Gå til innhold

Antistatisk Armlenke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En sånn armlenke er jordet, dvs at det går en ledning ned til et punkt som er jord. Det er ikke bare en løs lenke. Dermed vil du aldri gi PC'n din støt og kunne ødelegge komponenter med statisk elektrisitet.

 

I PC'n er kabinettet regnet for jording, så om du vikler en ledning rundt ei metallenke og vikler andre enden i kabinettet et sted, burde det vel fungere på samme måte?

 

Ikke ta sistnevnte metode for sikkert, jeg bare tenker høyt.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Skal bygge meg pc nå!

 

men jeg har ikke Antistatisk Armlenke , så jeg lurer på om det er no viktig eller om det er noen slags egen patent du kan fikse der??

 

Eller er det bare og ta på en metall gjenstand før du begynner og ikke stå på et ull teppe mens du bygger?

7431899[/snapback]

 

Det er ikke noe must med en armlenke, men man kan alltids ta noen forholdsregler. Feks:

- Ta alltid i shassiet før du tar på noen av kortene i PCen (for å utjevne statiske ladninger) Man kan gjerne jorde shassiet til jord i stikkkontakten.

- Om du skal gi et kort til en annen, håndhils på personen først (for å utjevne statiske ladninger)

- Hold pulten fri for papirark (drar du et papirark over pulten så har du generert noen titals tusen volt)

Lenke til kommentar
Er ikke det med statisk elektrisitet nesten bare overtro? Om du skulle være så uheldig å gi pcen et lite støt, er det kraftig nok til at du ødelegger noe?

7432895[/snapback]

 

Det er langt fra overtro men hvor stor risiko avhenger veldig av miljøet rundt og hvorvidt du tar forholdsregler som nevnt ovenfor.

 

Det "lille" støtet er lite i strøm men _veldig_ stort i spenning.

Lenke til kommentar

Langt ifra overtro. Alle arbeidsplasser der man jobber med elektronikk, har en lenke på pulten som er jordet. Du blir så og si tvunget til å bruke den av sjefen når du er ny, og alltid ellers også. Du burde skjønne hvorfor. En statisk utladning eller "gnist" når du tar på noen, kan være et par tusen volt. Men det er ikke det samme som å stikke fingern i en stikkontakt, for det er ingen strømstyrke i fingern din.

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er normen i bransjen. Jobbet i en elektronikk-bedrift som satte sammen diverse utstyr (litt lodding også), og der var alle påbudt å ha på lenka som hang på hver pult, og folk passa på hverandre. Det er liksom litt som "gi-faen" holdninga til bilbelte også på en måte. "Nei her skal ingen komme og fortelle MEG hva som er sikkert og ikke, nei!"

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Skal prøve å gi en kort (litt forenklet) forklaring på hvorfor armlenke er viktig å bruke/ hvordan elektronikk blir ødelagt, men forklaringen forutsetter at dere har litt kjennskap til CMOS teknologi (Mosfet transistorer).

 

I prinsippet er alle innganger på en krets koblet til gate på en mosfet transistor. Mellom gate og substratet er det et tynt lag med silisiumoksid som gjør at det ikke går strøm mellom gate og bulk (source og bulk er ofte det samme for NMOS). Hvis en får for stor spenning på gate kan en få overslag mellom gate og bulk, på samme måte som en får overslag mellom to ledninger (gnist). Hvis dette skjer kan det ødelegge oksidlaget permanent slik at gate blir koblet til bulk, og kretsen vil dermed ikke virke lengre. Det trenger nesten ikke gå strøm for at dette skal skje, dette kommer av at kapasitansen på gate er veldig liten (vi snakker ofte i om området piko/femto farad).

 

Som regel har alle kretser beskyttelses dioder o.l. på inngangene for å hindre at ESD skal ødelegge kretsen, men dette er ikke en garanti på at det går bra, da også disse delene kan gå i stykker.

 

En bør derfor bruke lenke, eller andre midler som sørger for at det ikke er stort potensial forskjell mellom en selv og det en jobber med. (personlig erfaring: går som regel bra, men har selv ødelagt (minst) en krets ved ESD)

 

btw: pga. at dette oksidlaget er veldig tynt skal det ofte ikke mer enn et par volt for høy spenning til før kretsen går i stykker, voltmodding på en PC kan derfor være litt skummelt hvis en øker spenningen mye.

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Dette kan sammenlignes med lyn og torden.

Du vil ikke bli truffet av et lyn for da vet du hva som skjer. En slik armlenke er ofte/eller skal koples via en motstand på f.eks. en Mega ohm (1000000). som da trekker den elektro statiske oppladningen ut av deg. Forkortet til ESD.

Det som kan skje om du ikke bruker lenke er at et slikt lyn for å kalle det det er at komponentene på kortet kan endre verdi,ryke eller at en bane på printet delvis eller helt blir brutt. Noe som sannsynligvis vil forkorte levetiden på komponentene dine. Ta forhånsregler og lær av de vise...

Endret av MBR
Lenke til kommentar
... Heller ikke mye strøm i et lyn ...

7438998[/snapback]

Neivel? Der tror du nok feil, det kan være enormt mye strøm i et lyn. Det skal en del til for få store trær til å eksplodere, og kaste hus av grunnmuren.

120.000 A tilsvarer strømmen i ovnene i et aluminiumsverk.

 

An average bolt of negative lightning carries a current of 30-to-50 kiloamperes (kA), although some bolts can be up to 120kA

http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning

Lenke til kommentar
Er på arbeidsuke hos noen dataansvarlige hor de har ansvaret for over 1300 maskiner. De driter tydeligvis i statisk elektrisitet. Tydeligvis ikke særlig viktig. Personlig husker jeg å ta i en vask før jeg skal inn i pcen.

7438458[/snapback]

 

Ironi: Ja, det er viktig å være ren på hendene! Personlig hygiene skal man ta på alvor!

Lenke til kommentar

Jeg brukte armbånd da jeg hadde arbeidsuke. Jeg drev å konfigurerte noen PCer. Vi bare tok ledningen og satt den i jord kontakten i jordestøpsler. (De pinnene på "siden" av kontakten) Virka fett :p

Og siden skjerm/PC bruker (ihvertfall burde bruke) jordede støpsler, så er det også lett tigjengelig. :)

Lenke til kommentar
Jeg brukte armbånd da jeg hadde arbeidsuke. Jeg drev å konfigurerte noen PCer. Vi bare tok ledningen og satt den i jord kontakten i jordestøpsler. (De pinnene på "siden" av kontakten) Virka fett :p

Og siden skjerm/PC bruker (ihvertfall burde bruke) jordede støpsler, så er det også lett tigjengelig. :)

7444091[/snapback]

Det fungerer veldig bra, det. Spiller for så vidt ikke noen rolle om man kjøper en antistatisk lenke og fester denne til jord i stikkontakten, eller om man bare surrer litt ledning rundt håndleddet (vel og merke avisolert ledning da) og fester andre enden til jord i stikkontakten. Ett fett og ei pannekake.

 

Men det er veldig viktig å beskytte utstyret mot utladninger av statisk elektrisitet. Selv om utstyret tilsynelatende virker fint etter man har tatt i det uten armlenke, kan kretsene inni ha fått skader. Med teknologien som er i dag, så er de små kobberbanene inni prosessorer bare noen få nanometer brede. Og selv om ting ser ut til å fungere fint, kan disse banene godt se ut som sveitserost etter en utladning. Levetiden vil jo følgelig gå ned.

Lenke til kommentar

Jeg sammenligner det med å ikke bruke bilbelte når man kjører bil. Det går sikkert bra, helt til du er uheldig og kræsjer (trenger ikke være du som kræsjer i noen andre, kan være motsatt) og dør. Du hadde overlevd med bilbelte, PC'n hadde overlevd hvis du hadde hatt på lenka.

 

Så finnes det selvsagt stapeiser som ikke vil bruke det, fordi ingen skal komme og fortelle DEM hva som er sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...