Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Ifølge VGchartz har COD3 solgt bedre på Wii enn på PS3(2 mill vs. 1,23 mill). Det er vanskelig å si hvor godt COD4 hadde solgt på Wii, men det hadde neppe solgt verre enn COD3.

 

Det var nemlig ikke før COD4 ble lansert at serien ble et kulturfenomen, og denne gangen fikk ikke Wii-eierne være med på moroa. Dermed ble COD4 en systemselger for HD-konsollene.

 

COD4 ble jo et fenomen fordi det så veldig bra ut i forhold til andre spill på det tidspunktet det ble sluppet. Hadde det kun blitt sluppet til Wii, med tilsvarende grafikk, tror du virkelig det hadde solgt like bra?

Såvidt jeg husker, så var COD3 den første FPS'en som kom til Wii (Iallefall en av de første)? Så det var vel naturlig at folk var litt nysgjerrige på den nye kontrollen osv.

Black Ops ble jo utgitt til Wii og det har knapt nok solgt 900K..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

COD4 ble jo et fenomen fordi det så veldig bra ut i forhold til andre spill på det tidspunktet det ble sluppet.

Å? Jeg trodde det var pga flerspillermodusen og markedsføringen.

 

Hadde det kun blitt sluppet til Wii, med tilsvarende grafikk, tror du virkelig det hadde solgt like bra?

Like bra som COD4 til X360? Neppe. Like bra som PS3-versjonen? Kanskje. Bedre enn COD3 til Wii? Definitivt.

 

Black Ops ble jo utgitt til Wii og det har knapt nok solgt 900K..

Hvordan motbeviser det påstanden min? Poenget mitt er jo at COD4 var med på å forme brukerbasene til Wii, 360 og PS3. Black Ops hadde solgt bedre om Wii hadde fått den samme støtten som HD-konsollene.

Lenke til kommentar

Dette er et latterlig argument. Selvsagt solgte Black Ops dårlig på Wii - da var jo allerede fps-fanskaren etablert på PS360. Som Leflus helt riktig påpeker, så solgte Cod3 bedre på Wii enn på PS3, og hadde Cod4 også blitt lansert på Wii samtidig som det kom på PS360, så ville spillet ha solgt ekstremt bra. Det er nemlig ikke bare grafikken som gjorde at Cod4 solgte så godt. Spillet har en meget bra multiplayer, og en mye bedre singelplayer campaign enn noe annet slikt militær-shooterspill som har vært på markedet de siste årene, og var støttet av et voldsomt markedsføringsbudsjett. Dessuten tror jeg ikke vi skal undervurdere nyhetsverdien i Cod4: Modern Warfare da det kom, da det nettopp gikk inn i en sjanger dominert av enten andreverdenskrigs-shootere eller scifi-shootere. Cod4 var et såpass friskt pust at selv jeg som knapt spiller FPS-er spilte gjennom singelplayeren. Det ville nok aldri ha gjort det like bra på Wii som på 360, og mest sannsynlig heller ikke like bra som på PS3. Men med den markedsandelen Wii hadde høsten 2007, og det faktum at mange av fps-fansene ikke hadde PS360 enda - pluss selvsagt de glimrende shooter-kontrollene til Wii - ville enkelt ha gjort dette til en millionselger. Activision kastet penger ut vinduet ved å ikke lansere det til Wii, noe de jo har innsett i ettertid da spillet kom ut to år for sent (og faktisk solgte omtrent på nivå med Mass Effect 2 til PS3 har gjort).

 

Når det gjelder Nintendo og tredjepartsstøtte mer generelt: Jeg tviler ikke på at Nintendo gjør et eller annet galt når de aldri får noe support fra andre enn sine egne nærmeste partnere. Men samtidig er det heller ikke tvil om at tredjepartsutviklere har gjort seg selv en bjørnetjeneste ved å ignorere Wii (og vestlige utviklere har jo for det meste også ignorert DS). Wii er billigere å utvikle for, har en fantastisk brukerbase, og er i tillegg en konsoll som siden starten skrek etter spesielt shootere da kontrollene var såpass godt egnet til dette. Likevel kom der ingenting, og det som kom var for lite, for sent. Hadde derimot Wii hatt samme type støtte som PS2 fikk fra starten så ville garantert denne generasjonen sett veldig annerledes ut. Tredjepartsutviklere hadde faktisk tjent penger, mens Microsoft og spesielt Sony ville ha slitt mye mer. Dog, jeg tror egentlig ingen er tjent med slike tilstander som vi hadde forrige generasjon med totalt monopol, så sånn sett var det kanskje like greit at det gikk som det gikk.

 

Edit: Et par ting til. Madworld (eller noen av de andre såkalte skikkelige spillene Wii fikk) ville bombet på samtlige konsoller. Garantert. No More Heroes bør sammenlignes med Killer 7 (bombet), Madworld med God Hand (bombet), Red Steel 2 med hvilket som helst generisk skytespill (og de fleste bomber), Dead Space Extraction med hvilket som helst annet on-railsskytespill (og de færreste av disse selger flere enn 100 000) og så videre. Og faktisk så kommer alle disse spillene godt ut av det mot de spillene det er naturlig å sammenligne med. Madworld feks har jo solgt helt latterlig mye i forhold til at det utvilsomt var en lavproduksjonsgreie fra b-teamet til Platinium, mens Dead Space Extraction (som EA tydligvis mente at ikke var verdt mer enn at PS3-eiere får det gratis) faktisk har solgt meget bra i forhold til å være i en sjanger som egentlig døde for femten år siden. Årsaken er selvsagt enkel, at disse spillene knapt har konkurranse fra skikkelige spill. Se på Resident Evil 4 - det spillet har solgt nærmere to millioner på Wii - en port av et spill fra forrige generasjon! Hva tror dere da et eksklusivt spill i Resident Evil 4-stilen til Wii hadde solgt? Eller hva med Okami - en to år gammel port som altså solgte betydelig bedre på hardcore-hatende Wii enn på hardcore-elskende PS2?

 

Så vidt jeg kan telle, har der så langt vært et fåtall skikkelige tredjepartsutviklede spill med høyt budsjett til Wii. Disse er: Monster Hunter Tri (best solgt Monster Hunter spill til hjemmekonsoll noensinne, og best solgte i vesten)

Epic Mickey - som har solgt meget, meget godt

Sonic Colours - som har solgt rimelig godt. Unleashed solgte også bedre på Wii enn på PS360, og det er vel preget av at såpass mange på min alder både har Wii (og husker Sonic fra den gangen han faktisk var skikkelig kul).

Eh, hva mer? Det kommer Dragon Quest X, som også kommer til å gjøre det bra. Altså er det langt fra riktig å si at ingen AAA-spill til Wii selger, da de få som finnes faktisk har gjort det godt. Et annet argument er jo alle spillene som bomber på PS360 (her sier aldri noen at PS360 ikke kan supporte "hardcore"-spill), men det får jeg la ligge til en annen gang.

 

Og til Kilik: Det er uinteressant for de aller fleste hvilken plass konsoller ligger på, men det er ikke uinteressant for Sony om de tjener eller taper penger. PS3 har tapt voldsomt mye penger, og det er noe som bør påvirke deres strategi inn mot neste generasjon. Og slik blir det relevant også for oss. Og forøvrig er mitt inntrykk at det ikke er Nintendo-fansen som vil ha en ny konsoll fra Nintendo, men analytikere, journalister og multiplattformeiere. Vi Nintendo-fans er jo for det meste slik at vi ikke bryr oss nevneverdig om det grafiske - og vil egentlig bare ha masse spill som utnytter Wii-ens potensial til det fulle!

 

Edit 2: Ifølge Vgchartz så har faktisk Cod4: Reflex edition solgt 1.33 millioner, mot 0.35 for Mass Effect 2 på PS3. Så der bommet jeg greit.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=JMejSgYrIJc&feature=feedu

 

Aww..nå fikk jeg lyst å lete på finn.no! Gameplay starter på 7:00

Overrasket over hvor smooth super mario land går på gameboyen. Før Gameboy Colour kom i 1998 hadde standard Gameboyen solgt 64.42 millioner enheter over hele verden. Den lille saken hadde altså en utrolig run mellom 1989-1998. Ikke mange konsoller som holder i så mange år generellt sett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Kongevideo! Jeg er selvsagt en stor fan av den orginale Game Boy, selv om jeg misliker litt trenden (allerede da) med å gi ut nedgraderte versjoner av konsollspill. Men den har absolutt et fantastisk bibliotek, og som den retrojunkien jeg er, så var faktisk det nest-siste spillet jeg spilte gjennom et spill på den orginale Game Boy-en, nemlig Final Fantasy Adventure, bedre kjent som Seiken Densetsu eller altså det første spillet i Mana-serien (hvor Secret of Mana til snes vel er det mest kjente og klart beste).

Lenke til kommentar

Dette er et latterlig argument. Selvsagt solgte Black Ops dårlig på Wii - da var jo allerede fps-fanskaren etablert på PS360.

 

Så du mener at om COD4 hadde vært utgitt på Wii også, så hadde folk heller kjøpt det til Wii enn til PS360? Og de samme folka hadde kjøpt Black Ops til Wii nå?

DET vil jeg nå si er ganske latterlig.

Hvor mange kjøpte det vel ikke kun for å spille online? Der har jo Wii null å stille opp med.

 

Og jeg vil nå si at FPS allerede var etablert før PS360 i det hele tatt ble sluppet. Folk ble vant til å spille FPS med konsoll-kontroller pga Halo.

 

 

Som Leflus helt riktig påpeker, så solgte Cod3 bedre på Wii enn på PS3, og hadde Cod4 også blitt lansert på Wii samtidig som det kom på PS360, så ville spillet ha solgt ekstremt bra. Det er nemlig ikke bare grafikken som gjorde at Cod4 solgte så godt. Spillet har en meget bra multiplayer, og en mye bedre singelplayer campaign enn noe annet slikt militær-shooterspill som har vært på markedet de siste årene, og var støttet av et voldsomt markedsføringsbudsjett.

 

COD3 kom vel omtrent samtidig som Wii og PS3 ble lansert? Jeg tror Resistance tok endel av salget til COD3 på playstation og som sagt tidligere, så tror jeg folk kjøpte det til Wii fordi de var nyskjerrige på kontrollene.

Jeg er selvsagt enig i at multiplayer-delen til COD4 var med på å gjøre det stort, og da kan vi spørre oss: ville multiplayer vært en faktor for at en kunde hadde kjøpt det til Wii i steden for til PS360? Neppe.

Og dere kan være så uenige dere vil, men jeg tror teknologien bak COD4 (grafikk, fysikk, lyd, motioncapture osv) hjalp veeeldig på populæriteten til spillet. OG der har, igjen, Wii veldig lite å stille opp med.

 

Jeg er uansett glad for at IW prioriterte kvalitet over kvantitet.

Lenke til kommentar

Så du mener at om COD4 hadde vært utgitt på Wii også, så hadde folk heller kjøpt det til Wii enn til PS360? Og de samme folka hadde kjøpt Black Ops til Wii nå?

Ikke alle nei, men mange hadde nok gjort det. Nå tenker jeg spesielt på de som allerede eide Wii og ingen av HD-konsollene da Call of Duty 4 ble lansert.

 

Og jeg vil nå si at FPS allerede var etablert før PS360 i det hele tatt ble sluppet. Folk ble vant til å spille FPS med konsoll-kontroller pga Halo.

Det endrer ikke det faktum at COD3 solgte bra på Wii. Activision hadde sjansen til å tjene store penger på Wii, men de sløste den bort.

 

COD3 kom vel omtrent samtidig som Wii og PS3 ble lansert? Jeg tror Resistance tok endel av salget til COD3 på playstation og som sagt tidligere, så tror jeg folk kjøpte det til Wii fordi de var nyskjerrige på kontrollene.

Forskjellen mellom COD3 til Wii og Resistance er at det ene spillet var en PS2 port med dårlig optimaliserte kontroller og det andre var Sonys viktigste spill på den tiden.

 

Dessuten hadde også COD3 Wii temmelig sterk konkurranse. Twilight Princess er riktignok i en helt annen sjanger, men det er ikke vanskelig å forestille seg at et av denne generasjonens best mottatte spill var mer fristende enn en PS2-port med 69% i snitt på metacritic.

 

Jeg er selvsagt enig i at multiplayer-delen til COD4 var med på å gjøre det stort, og da kan vi spørre oss: ville multiplayer vært en faktor for at en kunde hadde kjøpt det til Wii i steden for til PS360? Neppe.

Hvorfor ikke? Nesten alle de mestselgendende spillene til Wii er multiplayer-spill eller spill med solide flerspillermoduser. Treyarchs spill etter COD3 har bevist at det er fullt mulig å lage onlinespill til Wii, så jeg ser ingen grunn til at flerspillermodusen ikke kunne ha blitt et trekkpunkt for Wii-versjonen.

Lenke til kommentar

Én svale gjør ingen sommer.

 

Har ikke tro på at CoD4 alene ville gjort den store forskjellen. Spill som GTA IV og Assassin's Creed i tillegg, ja da hadde vi snakket. Men der er jeg redd Wii ville ha kommet til kort rent teknisk. Selv med en gjennomført konverteringsjobb hadde det blitt en betydelig svakere audiovisuell opplevelse enn på HD-maskinene.

 

I tillegg er onlinesystemet en vits sammenlignet med XBL/PSN med sine demoer, achievements, gamertags, spilloppdateringer osv. som nå er blitt standard. I det hele tatt har Wiis begrensede ytelse og onlinesystem gjort det vanskelig for utviklerne og må ta på seg mye av skylda for svak multiplattformstøtte.

 

Når det gjelder eksklusive spill er det merkelig at ikke flere utviklere har vært frampå med tanke på enorm høy installbase og relativt lave utviklingskostnader. Goldeneye 007 er et eksempel på hva som fortsatt er mulig. Kjent og kjært merkenavn, eksklusivt, jevnt over gode anmeldelser og utnytter konsollens muligheter. 1 million solgte på under et halvår og det med en brøkdel av budsjettet til et gjennomsnittlig PS3/X360-spill.

Lenke til kommentar

Har ikke tro på at CoD4 alene ville gjort den store forskjellen. Spill som GTA IV og Assassin's Creed i tillegg, ja da hadde vi snakket.

Det er sant. Personlig tror jeg at COD4 kunne ha inspirert andre utgivere til å støtte konsollen, men du har helt rett i at det er viktig med et bredt spillutvalg.

 

Vi kan heller ikke legge all skylden på tredjepartsutgiverne. Bare se på alle avtalene som MS og Sony har inngått med Capcom, Square-Enix, Take Two, EA, Ubisoft og Activision.

Monster Hunter 3 og Dragon Quest er en flott start, men Nintendo burde prøve å samarbeide med noen vestlige utgivere også.

 

Det går forresten rykter om at Nintendo planlegger å kutte prisen på Wii i mai:

 

Nintendo cutting Wii price to $150 on May 15th?

Nintendo's miniature white monolith has sold like gangbusters for long enough that we're wary it'll ever get cheap, but a trusted source tells us a price cut is indeed headed our way -- and that the Nintendo Wii will cost just $150 starting May 15th. The timing would make some sense, given how Nintendo's profits have tanked for a while due to flagging hardware sales, and just last month Nintendo of America president Reggie Fils-Aime hinted that the Wii's price might be a potential variable to change that in an interview with Gamasutra. Still, we're not fully convinced that Nintendo would announce a price cut then, rather than, say, at the Electronics Entertainment Expo in June, and it's not like the company to let this sort of announcement leak out, but if you find a shiny new copy of Mario Kart Wii in a $150 console bundle this time next month, don't say we didn't warn you.

http://www.engadget.com/2011/04/12/nintendo-cutting-wii-price-to-150-on-may-15th/

 

Det er ingen hemmelighet at Wii ikke selger like godt som den gjorde før. Wii Play: Motion og et priskutt kan være akkurat det konsollen trenger.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Det er helt riktig at en svale ikke gjør noen sommer, og jeg vil si at jeg er både enig og uenig med det Kilik skriver (som vanlig virker det som).

 

Først, Nintendo hadde med sin svakere konsoll aldri sjanse til å få en del av de eksklusivene som PS360 fikk - og en del brukere ville aldri valgt Wii uansett - den saken er grei. De som kjøper PS3 for God of War, 360 for Halo osv var helt utenfor rekkevidde. Men se på salget av et spill som God of War 3, dette spillet har (ifølge VGChartz) solgt i underkant av fire millioner - altså ca 10% av brukerbasen til PS3 kjøper flaggskip-eksklusiven. Hva med de resterende 90%? Som jeg har påstått her tidligere spesielt med bakgrunn i min egen vennekrets, så er mitt inntrykk at veldig mange i Norge ser på PS3 som en Fifa, Need for Speed, Cod og Tekken-maskin, og ut ifra salgstall til både såkalte core-spill til både 360 og PS3, så vil jeg faktisk tro at dette gjelder et flertall av brukerne på begge konsollene. Nå kan vi selvsagt diskutere om Tekken og Cod er hardcore-spill eller ikke - personlig mener jeg at det er så casual som du får det - men poenget mitt er at denne gruppen - til tross for en sterk predestinering mot Playstation-merkenavnet - nok fint kunne ha endt opp med å spille disse og lignende spill på Wii i stedet - hadde de bare vært tilgjengelig der! Dette kunne skjedd hvis EA tidlig ga ut omtrent like gode versjoner av sine sportsspill på Wii, hvis Namco hadde kommet med Tekken og Soul Calibur (hvor forøvrig den best solgte versjon noensinne var forrige gang det var på en Nintendo-konsoll), hvis Capcom hadde gitt ut Street Fighter og et nytt Resident Evil 4-aktig Resident Evil, hvis Activision hadde vært der med Cod og Guitar Hero, og hvis det generelt hadde kommet spill på omtrent PS2-nivå kvalietesmessig i de mest mainstreame sjangrene, spesielt bilspill, sportsspill, actionspill og shootere, så er jeg helt sikker på at disse selskapene både ville tjent mer penger enn de gjør nå, og at Wii faktisk ville tatt enda mer av grunnlaget for salget til både PS3 og 360.

 

Når det er sagt, jeg tror ikke dette ville vært spesielt positivt for konsumere. Det ville nok vært en fordel om Wii hadde hatt noe mer tredjepartsstøtte, men en sånn total dominans som det i praksis har vært i to generasjoner, tror jeg ingen (utenom plattformholderen) er tjent med. Og personlig føler jeg at skillet mellom PS360 og Wii faktisk har gjort at vi som forbukere har fått både mer mangfold denne generasjonen, og sett nisjespill på Wii som Okami og No More Heroes selge betydelig bedre enn deres tilsvarende spill forrige generasjon (Killer 7), da de ikke har den direkte konkurransen fra blokkbusterne som tidligere.

 

Og angående hva som er Nintendo sin feil og ikke. Fra utsiden ser jeg ikke noe Nintendo kunne gjort annerledes annet enn å forsøke å kjøpe flere eksklusiver på den måten som Sony og Microsoft gjør, og dette er etter mitt syn en dårlig foretningsmodell som ingen egentlig tjener på. Imidlertid er jeg rimelig sikker på at det er en del ting med Nintendo som gjør de mindre atraktive som hovedplattformholder som ikke er så lett å se. Det kan være måten de behandler tredjepartsutviklere mer generelt, hemmelighold, høye royalties eller kanskje det faktum at Nintendos egne franchiser holder en så fantastisk høy kvalitet at det meste andre gir ut blekner i forhold. Uansett, noe er det, for Nintendo har ikke hatt vesentlig støtte på femten år, og 3DS-launchen ser faktisk ikke bedre ut (til tross for hva vi ble lovet på E3).

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Ikke noe enkelt svar på det, men er vel en blanding av alle ting vi har vært innom. Synes absolutt de store tredjepartsutviklerne i stor grad kan skylde seg selv når det gjelder imageproblemet Wii har. Konsollen ble i starten flommet over av sjelløse, billige spinoffs fra Ubisoft og Activision blant annet. Lettjente kroner i starten, men dette har straffet seg ved at Wii-spill blir oppfattet som gimmicky, barnslige og andrerangs spillopplevelser med elendig grafikk. Skal man ha "skikkelige" spillopplevelser er X360 og PS3 stedet. Det har blitt en ond sirkel. Folk har fått en oppfatning av at Wii ikke har noe bra hardcore-spill, dette har ført til veldig svakt salg av denne type spill, som igjen har ført til at selskapene lager færre av denne type spill til konsollen, osv... Nå har man kommet så langt at hardcorespill er omtrent ikke-eksisterende når man ser hva som slippes til Wii framover.

 

(Generaliserer jo her, finnes selvsagt unntak, men prøver å se det store bildet.)

 

3DS-lanseringen minnet litt for mye om lanseringene til DS og Wii når man ser hvilke middelmådigheter Ubisoft stiller opp med f.eks.. Ser ut til at Capcom er de eneste som så langt pusher konsollen med SF4 og de to RE-spillene.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Media Create Sales: Week 14, 2011 (Apr 4 - Apr 10)

 

01. / 00. [PSP] Earth Defence Force 2 Portable (D3 Publisher) {2011.04.07} - 63.795 / NEW

02. / 01. [NDS] Dragon Quest Monsters: Joker 2 - Professional (Square Enix) {2011.03.31} - 42.397 / 205.405 (-74%)

03. / 02. [PSP] Amagami (EBKore+) (Kadokawa Shoten) {2011.03.31} - 23.849 / 93.070 (-66%)

04. / 03. [PSP] Final Fantasy IV: Complete Collection (Square Enix) {2011.03.24} - 19.392 / 154.946 (-38%)

05. / 04. [PS3] Dynasty Warriors 7 (Koei Tecmo) {2011.03.10} - 17.002 / 400.608 (-36%)

06. / 07. [PSP] Monster Hunter Freedom 3 (Capcom) {2010.12.01} - 12.060 / 4.429.577 (-24%)

07. / 00. [NDS] Kimi ni Todoke: Communicate Feelings (Bandai Namco) {2011.04.07} - 11.229 / NEW

08. / 11. [3DS] Nintendogs + Cats: French Bulldog / Shiba / Toy Poodle & New Friends (Nintendo) {2011.02.26} - 10.997 / 182.519 (+2%)

09. / 08. [PSP] Dissidia: 012 (Duodecim) Final Fantasy (Square Enix) {2011.03.03} - 9.484 / 428.619 (-38%)

10. / 10. [PSP] Phantasy Star Portable 2: Infinity (Sega) {2011.02.24} - 8.822 / 321.241 (-26%)

11. / 16. [WII] Wii Party (Nintendo) {2010.07.08} - 8.501 / 1.846.434 (+6%)

12. / 13. [3DS] Professor Layton and the Mask of Miracle (Level 5) {2011.02.26} - 7.351 / 260.304 (-29%)

13. / 14. [NDS] Pokemon Black / White (Pokemon Co.) {2010.09.18} - 7.158 / 5.144.142 (-23%)

14. / 05. [PSP] BlazBlue: Continuum Shift II (Arc System Works) {2011.03.31} - 6.398 / 30.206 (-73%)

15. / 12. [PS3] Crysis 2 (Electronic Arts) {2011.04.01} - 5.814 / 16.230 (-44%)

16. / 00. [PSP] Are You Alice? (Idea Factory) {2011.04.07} - 5.764 / NEW

17. / 21. [WII] Donkey Kong Country Returns (Nintendo) {2010.12.09} - 5.120 / 871.245

18. / 23. [WII] Mario Kart Wii (Nintendo) {2008.04.10} - 5.019 / 3.197.039

19. / 17. [PSP] SD Gundam G Generation: World (Bandai Namco) {2011.02.24} - 4.889 / 296.592 (-38%)

20. / 06. [PS2] Amagami (EBKore+) (Kadokawa Shoten) {2011.03.31} - 4.810 / 22.072 (-72%)

 

-------------------------------------------------------------------------------------            
|System | This Week | Last Week | Last Year |        YTD |   Last YTD |         LTD |            
-------------------------------------------------------------------------------------            
|  PSP  |    35.834 |    58.075 |    31.592 |    678.494 |    749.397 |  17.328.706 |      
|  3DS  |    32.910 |    42.979 |         0 |    868.843 |          0 |     868.843 |      
|  PS3  |    22.431 |    27.453 |    28.973 |    405.055 |    492.065 |   6.492.545 |      
|  NDS  |    16.935 |    19.901 |    36.459 |    347.878 |    723.839 |  32.498.577 |      
|  WII  |     8.825 |    10.249 |    25.345 |    227.992 |    552.713 |  11.507.627 |      
|  360  |     1.906 |     1.789 |     3.218 |     33.721 |     46.304 |   1.454.218 |      
|  PS2  |     1.395 |     1.996 |     1.425 |     25.137 |     28.053 |  21.721.229 |      
-------------------------------------------------------------------------------------            
|  ALL  |   120.236 |   162.442 |   127.012 |  2.587.120 |  2.592.371 |  91.871.745 |      
-------------------------------------------------------------------------------------            
| DSiLL |     8.386 |     9.706 |    19.372 |    179.030 |    369.343 |   2.126.613 |      
|  DSi  |     8.035 |     9.566 |    13.738 |    152.314 |    280.284 |   5.696.038 |      
|  DSL  |       514 |       629 |     3.349 |     16.534 |     74.212 |  18.090.455 |      
-------------------------------------------------------------------------------------            
|  PSP  |    35.478 |    57.379 |    29.766 |    664.639 |    725.852 |  17.154.427 |      
| PSPgo |       356 |       696 |     1.826 |     13.855 |     23.545 |     174.279 |      
-------------------------------------------------------------------------------------

Kilde: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=427272

Lenke til kommentar

Wii nærmer seg et faretruende lavt nivå i Japan nå, men nå går det sterke rykter om Wii 2 neste år:

 

Wii 2 lanseres sent 2012, vises på E3?

 

De føler vel også et press i Vesten nå som Kinect virkelig har tatt av (rundt 10 mill. solgte nå). Som jeg skrev tidligere virker Q4 2012 realistisk. Nesten to år etter 3DS.

 

Et priskutt på rundt 500 kr og Zelda: SS som det store Q4-spillet, så ror de inn et greit julesalg for Wii i år, før de setter inn Wii 2-hypen for fullt.

Endret av kilik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spennende nå mtp på Wii (med forbehold om ryktene stemmer) er om de vil beholde konsollen som et billigalternativ på markedet etter Wii 2 blir lansert akkurat som PS2. Eller om de tar en Gamecube og kutter all support straks den nye konsollen er i butikken.

 

Det vil avgjøre om Wii ender på i overkant av 100 millioner (PS1-nivå) eller nærmere 150 millioner (PS2-nivå) til slutt.

 

Elllers har PS3 passert 50 millioner shipped

8 million "Move units" har blitt solgt.

Lenke til kommentar

Det kommer an på om Wii fortsatt er populær når "Wii 2" blir lansert. DS selger jo fortsatt ganske godt i USA, så Nintendo kommer nok til å støtte den til 3DS får et større utvalg av spill.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye det koster å produsere en Wii, men jeg antar at det vil være mulig å kutte prisen til 99-119$ i 2012. Med en slik pris burde den bli et godt alternativ til folk som ikke er villige til å betale f. eks 299$ for Wii 2.

 

Når det gjelder spillstøtte så tror jeg at de vil være raske med å hoppe over til den neste konsollen. Med unntak av FF12, Persona 3/4 og God of War 2 fikk PS2 stort sett bare ports- og sportspill etter at PS3 ble lansert. Jeg ser ingen grunn til at utgiverne kommer til å behandle Wii noe annerledes.

Lenke til kommentar

...og det er morsomt med tanke på at Wii ikke har stjelt noe særlig markedsandeler! Den har bare utvidet markedet. Ingen av de 3 current konsollene kan kalles flopper.

 

Nintendo må seriøst gjøre noe med software, software er grunnen til at Wii har lagt seg på rygg i Japan (og er grunnen til at 3DS ikke selger så bra som man trodde, samt prisen forsvarer ikke kjøp, når det ikke er noen store titler ute)

 

 

Det er et par ting med denne posten jeg har lyst til å ta opp, men kan først si de tingene jeg er enig med deg. Er helt enig med at Nintendo har slitt med software både på Wii og 3DS. På Wii så skyldes det nok ganske enkelt at Nintendo ikke har noen support fra tredjepartsutviklere til tross for at de er markedsleder, og det er tross alt begrenset hvor mye et selskap kan gjøre, mens på 3DS skyldes det åpenbart at systemet ble sendt til butikkene før det egentlig var klart slik at launchen akkurat skulle komme innenfor Nintendos skatteår 2010 (og slik pynte på resultatet). Både det at Internettløsningene ikke er klare, og det at spillene ute nå er såpass tafatte tyder på dette. Om prisen forsvarer kjøp eller ikke er imidlertid en subjektiv ting. For meg gjør den ikke det, men jeg er alltid litt treg med slike ting, men for mange gjør den nok det.

 

(snip wall of text)

 

XBOX360 og PS3 har "omtrent" solgt like mye nå, 360 shippa 50 mill i Januar, og PS3 mid april.

 

For meg, og sales geek generelt, kan du ikke kalle en konsoll(med konsoll mener jeg ikke håndheldte)

som har shippa 50 mill worldwide for en flopp, uansett hvor mye du vrir og vender på det.

De ligger bare bak Wii, og monstrene PS1 og PS2, ingen andre konsoller kommer i nærheten engang.

Wii er i ferd med og dø ser det ut til, hvis man tolker signalene riktig fra både Japan og USA nå,

mens 360 og PS3 selger sterkere og sterkere.

 

At Wii ikke har stjelt markedsandeler er da selvsagt ikke tull, markedet er mye mye større nå enn

noensinne tidligere for konsoller.

Ja kanskje en del casual spillere har kjøpt Wii, men det er har kommet enormt mange til som aldri

har eid konsoll før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...