Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Er den virkelig verdt svimlende 190 kr flaska?

 

En kompis av meg fortalte meg forresten at han hadde vasket sine ølglass med kaustisk soda og han hadde fått tilbake et fint og deilig skum på toppen øllet. Prøvde det på et glass jeg også, og det fungerte veldig bra. Stort skumhode og ølringer helt til glasset er tomt!

(NEEEEI! Den smaker dritt! Hold deg langt unna! (Jeg vil ha dem selv.)) :)

 

 

Jeg kan fortelle deg at den er verd hver krone. Det er et fantastisk godt øl. Nå som jeg ser at polet faktisk har igjen et lite lager enda, så skal jeg i alle fall kjøpe 5 flasker - drikke én i året og følge utviklingen. Det du bør tenke over er at dette ikke er en vanlig pilsner, i tillegg til at den koster "svimlende" 190 kroner flaska, så holder den også svimlende 16%. Du drikker ikke så mange på en kveld for å si det sånn. I tillegg så er det et øl som har masse smak, slik at det er noe du sitter og koser deg med, ikke bøtter mengder av. En halv liter holder i lange baner - ikke det at du ikke har lyst på mer, men jeg brukte ca 1 1/5 time på å få i meg en halvliter.

 

Joda, kaustisk soda fungerer bra, du har et litt roligere alternativ som heter krystall soda - det er ikke like "skummelt" å jobbe med. :) Generelt sett så bør man unngå å vaske ølglass i det hele tatt, bare skylle dem godt i vann. (Det gjeleder forøvrig også glass man benytter til whisky og cognac også. :)

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha, fant denne på ICA MAXI i dag.

 

post-99500-1236026727_thumb.jpg

(Litt dårlig fokus, men...)

Noen som har prøvd den?

 

Drakk denne på Baran i Bergen en gang, etter anbefaling fra ansatte. En fin ale (GR-Ale?) på enda morsommere flaske. Hvis jeg ikke husker feil så var den ikke forferdelig dyr heller... eller?

Lenke til kommentar
Joda, kaustisk soda fungerer bra, du har et litt roligere alternativ som heter krystall soda - det er ikke like "skummelt" å jobbe med. :) Generelt sett så bør man unngå å vaske ølglass i det hele tatt, bare skylle dem godt i vann. (Det gjeleder forøvrig også glass man benytter til whisky og cognac også. :)

 

Vet at man ikke skal vaske de med annet enn vann, men de hadde blitt plasert i vaskemaskinen sammen med melkeglass. Dårlig skum i glassene, derfor kaustisk soda:)

Endret av Mcclane
Lenke til kommentar
Joda, kaustisk soda fungerer bra, du har et litt roligere alternativ som heter krystall soda - det er ikke like "skummelt" å jobbe med. :) Generelt sett så bør man unngå å vaske ølglass i det hele tatt, bare skylle dem godt i vann. (Det gjeleder forøvrig også glass man benytter til whisky og cognac også. :)

 

Vet at man ikke skal vaske de med annet enn vann, men de hadde blitt plasert i vaskemaskinen sammen med melkeglass. Dårlig skum i glassene, derfor kaustisk soda:)

 

Eller noe alla dette :) Bruker denne når jeg brygger øl, fungerer utmerket, også til og vaske "infiserte glass" :)

Lenke til kommentar
Da fikk jeg prøvd det Monty Python ølet jeg la inn bilde av tidligere, i tillegg prøvde jeg London Pride. Begge var veldig gode, London Pride var litt sterkere.

 

Personlig likte jeg Holy Grail bedre.

 

Likte London Pride veldig godt jeg også. Litt særegen.

Endret av Mcclane
Lenke til kommentar

Fikk veldig sansen for et nytt øl fra Aass som het "Weizen". Er en del av "gourmet-øl" serien til bryggeriet.

Da jeg kjøpte det trodde jeg at det var et tradisjonelt hvete-øl av type "hefeweizen" men det viste seg at det var av den klare krystall-typen. Veldig fint som tørsteøl, lett og friskt, men dugde også som mer koseøl for min del. Eneste jeg ikke likte var prisen som var 28kr + pant på Meny.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
i butikk da?

 

Tror ikke det. Snakket med sjefen på Centra, og leverandøren hadde sluttet å levere til butikker.. :(

Det høres utrolig rart ut. Vil tro at dette er pga. den pågående striden om navnet som har pågått. For merkevarebygging og generelt øking av markedsandeler nytter det hvertfall ikke å satse kun på noen få Pub'er her i Norge. Personlig bryr jeg meg ikke om tsjekkiske Bud aldri kommer tilbake da det jo faktisk er flere øl på markedet som ligner på det i motsetning til den Amerikanske typen. Man kan elske eller hate den Amerikanske Bud, men den skiller seg hvertfall ut på det Norske marked. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...