Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

@ Lycantrophe & Vice:

 

Dere blander nok denne med andre Guinness-versjoner. Special Export 8% er en imperial stout og langt, langt fra en tørstedrikk. Den er ikke besk, men søt og tykk. I motsetning til andre guinness-er har den kullsyre. Den kommer i en brun 33cl flaske og har gul etikett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tripel Karmeliet

Alkoholprosent: 8,4

Størrelse på flaske: 0,33

 

Utseende: Luftig og lett skum. Skummet varer. Stågult, lyst og halvgrått.

Lukt: Tydelig hvetepreg, lett innslag av krydder, citrus og havregryn.

Smak: Søtlig preg, lettdrikkelig og meget tydelig hvetepreg. Tydelig syrlighet i smaken, akkurat som i aroma. Tydelig fruktighet, men jeg klarer rett og slett ikke å sette fingeren på hvilken frukt det er, kanskje det rett og slett er druer? Alkoholen skinner gjennom, noe den ofte gjør i slike lette øl. Ølet føles friskt og godt. Lett innslag av honning. Middels karbonering, ølet skummer litt opp om man holder det i munnen. Det føles også fyldig i munnen.

 

87/100

 

Kunne nok med fordel vært nytt på lavere temperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tripel Karmeliet

Alkoholprosent: 8,4

Størrelse på flaske: 0,33

 

Utseende: Luftig og lett skum. Skummet varer. Stågult, lyst og halvgrått.

Lukt: Tydelig hvetepreg, lett innslag av krydder, citrus og havregryn.

Smak: Søtlig preg, lettdrikkelig og meget tydelig hvetepreg. Tydelig syrlighet i smaken, akkurat som i aroma. Tydelig fruktighet, men jeg klarer rett og slett ikke å sette fingeren på hvilken frukt det er, kanskje det rett og slett er druer? Alkoholen skinner gjennom, noe den ofte gjør i slike lette øl. Ølet føles friskt og godt. Lett innslag av honning. Middels karbonering, ølet skummer litt opp om man holder det i munnen. Det føles også fyldig i munnen.

 

87/100

 

Kunne nok med fordel vært nytt på lavere temperatur.

 

En av mine favoritter. Har bestilt en kasse med 24 stk på Systembolaget. . Til kr. 25,- pr. stk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke peiling. Jeg fant mine i Tyskland og Belgia.

Denne står oppført med 5%. Tror det var den (og det høres langt rimeligere ut). Den var ikke så vassen som Guinness pleier å være, men var fin til å slukke tørsten med.

 

Du må prøve Special Export. Ikke at den kommer til å forandre ditt liv, men den er så mye bedre enn alt annet frs Guiness. Den er rett og slett et håndtverksøl.

Lenke til kommentar

Vice: Mye solid øl du har fått med deg.

 

Jeg har ikke sett De Molen Weer & Wind, Rasputin Bruichladdich BA, Hel en Verdoemnis (666) og Tsarina Esra på Valken, er det lenge siden du kjøpte disse?

 

Ellers så var De Molen Donder & Bliksem en kurant lager (Bohemian Lager). Hadde denne vært enklere tilgjengelig så kunne det blitt en grei øl til "vanlig".

 

Haandbryggeriet Bavarian: Er en "lettøl" av Bavarian Weizen fra HB som jeg enda ikke har prøvd. Absolutt en kurant øl dette her men mtp. pris og tilgjengelighet (mest det siste) vil jeg heller kjøpe andre hveteøl enn denne.

 

Skjer ting på Remaen jeg jobber på nå... fått inn tre sorter Jacobsen-øl og Brewdog Trashy Blonde/77 Lager. Ikke så dumt. :hmm:

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Det er den samme, ja. Vi burde nesten møttes og drikke den du, Vice og meg. Vi har jo veeldig ulik oppfatning av den...

 

 

Edit: Det er ikke den samme. Jeg må være full.

Hehe, ja jeg tror jeg hadde den samme som Lycantrophe refererer til. Den "Export" Guinness'en som jeg drakk var hvertfall ikke noe søt og kraftig, men den var heller ikke noen tørstedrikk, så jeg er fortsatt litt forvirret :hmm:

 

Vice: Mye solid øl du har fått med deg.

 

Jeg har ikke sett De Molen Weer & Wind, Rasputin Bruichladdich BA, Hel en Verdoemnis (666) og Tsarina Esra på Valken, er det lenge siden du kjøpte disse?

Da har du full kontroll :) Jeg tror nok disse ølene dessverre aldri kommer til å glede særlig mange entusiaster her til lands da disse er litt begrensede utgaver av "vanlige øl" fra de Molen. Selv kjøpte jeg de forrige helg, direkte fra kilden selv etter en finfin kveld med omvisning og mat. I tillegg fikk jeg en flaske "Hel & Verdoemenis Wild Turkey B.A." som gave, og siden jeg da følgelig bare har én av disse, havner den ganske raskt på drikkelisten fremfor lagringslisten ;)

Lenke til kommentar

Hvilket øl er det mest "utvannede" man får kjøpt i norske butikker?

Noe ala Pabst Blue Ribbon eller Natural Ice. Så lite ølsmak som mulig er cluet her, skal brukes i drinker til sommeren. :p

 

Copenhagen, ingen over og ingen ved siden, når det kommer til smakløst piss.

 

Red.: Ølhelten min på mitt faste pol har igjen overgått seg selv, godsaker som Black Tokyo Horizon, Svartekunst, Nelson-Sauvignon med flere var nå å finne. Måtte karma ramme denne mannen med gode gaver! Jeg var også så heldig at jeg fikk 3 Black Hole, som han hadde der. Det ble en meget positiv innledning til helga.

 

Måtte Polet få flere slike ansatte, så det blir synlig for dem at det er etterspørsel etter slik øl. Fyren er flink, verken Black Tokyo Horizon, Mikkeller Nelson Sauvignon elle Nøgne Imperial stout Cognac ed har vært i hyllene på Vika.

Lenke til kommentar

@Vice:

Hvordan kom du deg til De Molen, tog fra Amsterdam? Jeg planlegger en Amsterdam/De Molen-tur. Noen tips?

 

 

Forresten, billettene til Haandbryggeriets ølfestival i Mai er lagt ut. Her er det litt info:

 

http://www.ratebeer.com/forums/haand-olfestival-2012_195075.htm

 

Og her:

http://haandbryggeriet.net/Festival2012.html

 

Her blir det mye god øl man ikke får tak i ellers.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Da var, etter gjentatte utsettelser, endelig første hjemmebrygg i gang :new_woot:

 

Holder på med gjærstarteren nå, så blir det å piske sammen selve brygget i morgen. Men kjenner allerede den gledelige lukten av vørter bre seg fra kjøkkenet. Kan nesten ikke vente til i morgen hvor det også kommer til å lukte kraftig av humle her :)

Lenke til kommentar

@Vice:

Hvordan kom du deg til De Molen, tog fra Amsterdam? Jeg planlegger en Amsterdam/De Molen-tur. Noen tips?

Vi bodde i den Haag og siden vi var en liten gjeng så gjorde vi det enkelt og tok taxi. For en vanlig taxi betale vi 64 euro og for en maxitaxi betalte vi ca. 100euro. Amsterdam ligger vel ca. like langt unna Bodegraven som den Haag gjør. Men opprinnelig var det tog som var planen og jeg regner med at det er beste måten å ta seg på egenhånd fra Amsterdam også. Vil tippe at det koster i underkant av 10euro med tog fra Amsterdam til Bodegraven.

Lenke til kommentar

Måtte Polet få flere slike ansatte, så det blir synlig for dem at det er etterspørsel etter slik øl. Fyren er flink, verken Black Tokyo Horizon, Mikkeller Nelson Sauvignon elle Nøgne Imperial stout Cognac ed har vært i hyllene på Vika.

Jeg har mye bra å si om Vika polet, men at de ikke har klart å få inn noen flasker av BTH er langt under forventning :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...