Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Vice:

Hvordan kom du deg til De Molen, tog fra Amsterdam? Jeg planlegger en Amsterdam/De Molen-tur. Noen tips?

Vi bodde i den Haag og siden vi var en liten gjeng så gjorde vi det enkelt og tok taxi. For en vanlig taxi betale vi 64 euro og for en maxitaxi betalte vi ca. 100euro. Amsterdam ligger vel ca. like langt unna Bodegraven som den Haag gjør. Men opprinnelig var det tog som var planen og jeg regner med at det er beste måten å ta seg på egenhånd fra Amsterdam også. Vil tippe at det koster i underkant av 10euro med tog fra Amsterdam til Bodegraven.

 

Spiste dere i restauranten? I såfall, vil du anbefale den?

Lenke til kommentar

Spiste dere i restauranten? I såfall, vil du anbefale den?

Ja, maten var relativt enkel, men meget god. Nesten hver rett hadde øl som ingrediens og hadde selvfølgelig en anbefalt øl med. Den anbefalte ølen var ikke nødvendigvis fra bryggeriet selv, men jeg tror de alle var nederlandske. Vi var alle meget fornøyd med måltidet og jeg kan 100% anbefale å spise der. Hyggelig vertskap, god drikke & god mat. Om du er der i helgen kan det nok sikkert være lurt å reservere bord da Restauranten er svært liten og det var fullt hele kvelden da vi var der på en lørdag.

Lenke til kommentar

Mye morsomt å lese om både pils og øl her i denne tråden.

Det viktigste med all mat og drikke er selvfølgelig at den som nyter det skal kose seg.

Men det er også mulig å "lære seg" nye smaker. Forskjellig drikke til forskjellig mat.

Og på et vorspiel (eller på norsk Fårsing) og i en ung alder velger man jo somregel lyse , lette drikker.

Og "tilgjengeligheten" er jo også en faktor , trøndere er kjent for en måte å møte alkoholen på, vestlendingene en annen, og de i byene starter gjerne med en u-kritisk cocktail :whistle:

Jeg er født i Oslo , har studert i Trøndelag og er bosatt på Voss, så jeg har gjort meg en del tanker om Øl og har lest mye om det, samt at jeg har brygget i noen år selv.

Dersom du virkelig vil prøve et skikkelig tradisjonellt norsk ØL (da ikke pilsner brygget etter renhetsloven) vil jeg annbefale å høre med hjemme-bryggere som brygger etter gamle oppskrifter, med mellom-mørk malt, einer-låg og som siler gjennom ore-pinner. og varm-gjærer ølet (som man gjør med brød-deig).

Er du en ekte øl-hund , vil du da nødigst hive i deg en utvannet pilsner igjen :nei:

Og for å avgi en stemme på industri produsert øl, vil jeg si;

Det er bare en AASS BAYER.

Og opphavet til det britiske ALE , er jo nettop vårt ØL.

De britiske munkene som kom hit for å kristne oss var ikke spesiellt imponert med skikk og bruk her. Men et godt ord hadde de med tilbake, og det var om vårt gode ØL.

 

SKÅL

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var en tur på Håndtverker'n i Oslo og siden flere her har anbefalt Mikkeller Boogoop måtte jeg prøve. Den var veldig god. Jeg er egentlig ikke så veldig glad i Barleywinen, men denne var frisk og bra. Passe doser kullsyre og humlebitterhet frisket denne veldig opp, samtidig som den også var tung av smaker. Drakk en Haandbryggeriet Hesjeøl etterpå, også denne fra fat. Fatversjonen har mye mer røksmak, og kanskje litt mindre kullsyre og humle enn flaskeversjonen. Det høres kanskje ikke bedre ut, men det var den. Begge øl anbefales. Maten er også bra her, men den er ikke veldig billig.

Lenke til kommentar

Gleder meg til å få smake på Boogoopen også, og det er skikkelig gøy at så mange puber har fått denne på fat i lille Norge.

 

Vi har satt tilside en flaske av hver i "oop-serien" til en skikkelig Ooppegående smakskveld med;

 

Ruggoop

Hvedeoop

Oatoop

Boogoop

Lenke til kommentar

Gleder meg til å få smake på Boogoopen også, og det er skikkelig gøy at så mange puber har fått denne på fat i lille Norge.

 

Vi har satt tilside en flaske av hver i "oop-serien" til en skikkelig Ooppegående smakskveld med;

 

Ruggoop

Hvedeoop

Oatoop

Boogoop

 

Hvor har dere fått disse fra?

Lenke til kommentar

Noen som har oversikt over hvilke barley-wine polet har i sitt bestillingsutvalg? Har fått med meg Ægir Tors Hammer, men er det andre?

 

F.eks. Gouden Carolus - Cuvee Van De Keizer Blauw. Denne har de fremdeles inne i 2009 versjonen (løp og kjøp) En heftig 0.75l flaske som gjerne kan lagres i 10 år.

 

For ikke å nevne ett av mine favorittøl : Orkney Brewery Dark Island Reserve

 

*edit

 

Ser Orkney har gått ut av bestillingslisten, men det er fremdeles noen pol som har den på lager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vi ikke lage en liten, uskreven regel om at dersom man får tak i noe som ikke er i polets bestillingsutvalg, så skriver man hvor det er kjøpt? :)

 

Noen som har oversikt over hvilke barley-wine polet har i sitt bestillingsutvalg? Har fått med meg Ægir Tors Hammer, men er det andre?

Dessverre er det store hull i Vinmonopolets utvalg innenfor mange sjangre, og Barleywine er ett av dem. Jeg tror faktisk ikke de har noen annen Barleywine enn denne.

Selv kjøpte jeg med mange flasker av den fantastiske "Midtfyns Bryghus Barleywine" da de hadde et lite parti av dem på Vika i sommer, og har heldigvis fortsatt noen igjen. Når det er tomt må jeg vel ta turen til Danmark selv for å få tak i mer...

 

Edit: Takk for tipset om Gouden Carolus, den har gått meg fullstendig hus forbi.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Skal til Køben igjen den 16.mars, da skal jeg prøve å få med meg Mikellers bar også. Noen tips for hva jeg bør kjøpe med fra Ølbutikken? Forrige gang ble det litt hist som hast, unntatt det jeg spurte om i butikken. Fikk feks Ying uten Yang...

 

Så om det er noe spesielt øl som er å foretrekke så vil jeg gjerne ha tips om dette.

Lenke til kommentar

For ikke å nevne ett av mine favorittøl : Orkney Brewery Dark Island Reserve

Jeg har drukket to av disse i det siste - siden du betegner det som ett av dine favorittøl, så kanskje du kan svare på om dette skal ha et klart og tydelig preg av epler og pærer. Jeg mistenker nemlig at de to flaskene jeg har drukket har vært ødelagt på ett eller annet vis.

Lenke til kommentar

Ikke glem Nøgne Ø! #100 er en barleywine og Sunturnbrew er en røyket barleywine.

 

Gouden Carolus van de keizer er ingen barleywine. Skjerp deg, Palme... Det er en belgisk sterkøl, eller "sjampanjeøl" som noen kaller den også.

 

Enig med deg, Hugo. Jeg synes også vi skal poste hvor vi fikk tak i ølen.

Lenke til kommentar

For ikke å nevne ett av mine favorittøl : Orkney Brewery Dark Island Reserve

Jeg har drukket to av disse i det siste - siden du betegner det som ett av dine favorittøl, så kanskje du kan svare på om dette skal ha et klart og tydelig preg av epler og pærer. Jeg mistenker nemlig at de to flaskene jeg har drukket har vært ødelagt på ett eller annet vis.

 

Les denne bloggposten. Kanskje den har surnet.

 

http://anders.geekhouse.no/blog/beer/Acetaldehyd.html

 

Han har også et par andre interressante poster om usmaker i øl.

Lenke til kommentar

For ikke å nevne ett av mine favorittøl : Orkney Brewery Dark Island Reserve

Jeg har drukket to av disse i det siste - siden du betegner det som ett av dine favorittøl, så kanskje du kan svare på om dette skal ha et klart og tydelig preg av epler og pærer. Jeg mistenker nemlig at de to flaskene jeg har drukket har vært ødelagt på ett eller annet vis.

 

Les denne bloggposten. Kanskje den har surnet.

 

http://anders.geekhouse.no/blog/beer/Acetaldehyd.html

 

Han har også et par andre interressante poster om usmaker i øl.

 

Jeg vet hva smaken er, men det jeg spurte om er om de faktisk har PRØVD å få den til å smake det.

Lenke til kommentar

Håndverkerstuene har fått inn noen rariteter:

 

-Nøgne Ø imperial stout cognac barrel

-Mikkeller singel hop serien Tomahawk

-Mikkeller Green Gold

-Mikkeller I beat you

-Mikkeller SpontanCranberry

-Mikkeller SpontanRedcurran

-Mikkeller Stella (Festival special edition) no2

-8wired hopwired

-8wired saison

-Maui coconut porter

-Thomas Hardy’s Ale 2006

-Fullers Vintage ale 2009

-Fullers Vintage ale 2010

-Fullers Limited ed.No 2 oak aged ale

-Fullers xx strong ale

 

Thomas Hardy's 2006 virker svært interessant, men lurer litt på om ikke lommeboka vil protestere litt i sterkeste laget :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...