Gå til innhold

Firefox 3.0 Alpha sluppet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Acid2 testen er blant de mest misforståtte testene, folk tror at det er en slags test på hvor mye av standarerne nettleseren støtter, men det er det ikke!

Det som er med Acid2 testen er at den inkluderer masse feil kode for å se hvordan nettleseren håndteren feilene. En nettleser som er "korrekt" skal hoppe over koden som er feil, men på grunn av at IE er så full av crap og prøver å "fikse" feilene, så er det enormt mye feil kode på internett, og da går det ikke an å ha en nettleser som bare hopper over alt sammen.

 

Opera er blant de få som passerer testen, men av IE, FF og Opera er også Opera den som først får problemer med å vise siden som den var tenkt når koden er full av feil. Dette problemet har heldigvis blitt mye mindre bare det siste året.

 

Firefox kan godt få full støtte for alle funksjoner i alle standarer (Acid2 tester vel bare CSS?) og allikevel feile Acid2.

Det som gjør dette så vanskelig er at de må finne en balanse mellom å skulle følge standarer og vise web-sidene til brukerene korrekt. Dette synes jeg Mozilla har løst på en veldig fin måte så langt :)

Og gleder meg særlig til skikkelig støtte for SVG i FF3

 

Sier ikke at Acid2 ikke er viktig, men så lenge koden er gyldig har det ingenting å si om nettleseren som skal vise koden passerer Acid2 bare den implementer alle funksjonene.

Moralen til alle webutviklere blir altså: Følg W3C sine standarer!

Lenke til kommentar

FF 2.0 er buggy hos meg, noen ganger når jeg klikker på linker, så hopper FF til toppen av siden. Utrolig irriterende.

 

Den blinkende tekst pipen kommer også hvorenn jeg klikker på en webside.

 

Dem bør heller konsentere seg om en patch før dem starter på 3.0.

 

:thumbdown:

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
FF 2.0 er buggy hos meg, noen ganger når jeg klikker på linker, så hopper FF til toppen av siden. Utrolig irriterende.

 

Den blinkende tekst pipen kommer også hvorenn jeg klikker på en webside.

 

Dem bør heller konsentere seg om en patch før dem starter på 3.0.

 

:thumbdown:

7466772[/snapback]

Aldri hatt slike problem med FF2.0 :hmm:

(har du sendt inn «bug-report»?)

---

Endeleg klart Acid testen, :cool:

Endret av meron
Lenke til kommentar
FF 2.0 er buggy hos meg, noen ganger når jeg klikker på linker, så hopper FF til toppen av siden. Utrolig irriterende.

 

Den blinkende tekst pipen kommer også hvorenn jeg klikker på en webside.

 

Dem bør heller konsentere seg om en patch før dem starter på 3.0.

 

:thumbdown:

7466772[/snapback]

 

Dette opplever jeg også iblandt, men mistenker det har noe med mousepaden på lappen min å gjøre, ikke firefox selv...

 

Egget til fuglearten som utviklet seg til høns.

Hehe... Seriøst?

Lenke til kommentar

Dersom alle webbrowserne passerer Acid2 testen, vil det være en ulempe, fordi det vil føre til at webutviklere ikke oppdager feil i koden sin.

 

Webutviklerne bruker nemlig nettleserne til å se hvordan siden vil se ut.

 

Nettleserne burde sikte etter å støtte standarder fullt ut og ikke etter å passere Acid2.

Lenke til kommentar
Lønner det seg å laste ned denne eller vente til den endelige versjonen?

Og så lurer jeg på om bokmerker og plug-ins og sånn blir borte når man laster ned en ny versjon?!

7463118[/snapback]

Det finnes en veldig nyttig export-function i Firefox for bokmerker. Disse bokmerkene er jo gjerne nesten uerstattelige for brukeren om en har samlet både lenge og vel.

 

Har ennå ikke hoppet over på 2.0, da det gjerne er noen sikkerthetshull som kan trenge litt lappverk først. Så i 1.x versjonen ligger denne funksjonen på følgende sted:

 

Menyene:

Klikk på Bookmarks, Velg så Manage Bookmarks.

Nå skal du kikke på menyene i det nye Bookmarks Manager vinduet. Der skal du klikke på File, Velg så Export. Da får du opp en sånn typisk Lagre-dialogboks, som du kan velge hvor du vil lagre filen.

 

Det fine med det hele er at filen som lagres er en ren HTML-fil. Det vil si at du kan integrere koden i filen på en hjemmeside du måtte ha om du skulle ønske det. Så har du tilgang til bokmerkene fra hvor som helst du måtte befinne deg i verden. På den måten kan du også dele bokmerkene dine med andre brukere på en enkel måte.

 

Bokmerkene er kanskje ikke så ryddig å lese når den vises i en nettleser i forhold til den menyen du har i nettleseren selv. Men det er sikkert en nokså smal sak å få en slik meny på hjemmesiden om du benytter litt Javascript og Java eller liknende.

 

Når du har fått installert den nye versjonen (som ellers vil adoptere bokmerkene vanligvis uten at du behøver å gå slik til verks som dette) kan du faktisk bruke Import som du ser ligger som nabomenyvalg til Export. Du ser vel kanskje selv fordelen med at du kan ta backup av bokmerkene med å eksportert til HTML-fil.

 

Dette kan jo være en glimrende måte å dele ut bokmerkene på flere PC'er, om du skulle trenge en klone av bokmerkene. Synes rett og slett dette bare er genialt i all sin enkelthet hvordan Firefox har løst denne problemstillingen. :thumbup:

Endret av G
Lenke til kommentar
FF 2.0 er buggy hos meg, noen ganger når jeg klikker på linker, så hopper FF til toppen av siden. Utrolig irriterende.

 

Den blinkende tekst pipen kommer også hvorenn jeg klikker på en webside.

7466772[/snapback]

Dette minner veldig mye om en PEBKAC feil, prøv å trykk F7 så skal tekst cursoren forsvinne, tror også det første problemet ditt vil forsvinne da.

Første gange du trykket inn F7 skulle du ha fått en advarsel om dette. Denne funksjonen kan brukes for de som kun bruker tastaturet for å navigere, og ikke mus. Dette gjør det da enklere å f.eks. merke tekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...