Gå til innhold

Firefox tar innpå IE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Opera krever dessuten mer ressurser enn FF, slike ting som scrolling, m.m. går tregere.

Har erfart det stikk motsatte.

7457654[/snapback]

Det varierer sikkert etter øynene som ser eller hvilke sider én bruker da...

7457717[/snapback]

Jeg vurderer meg selv som totalt objektiv. Har som sagt brukt Firefox i lang tid, og var greit nok fornøyd med det inntill jeg prøvde Opera - og så lyset. Programmet virker generelt mindre belastende for systemet, kanskje det tar mer minne (det har jeg ikke sjekket), men det føles mer responsivt. I tillegg er det slitsomt med all masingen om du vil laste ned oppdatert versjon av en av de mange add-ons man benytter i Firefox. Har ikke tall for hvor mange ganger jeg har oppdatert Platypus!!

 

Sidene jeg bruker til daglig er stort sett:

Dagbladet.no

VG.no

Hardware.no

 

Særlig Blink-tjenesten på Dagbladet er hos meg av en eller annen grunn ekstremt mye raskere i Opera!

Lenke til kommentar
HavarN: feil, hvis du har på statuspanelet ser du x antall % av siden som er loadet, x/x antall bilder lastet, hvor lang tid du har brukt og hastigheten.... eller, det var det du tenkte på?

7457376[/snapback]

Jeg har statuspanelet og der står det ingenting annet enn adressen til siden når jeg holder musen over en link.

 

Edit: Aha, jeg fant ut av det. Mått høyreklikke på statuspanelet, velg customize og Bytte "Progress Bar" fra simple til "Pop-up at bottom". Så kom det opp. Men rimelig dårlig at dette ikke er standard.

7457386[/snapback]

 

Skal egentlig vi firefoxbrukere snakke så høyt om hva som er dårlig at ikke er standard?

 

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Firefox er den raskeste browseren på markedet.

Heh. Firefox er ikke kjent for å være den raskeste akkurat. Opera er raskere, rett og slett. Grunnen er blant annet at Operas kjerne er bygget fra bunnen av for å kjøre på svært begrenset maskinvare. Firefox, derimot, bruker Gecko, som krever veldig mye minne i forhold til Presto i Opera. På en vanlig PC er ikke dette så voldsomt merkbart, men jo mer begrenset systemet er, desto mer ser du hvordan Opera drar fra Firefox når det gjelder fart.

 

Hvordan kan du vite noe som helst om hvor sikkert Opera eller IE er? Det er jo lukkede proprietære programmer. Du har ingen innsyn i koden deres.

Hvordan kan du vite noe som helst om hvor sikker Firefox er? Kodebasen er jo enorm, og de aller færreste har muligheten til å sette seg inn i den.

 

Opera krever dessuten mer ressurser enn FF, slike ting som scrolling, m.m. går tregere.

Ikke generelt, nei. Som sagt så er Opera tilpasset slikt som mobiltelefoner, og samme kjerne brukes på PC. Opera er både raskere og bruker mindre minne enn Firefox. Dette innser selv Mozilla, som jobber hardt med å gjøre Gecko slankere.

 

Når en skal designe websider, så er særlig IE en rent mareritt. Det støtter jo ingen standarder. Opera er mye bedre enn IE, men kan ikke slå Firefox i at ting virker slik du forventer at de skal virke. - Ihvertfall ikke etter mine erfaringer.

Dette blir vel sirkelargumentasjon :) "Slik fungerer det i Firefox, og derfor er det slik det er forventet å virke, og hvis det ikke virker slik i Opera så er det Opera sin feil."

 

Men det værste med Opera (9) er at når du trykker på en link, så gir den ingen respons på om den driver å laster inn siden eller hva den gjør. Du må bare sitte der å ikke vite om Opera registrerte at du trykket linken eller ikke... helt til siden kanskje kommer opp.

7457362[/snapback]

Det er jo feil. Den har en progress-indikator som dukker opp med en gang.

 

Ingen tvil om at uteseende i Firefox er renere enn Opera sitt. Ihvertfall Opera sitt tidligere utseende eller dersom du slår på alle de toolbarene som er mulig å slå på.

Hehehe... Hva med å dømme ut fra slik Opera faktisk ser ut når den installeres nå i siste versjon? :)

 

Jeg kan sikkert laste ned 100 forskjellige extensions og late som Firefox har et rotete UI, men hva er poenget? Vi må forholde oss til slik det faktisk ser ut når vi installerer det for første gang.

 

Hmm... når jeg startet en helt standard installasjon av Opera 9 nå nettopp og den hadde lastet den standard Opera startsiden, så brukte opera nøyaktig 20548KB minne. Og det var en side med en form med en knapp og et par 10-20kbs små bilder....

 

Uten noen sider lastet: 18344kb

Nå er Opera mer effektiv og bruker mindre minne enn Firefox, så... :)

 

Men jeg må faktisk si meg imponert over at Opera har vært inne i Firefox instillingene mine og "rappet" bookmarkene min uten at jeg bad den om å gjøre det.  :nei:

7457505[/snapback]

Eh, den har ikke rappet noe som helst. Eller påstår du at den slettet bokmerkene fra Firefox?! :w00t:

 

 

Jeg begynte å bruke FF etter å ha brukt Opera i mange år(helt siden den lille reklamen var der). Resultatet var at jeg fikk mye mer spyware på maskinen etter kort tids bruk - så jeg gikk tilbake til Opera igjen og da ble det som før.

Tror neppe du fikk dette gjennom Firefox...

Lenke til kommentar
Firefox:

#Man kan velge å ha kun det man ønsker installert, slipper å bruke ressurser på funksjoner man ikke tar ibruk. Dette bør i prinsippet gi mindre ressursbruk.

Nå bruker Opera mindre ressurser enn Firefox. Alle ekstrafunksjoner er skjult når du installerer den for første gang, og disse bruker ikke ressurser med mindre de er aktivert.

 

#Man kan lage egne addons 'ganske enkelt' dersom man har spesielle behov.

Dette kan man forsåvidt gjøre med Opera også. Skins, toolbars, osv. lastes ned og installeres med ett enkelt klikk.

Lenke til kommentar
Det jeg savnet etter den ”turen” var adblock, det er virkelig bra. Jeg blir oppgitt når jeg hører folk forteller at det ”bare er å høyre klikke så forsvinner reklamen…”. Sitte der som en idiot og klikke hele tiden, bare for å oppleve at reklamen er på plass så snart man oppdaterer siden igjen.. Nei, adblock fungerer som en drøm, en funksjon som savnes dypt i Opera.

Grunnen til reklame dukker opp neste gang du laster siden er at du kun har blokkert den ene adressen. Dette opplever jeg med adblock i FF også. Løsningen i Opera er å gå inn i lista over Blocked Content (Tools -> Preferences -> Advanced -> Content -> Blocked Content...)

 

Hvis det står f.eks. http://servedby.advertising.com/adbanners/e/reklamesak.php?

Endre til: http://*advertising* - deretter blokkeres ALT som har advertising i domenet.

Endret av mFaFa
Lenke til kommentar
Skal egentlig vi firefoxbrukere snakke så høyt om hva som er dårlig at ikke er standard?

 

:innocent:

7460258[/snapback]

Hehe, jeg forsøkte bare å snu diskusjonen litt med å bruke noen av Opera tilhengernes argumenter for Firefox.

 

Det er mange her som kommer med veldig bombastiske påstander, som de ikke kan backe opp på noen måte. - Ville bare se hvordan reaksjonen var dersom jeg var like bombastisk tilbake. :hmm:

 

:lol: Og jeg må si det virket rimelig bra :evil:

 

Opera er sikkert en god browser, men det er jammen Firefox også. (IE sier vi ikke så mye om).

 

God Jul (snart) :xmas:

 

Og til dere som ikke skjønner at jeg ikke fikk øye på den progressbaren til Opera oppe i høyre hjørne:

screenshot-widefirefox_thumb.jpg

(NB! 500kb nedlasting om du trykker på bildet).

Lenke til kommentar

Jeg liker FF. Men det var noen utgaver på tidlig 1.5.x eller før som irriterte meg grønn med mye krasj, men så ble den fin og stabil.

 

Opera kan jeg kanskje like igjen om jeg prøver den på nytt, men jeg brukte den mye i tidlig stadie før FF var noe særlig å bruke. Så ble Opera tyngre og tyngre og jeg tok meg selv i å bruke IE mer enn Opera, så jeg sluttet med Opera.

 

Mosaic husker jeg fortsatt som en god browser fra 1994-5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...