Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

American Express (i Norge) vurderer å starte opp med et elektronisk nyhetsbrev til sine medlemmer. Ingen ting er avgjort enda, men dette er noe de vurderer.

 

Forhørte meg om de ville begynne å gi ut American Express-magasinet igjen, slik de hadde 3-4 ganger i året for en del år siden, men fikk tilbakemelding om at dette ikke ville komme, men at et nyhetsbrev muligens var på trappene.

 

Hadde uansett ikke forventet et magasin av Departures-kvalitet, men var noen bra artikler i de magasinene AmEx sendte ut.

 

Er en trofast AmEx-bruker, men savner en del fordeler AmEx-medlemmer i andre land kan benytte seg av.

 

Noen som har inside info om AmEx i Norge har planer om forbedringer i tiden som kommer?

AmEx hadde (har?) et tilbud om å registrere seg til Hertz#1 club gold via et skjema på hjemmesiden deres. Det var ikke så lett å finne, men om man bladde litt rundt så fant man det. Tror jeg trykket på Medlemsfordeler, og så Hertz rabatt, og da stod det en link på siden. Dette var et tidsbegrenset tillbud så kanskje det har gått ut?

 

Er ikke verdens største greie, men jeg synes det er en veldig positiv utvikling om de greier å få ordnet et par slike fordeler. Da blir det helt klart mye mer atraktivt å ha (og bruke) AmEx kortet.

 

Diners har jo lounge-tilgangen sin, ikke alltid verdens beste lounger, men om man ikke har en billett som gir adgang, så er det utrolig mye bedre enn å sitte i ventehallen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Har funnet ut en måte å ta ut kontanter gebyrfritt med kredittkort! (sikkert noen andre som også har det).

 

Du ber bare om å få "satt inn" foreksempel 400kr inn på Spillekortet ditt fra Norsktipping og vips så kan du med engang ta de pengene ut!

 

Og dette funker med MasterCard og VISA? Eller varierer det fra butikk til butikk?

Lenke til kommentar
American Express i Norge linker informasjonen om SAS Corporate Card til American Express sin svenske hjemmeside. Noen som vet om dette kun vil gjelde Corporate Card, eller vil det bli mer samarbeid mellom AmEx i Norge og Sverige i fremtiden når det gjelder privatkort også?

 

Har forstått det slik at det kun gjelder corporate kortene :/

Lenke til kommentar

Har ganske nettopp fått mitt første mastercard, og i dag kom første regning.

Nederst på fakturaen står det "Minimum å betale denne faktura: 300". Jeg har planer om å betale alt, men dersom jeg kun betaler disse 300. Vil rentene begynne å løpe da? Eller slipper jeg å betale renter på det gjenværende de neste 40 dagene?

Lenke til kommentar
Har funnet ut en måte å ta ut kontanter gebyrfritt med kredittkort! (sikkert noen andre som også har det).

 

Du ber bare om å få "satt inn" foreksempel 400kr inn på Spillekortet ditt fra Norsktipping og vips så kan du med engang ta de pengene ut!

 

Og dette funker med MasterCard og VISA? Eller varierer det fra butikk til butikk?

 

 

Det fungerer der de tar Mastercard/Visa. Gjør ihvertfall det på Narvesen

Lenke til kommentar
Har ganske nettopp fått mitt første mastercard, og i dag kom første regning.

Nederst på fakturaen står det "Minimum å betale denne faktura: 300". Jeg har planer om å betale alt, men dersom jeg kun betaler disse 300. Vil rentene begynne å løpe da? Eller slipper jeg å betale renter på det gjenværende de neste 40 dagene?

rentene begynner nok å løpe fra forfallsdato.

Lenke til kommentar
Har ganske nettopp fått mitt første mastercard, og i dag kom første regning.

Nederst på fakturaen står det "Minimum å betale denne faktura: 300". Jeg har planer om å betale alt, men dersom jeg kun betaler disse 300. Vil rentene begynne å løpe da? Eller slipper jeg å betale renter på det gjenværende de neste 40 dagene?

Det vanlige er at den delen av beløpet du ikke betaler ved første forfall vil det bli beregnet renter på fra det ble trukket, ikke fra forfall for første regning. Du bør derfor absolutt betale hele beløpet.

Lenke til kommentar

Må si at jeg ikke opplever det som veldig positivt. Det betyr at AmEx ikke er et betalingskort (må betale hele beløpet ved forfall), men et kredittkort hvor man kan betale over tid.

 

Jeg har aldri brukt American Express fordi jeg da får regningen om noen dager eller uker, men fordi at det er praktisk å bruke kortet og at jeg ikke har noen øvre beløpsgrense som jeg må forholde meg til.

 

For meg har AmEx vært noe eget pga. at det er et betalingskort og ikke et kredittkort.

Lenke til kommentar

At det kommer flere fordeler og at det blir flere brukersteder (inkl. nettsteder) som aksepterer American Express er selvfølgelig en stor fordel.

 

Jeg opplever at de som har AmEx ikke har "behov" for muligheten til å betale fakturaen over tid, de har som regel så god økonomi at dette ikke er et tema.

 

Derfor er jeg ikke sikker på at American Express får flere medlemmer pga. av at de har muligheten til å utsette betalingen. De som trenger dette vurderer nok andre kort enn AmEx og i tillegg krever American Express høyere inntekter enn f.eks. MasterCard/Eurocard og Diners for å få innvilget søknaden om å bli AmEx-medlem.

 

Vet du konkret når de skal sende ut nye kort? Var det i løpet av 2009 eller sendes de ut i 2010? Blir disse med chip-funksjon?

 

Har du informasjon om andre tilleggstjenster som vil knyttes til American Express Gold Card (i Norge)?

Endret av henrikes
Lenke til kommentar

Hvis man flyr en del med Norwegian (riktignok utenlands) så kan et kredittkort fra Bank Norwegian være en god ide. Fordelen er at man i det minste får poeng fra flyselskapet når man flyr (Noe alla SAS sine bonuspoeng) Ellers nokså likt resten. Trumf sitt er også verd å se på, men bonus på alt man handler i dagligvarekjedene (kanskje største utgiftsposten for mange?)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg skal få met et nytt kredittkort men jeg aner rett og slett ikke hva jeg burde velge. Mange av de har mye av de samme fordelene. Nå er jeg liverpool fan da, så kanskje jeg burde gå for liverpool mastercard? Noen som vet om det er bra kort?

 

Skandiabanken kredittkort. Best i test Dine Penger nå i høst.

Lenke til kommentar
Jeg skal få met et nytt kredittkort men jeg aner rett og slett ikke hva jeg burde velge. Mange av de har mye av de samme fordelene. Nå er jeg liverpool fan da, så kanskje jeg burde gå for liverpool mastercard? Noen som vet om det er bra kort?

 

Skandiabanken kredittkort. Best i test Dine Penger nå i høst.

 

Det er bare best på en ting, og det er rente. Betaler du alltid til forfall er det et drittkort -- ingen fordeler, rabatter eller reiseforsikring, og de har til og med årsgebyr på kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...