Gå til innhold

Firefox tar innpå IE


Anbefalte innlegg

Trodde Opera stod litt sterkere enn 0.6% jeg...

7453053[/snapback]

 

Opera kan takke sin griske holdning i tidligere tider når de skulle ha betalt for browseren. Eller en haug med reklame på browservinduet...

 

Hvis de hadde kjørt gratis hadde de hatt mye mer markedsandeler enn nå...jeje. typisk norsk kan du si.

7453663[/snapback]

 

 

0.6% er lite eller mye avhengig av hvordan man ser på det. Mye mindre utbredelse enn linux, hvilket gjør en opera bruker til en kjempenerd eller mye i folhold til at mange av de som "tar valget" velger opera.

 

Til fangs, typisk norsk å være god. Vi må begynne å vise turistene opera snart...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyggelig å kunne lese at andelen IE brukere er på tur nedover. Har lenge bekymret meg at Microsoft har hatt et godt grep om internett. Det er ikke heldig at en kommersiell aktør har kontroll over noe som i utgangspunktet skal være fritt og åpent for alle.

 

Opera har ikke hatt samme suksessen som Firefox og det skjønner jeg godt :dontgetit:

(Her ligger det en åpen invitasjon til de cirka 20% Opera brukerne på diskusjon.no til å starte propagandakrigen i enda en tråd)

 

Statistikken gjorde meg nysgjerrig på bruken av annet programvare.

 

Det hadde vært morsomt om hardware.no og diskusjon.no kunne sette i gang en undersøkelse om hvor mange som bruker de ulike operativsystemene, hvilken e-post program som brukes, bruken av OpenOffice og andre alternativer til Microsoft Office og hvilken lynmeldingsprogram (er det den norske oversettelsen?) som brukes.

Endret av Willow
Lenke til kommentar
Opera kan takke sin griske holdning i tidligere tider når de skulle ha betalt for browseren.

Griske holdning?! Hvordan er det "grisk" å måtte tjene penger for å kunne utvikle browseren? Du er klar over at Opera i alle år har måttet stå på egne ben, mens IE er laget av giganten Microsoft, og Mozilla startet i lommene på AOL, og deretter ble de avhengige av donasjoner fra forskjellige store selskaper som IBM og Sun?

 

Hvis ikke Opera hadde tjent penger så hadde den ikke eksistert. Og hvis du mener at man er grisk hvis man tjener penger, så lurer jeg på hvordan det skal gå med deg i arbeidslivet... Skal du jobbe gratis du kanskje?

 

Eller en haug med reklame på browservinduet...

En haug? Det var en enkelt reklamestripe.

 

Hvis de hadde kjørt gratis hadde de hatt mye mer markedsandeler enn nå...jeje. typisk norsk kan du si.

7453663[/snapback]

Jeg har fått med meg at ungdommer som ikke har vært nødt til å tjene sine egne penger enda ikke skjønner at ingenting er gratis her i livet, men det er teit at slike usakligheter blir slengt ut i et seriøst forum.

Lenke til kommentar
Bra sagt pricks. Visste faktisk ikke noe av det du skrev om i innlegget ditt. takk

 

Bra sagt, men det er noen faktafeil. Netscape startet utviklingen av Mozilla lenge før de ble kjøpt opp av AOL.

 

Mozilla er ikke bare avhengig av donasjoner, de har også andre viktige inntektstkilder. Blant annet betaler Google stort for å være default søkemotor i Firefox.

Endret av Willow
Lenke til kommentar

det finnes allerede en del ulike polls her på forumet, her er en om bruk av nettleser: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...9&hl=+nettleser

(Firefox har litt over 50% av stemmene, mens Opera ligger på annen plass)

 

EDIT: og jeg begynner å bli temmelig lei de som klager over den tynne reklmaelinja som var i Opera 6 eller 7 (husker ikke versjonsnr). Enda eldre versjoner hadde et litt større reklame-banner, men for meg var det aldri noe problem... Det at Opera Software faktisk gir ut desktop-browser og oper mini (for mobil) helt gratis er jo utrolig bra! De gutta må jo som nevnt tjene til livets brød som alle andre...

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

IE7 kommer, fett tenkte jeg, den blir sikkert fet å brukem bra er den sikkert å.

Bytta fra FF til IE7, men mange av de daglige sidene jeg var innom funket ikke, heller ikke exchange. Gikk rett tilbake til FF der alt funker slik som det skal.

Dessuten syntes jeg IE7 er vond å bruke, de har liksom monga til alle knappene...

Lenke til kommentar

google er vel også default I Opera? har vært det hos meg i en del år hvertfall..

 

Blir fader meg irritert når (hvis jeg må altså) jeg kjører IE, skriver "g playstation" så kommer det ikke google-treffene opp. Dæven så irriterende. Jada, det kan sikkert fikses, men liker at det er default ;)

Lenke til kommentar
google er vel også default I Opera? har vært det hos meg i en del år hvertfall..

 

Blir fader meg irritert når (hvis jeg må altså) jeg kjører IE, skriver "g playstation" så kommer det ikke google-treffene opp. Dæven så irriterende. Jada, det kan sikkert fikses, men liker at det er default ;)

7453991[/snapback]

eller når jeg skal gå frem/tilbake i explorer og mousegestures av en eller annen grunn ikke virker... :!:

Lenke til kommentar
Bra sagt, men det er noen faktafeil. Netscape startet utviklingen av Mozilla lenge før de ble kjøpt opp av AOL.

Altså, det som skjedde var at Netscape gikk fra å være en selvstendig organisasjon (som Opera), og til å eies av AOL, og deretter har de vært avhengig av donasjoner frem til ganske nylig. Det var det jeg mente.

 

Mozilla er ikke bare avhengig av donasjoner, de har også andre viktige inntektstkilder. Blant annet betaler Google stort for å være default søkemotor i Firefox.

7453980[/snapback]

Ja, men det er noe som er ganske nytt. Før Firefox ble en suksess hadde de ikke denne inntektskilden.

Lenke til kommentar
Det hadde vært morsomt om hardware.no og diskusjon.no kunne sette i gang en undersøkelse om hvor mange som bruker de ulike operativsystemene, hvilken e-post program som brukes, bruken av OpenOffice og andre alternativer til Microsoft Office og hvilken lynmeldingsprogram (er det den norske oversettelsen?) som brukes.

7453883[/snapback]

En undersøkelse som viser forholdene på tvers av dette. F.eks: hvor stor andel av linuxbrukerene bruker opera og amsn.

De pollene som vi vanligvis har her på forumet er på mange måter intetsigende, for man ser ingen sammenhenger, kun enkeltobservasjoner.

Lenke til kommentar

Det er jo helt naturlig at IE har så stor anndel siden den selges sammen med OS'et og de fleste som bruker PC, bruker den slik den kommer i esken.

 

Jeg må selv også innimellom bruke IE pga. activex og sider som fungerer dårlig med FF. Så jeg vil tro at tallene er noe missvisende i tillegg og at veldig mange FF brukere også bruker IE innimellom som da gir teller til IE.

 

Jeg benyttet Opera for noen år tilbake, men jeg synes Opera ble "bloatware" aktig og begynte derfor å bruke FF når den ble god. Opera får nok snart en stor andel mobil brukere med sin "Opera Light/mini" og mobil-wifi bølgen som er på full fart inn.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Litt om kva nettlesar lesarane av HW.no bruker.

http://www.hardware.no/artikler/annet/litt...e_brukere/33990

 

Blir fader meg irritert når (hvis jeg må altså) jeg kjører IE, skriver "g playstation" så kommer det ikke google-treffene opp. Dæven så irriterende. Jada, det kan sikkert fikses, men liker at det er default ;)
Det kan fiksast med TweakUI, eit PowerToy frå Microsoft. Tungvint, men det er eit alternativ.
Lenke til kommentar
Jeg må selv også innimellom bruke IE pga. activex og sider som fungerer dårlig med FF. Så jeg vil tro at tallene er noe missvisende i tillegg og at veldig mange FF brukere også bruker IE innimellom som da gir teller til IE.

7454446[/snapback]

Bruk IE Tab da vel:

http://ietab.mozdev.org/

 

Kan være at browseren identifiserer seg som IE da, slik at statistikker som dette vil tro at du bruker IE, men men...

 

Nå støtter jo Firefox activex da. Hva slags sider er det du ikke kan vise i FF som du kan vise i IE? - Dersom ikke siden er programmert til å oppdage at du ikke bruke IE, så tror jeg ikke det er mange sider som vises dårligere i FF enn i IE.

Lenke til kommentar
Det hadde vært morsomt om hardware.no og diskusjon.no kunne sette i gang en undersøkelse om hvor mange som bruker de ulike operativsystemene, hvilken e-post program som brukes, bruken av OpenOffice og andre alternativer til Microsoft Office og hvilken lynmeldingsprogram (er det den norske oversettelsen?) som brukes.

7453883[/snapback]

En undersøkelse som viser forholdene på tvers av dette. F.eks: hvor stor andel av linuxbrukerene bruker opera og amsn.

De pollene som vi vanligvis har her på forumet er på mange måter intetsigende, for man ser ingen sammenhenger, kun enkeltobservasjoner.

7454357[/snapback]

 

Det jeg tenkte var en mer omfattende undersøkelse hvor brukerne må svare på flere spørsmål angående operativsystem og programvare.

 

En undersøkelse som det kunne reklameres på hardware.no og søstersidene.

 

På den måten kan man se på sammenheng mellom bruk av ulike programvare og fått et langt mer omfattende data som faktisk har en viss verdi og troverdighet, i motsetning til polls som etter min mening er totalt verdiløse.

Lenke til kommentar
Blir fader meg irritert når (hvis jeg må altså) jeg kjører IE, skriver "g playstation" så kommer det ikke google-treffene opp.
eller når jeg skal gå frem/tilbake i explorer og mousegestures av en eller annen grunn ikke virker...
Kjenner meg litt for godt igjen.

 

Jeg klarer faktisk ikke å bruke FF uten en plugin som heter Mouse Gestures. :whistle:

 

Jeg har enda ikke testet IE7, har jeg gått glipp av noe?
Om du har prøvd Opera 7 / FF 1.0 stemmer det veldig bra.

 

Opera er den beste nettleseren på alle platformer, men så lenge man bruker alt annet enn IE gjør man internett en tjeneste. :)

 

 

Det jeg tenkte var en mer omfattende undersøkelse hvor brukerne må svare på flere spørsmål angående operativsystem og programvare.

 

En undersøkelse som det kunne reklameres på hardware.no og søstersidene.

 

På den måten kan man se på sammenheng mellom bruk av ulike programvare og fått et langt mer omfattende data som faktisk har en viss verdi og troverdighet, i motsetning til polls som etter min mening er totalt verdiløse.

Forslag støttes.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...