Fuz Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 (endret) Noe ganske interessant er i ferd med å skje rundt konkurs-avviklingen i Nevrax - produsenten av MMORPGen Ryzom (http://www.ryzom.com). Tidligere ansatte har startet en kronerulling (http://www.ryzom.org) med den hensikt å kjøpe rettighetene til Ryzom og gjøre det om til et community drevet Open Source prosjekt. Motoren in Ryzom er allerede Open Source (http://www.nevrax.org). Første mål er €100.000.- og de er nå oppe i rundt €30.000.- (etter to-tre dager). Ryzom kom ut omtrent samtidig med WoW, og ser ut til å ha havnet i skyggen av hypen rundt WoW, Guild Wars og Lineage 2. I oktober slapp Nevrax "Ryzom Ring" som lar brukerene lage egne scenarioer/instances og dele dem med andre online. Man kan nå laste ned og spille Ryzom gratis, med begrensninger i adgang til landområdene utenfor starter-verdenen. Personlig synes jeg, etter å ha spillt Lineage 2 i over 2 år, at Ryzom er et forfriskende spill med en ufattelig mengde med detaljer, en meget sofistikert motor, og et fleksibelt grensesnitt. Crafting mekanismene hvor materialer kan kombineres i millioner av kombinasjoner og det fleksible skill-treet gjør at ingen toon (figur), ingen rustning, og inget våpen blir likt. Du kan også modifisere og lage egne trylleformular, fysiske angrep, enchants, etc. Det er fire grener i Skill treet - Melee, Magic, Crafting, og Foraging (finne materialer). Disse grenene splittes mange ganger - og det sies at man må spille i rundt 8 år for å maksimere alle grener. Man er ikke bundet til å spesialisere seg i en gren - men kan bygge seg opp i alle grener. Spillet har "frivillig pvp", dvs man kan enten duellere etter avtale - eller sette seg i konstant pvp mode. Det er to "factions" (+ nøytral) man også kan tilhøre og disse vil alltid være i pvp mode. Guild "kriger" er mulig, og det er deler av landet som er FFA (Free for All - uansett om du er nøytral eller ikke). Etter å ha spillt spillet i 3 uker - er jeg stadig like imponert og fasinert over hvor gjennomtenkt det hele er. Spillet har en relativt moden brukergruppe - og "I pwn j00" wannabe's som lever for å kaste dritt, blir rimelig raskt tatt hånd om av aktive og konsise GM'er. Tror jeg gir meg der før jeg blir helt "Fanboi", men jeg tror "Free Ryzom" kan være et interessant prosjekt å holde øye med, ikke minst fra et bransje-synspunkt. Det er for tidlig å si om det vil lykkes å gjøre det Open Source, eller om en annen MMO publisher snapper opp Ryzom. Endret 28. november 2006 av [email protected]
Dragoncrest Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 Jeg visste ikke at Nevrax og Ryzom slet så mye....dette var skikkelig dårlige nyheter
Fuz Skrevet 28. november 2006 Forfatter Skrevet 28. november 2006 Jeg visste ikke at Nevrax og Ryzom slet så mye....dette var skikkelig dårlige nyheter 7379291[/snapback] Ja, det var en kalddusj. Nevrax gikk til styrt avvikling bare en uke etter jeg hadde blitt betalende spiller. Vi får kose oss så lenge det går - og håpe at det finnes "et liv etter døden"... "Xenianthos, Matis"
Djevlen Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Prøvde selv Ryzom en liten stund. Overraskende artig, men det manglet 'det lille ekstra'. Får håpe dette prosjektet blir en suksess, spillet fortjener så absolutt en bedre skjebne enn dette.
Fuz Skrevet 29. november 2006 Forfatter Skrevet 29. november 2006 Prøvde selv Ryzom en liten stund. Overraskende artig, men det manglet 'det lille ekstra'. Får håpe dette prosjektet blir en suksess, spillet fortjener så absolutt en bedre skjebne enn dette. 7384531[/snapback] Spillet endrer karakter på "mainland". Betydlig vanskeligere å jakte solo, men også langt flere skills tilgjengelig. Vet ikke hva ditt "lille ekstra" var, men jeg fant mitt Tok noen bilder og litt Fraps fra min første "Trek" - ble eskortert fra en ankomst by til en annen av en gruppe highlevels. http://www.fragstealer.net/forums/viewtopic.php?t=2420 BTW, Kronerullingen har nå nådd €48.111.-
Vrengtpolvott Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Dette høres faktisk ganske kult ut. Tenkte jeg skulle spille dette for lenge siden, men valget falt på WoW. Nå som det er Free Trial driver jeg og laster ned for å teste, men ut ifra videoer og bilder og det du har sagt allerede virker det som om dette kan bli en slager hos meg iallefall
Neppe Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Å hva om de ikke får kjøpt kildekoden ? Hvor skal pengene da ta vegen ?
Aasgaard Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 En artikkel om Ryzom Ring her, hvis noen er interesserte: http://gamer.no/forsteinntrykk/pc/ryzom_ring/28457
Fuz Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 (endret) Å hva om de ikke får kjøpt kildekoden ? Hvor skal pengene da ta vegen ? 7390512[/snapback] De tar ikke i mot penger enda - de bare ber om "pledges" - dvs. tilsagn om donasjoner. Men det er et godt spm. De som står bak virker seriøse nok, så vi får se. De har nå fått tilsagn for til sammen: €56.243.- (http://www.ryzom.org) Endret 30. november 2006 av [email protected]
Neppe Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Vil det si at det ikke finner en garanti for donasjonen ?
Fuz Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 Vil det si at det ikke finner en garanti for donasjonen ? 7393736[/snapback] Det er korrekt - bare en indikasjon - som sannsynligvis må justeres med en pessimistfaktor.
Neppe Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Det er korrekt - bare en indikasjon - som sannsynligvis må justeres med en pessimistfaktor. 7393953[/snapback] Da er det der et allerede døfødt prosjekt.
Fuz Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 (endret) Det er korrekt - bare en indikasjon - som sannsynligvis må justeres med en pessimistfaktor. 7393953[/snapback] Da er det der et allerede døfødt prosjekt. 7394205[/snapback] Ikke nødvendigvis - som det ser ut, er oppslutningen ikke ubetydelig - men det er langt til mål. Skal man dømme etter ratingen på mmorpg.com, har Ryzom også et veldig godt omdømme, så det ville ikke forbause meg om andre produsenter vil snuse på "liket". Her er det bare å vente og se. Endret 1. desember 2006 av [email protected]
Fuz Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Skrevet 3. desember 2006 Ny vending i "Free Ryzom" prosjektet. Full post og tråd her: http://www.ryzom.org/forums/viewtopic.php?t=79 New plan proposal The many consultations and analysis that Xavier and I have done the last days allowed us to have a clearer view of the situation, and to know in which conditions the project "ryzom.org" could succeed. The main knowledge we have got was the fact that acting alone, as a non-profit organization, is not realistic; if we wish to attain the enssential goals for which we gathered, we will need more money than we could get in the short delays we have, and be able to have them ready immediately; for that, we have to team up with other investors. That's the first point, which is at the origin of all the following: we are forced into it by the judiciary system requires. A non profit organization, in the current state, isn't credible enough to be considered as an autonomous partner. That being said, we have elaborated a plan which is a legal assembly between a company, especially created to take over the server production, and a non profit organization, garanteeing that the community is functioning according to the terms of our Social Contract. This company, paying only a few employees, would make sure the works made by the community are integrated on the commercial shards, that it would run under a Free Software license (the non-commercial shards would of course remain not only possible, but encouraged). This new structure would be a Société par actions simplifiée (S.A.S.), with three associates : the non profit organization, the Mekensleep company (whos president is Olivier Lejade, a Ryzom pioneer) and Valentin Lacambre, a reknowned personnality of the French Free Software world. Together, we can put on the table a much more important amount of money, slit in three part, each associate owning one third. In this configuration, if we want it to work, we would have to get the necessary money to create the company, once the non profit organisation has been legally created (the exact amounts of money will be disclosed later on, to avoid giving an unfair advantage to competitors). This way is not without precedent: in France, a magazine has gone through the liquidation process, a few days ago, together with investors. The project was accepted by the judge. It could be the same for us. [...]
Fuz Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Skrevet 23. desember 2006 (endret) Ryzom har nå offentliggjort sin nye eier, Gameforge (http://www.gameforge.de). Det ble med andre ord ikke et open source prosjekt. Det var tre tilbydere i slutt runden, og to av dem var villig til å legge mer penger på bordet enn hva open source gruppen kunne klare. http://www.ryzom.com/news Det er igjen mulig å opprette betalende kontoer i Ryzom. Endret 23. desember 2006 av Fuz
siDDis Skrevet 23. desember 2006 Skrevet 23. desember 2006 Det einaste måten dette prosjektet kan overleve på er at det blei open-source. Men sidan det ikkje skjedde så vil det framleis leve i skyggen på WoW og andre MMORPGs. Ganske synd. Det trengs absolutt fleire open source spel som er moderne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå