Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

I følge kundeservice hos American Express er det fortsatt ikke fastsatt noen dato for når Nettkonto vil være tilgjengelig.

 

Noen som kan utdype dette?

Jeg plages også av manglende nettkonto. Jeg synes der er rart at de ikke venter til det nye systemet er i drift før de utsteder nye kort og stenger ned det gamle. At det kanskje kunne blitt en overgangsperiode på en måneds tid forstår jeg, men så lenge som det har gått nå er uholdbart. Overgangen fra gammelt til nytt system virker dårlig planlagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Sendte inn søknad om bestilling av MasterCard Gold fra EnterCard.no. Fikk avslag på søknaden min fordi jeg ikke hadde fast jobb, og hadde under 150 000 i inntekt.

 

Er 18 år og går siste år på Videregående. Vil gjerne skaffe meg et kredittkort. Noen gode tips til hvilket kort som jeg kan bestille?

Nordea deler ut til alle som vil ha, så lenge du ikke har masse betalingsanmerkninger.

Lenke til kommentar

Hei folkens..

 

Har nå fått Mastercard World Signia og lurer på om det er noen her som har mye kunnskap om kortet, og kan fortelle meg litt om fordelene ved å bruke det? Evt avtaler? Etc..

 

Har hatt dette kortet noen år nå, og slik jeg opplever det ligger fordelene i tilleggstjenestene, hovedsaklig Priority Pass (PP) og conciergetjenesten (London-basert).

 

Loungene PP tilbyr er av varierende kvalitet, men de fleste jeg har vært på er veldig bra, og uansett er det bedre enn fellesområdene!

 

Det jeg benytter meg mest av er conciergetjenesten. Bruker de stort sett til å bestille bord på restauranter og ordne gjesteliste når jeg skal på byen. Kan ikke huske sist jeg stod i kø eller betalte cover :D

 

Hvis du har noen konkrete spørsmål kan jeg prøve å svare, håper dette hjalp noe.

Lenke til kommentar

Skal man gå til banken og hente/kjøpe"voksen"-Visa når man er 18? Altså et kort til å kunne betale på nettet med, osv. Jeg er 17 1/2 og har Visa Electron. Hvordan gjøres dette?

Henger meg på denne. Altså, må vente litt lengre enn deg, men greit å kunne vite svaret. :p

Lenke til kommentar

Hei folkens..

 

Har nå fått Mastercard World Signia og lurer på om det er noen her som har mye kunnskap om kortet, og kan fortelle meg litt om fordelene ved å bruke det? Evt avtaler? Etc..

 

Har hatt dette kortet noen år nå, og slik jeg opplever det ligger fordelene i tilleggstjenestene, hovedsaklig Priority Pass (PP) og conciergetjenesten (London-basert).

 

Loungene PP tilbyr er av varierende kvalitet, men de fleste jeg har vært på er veldig bra, og uansett er det bedre enn fellesområdene!

 

Det jeg benytter meg mest av er conciergetjenesten. Bruker de stort sett til å bestille bord på restauranter og ordne gjesteliste når jeg skal på byen. Kan ikke huske sist jeg stod i kø eller betalte cover :D

 

Hvis du har noen konkrete spørsmål kan jeg prøve å svare, håper dette hjalp noe.

Nå blir dette kanskje litt off-topic, men siden dere begge har MasterCard WS, så spør jeg allikevel.

Dette er jo et ekslusivt kort, og det er vel mindre brukergruppe enn American Express Centurion. Hvordan føler dere at sikkerheten er når dere skal handle? Spør de om legimitasjon ved hoteller og på butikker når dere skal betale, eller ignorer de dette?

Vet at min far takket nei til å oppgradere AmEx-kortet sitt fra Green Card til Gold eller Platinum pga dette. Han reiser ganske mye og likte ikke at kontroll av ID på gull/platinumkortene var så slapp, spesielt når han var i utlandet.

 

@Latias: Det spørs på banken din.

Lenke til kommentar

Er det noe ulempe med å ha kort fra flere banker? Er allerede kunde hos min lokale bank, og er veldig fornøy med dem.

 

Største ulempe jeg kan se er at du ikke får samme PIN-kode på alle kort. Kan være litt pes i disse dager med mange kredittkort fra ulike banker og gå å huske på alle PIN-koder. Var my greiere i gamle dager (et par år siden) da kredittkorttransaksjoner alltid ble autorisert med signatur og ikke PIN. ;)

 

Er for øvrig ikke alle banker man får samme PIN-kode på alle kort, så da faller den ulempen bort...

Lenke til kommentar
Hvordan føler dere at sikkerheten er når dere skal handle? Spør de om legimitasjon ved hoteller og på butikker når dere skal betale, eller ignorer de dette?

Vet at min far takket nei til å oppgradere AmEx-kortet sitt fra Green Card til Gold eller Platinum pga dette. Han reiser ganske mye og likte ikke at kontroll av ID på gull/platinumkortene var så slapp, spesielt når han var i utlandet.

 

Vet ikke hvordan det er med AmEx, men både VISA og MasterCard fraråder brukersteder å be om legitimasjon. Faktisk kan ingen brukersted nekte deg å handle hvis du ikke viser ID, så lenge kortet er signert og signaturene matcher.

 

Misbruk av kort med hvor transaksjonen er autorisert med signatur må dekkes av butikk, så lenge butikken ikke kan vise til korrekt signatur. Det viser seg at svindlere aldri tar seg bryet med å engang forsøke å forfalske signaturer, de satser heller på at butikken ikke sjekker. Da blir butikken sittende med regningen for svindelen.

Endret av yaddah
Lenke til kommentar

Hei folkens..

 

Har nå fått Mastercard World Signia og lurer på om det er noen her som har mye kunnskap om kortet, og kan fortelle meg litt om fordelene ved å bruke det? Evt avtaler? Etc..

 

Har hatt dette kortet noen år nå, og slik jeg opplever det ligger fordelene i tilleggstjenestene, hovedsaklig Priority Pass (PP) og conciergetjenesten (London-basert).

 

Loungene PP tilbyr er av varierende kvalitet, men de fleste jeg har vært på er veldig bra, og uansett er det bedre enn fellesområdene!

 

Det jeg benytter meg mest av er conciergetjenesten. Bruker de stort sett til å bestille bord på restauranter og ordne gjesteliste når jeg skal på byen. Kan ikke huske sist jeg stod i kø eller betalte cover :D

 

Hvis du har noen konkrete spørsmål kan jeg prøve å svare, håper dette hjalp noe.

Nå blir dette kanskje litt off-topic, men siden dere begge har MasterCard WS, så spør jeg allikevel.

Dette er jo et ekslusivt kort, og det er vel mindre brukergruppe enn American Express Centurion. Hvordan føler dere at sikkerheten er når dere skal handle? Spør de om legimitasjon ved hoteller og på butikker når dere skal betale, eller ignorer de dette?

Vet at min far takket nei til å oppgradere AmEx-kortet sitt fra Green Card til Gold eller Platinum pga dette. Han reiser ganske mye og likte ikke at kontroll av ID på gull/platinumkortene var så slapp, spesielt når han var i utlandet.

 

@Latias: Det spørs på banken din.

 

Det er chip på kortet, så da taster jeg bare kode når jeg betaler i butikk. Når det gjelder hotell har jeg bare brukt det i utlandet, og da sjekker de som oftest pass samtidig som rutine.

 

Hvorfor skal de sjekke gull/platinumkort nøyere enn andre kort?

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål om kredittgrense:

 

Mulig ulike kortselskap har forskjellig policy, men jeg lurer likevel hvordan kredittkortselskap pleier å stille seg til forbruk utover kredittgrense.

 

Saken er at jeg har et relativt nyanskaffet MC som er gunstig å bruke til visse kjøp pga cashback. Men så kommer problemet - kredittgrensen på dette kortet er p.d.d. bare 10.000 kr. Dermed blir det problematisk å få utnyttet cashback når jeg skal kjøpe en ny sofa ++

 

Fins noen måte å omgå dette på? Går det an å handle for mer enn 10.000 så lenge man betaler overskytende beløp innen forfall, eller er grensa absolutt? (som med overtrekk av debitkort)

Lenke til kommentar

Antar du har 365 Direkte? Jeg har samme kortet, med samme limit. Jeg vil ikke anbefale deg å gjøre dette, du må betale overtrekksgebyr og kan få kortet midlertidig sperret.

 

Men det finnes en løsning: Overfør penger fra din brukskonto direkte til kredittkortkontoen. Dette fungerer veldig fint, jeg har selv gjort dette i forbindelse med større møbelinnkjøp.

Lenke til kommentar

Stemmer det, er samme kort ;) Husket ikke om det het 365 Privat eller 365 Direkte, virker som Fokus opererer med begge navnene.

 

Men "trikset" ditt høres jo kjekt ut. Er det sånn å forstå at du da overfører pengene til kredittkortkontoen i forkant av kjøpet? Slik at saldoen aldri overskrider -10.000 kr. Eller holder det om man gjør det rett etterpå, for det tar jo typisk et par dager før betalingene er postert? (I mellomtiden ligger de som reserverte beløp)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...