Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-3RYwwc

Lurer på en ting angående kjøp av øl på et utested/restaurant.

 

Kan man kjøpe en flaske øl, si at dem ikke skal åpne den og ta den med hjem?

Altså om flasken er forseglet kan man jo gå hvor man vill med den.

 

Men kanskje dem er pålagt og åpne flasker man kjøper?

Da mister de skjenkebevillingen dersom de blir tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del av Nøgne Ø sine øl som jeg har smakt var gode.

 

De liker jeg også. Men de koster opp mot 50 kr i butikken, hvis jeg husker riktig? Mange andre litt mer fancy øl koster også minst 50-60 kr på Meny og andre butikker som har litt utvalg. Det er ikke så mange år siden man fikk en øl ute for den prisen.

Lenke til kommentar

Da har man vært på klosteret og ordnet med en kasse med Westvleteren 12. Flere hundre forsøk på telefonsamtaler før jeg kom gjennom til bestilling.

 

Nice! Det står definitivt på bucket list'en min, enn dóg mer for opplevelsen enn for ølet. Spørsmål: Er det innkjøpt for lagring, drikking eller trading?

 

Ellers har Vinmonopolet endelig lagt inn mulighet for å søke opp øl i Spesialutvalget på nett. Sitat fra produkstsjef:

 

 

Nå kan kunder søke opp og kjøpe varer i Spesialutvalget på nett.

Fra og med i dag kan alle søke etter og kjøpe varer fra spesialutvalget og tilleggsutvalget i nettbutikken. Forutsetningen er at varen må hentes i en butikk som har den på lager. Andre leveringsmuligheter vil ikke være tilgjengelige. Hvis kunden prøver å bestille en spesialvare for henting i en butikk som ikke har den på lager, vil det dukke opp en melding, og handelen kan ikke fullføres før varen(e) er fjernet.

Det er bare varer som er på lager i minst én butikk som vises i nettbutikken. Det vil si at kommende lanseringer eller utsolgte varer ikke vil vises. Varer som lanseres i butikk vil være tilgjengelige fra kl 8 dagen etter lansering, dersom den da ikke allerede er utsolgt.

Endret av AndrèFronDrei
Lenke til kommentar

Lurer på en ting angående kjøp av øl på et utested/restaurant.

 

Kan man kjøpe en flaske øl, si at dem ikke skal åpne den og ta den med hjem?

Altså om flasken er forseglet kan man jo gå hvor man vill med den.

 

Men kanskje dem er pålagt og åpne flasker man kjøper?

Nei, dette er Norge. Du kan bare drikken den innenfor området stedet som selger den har skjenkebevilgning. 

 

Disse reglene er ekstremt rigide i Norge.

Jeg bor ett stenkast unna Mathallen, så liker naturlig nok å sitte på Hopyard å drikke godt øl.

Ved inngangen til Mathallen, rett ved der Hopyard holder til så er det uteservering på hver sin side av inngangsdøren.

Men Hopyard har bare lov å servere øl på den som er på venstre side for døren.

Det skiller 2 meter, men de risikerer å miste skjenkebevillingen om du står på andre siden av døren. 

Det gir ingen mening så de må ofte løpe etter turister som går å kjøper seg en øl og vandrer videre.

 

Syns man skal bli litt mer liberale når det kommer til disse tingene. Gjerne kjøpe takeaway også. 

 

Men det skal sies at det er noen få steder som har utsalg og servering. Men tror det må være i forskjellige lokaler.

Jeg har en growler fra Siste Sang, og den ble fylt og kjøpt der.

Det var før de startet pub da, så vet ikke om det er mulig å kjøpe fremdeles. 

Lenke til kommentar

 

attachicon.gifwestvleteren.jpg

Da har man vært på klosteret og ordnet med en kasse med Westvleteren 12. Flere hundre forsøk på telefonsamtaler før jeg kom gjennom til bestilling.

 

Ja, det tar sin tid. Regner med at du var og sto litt kø på In De Vrede også? De selger (eller solgte) diverse sekspakninger med Westvleteren øl der.

 

Var ingen kø å snakke om hos In De Vrede da jeg var der for en stund siden. Men der var det vel en begrensning på en sixpack pr. øltype om man ikke hadde forhåndsbestilt. I baren kunne man bestille så mange åpne flasker man ville. Endret av Vice
Lenke til kommentar

Ja, det tar sin tid. Regner med at du var og sto litt kø på In De Vrede også? De selger (eller solgte) diverse sekspakninger med Westvleteren øl der.

Det var ingen kø der inne når jeg var der, men vi satt i baren og prøvde de to andre øltypene. Ellers virker det som de sekspakningene de solgte er overskudd som ikke har blitt hentet. Når vi kom inn der stod det skilt om at de ikke hadde noe øl til salgs, men når vi gikk (som var etter stengetiden til klosteret) så hadde de fått inn noen 12-ere. Kjøpte ikke noen flere, men tok med et par glass siden vi først var der :)
Lenke til kommentar

Jeg tipper de alltid har øl til salgs, men det er nok begrenset antall hver dag. Dersom det er stor pågang tidlig på dagen kan det nok bli utsolgt. Uavhentede faller sikkert da inn i salgskvoten mot slutten av dagen. (Hvis det er så strengt at du MÅ hente bestillingskvoten innenfor en dato+klokkeslett)

Lenke til kommentar

(Hvis det er så strengt at du MÅ hente bestillingskvoten innenfor en dato+klokkeslett)

Man får hvertfall et tidsintervall på ca 2 timer en gitt dag hvor man må hente. Ser ikke for meg at de ser gjennom fingrene på det (pga min opplevelse på tlf virker de veldig strenge).
Lenke til kommentar

 

Lurer på en ting angående kjøp av øl på et utested/restaurant.

 

Kan man kjøpe en flaske øl, si at dem ikke skal åpne den og ta den med hjem?

Altså om flasken er forseglet kan man jo gå hvor man vill med den.

 

Men kanskje dem er pålagt og åpne flasker man kjøper?

Nei, dette er Norge. Du kan bare drikken den innenfor området stedet som selger den har skjenkebevilgning. 

 

Disse reglene er ekstremt rigide i Norge.

Jeg bor ett stenkast unna Mathallen, så liker naturlig nok å sitte på Hopyard å drikke godt øl.

Ved inngangen til Mathallen, rett ved der Hopyard holder til så er det uteservering på hver sin side av inngangsdøren.

Men Hopyard har bare lov å servere øl på den som er på venstre side for døren.

Det skiller 2 meter, men de risikerer å miste skjenkebevillingen om du står på andre siden av døren. 

Det gir ingen mening så de må ofte løpe etter turister som går å kjøper seg en øl og vandrer videre.

 

Syns man skal bli litt mer liberale når det kommer til disse tingene. Gjerne kjøpe takeaway også. 

 

Men det skal sies at det er noen få steder som har utsalg og servering. Men tror det må være i forskjellige lokaler.

Jeg har en growler fra Siste Sang, og den ble fylt og kjøpt der.

Det var før de startet pub da, så vet ikke om det er mulig å kjøpe fremdeles. 

 

 

Hehe, er ikke overasket over at det er så stivt system.

Er så sjeldent på byn/utesteder at jeg ville nå høre om det var noe mulighet å ta med seg en flaske hjem.

Mye som kun er å oppdrive på utesteder, å jeg er sjeldent ute på byn.

Lenke til kommentar

Norsk alkoholpolitikk er et kapittel for seg. Et av håpene jeg hadde til den nåværende regjeringen er at vi skulle få en skikkelig gjennomgang av dette. Selv om jeg ikke stemmer FrP har de den beste alkoholpolitikken (eller i det minste den mest normale ift hvordan det praktiseres i de fleste andre europeiske land).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på en ting angående kjøp av øl på et utested/restaurant.

 

Kan man kjøpe en flaske øl, si at dem ikke skal åpne den og ta den med hjem?

Altså om flasken er forseglet kan man jo gå hvor man vill med den.

 

Men kanskje dem er pålagt og åpne flasker man kjøper?

Det er strengt forbudt ifølge skjenkeloven. Men det lar seg gjøre likevel. Man må bli godt kjent med bartenderen og bevise at du har seriøse og gode hensikter og en spesiell grunn til å ønske å ta med akkurat denne flasken hjem. En bar jeg var på hadde en 4 år gammel utgave av en helt spesiell imperial stout som var fantastisk vellagret. Jeg hadde kjøpt en slik og satt og snakket med bartenderen om hvor unik denne flasken var. Han fortalte at han hadde flere igjen av den. Da fortalte jeg at jeg jeg og noen kamerater drev med ølsmaking og hadde spesialisert oss på lagrede mørke øl. Men akkurat denne årgangen var umulig å få tak i, men vi hadde den i 1, 2 og 3 år gammel utgave, og dersom jeg fikk ta med meg en slik ville vi kunne smake 4 årganger mot hverandre. Jeg fikk bli med bak disken, fikk flasken diskret oppi ryggsekken min og betalte sluttregningen. Og jeg vil for alltid huske da jeg var med å sammenligne disse 4 årgangene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tipper de alltid har øl til salgs, men det er nok begrenset antall hver dag. Dersom det er stor pågang tidlig på dagen kan det nok bli utsolgt. Uavhentede faller sikkert da inn i salgskvoten mot slutten av dagen. (Hvis det er så strengt at du MÅ hente bestillingskvoten innenfor en dato+klokkeslett)

 

Ja det forandret seg utover dagen. Vi var der en dag det var en del folk, så køene var lange. Fordelen med det var at man kunne gå flere ganger i samme kø og på den måten hente med seg litt mer øl :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...