Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Kan ikke forstå hvordan PS3 kan gå forbi i 2009 kilik. Dersom Sony skal ta igjen 8 millioner på MS, så betyr det at Sony må selge 666 666 enheter i snitt pr måned mer enn MS. Hvis man går utfra et salg på rundt 200k 360'er pr måned, så må altså Sony selge minimum 866 666 enheter hver eneste måned i 2009. Umulig? Neida. Realistisk? Nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men -iL-, hvordan er tallene for siste halvdel av 2008? Såvidt jeg vet har X360 solgt bedre enn PS3 den perioden og det blir vel litt mer aktuelt å sammenligne for den perioden. Jeg har vanskeligheter for hvordan Sony skal selge flere PS3 uten å senke prisen eller legge til noe nytt. Og som BioNor sier, er det vel heller lite realistisk at de selger nesten 700 000 mer enn X360. La oss si at X360 selger i gjennomsnitt 300 000, da må Sony selge 1M PS3er. Jeg har vanskeligheter for å tro at PS3 skal selge 230% mer enn X360 i år.

 

Men for all del, det er deres tipping.

Lenke til kommentar

PS3 skulle ha tatt igjen X360 nå siden lanseringen, den spådommen kom da PS3 ble lansert, den ble proklamert vær dag i 2008 og det fortsetter slik ser jeg i 2009. Om PS3 skulle tatt igjen X360 like mange ganger som spådd så hadde de solgt bedre enn Wii.

 

Tror ikke PS3 blir å ta igjen X360 dette året heller, da skal salget til X360 nærmest stagnere totalt noe jeg tviler. PS3 kan få seg et løft klart, om de senker prisen og kommer med noen interesange titler, men det tror jeg ikke de klarer. De har lagt seg alt for høyt over konkurentene og lovnader om en kraftigere konsoll og blu-ray ser ikke ut til å bry majoriteten av forbrukerne noe nevneverdig ut etter salgstallene å bedømme.

 

Jeg er tilbøyelig til å si at Sony har skitti skaprt på leggen dene generasjonen, de ble alt for kjepphøye etter PS2 og trodde PS3 kom til å selge grunnet merkenavnet. Håper de har lært leksen og at de har nå kommet ned av sin høye hest.

Lenke til kommentar

Det er sant at ps3 sine problemer kommer av blu-ray.. men gud bedre så glad jeg er for at den har blu-ray.. min har i tillegg ps2 støtte så jeg er strålende fornøyd.

 

Etterhvert så bør spillbiblioteket til ps3 selge flere konsoller mener nå jeg.. jeg klarer bare ikke se at xbox360 har et bedre spillbibliotek lenger, og når attpåtil flere av exclusive-spillene til xbox kommer på pc så faller valget lett på ps3 for min del. Det er så mangen vanvittig gode spillopplevelser på PS3 jeg aldri ville vært foruten.. Er hverfall utrolig glad for at jeg ikke er 100% pc gamer lengre, der kommer det jo knapt noe spillbart i det hele tatt lengre :)

 

PS3:

Metal Gear Solid4, LittleBigPlanet, Ratchet&Clank, Uncharted 1&2

God of war3, Killzone2, Resistance2, Gran Turismo5, Final Fantasy XIII Versus, Wipeout HD, Heavy Rain

 

Xbox360:

Ninja Gaiden2, Gears of war2, Halo3, Fable2, Too Human?, Banjo Kazooie, Lost Odyssey, Forza2.. Alan wake, mass effect og left4dead er jo pc spill så det har liksom ikke så mye å si..

 

 

Begge konsoller har mangen helt ufattelig kule spill, men slik det ser ut nå er det riiiiiiimelig jevnt mellom konsollene når det gjelder rå spill, selv om jeg tenderer til at ps3 alt i alt har best utvalg.. (mulig det er den lille fanboyen i meg som ikke klarer å holde helt kjeft)

 

Poenget mitt er uansett at med et så bra spillbiliotek er det vanskelig for meg å være enig i at Sony har bæsja totalt på leggen som noen hevder :)

Lenke til kommentar
Kan ikke forstå hvordan PS3 kan gå forbi i 2009 kilik. Dersom Sony skal ta igjen 8 millioner på MS, så betyr det at Sony må selge 666 666 enheter i snitt pr måned mer enn MS. Hvis man går utfra et salg på rundt 200k 360'er pr måned, så må altså Sony selge minimum 866 666 enheter hver eneste måned i 2009. Umulig? Neida. Realistisk? Nei.

Det er litt fanboy optimisme ute og går når man kommer med heftige uttalelser uten å regne på hva det innebæerer.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan blu-ray er et problem nå. I starten ja, da det var dyrt (økte kostnad per maskin med minst 1000 kroner) og forsinket lanseringen av konsollen. Men nå er prisforskjellen mellom blu-ray og DVD rimelig liten og blu-ray-salget begynner å ta seg opp.

 

I løpet av året var kanskje en vel dristig påstand, men et stykke ut i neste år tror jeg PS3 er forbi. Hva som taler for dette:

 

- Økt interesse for blu-ray vil selge mange konsoller

- Prisen settes ned til 2000-3000 kroner

- Wii-hypen roer seg i løpet av året

- Final Fantasy 13 øker interessen for konsollen i Japan

- Killzone 2 og God of War 3 øker interessen for konsollen i Vesten

- Gran Turismo 5 øker interessen verden over

 

MS derimot har brukt opp priskortet, "casual"-titlene (Banjo, Fable 2, Lips etc.) og de store systemselgerne som Halo 3 og GTA 4 er ute av sekken for lengst. Nye Halo-spill er på vei og vi får garantert et nytt Gears of War, men de appelerer jo bare til de som allerede har kjøpt konsollen. Jeg klare faktisk ikke å se et eneste spill som skal selge konsollen framover.

 

MS bør ha noen store overraskelser på lur for å ikke komme sist denne generasjonen.

Lenke til kommentar

Det er noe eget med de som heier på PS3 :D

 

Men for all del de kan jo kanskje ha rett denne gangen - kanskje det virkelig er 2009 som er året for PS3?

 

Når det gjelder Bluray så tror jeg at toget allerede har gått - du får nå en dedikert BD spiller med bedre specs for 2k inkludert et par filmer. Noe jeg tror de fleste velger hvis de først har tenkt seg igang med Bluray.

 

Den økonomiske krisa slår vel til skikkelig fremover også - kan jo også bety en del..

Lenke til kommentar
Xbox 360 sales top 8 million in Europe

 

Publisher touts console's "biggest sales period ever" for EMEA region during holiday 2008, doubling up on last year's performance.

 

With the global economic crisis looming over every sector, investors and industry watchers are keen on good news of any kind coming out of the all-important holiday shopping season. For its part, Microsoft has continued to put on a strong showing with its Xbox 360--in Europe, at least.

 

The Washington-based company announced today that its gaming console saw 100 percent year-over-year sales growth in the region during December. Although Microsoft did not elaborate on exact sales data for the month, the publisher did say that to date, the Xbox 360 has sold 8 million units in Europe, the Middle East, and Africa, a figure it claims is more than 1 million greater than archrival Sony's PlayStation 3. During Microsoft's July-September reporting period, the publisher said that lifetime sales of the Xbox 360 had surpassed 23 million.

 

Citing sales figures provided by GfK-ChartTrack, Microsoft further claimed today that the 360 was the "fastest-growing" console in Europe during 2008. That growth was bolstered by 2008's holiday sales period, during which the Xbox brand saw its biggest gains since being introduced to the region in 2002, according to the publisher.

 

Microsoft has not yet updated the Xbox 360's North American sales performance. However, a company representative confirmed for GameSpot that an announcement would be "coming soon." In the past, such updates have been made during Microsoft's keynote presentations at the Consumer Electronic Show. This year, the publisher's keynote is scheduled for Wednesday, January 7.

 

Thanks in large part to sweeping price cuts enacted in September, the Xbox 360 easily bested the PS3 in unit sales during November, outselling Sony's console 836,000 units to 378,000, according to the NPD Group. However, both systems fell well short of Nintendo's industry-leading Wii, which sold more than 2 million units in November alone.

 

http://www.gamespot.com/news/6202709.html

Lenke til kommentar
Ser ikke hvordan blu-ray er et problem nå. I starten ja, da det var dyrt (økte kostnad per maskin med minst 1000 kroner) og forsinket lanseringen av konsollen. Men nå er prisforskjellen mellom blu-ray og DVD rimelig liten og blu-ray-salget begynner å ta seg opp.

 

I løpet av året var kanskje en vel dristig påstand, men et stykke ut i neste år tror jeg PS3 er forbi. Hva som taler for dette:

 

- Økt interesse for blu-ray vil selge mange konsoller

- Prisen settes ned til 2000-3000 kroner

- Wii-hypen roer seg i løpet av året

- Final Fantasy 13 øker interessen for konsollen i Japan

- Killzone 2 og God of War 3 øker interessen for konsollen i Vesten

- Gran Turismo 5 øker interessen verden over

 

MS derimot har brukt opp priskortet, "casual"-titlene (Banjo, Fable 2, Lips etc.) og de store systemselgerne som Halo 3 og GTA 4 er ute av sekken for lengst. Nye Halo-spill er på vei og vi får garantert et nytt Gears of War, men de appelerer jo bare til de som allerede har kjøpt konsollen. Jeg klare faktisk ikke å se et eneste spill som skal selge konsollen framover.

 

MS bør ha noen store overraskelser på lur for å ikke komme sist denne generasjonen.

 

Tror ikke blu-ray appelerer enda til det store markedet, mange ser ut til fremdeles å være fornøyd med det resultatet som DVD gir og til nå har jeg en følelse at det er kun film og multimedia entusiastene som finner størst glede.

 

Et priskutt er velkommen uansett men det kan og være forsent.

 

Wii-hyppen ble spåd å roe seg i 2008 men der tok man og kraftig feil, så det får heller tiden tale for seg, med en markedsandel på snart 50% er det vel ikke langt unna, spørs bare hvor lenge det blir å vare.

 

Final Fantasy er ikke lengere PS3 ekslusivt så den kan falle begge veier, her kan det hende PS3's pris blir å felle den og at FF heller blir en konsollselger for X360.

 

Killzone 2 og God of War 3 er oppfølgere til allerede eksisterende spill, det kan øke salget for PS3 men jeg tviler, de som skal ha disse spillene men som ikke har PS3 allerede tror jeg er en mindre gruppe enn antatt. Jeg tror flesteparten som kjøper disse spillene allerede eier en PS3 fra før av. Samme gjelder for GT5 samt at GT5 har fått god konkuranse av Forza og i mine øyne er GT5 et veldig bra grafisk spill men ettersom de etter 5 spill i serien fremdeles ikke har klart å få skademodellering i spillet kan det hende at dette blir å felle dem. Tror med GT5 at det ikke blir å øke salget noe nevneverdig fordi de som er ute etter dette spillet er i hovedsak personer som har PS3 fra før av.

 

For meg ser det ut som spådommene er rene deja vú fra fjorårets årgang, MS har null å stille med og ruller seg over og godtar at Sony kjører over dem. Mange spådommer ser ut til å basere seg, som i fjor, på at MS blir å gå fra full fart forover til bråstans for å geleide Sony over veien, noe som er riv ruskende galt.

 

Jeg tror året 2009 blir et spennende år og det er for tidlig å lage alt for mange spådommer. Det blir en kamp mellom X360 og PS3 samtidig som man har spørsmålet når Wii's popularitet skal stanse.

Lenke til kommentar

Hvordan i huleste kan folk slå fast at Wii-hypen vil roe seg ned i 2009? Spesielt med tanke på hvilke spill som er på vei til maskinen.

 

-LoZ Wii vil holde salget oppe i vesten

-Wii Sports Resort og MotionPlus vil holde salget oppe over hele verden

-Tales of, Monster Hunter 3, Crystal Chronicles og DQX vil sørge for at Wii får et sunt salg i Japan.

-Mario Kart Wii og Wii Fit selger fortsatt utrolig bra

-The Conduit, EA Tennis, Sonic & the black knight, Punch-out og House of the Dead Overkill har potensiale til å selge bra i vesten.

 

Hvis spillene ikke holder salget oppe så har Nintendo nok av ess i ermet:

-Priskutt

-Ny modell/bundle

-Nye farger

 

Jeg lurer også på hvorfor folk er så raske til å bedømme Microsoft's lineup. Micrsoft tar et år av gangen. Gears of War 2 ble for eksempel ikke vist frem før under GDC-messen i 08.

Jeg tipper at Turn10 er i full sving med Forza Motorsport 3 og at Microsoft satser på å sette det opp mot GT5. Og ikke glem at Rockstar har gjort et sjakktrekk med GTA4: Lost & Damned. De gjør spillet synlig for massene ved å selge koden via vanlige butikker(sjekk gamestop.com).

Lenke til kommentar
Når det gjelder Bluray så tror jeg at toget allerede har gått - du får nå en dedikert BD spiller med bedre specs for 2k inkludert et par filmer. Noe jeg tror de fleste velger hvis de først har tenkt seg igang med Bluray.

 

Kan du utdype specs vær så snill? PS3 støtter ikke bitstream, men har til gjengjeld full dekoding av alle formater, ja, det inkluderer til og med Master Audio!

Det er kun folk med en HDMI 1.3 forsterker som kan dra nytte av bitstream, og tror virkelig det er svært få av de som vurderer en PS3 isteden for en high-end BD-spiller.

PS3 derimot, vil fortsatt appelere til de som både vil ha en gamingmaskin óg BD-spiller, eller de som f.eks vil ha mulighet for å streame musikk, video, bilder. Hørte senest istad at faren til en kompis vurderte en PS3: faren ville ha BD, dattera ville ha maskin :)

 

Jeg ser ikke problemet med at X360 også kan selge godt i år, den er billigere og den får mange multiconsole spill som kommer til å selge dritbra (Street Fighter IV, Resident Evil V, Skate 2, Red Faction, Bionic Commando, Tekken 6)

Om jeg skulle valgt konsoll idag - og jeg visste line-up'en til PS3, hadde jeg definitivt valgt PS3

Lenke til kommentar
Når det gjelder Bluray så tror jeg at toget allerede har gått - du får nå en dedikert BD spiller med bedre specs for 2k inkludert et par filmer. Noe jeg tror de fleste velger hvis de først har tenkt seg igang med Bluray.

 

Kan du utdype specs vær så snill? PS3 støtter ikke bitstream, men har til gjengjeld full dekoding av alle formater, ja, det inkluderer til og med Master Audio!

Det er kun folk med en HDMI 1.3 forsterker som kan dra nytte av bitstream, og tror virkelig det er svært få av de som vurderer en PS3 isteden for en high-end BD-spiller.

PS3 derimot, vil fortsatt appelere til de som både vil ha en gamingmaskin óg BD-spiller, eller de som f.eks vil ha mulighet for å streame musikk, video, bilder. Hørte senest istad at faren til en kompis vurderte en PS3: faren ville ha BD, dattera ville ha maskin :)

 

Jeg ser ikke problemet med at X360 også kan selge godt i år, den er billigere og den får mange multiconsole spill som kommer til å selge dritbra (Street Fighter IV, Resident Evil V, Skate 2, Red Faction, Bionic Commando, Tekken 6)

Om jeg skulle valgt konsoll idag - og jeg visste line-up'en til PS3, hadde jeg definitivt valgt PS3

 

Er ikke du på avforum en del da?

 

Det begynner jo å dukke opp en del tråder der hvor det blir diskutert PS3 mot standalone spillere - mange der som nå har erstattet PS3 med en dedikert og forteller om bedre erfaringer både når det gjelder bilde og lyd - både på BD og dvd.

 

Det samme har jo kommet frem i en del tester det siste halvåret også.....

 

Jeg tror at PS3 var et meget sterkt BD kort tidligere - der den på ingen måte sto tilbake for dedikerte spillere helt opp til 10k. Men slik er det ikke i dag - om ikke lenge får du bra BD spillere til rundt 1k.

 

Men som du nevner - PS3 er jo flott hvis far vil ha en BD spiller og datteren en spillkonsoll. Men antageligvis ville jeg selv heller ha kjøpt en Wii og en Sony S350 BD spiller i stedet :p

 

 

Edit: For en tid tilbake så nevnte jeg i denne tråden at PS3 har noen tekniske "ufordeler" som gjør at den nok ikke er det optimale valget for alle som BD spiller. Jeg sjekket tilbake i tråden nå og - overaskende - du deltok jo med et inlegg i den saken - du så jo også hvordan jeg fikk gjenomgå - selv om jeg kanskje hadde fakta på min side.... - så noen diskusjon om specs skal vi ikke ha her fra min side :ph34r:

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Både X360 og PS3 vil selge godt neste år. Begge platformene får tilført nye gode spill. Sony vil helt sikkert senke prisen i USA for å presse Microsoft litt hardere, men MS har også rom for ytterligere prisreduksjoner hvis det skulle trengs.

 

Denne tanken om at PS3 plutselig skulle ta igjen X360 neste år er merkelig. Jeg mener å huske at vi hørte det samme om 2008 og de samme argumentene ble brukt. Noen mener nok 360's spillbibliotek er bedre, mens andre foretrekker hva PS3 har å by på av spill. Jeg klarer ikke å forstå at så mange fler vil velge den dyrere konsollene neste år når kvaliteten på spillutvalget er såpass lik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...