vestlige utgivere. Eksklusivt spill fra Rockstar, EA og Activision for eksempel.

Men var ikke RE4 et temmelig mislykket forsøk? Istedet for å bringe hardcore gamere til Gamecuben, endte det opp med at mange bare ignorerte spillet, og den store suksessen kom ikke før Capcom avsluttet eksklusivitetsavtalen og portet det til PS2.

Lenke til kommentar

Men var ikke RE4 et temmelig mislykket forsøk? Istedet for å bringe hardcore gamere til Gamecuben, endte det opp med at mange bare ignorerte spillet, og den store suksessen kom ikke før Capcom avsluttet eksklusivitetsavtalen og portet det til PS2.

Gamecube: 1,6 mill

PS2: 2 mill

Wii: 1,6+ mill

 

http://www.destructoid.com/resident-evil-4-wii-sales-edge-out-gamecube-version-142125.phtml

http://web.archive.org/web/20070621040246/http://ir.capcom.co.jp/english/data/million.html

 

Det hører til historien at PS2-versjonen ble annonsert før GC-versjonen ble lansert. Med tanke på at PS2 var såpass populær som den var så kan det ha lagt en demper på salgspotensialet til GC-versjonen.

Lenke til kommentar

Det hører til historien at PS2-versjonen ble annonsert før GC-versjonen ble lansert. Med tanke på at PS2 var såpass populær som den var så kan det ha lagt en demper på salgspotensialet til GC-versjonen.

Kanskje, men en kan da like godt spekulere at Gamecubens forspang stjal salg fra PS2en.

 

Uansett ser det ut som om at etter RE1 remaken og Zero, fant ikke Capcom avtalen med Nintendo god nok. De gamblet vel på at spillene skulle bli konsolldefinerende, mens så klarte de ikke en og en halv million en gang, noe som nok ikke er bra nok for hovedspillene i et førsteklasses franchise som Resident Evil. Hadde de forblitt Nintendo eksklusiv, hadde de nok skadet totalverdien av franchiset og risikert at andre spill kunne ta over dens rolle i PlayStations spillkatalog. Det samme er det nok stor risiko vil skje med andre "hardcore" iper, så jeg tviler det er så mange andre som står i kø for å prøve igjen.

Endret av BlackLagoon
Lenke til kommentar

Kanskje, men en kan da like godt spekulere at Gamecubens forspang stjal salg fra PS2en.

Nå svarte jeg strengt tatt på påstanden om at RE4 ble portet over fordi GC-versjonen ikke solgte godt nok.

 

Uansett ser det ut som om at etter RE1 remaken og Zero, fant ikke Capcom avtalen med Nintendo god nok. De gamblet vel på at spillene skulle bli konsolldefinerende, mens så klarte de ikke en og en halv million en gang, noe som nok ikke er bra nok for hovedspillene i et førsteklasses franchise som Resident Evil.

En remake pleier sjeldent å selge bedre enn originalversjonen, og Resident Evil 0 blir av mange sett på som det svakeste spillet i serien. Du har alikevel et poeng når du sier at de ikke solgte godt nok. Brukerbasen til Gamecube var rett og slett ikke stor nok.

 

Det samme er det nok stor risiko vil skje med andre "hardcore" iper, så jeg tviler det er så mange andre som står i kø for å prøve igjen.

Monster Hunter Tri? Spillet endte opp med å bli det mestselgende MH-spillet til en hjemmekonsoll gjennom tidene. Jeg tror også at et ekte RE-spill til WIi hadde endt opp med å selge bedre enn Wii-versjonen av RE4(1,6 mill).

 

Det er riktignok ikke til en hjemmekonsoll, men Dragon Quest IX ble nylig det mestselgende DQ-spillet gjennom tidene. DS er for øvrig et glimrende eksempel på at en Nintendo-konsoll kan være hjem for massevis av "hardcore" spill.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

RE4 hadde nok solgt langt bedre til GC om det hadde forblitt eksklusivt og blitt lansert tidligere i generasjonen (GC var allerede døende på den tiden). Men man må ikke glemme at man bare hadde solgt rundt 15 mill. GC-konsoller da Resident Evil 4 ble lansert. Altså over 10% av GC-brukerbasen på den tiden kjøpte RE4. Tilsvarende i dag vil være at et spill til Wii selger ca. 10 mill eller et spill til PS3 selger 5-6 mill.

 

Uansett var ikke poenget mitt spillsalg isolert sett, men det totale imaget til konsollen/selskapet. Hadde man hatt RE4 og et eksklusivt bilspill og fightingspill på lanseringsdagen hadde førsteinntrykket til forbrukerne vært helt annerledes. Jeg aner en dreining i den retningen med 3DS hvor man allerede har sett imponerende trailere av Resident Evil og MGS og har Street Fighter IV og Splinter Cell på lanseringsdagen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg aner en dreining i den retningen med 3DS hvor man allerede har sett imponerende trailere av Resident Evil og MGS og har Street Fighter IV og Splinter Cell på lanseringsdagen.

Jupp. Jeg husker godt det første året etter DS ble lansert. Med unntak av enkelte lyspunkt som Castlevania: Dawn of Sorrow og Sonic Rush var tredjepartsstøtten elendig. Det tok seg opp da DS begynte å selge virkelig bra.

 

Med 3DS ser det ut til at de (japanske) utgiverne ønsker å være med på leken fra starten av.

Lenke til kommentar

http://www.spillverk...r_brukere/80345

 

Det viser seg nemlig at Playstation Network har nådd hele 60 millioner kontoer, noe som betyr at tjenesten kan skilte med dobbelt så mange brukere som konkurrentens Xbox Live, som ifølge Microsoft-sjef Steve Balmer har passert 30 millioner.

 

Det skal dog bemerkes at PSN-tallet også omfatter kontoer opprettet av PSP-brukere og brukere av PSN-nettstedet. Microsoft har per dags dato solgt cirka 50 millioner Xbox 360-konsoller mot Sonys 45 millioner PS3-enheter, men Sony har i tillegg solgt over 65 millioner PSP-maskiner, noe som forklarer den store forskjellen.

Endret av Erratum
Lenke til kommentar

Japan - Uke 12, 2011

HW

PSP - 51.095

3DS - 50.710

PS3 - 28.973

DS - 19.094

WII - 11.808

360 - 1.963

PS2 - 1.862

 

SW

01. [PSP] Final Fantasy IV: Complete Collection - 104.173

02. [PS3] Dynasty Warriors 7 - 36.548

03. [3DS] Gundam: The 3D Battle - 23.500

04. [PSP] Dissidia: 012 (Duodecim) Final Fantasy - 21.741

05. [PSP] Monster Hunter Freedom 3 - 16.444

06. [3DS] Professor Layton and the Mask of Miracle - 16.294

07. [PSP] Phantasy Star Portable 2: Infinity } - 14.403

08. [3DS] Nintendogs + Cats - 13.219

09. [PSP] SD Gundam G Generation: World - 10.160

10. [NDS] Pokemon Black / White - 10.025

 

Interessant utvikling. PSP foran 3DS etter at lanseringshypen har lagt seg. Totalt har 3DS solgt 800k på litt over tre uker.

 

Monster Hunter Freedom 3 til PSP har passert 4,4 millioner og er dermed tidenes mest solgte spill i Japan som ikke laget av Nintendo, 10. plass totalt.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

...og at Wii mest sannsynlig er død i Japan.

 

Når følger resten av verden etter?

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------            
|System | This Week | Last Week | Last Year |        YTD |   Last YTD |         LTD |            
-------------------------------------------------------------------------------------            
|  PSP  |    51.095 |    23.511 |    48.323 |    584.585 |    678.557 |  17.234.797 |      
|  3DS  |    50.710 |    61.394 |         0 |    792.954 |          0 |     792.954 |      
|  PS3  |    28.973 |    26.623 |    50.448 |    355.171 |    424.215 |   6.442.661 |      
|  NDS  |    19.094 |    14.590 |    45.559 |    311.042 |    646.161 |  32.461.741 |      
|  WII  |    11.808 |     9.724 |    36.849 |    208.918 |    496.430 |  11.488.553 |      
|  360  |     1.963 |     1.619 |     3.002 |     30.026 |     40.410 |   1.450.523 |      
|  PS2  |     1.862 |     1.638 |     1.785 |     21.746 |     24.813 |  21.717.838 |      
-------------------------------------------------------------------------------------            
|  ALL  |   165.505 |   139.099 |   185.966 |  2.304.442 |  2.310.586 |  91.589.067 |      
-------------------------------------------------------------------------------------            
| DSiLL |     9.760 |     7.452 |    23.188 |    160.938 |    328.388 |   2.108.521 |      
|  DSi  |     8.604 |     6.513 |    17.376 |    134.713 |    251.020 |   5.678.437 |      
|  DSL  |       730 |       625 |     4.995 |     15.391 |     66.753 |  18.089.312 |      
-------------------------------------------------------------------------------------            
|  PSP  |    50.479 |    22.911 |    46.449 |    571.782 |    658.641 |  17.061.570 |      
| PSPgo |       616 |       600 |     1.874 |     12.803 |     19.916 |     173.227 |      
-------------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar

Wii gjør det ikke spesielt bra i Japan, og har ikke gjort det på lenge. Men å kalle den død er kanskje litt heftig, hvor går da grensen mellom død og levende? Tror det er sannsynlig at Japan har kommer til et slags metningspunkt når det gjelder Wii-en. Dette bekymrer nok Nintendo, og jeg tipper at om noe, så er det dette som vil få dem til å lansere en ny konsoll.

 

Men meget interessant at PSP gjør det bedre enn 3DS i Japan. Skyldes dette at det er vanskelig å få tak i 3DS, eller er den rett og slett ikke så etterspurt? Den har jo ikke spesielt godt bibliotek enda, men japanerne pleier jo å være raskt ute med å kjøpe ny hardware. Mye tyder imidlertid på at Monster Hunter 3D blir annonsert i neste uke, så kanskje det kan gi 3DS et lite boost?

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

3DS er såpass dyr at den trenger en skikkelig hit som appelerer til japanerne for å gjøre det virkelig bra. Et nytt Pokémon, Monster Hunter eller lignende må nok til for å virkelig nå de helt store salgstallene slik prisen er nå.

 

Vil ikke avskrive Wii helt ennå, ikke på verdensbasis i alle fall. Den har klart nådd salgstoppen, men vi får se på E3 hvilken strategi Nintendo tar. Det kan hende de har et par spennende spill på lur. Og med tanke på at en Wii nå koster slikk og ingenting å produsere har de igjen det store priskutt-kortet. En Wii til rundt tusenlappen tror jeg lett kan selge 10-15 millioner i 2012. Tror ikke man skal utelukke at Wii 2 kan drøye til 2013-2014.

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig i det du skriver Kilik, og om Nintendo faktisk gir ut alt som er sånn halvveis annonsert i løpet av året, så vil 2011 faktisk bli et meget godt år for Wii. Vi har Zelda, Dragon Quest X, Pandora's Tower, Xenoblade, Last Story, Hal-Kirby og Retro sitt prosjekt. Om alt dette kommer i 2011, så blir det et glimrende år, og jeg tror Wii vil ha brukbare globale salg. Hovedproblemet til Nintendo er all den elendige pressedekningen Wii-en får, og som gjør at den nok i øynene til mange mer overfladiske spillinteressert nok har blitt ansett som passé en liten stund allerede. Om de får ut flere spill, så vil de kunne bøte litt på det, og også kanskje selge litt flere konsoller til core-gamere, da en slik line-up vel bør være enhver core-gamers våte drøm :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at det er mye som kan snu på utviklingen til Wii i Japan. Konsollen har fått så elendig tredjepartstøtte at de fleste som er intresserte i spill fra Square-Enix, Namco, Tecmo-Koei, Konami, Sega osv har kjøpt seg DS, PSP eller PS3.

 

Når det er sagt så betyr ikke det at den ikke kan gjøre det bedre der borte. Et priskutt og spillene taterfyrings nevnte burde være nok til å livnære Wii gjennom et år til. Jeg tror også at en "Players Choice" lineup med f. eks Mario Kart, Super Mario Galaxy og Twilight Princess kunne ha gitt Wii et lite push. Spørsmålet er om det er nok til å få Wii opp på et sunnere nivå(20k+).

Lenke til kommentar

Totalsalg i Europa:

 

Wii - 24,9 mill.

PS3 - 14,7 mill.

Xbox 360 - 13,7 mill.

 

DS - 46 mill.

PSP - 14,8 mill.

 

 

 

Totalsalg i USA:

 

Wii - 34,2 mill.

PS3 - 15,4 mill.

Xbox 360 - 25,4 mill.

 

IDG via Gamasutra

 

USA-tallene er basert på NPD, Euro-tallene er nokm mer usikre, men greit å se noen håndfaste tall fra regionen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...