Gå til innhold

Antistatisk Armlenke


Anbefalte innlegg

Bassmus Postet i dag, 13:37

 

Det fungerer veldig bra, det. Spiller for så vidt ikke noen rolle om man kjøper en antistatisk lenke og fester denne til jord i stikkontakten, eller om man bare surrer litt ledning rundt håndleddet (vel og merke avisolert ledning da) og fester andre enden til jord i stikkontakten. Ett fett og ei pannekake.

 

Det funker jo med og snurre en ledning rundt håndleddet ... men det kan vere farlig ... veldig farlig viss du har uflaks.

 

Hvorfor ... jo fordi viss man skulle ha noen andre elektriske apparater som skulle ha en jordings feil på seg ... så kan det komme spenning ut av kontakten ..

men dagens armbånd som man får kjøt i dag har en motstand som hindrer dette ( trur den er på 1 k elr 1 M husker ikke helt) sånn at man ikke skulle få spenning inn i kroppen viss man skulle være uheldig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det funker jo med og snurre en ledning rundt håndleddet ... men det kan vere farlig ... veldig farlig viss du har uflaks.

 

Hvorfor ... jo fordi viss man skulle ha noen andre elektriske apparater som skulle ha en jordings feil på seg ... så kan det komme spenning ut av kontakten ..

men dagens armbånd som man får kjøt i dag har en motstand som hindrer dette ( trur den er på 1 k elr 1 M  husker ikke helt) sånn at man ikke skulle få spenning inn i kroppen viss man skulle være uheldig

7455209[/snapback]

Ja, er enig i det. Man bør jo i alle tilfeller være sikker på at jordforbindelsen er god, før man jorder seg til den. Men i dag så er vel stort sett ikke det noe problem, ettersom de fleste anlegg i dag har jordfeilbryter installert. Jeg vet ikke hvor liten strøm den trigger på, men det skal jo være betraktelig mindre enn det som hadde vært farlig.

 

Et annet risikomoment ved å bruke ledning rundt håndleddet, er at man bør unngå å ta på ujorda apparater som er tilkoblet strøm. I og med at de er ujorda, lager de sitt eget nullpunkt via minus-pinnen på likeretterbroa, og dette nivået kan avvike en del fra "ordenlig" jord. Så man risikerer å få seg en smell da - har opplevd det selv mange ganger. Rimelig ekkelt; føles som om det på en måte brenner rundt håndleddet. Årsaken til karamellen var at jeg ikke hadde tatt ut høyttalerkabelen ut fra lydkortet, sånn at karosseriet på PCen ble lagt til det flytende jord-potensialet fra forsterkeren. Au! Menmen, man lærer av erfaring. :)

 

Generelt sett burde jo aldri folk fomle inni PCer, uten å ha peiling på hva de gjør. Da tenker jeg ikke på hvilket grafikkort som er best, men generell peiling på elektronikk og elektrisitet. Hvis de ikke har peiling, synes jeg fagfolk burde gjøre det.

Lenke til kommentar

I armlenkene er det koplet en resistor/motstand i serie. Om jeg ikke husker feil er denne på 1M-10M Ohm. Dette er for at hvis du tar på en komponent som er statisk ladet så får du en sakte og kontrollert utladning (via deg og armlenka) i stedet for at spenninga skal gå "kazapp" rett til jord omtrent uten motstand.

 

På arbeidsplasser hvor det brukes antistatisk utstyr er det som regel test-stasjoner for å sjekke om motstanden i det antistatiske utstyret er korrekt. (Ikke for høy eller for lav).

 

Dette er en av grunnene til at wire rundt håndleddet og ned til stikkontakten ikke er en fullgod løsning. Den andre grunnen er at det blir ubehagelig hvis du kommer inntil spenning eller får jord-feil. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Dette er en av grunnene til at wire rundt håndleddet og ned til stikkontakten ikke er en fullgod løsning. Den andre grunnen er at det blir ubehagelig hvis du kommer inntil spenning eller får jord-feil. :p

7455827[/snapback]

Kunne ikke vært mer enig med deg. :D Har for lengst anskaffet meg antistatisk lenke. Men du vet, når nøden er størst maler fanden fluer på veggen... ;)

Lenke til kommentar

Bruk alltid armlenken... er greit å slippe å gi nye grafikkkortet til 6000kr x anntal tusen V og ikke få igjen på forsikkringa fordi du var uforskiktig... hvis du ikke syns det er vært å spandere 59kr på lenken kan du ta en ståltråd og binde rundt håndleddet (inntil huden) og trekke den andre enden å feste i jord på en stikk-kontakt. fattig løsning men det funker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ok, jeg kan ikke så mye om jording, men nå har jeg en antistatisk armleke... hvor kobler jeg "krokodille" klammen?

 

går det ann å koble til PSU i PC-en og deretter ha PSU på "av" for å deretter koble klemmen på et eller annet sted i kabinetet, forutsatt at veggkontakten til PSU er i veggen? vil jeg da ha jording?

Lenke til kommentar

I tillegg til armlenke ville jeg også investert i en antistatisk matte. Slike får du kjøpt for en slikk og ingenting (pris i forhold til komponenter) Da kan du legge eventuelle kort på matten, slik at de er beskyttet mens du jobber i kabinettet. (skal du lagre over tid er det best å bruke en antistatisk pose). Du kobler deg da slik:

 

Armlenke>kabinett på matte>matte til jording.

 

En liten tankevekker: for at du skal kunne føle smerte (stikk) ved en statisk utladning, må ladning være mellom 6000-8000 volt og oppover. De fleste datakomponenter i PCen din kan tåle 3.3 Volt, 5 Volt og 12 Volt (alt ettersom hva slags komponent det er da selvfølgelig)

 

:ph34r:

Lenke til kommentar
Langt ifra overtro. Alle arbeidsplasser der man jobber med elektronikk, har en lenke på pulten som er jordet. Du blir så og si tvunget til å bruke den av sjefen når du er ny, og alltid ellers også.

7433092[/snapback]

 

 

Sjokkerende nok behandlet han servicefyren på Mamoz på Nardo i Trondheim hovedkortet mitt som hvilken som helst annen dings uten noen lenke. :no:

Lenke til kommentar

Metall "casingen" i PSU'en er jordet og da også resten av kabinettet som er av metall. Men jeg vet ikke helt om det er så bra for PC komponentene om du mekker på PCen når det er strøm. For det er jo strøm uansett. (Jeg har ihvertfall en grøn diode og nettverkskontakt "lys" xD)

 

Skulle sette powerpluggen til skjermkortet i engang. Mens maskinen stod på riktignok. Men satte den inni feil vei xD haha

Blått lysglimt + svart skjerm = ikke bra. xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...