Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål:

 

I vennekretsen min synes jeg det virker ut som om alle omtaler Ringnes pils som piss. Hva synes dere om dette? Selv synes jeg Ringnes er den beste norske billigpilsen.

 

Da sitter jeg her klar til å åpne en boks med Falcon Bayerskt. :love: Kjøpt på Storlien idag. Noen som har prøvd denne før?

 

Japp, god den altså. Riktignok svenskeboks fra vanlig butikk, men fortsatt god.

Lenke til kommentar
Spørsmål:

 

I vennekretsen min synes jeg det virker ut som om alle omtaler Ringnes pils som piss. Hva synes dere om dette? Selv synes jeg Ringnes er den beste norske billigpilsen.

Jeg støtter deg. Synes også at Ringnes er god, vanskelig å si hva som er den beste norske billigpilsen, men Ringnes er god den, ja. Kanskje de skal tøffe seg, og bare vil hevde at dyr, utenlandsk pils er god? Den tendens har jeg også opplevd blant venner.

Lenke til kommentar

Ringnes er enkelt og greit Norges svar på USA's Budweiser: En øl som ikke er særlig god, men som har fått feste i markedet og selger mye. Personlig har jeg aldri kjøpt en eneste Ringnes i butikk(og kommer aldri til å gjøre det), men dersom det er det eneste de har på kran så kjøper jeg det. Kort og godt et "siste utvei øl".

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Som et lite sidespor til det Vice skrev ...

 

I går var jeg og inntok en 5-retters middag med tilhørende øl fra Nøgne Ø og prat fra og med daglig leder på Nøgne Ø bryggeri. Her var også representanter fra Ringnes deltakende. Det som er litt interessant er at 60% av alt øl, som selges hos dagligvarekjeder i Norge, skjer mellom 17:00-20:00 på fredager i six-pack. Det som gjør det så interessant er at det virker som at de fleste handler øl på impuls og ikke som en planlagt handling, slik oss nytere gjør. Vi bestiller gjerne øl fra polets bestillingslister, forhåndsbestiller dyre flasker før de i det hele tatt slippes på markedet. Hvis man f.eks ser på Nøgne Øs - Dark Horizon first edition, så kom den i begrenset opplag, den gikk nå for ikke så lenge siden for $175 på e-bay. Her snakker vi kvalitetsøl, som hvermannsen er så uheldig at de aldri får smake, på grunn av den posisjonen de store bryggeriene har. Det er ikke fordi at de lager godt øl at de har denne posisjonen, men snarere markedsføring og ikke minst volum. Hvis jeg ikke husker feil så produserte Rignes 13 millioner liter øl (jeg er litt usikker her altså, det er mulig det var 130 millioner liter), mens Nøgne Ø, som er et relativt stort nisjebryggeri, produserte 2-300.000 tusen liter øl. Ringnes har dette fordelt på 6-10 sorter, mens Nøgne Ø, produserte rundt 30 sorter i fjor. Dette sier litt om hvor stort mangfold de små bryggeriene har, mens de store pøser ut i lange baner, omtrent udrikkelig pissvann, og vinner fordi at folk rett og slett ikke vet bedre, samt at prisen spiller en stor rolle.

 

Folk flest tror at øl er øl, men dette er langt fra riktig.

Lenke til kommentar

jo selvsagt. Men som folk flest så er alkohol dyrt nok i fedrelandet, og kvalitets øl blir nesten fort 100kr flaska, dette blirr litt for dyrt å drikke seg full på. Noe man aldri burde gjøre uansett hvis du spør meg. Og for Ola Nordmann så blir det soms agt ofte en six pack eller to fra et billig og ok øl, nettop fordi alkohol er så dyrt som det er. Hadde det vært billigere så hadde nok flere kjøpt kvalitets øl og planlagt fremover.

 

Jeg selv drikker øl kun når jeg skal nyte det, eller slappe av. Aldri fest drikking. Da går jeg heller for Jack & Coke.

Lenke til kommentar

Problemet er sammensatt, men hovedårsakene til at kvalitetsøl koster er følgende:

 

A) Volum: De selger ganske enkelt mindre, fordi at nissene i dette landet ikke kjøper kvalitetsøl.

B) Tilgjengelighet: Det er ikke alle butikkene som tar inn øl fra de små bryggeriene.

C) Pris: Prisen kommer som en følge av flere faktorer, både det at det koster å brygge øl av kvalitet, det er dyrere å produsere i små mengder og ikke minst, at mange av disse ølene ligger på en alkoholprosent som ligger over det som er 4,7% og derfor får høyere avgifter og kun selges på polet.

 

Vel, jeg kan love deg at det ikke skal så veldig mange eks. belgiske trapister til, før Ola Dunk, ligger under bordet og synger om Drøbakksundet. :)

 

Det blir litt som å sammenlikne Aston Martin med Lada. :roll:

Lenke til kommentar

nåja Lada med 500hk elns da. :p

 

tingen er at problemstilling 1 og 3 henger sammen. Så vidt jeg vet så har produsenter sjanset på det før, ved å produserer mer enn før, slik at volum blir større --> liter pris mindre --> flere kjøper --> større fortjeneste.

 

Men dette er som sagt et sjansespill, fordi hva om folk ikke kjøper hvis det synker et par kroner? Da blir problemet fort større.

 

Ifølge Wiki så er Rochefort 10 det sterkeste belgiske trappistølet og det er på 11,3%, og jeg tør vedde på at to f.eks. ringnes gold på 6,2(?) % gjør samma nytta til kroppen mtp alkohol. Og dessverre så tenker folk flest nettopp kun på det. :(

 

edit: wiki link: http://no.wikipedia.org/wiki/Trappist%C3%B8l

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Jepp, dessverre så tenker folk flest, stort sett på det å bli full og at det skal skje så billig som mulig. En Roch 10 er en av de sterke trappistene ja - du har sannsynligvis også rett i at at 2 gold, gjør samme nytten rent alkoholmessig, men ... smaken er jo som natt og dag.

 

Du kan jo prøve å få tak i en Dark Horizon second edition fra Nøgne Ø, den koster drøye 190 kroner, men med sine 16% så er den også sterk nok til at man er godt i farta etter ei flaske. :) Det var forøvrig en spøk at du skulle prøve å skaffe den, så vidt jeg vet så er den nå ikke å oppdrive, med mindre man drar på auksjon.

Lenke til kommentar

Er den virkelig verdt svimlende 190 kr flaska?

 

En kompis av meg fortalte meg forresten at han hadde vasket sine ølglass med kaustisk soda og han hadde fått tilbake et fint og deilig skum på toppen øllet. Prøvde det på et glass jeg også, og det fungerte veldig bra. Stort skumhode og ølringer helt til glasset er tomt!

Endret av Mcclane
Lenke til kommentar

Man får kjøpt et eget rensemiddel til og vaske ølflasker/vinballonger og bryggeriutstyr. Dette selges på feks vinogbar.no eller på europris, fungerer utmerket til og vaske ølglass også! Brukte dette i forbindelse at jeg brygget 20 liter øl nå i vinterferien. Kjøpte meg et sånn øl-kitt fra coopers og benyttet spraymalt i stedet for sukker! Ølet er tappet og korket, gjenstår bare fire uker med venting! Er spent på ressultatet:)

 

Uansett, slikt middel fungerer ypperlig til og vaske glass også. Det består blant annet av Kautisk soda som ble nevnt tidligere her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...