Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rekke og V...?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vr6 motoren oppfører seg vel mer som en rekkesekser enn v6?

 

Forskjellen mellom v og rekke går på balanse, størrelse og konstruksjon.

 

V motorer tar langt mindre plass (tilnærmet halvparten i lengden om det er snakk om store volum, enn tilsvarende rekkemotor). De vibrerer noe mer enn rekkemotorer med samme ant. sylindre, men har kortere veivaksel.

 

Rekkemotoren tar større plass (normalt i lengderetning, slik at bilen må være lengre), men de ekstra sylindrene på samme plan utligner vibrasjoner bedre.

 

Ytelsesmessig vil en sylinder være like sterk om den er i V eller rekke konfigurasjon.

 

Prøv en BMW rekke sekser så tror jeg ikke du vil være så overbevist om at det er bedre enn en hvilken som helst V motor!

7443699[/snapback]

Hehe har du mye imot BMW sine rekke seksere? :p

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Tar meg friheten til å komme med noen ekstraspørsmål; hva med boxermotorer? Jeg vet hva det er, men hva er vitsen? Fet lyd?

 

Og hvorfor har vinkelen på v'en i v-motorer så mye å si? Eller har den egentlig det?

 

 

Jeg skal finne opp min egen motor! En motor der sylindrene står i en stjerne ut fra hverandre :ph34r:

Lenke til kommentar
Tar meg friheten til å komme med noen ekstraspørsmål; hva med boxermotorer? Jeg vet hva det er, men hva er vitsen? Fet lyd?

 

Og hvorfor har vinkelen på v'en i v-motorer så mye å si? Eller har den egentlig det?

 

 

Jeg skal finne opp min egen motor! En motor der sylindrene står i en stjerne ut fra hverandre :ph34r:

7445109[/snapback]

 

Stjernemotorer har snart ekistert i 100 år på gamle propellfly :D

Lenke til kommentar

En rekke sekser kan ha mindre bevegelige deler enn en V versjon og da er det mindre som kan feile og bli dyrt. Kanskje derfor det finnes eldre merc'er med sinnsykt mange kilometer paa veien med motorer som fremdeles gaar bra. Med mindre vibrasjoner og krefter som maa motvirke hverandre virker jo det logisk nok? Merc' hadde vel rekke til sent paa 90 tallet, BMW har fremdeles, og Suzuki har vel en 2.7L rekke sekser de bruker i stoerre biler.

 

Her er en diskusjon paa samme temaet blant Mercedes eiere: http://www.mercedesshop.com/shopforum/show...ad.php?p=717467

og Lexus fans

http://www.clublexus.com/forums/archive/in...hp/t-95718.html

En interessant kommentar paa slutten der - V6 motorer og turbo sliter seg i stykker pga. ubalansen - er det noe i det?

 

Men blir ikke boxer best ang. vibrasjonsutjevning?

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Og ingen har enda tenkt på VW sin VR6-motor engang... :p
Verdens smaleste V-motor kaller VW den, og glemmer (som så ofte før) at de ikke var først. Lancia produserte nemlig smale V-motorer på 60-tallet, med 15° mellom sylinderrekkene.

 

Her er forresten prinsippet for en stjernemotor:

RadialAnimation.gif

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...