Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Att. John Anders! Har du noe ny informasjon om tilleggstjenester, service osv. utover det du har nevnt til nå? Er det noe nytt som vil lanseres nå som de har sendt ut nye kort?

 

Vil det bli lansert American Express Platinum Card i Norge i løpet av 2010/2011? Har du noe informasjon om dette?

 

Det har blitt sendt ut nye kort fordi medlemsservice til privatkortene til American Express i Norge har byttet kortsystemer. Byttet er i hovedsak gjort fordi det nye systemet kan samle alle kortproduktene som DnB NOR Kort har i sin kortportefølje, i ett bilde. Det gir en bedre oversikt over medlemmets engasjement i DnB NOR, som kan være til fordel ved at medlemsservice etter hvert også kan svare på enkle spørsmål om VISA og MC, samt Cresco ol. i DnB NOR Kort.

 

En annen god (bi)effekt er at det nå er lettere og billigere å lansere nye produkter og konsepter, da systemene styres og utvikles i DnB NOR. Så derfor ser jeg ikke bort i fra at det faktisk kommer noen nye produkter og konsepter i 2010. Vil nok tro at fokuset i starten vil være å få fart på nettkontoen, og der er det jo en del nye løsninger.

 

Så vil jeg tro at fokuset vil være å få noen nye produkter på markedet. For eks. Platinum og kanskje EuroBonus (som Corp-kortene har). Det spørs helt på markedet. Det er ikke sikkert det er stort nok marked for å lansere et nytt produkt på Amex. Men hvis det blir lansert Platinum blir nok det "by invitation only", som gullkortet var tidligere.

 

Det har blitt sagt at det blir lansert nye produkter og konsepter i 2010, og da tror jeg på det. Så blir det spennende å se hva som kommer.

 

 

Jeg har fått bekreftet at American Express Platinum Card vil bli "By Invitation Only" dersom det blir lansert i Norge. Fikk samtidig beskjed om at jeg vil få tilbud om å få dette kortet om det skulle bli lansert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har søkt om kredittkort to ganger, men fått avslag på begge søknadene. Banken det dreier seg om er Sparebank1. Første gang jeg søkte så dro jeg ned i banken for å få vite hvorfor. Da fikk jeg beskjed om at min forventede årsinntekt var for lav. Dette var vel på sensommeren, og jeg hadde kalkulert litt feil. Jeg fikk også vite at minumumsbeløpet var på 150 000 i året. Da jeg i desember fikk den siste lønnsslippen, og så at jeg hadde komt over det beløpet, søkte jeg igjen. Men også denne gangen fikk jeg avslag. Noen som vet hvorfor? Om noen lurer så var jeg fulltidsstudent fra høsten av, men med et 16 % jobb vikariat. Er det noe problem om å søke om kredittkort i en hvilken som helst bank?

Lenke til kommentar

Noen som har lagt merke til at AmEx nå sender faktura fra en norsk adresse, og at fakturaen ser helt annerledes ut? Den følger ikke lenger "AmEx-malen" og inneholder også informasjon om kreditt o.l. på den første siden. Det stemmer nok rimelig bra det JohnAnders har skrevet vedr. konvergensprosessen med DnB NOR kort.

 

Har selv tatt en AmEx-pause og bruker Diners til vanlig. Trenger noen flere EuroBonus-poeng til for å kunne fly First Class med Singapore, og alle monner drar...

 

(Den dagen AmEx tilbyr et EuroBonus-kort på det norske privatmarkedet, kommer jeg til å betale selv boliglån via PayPal om nødvendig...)

Lenke til kommentar
Har søkt om kredittkort to ganger, men fått avslag på begge søknadene. Banken det dreier seg om er Sparebank1. Første gang jeg søkte så dro jeg ned i banken for å få vite hvorfor. Da fikk jeg beskjed om at min forventede årsinntekt var for lav. Dette var vel på sensommeren, og jeg hadde kalkulert litt feil. Jeg fikk også vite at minumumsbeløpet var på 150 000 i året. Da jeg i desember fikk den siste lønnsslippen, og så at jeg hadde komt over det beløpet, søkte jeg igjen. Men også denne gangen fikk jeg avslag. Noen som vet hvorfor? Om noen lurer så var jeg fulltidsstudent fra høsten av, men med et 16 % jobb vikariat. Er det noe problem om å søke om kredittkort i en hvilken som helst bank?

 

Vet ikke hvorfor du får avlsått (kan være at de ikke liker forbruksmønsterert ditt?), men du kan selvsagt søke om andre kredittkort fra andre banker, du trenker ikke nødvendigvis ha bankkonto der (det varierer). Du kan f.eks. søke om 365 Direkte MasterCard eller Trumf VISA som begge har fine fordeler.

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på hva folk vil anbefale av kredittkort. Ser at 365 Direkte MasterCard og Trumf VISA er nevnt. Er fremdeles 20 år, så 365 Direkte MasterGrad er dermed ikke aktuelt, siden den har 21 års grense. Er første gang jeg skaffer meg kredittkort. Har satt opp en liten liste over områder jeg ønsker kortet skal være bra på;

 

* Varekjøp via nettet, både fra inn-og utland

* Ikke års-, etblering og varekjøpsgebyr

* Et kort som fungerer bra å bruke på reise i utlandet

* Gratis nedbetaling

 

Hva vil det si at kortet har reiseforsikring?

 

På forhånd takk! ;)

Lenke til kommentar

Hei :)

Kunne trengt et par tips/råd/erfaringer om anskaffelse av kredittkort da jeg vurderer å skaffe meg et. Skal på ferie til USA til sommeren, og har således funnet ut at det er greit å ha med seg et kort nr 2 som forsikring over Atlanteren.

Er 20 år og student, det vil si at det ikke er den store inntekten å snakke om (opptil 50 000 i året på sommerjobb). Derfor har jeg, ved å lese noen-og-tjue sider i denne tråden funnet ut at det ikke er allverden av fordeler man kan forvente seg av et kredittkort som "passer" meg.

Bruker Skandiabanken til daglig, og har der et standard VISA-kort (debetkort, eller hva man kaller det. Pengene trekkes direkte fra kontoen ved bruk av kortet), og tror det skulle gå greit å skaffe seg kredittkort der. Har også sett på de EuroBonus-kortene til SAS, som går an å få med Mastercard og Diners, og da tjener man i alle fall opp Eurobonuspoeng som man kan bruke til en aldri så liten reise.

 

Kommer nok ikke til å ha det store forbruket, men om jeg kan vinne noe på å bruke kortet vil jeg selvfølgelig vurdere å bruke det til diverse innkjøp. Har penger nok til de innkjøp jeg gjør, så å betale før fristen kommer ikke til å bli et problem.

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Da lurer jeg på hva folk vil anbefale av kredittkort. Ser at 365 Direkte MasterCard og Trumf VISA er nevnt. Er fremdeles 20 år, så 365 Direkte MasterGrad er dermed ikke aktuelt, siden den har 21 års grense. Er første gang jeg skaffer meg kredittkort. Har satt opp en liten liste over områder jeg ønsker kortet skal være bra på;

 

* Varekjøp via nettet, både fra inn-og utland

* Ikke års-, etblering og varekjøpsgebyr

* Et kort som fungerer bra å bruke på reise i utlandet

* Gratis nedbetaling

 

Hva vil det si at kortet har reiseforsikring?

 

På forhånd takk! ;)

 

Så å si alle VISA/MasterCard kredittkort oppfyller de kravene. Et fåtall kort har årsgebyr, men det er unntakene.

 

At et kort har reiseforsikring betyr at du er reiseforsikret hvis du betaler en del av reisen med kortet, vanligvis minst 50% av transportkostnaden.

 

Ville sjekket ut Flexi VISA, som er et nytt kredittkort med cashback på utvalgte varer.

 

Hvis du er av typen som ikke alltid betaler hele regningen ved forfall er det viktigere med lav rente enn andre fordeler, i så fall er Skandiabanken VISA det beste, men det har til gjengjeld årsgebyr og ingen ekstra fordeler.

Lenke til kommentar
Og er det noen som har peiling på hva som kreves av inntekt for å få utstedt EuroBonus Mastercard? :)

 

Jeg vil tippe rundt 400.000 kr da jeg har to venner, en med inntekt på rett over og en med inntekt på rett under, førstnevnte fikk utstedt kort men ikke sistnevnte. Begge har hverken formue eller gjeld.

Lenke til kommentar
Noen som har lagt merke til at AmEx nå sender faktura fra en norsk adresse, og at fakturaen ser helt annerledes ut? Den følger ikke lenger "AmEx-malen" og inneholder også informasjon om kreditt o.l. på den første siden. Det stemmer nok rimelig bra det JohnAnders har skrevet vedr. konvergensprosessen med DnB NOR kort.

 

Har selv tatt en AmEx-pause og bruker Diners til vanlig. Trenger noen flere EuroBonus-poeng til for å kunne fly First Class med Singapore, og alle monner drar...

 

(Den dagen AmEx tilbyr et EuroBonus-kort på det norske privatmarkedet, kommer jeg til å betale selv boliglån via PayPal om nødvendig...)

 

Så rart at det kommer kredittinformasjon på fakturaen. Skal vel egentlig ikke gjøre det, da det i utgangspunktet ikke er noen kredittgrense på AmEx.

Har du FlexPay? Hvis du har FlexPay kan jeg forstå det, for da har du fått innvilget en kreditt, mens du fremdeles har tilnærmet ubegrenset bruk.

Jeg har ikke fått noe kredittinformasjon på mine fakturaer på det nye kortet. Men utseende er jo annerledes, og forsåvidt helt OK, syns jeg.

 

Fakturaene blir forøvrig sendt ut av DnB NOR i Trondheim, så nå har DnB NOR stort sett en hånd på alle prosessene.

Endret av JohnAnders
Lenke til kommentar
Att. John Anders: Takk for tilbakemelding. Kan jeg spørre hvordan du sitter med så bra info om AmEx? Helt topp å bli oppdatert slik.

 

Fint om du holder oss andre informert om videre utvikling og produktlanseringer, dersom du sitter med slik info før det kommer på "markedet"?

 

Jeg skal se hva slags informasjon jeg får. Men det blir ikke noe informasjon som kan true AmEx markedsfordeler. Så produkter og konsepter blir nok ikke "lansert" her før det er lansert i markedet. Men jeg kan gi "førstehånds"-informasjon, og informasjon når ting skjer. Sånn at dere alltid er oppdatert. :)

Endret av JohnAnders
Lenke til kommentar
Att. John Anders: Takk for tilbakemelding. Kan jeg spørre hvordan du sitter med så bra info om AmEx? Helt topp å bli oppdatert slik.

 

Fint om du holder oss andre informert om videre utvikling og produktlanseringer, dersom du sitter med slik info før det kommer på "markedet"?

 

Jeg skal se hva slags informasjon jeg får. Men det blir ikke noe informasjon som kan true AmEx markedsfordeler. Så produkter og konsepter blir nok ikke "lansert" her før det er lansert i markedet. Men jeg kan gi "førstehånds"-informasjon, og informasjon når ting skjer. Sånn at dere alltid er oppdatert. :)

 

Tror du at det vil bli lansert American Express Platinum Card i løpet av 2010 eller 2011? Forstår at du ikke kan si så mye, men om du skal gi en kvalifisert gjetning, hva tror du?

 

Hvor mange "bør kvalifisere" til kortet før det er interessant å lansere det på det norske markedet? Ca. hvor mange har pr. dags dato AmEx Gold Card og hvor mange av disse kvalifiserer egentlig til Platinum Card?

Lenke til kommentar
Att. John Anders: Takk for tilbakemelding. Kan jeg spørre hvordan du sitter med så bra info om AmEx? Helt topp å bli oppdatert slik.

 

Fint om du holder oss andre informert om videre utvikling og produktlanseringer, dersom du sitter med slik info før det kommer på "markedet"?

 

Jeg skal se hva slags informasjon jeg får. Men det blir ikke noe informasjon som kan true AmEx markedsfordeler. Så produkter og konsepter blir nok ikke "lansert" her før det er lansert i markedet. Men jeg kan gi "førstehånds"-informasjon, og informasjon når ting skjer. Sånn at dere alltid er oppdatert. :)

 

Er det mulig at American Express (i Norge) vil tilby Priority Pass for sine medlemmer?

Lenke til kommentar
Att. John Anders: Takk for tilbakemelding. Kan jeg spørre hvordan du sitter med så bra info om AmEx? Helt topp å bli oppdatert slik.

 

Fint om du holder oss andre informert om videre utvikling og produktlanseringer, dersom du sitter med slik info før det kommer på "markedet"?

 

Jeg skal se hva slags informasjon jeg får. Men det blir ikke noe informasjon som kan true AmEx markedsfordeler. Så produkter og konsepter blir nok ikke "lansert" her før det er lansert i markedet. Men jeg kan gi "førstehånds"-informasjon, og informasjon når ting skjer. Sånn at dere alltid er oppdatert. :)

 

Tror du at det vil bli lansert American Express Platinum Card i løpet av 2010 eller 2011? Forstår at du ikke kan si så mye, men om du skal gi en kvalifisert gjetning, hva tror du?

 

Hvor mange "bør kvalifisere" til kortet før det er interessant å lansere det på det norske markedet? Ca. hvor mange har pr. dags dato AmEx Gold Card og hvor mange av disse kvalifiserer egentlig til Platinum Card?

 

 

Det er helt umulig å si når platinumkortet blir lansert i Norge. Men nå ligger det mer til rette for det enn det gjorde før, da American Express nå har skiftet over til DnB NOR Kort sine egne systemer. Det gjør at det er mulig å lansere nye produkter billigere og enklere enn det det var før.

Når det kommer til invitasjonen til å bli platinummedlem, vil jeg tro at man ser på spending, hvor langt medlemsskapet har vært, og hvor god betalingshistorikken er. Hvor mange som kvalifiserer til platinumkort avhenger av hvor man legger lista. Den er nok ikke satt enda.

Lenke til kommentar
Att. John Anders: Takk for tilbakemelding. Kan jeg spørre hvordan du sitter med så bra info om AmEx? Helt topp å bli oppdatert slik.

 

Fint om du holder oss andre informert om videre utvikling og produktlanseringer, dersom du sitter med slik info før det kommer på "markedet"?

 

Jeg skal se hva slags informasjon jeg får. Men det blir ikke noe informasjon som kan true AmEx markedsfordeler. Så produkter og konsepter blir nok ikke "lansert" her før det er lansert i markedet. Men jeg kan gi "førstehånds"-informasjon, og informasjon når ting skjer. Sånn at dere alltid er oppdatert. :)

 

Er det mulig at American Express (i Norge) vil tilby Priority Pass for sine medlemmer?

 

Det er nok mulig, da det ikke er noe tvil om at det er en del av medlemmene som ønsker det. Men jeg vil ikke tro at det er det første som kommer. Tror nok heller at man fokuserer på å få på plass de tjenestene som er varslet, som overføring fra kort til konto, regningsbetaling og da eventuelt noen konsepter som er greie å gjennomføre. Inntil overgangen fra gammel til nytt system er helt ferdig, blir det nok ikke lansert noen nye produkter.

Lenke til kommentar
Att. John Anders: Takk for tilbakemelding. Kan jeg spørre hvordan du sitter med så bra info om AmEx? Helt topp å bli oppdatert slik.

 

Fint om du holder oss andre informert om videre utvikling og produktlanseringer, dersom du sitter med slik info før det kommer på "markedet"?

 

Jeg skal se hva slags informasjon jeg får. Men det blir ikke noe informasjon som kan true AmEx markedsfordeler. Så produkter og konsepter blir nok ikke "lansert" her før det er lansert i markedet. Men jeg kan gi "førstehånds"-informasjon, og informasjon når ting skjer. Sånn at dere alltid er oppdatert. :)

 

Er det mulig at American Express (i Norge) vil tilby Priority Pass for sine medlemmer?

 

Det er nok mulig, da det ikke er noe tvil om at det er en del av medlemmene som ønsker det. Men jeg vil ikke tro at det er det første som kommer. Tror nok heller at man fokuserer på å få på plass de tjenestene som er varslet, som overføring fra kort til konto, regningsbetaling og da eventuelt noen konsepter som er greie å gjennomføre. Inntil overgangen fra gammel til nytt system er helt ferdig, blir det nok ikke lansert noen nye produkter.

 

Når ca. vil overgangen fra nytt til gammelt system være helt ferdig og oppe å gå?

Lenke til kommentar
Når ca. vil overgangen fra nytt til gammelt system være helt ferdig og oppe å gå?

 

Hehe. Nå spør du nok vanskelig. Det tror jeg DnB NOR lurer på også. :)

 

Takk for informasjon. Forstår at du ikke kan si for mye. Om du har noen påvirkningskraft inn mot American Express/DnB NOR er det fint om du kan prøve å få med Priority Pass som en ny tjenste til Gold Card og Platinum Card om det skulle bli lansert med tid og stunder.

Endret av henrikes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...