Gå til innhold

Vista får bred maskinvarestøtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet sånn når omtrent vi kan forvente oss rimelige PC'er med Windows Vista i butikkene (Siba, Lefdal, Elkjøp med flere) ?

 

Hvordan er brannmuren blitt i Vista i forhold til Windows XP sin brannmur? Trenger en for eksempel slike "2-veis brannmurer" som ZoneAlarm ennå?

Endret av G
Lenke til kommentar
De kunne ha droppa de fleste driverne og lagt de i databasen til windows update (alt unntatt modem/isdn og nettverksdrivere)

7328035[/snapback]

Uenig, fordi det ville blitt mere last på serverene til Microsoft. Ikke at det betyr noe spesiellt for meg. Men det viktigste poenget, det er at det ville tatt lenger tid å få installert driveren på PC'en fordi du først måtte laste den ned.

Lenke til kommentar
Har kjørt noen "angrep" på vista, og den virker mye bedre en xp sin ja.

Sw firewalls er dessuten noe folk ikke burde ha installert, legg heller de ekstra kronene i en hw firewall.

7328156[/snapback]

Mener du en sånn Stateful inspection greie som følger med i bredbåndsrutere, eller en dedikert hardware brannmur? Hvor mye koster de billigste dedikerte hardware brannmurene?

 

En hardware brannmur bøter jo ikke på feil som brukeren foretar seg på grunn av uvitenhet. Det er jo også den vanskeligste "mangelen" å rette på kanskje. En del hardware brannmurer krever også en del innsikt for å sette innstillinger på.

 

Kanskje det viktigste i tillegg til en god software brannmur er å ha et bra Antivirus program pluss en del gratis tilleggsverktøy for å finne og forhindre at Malware får slå rot i systemet ditt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Såpass med drivere må det være med. Men det som er litt dumt, er at for eksempel maskinvare som kommer om et år og fremover ikke vil være støttet i utgangspunktet.

 

Uansett så er det på tide at Microsoft benytter standarddrivere til en del komponenter, en god del maskinvare er tross alt utviklet etter standarder.

 

Plug&Pray er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Såpass med drivere må det være med. Men det som er litt dumt, er at for eksempel maskinvare som kommer om et år og fremover ikke vil være støttet i utgangspunktet.

7329274[/snapback]

Hva tenker du på nå? Hva mener du i utgangspunktet? Windwos Update er jo med tanke på fremtidige drivere og ikke så mye brukte drivere. Du kan vel ikke forvente at Vista oppdaterer driverdatabasen sin på DVDen før f.eks SP1 kommer ut og de må lage en ny masseprodusert DVD?

 

På hvilke måter bruker ikke Windows "standarddrivere"?

Lenke til kommentar
Såpass med drivere må det være med. Men det som er litt dumt, er at for eksempel maskinvare som kommer om et år og fremover ikke vil være støttet i utgangspunktet.

7329274[/snapback]

Hva tenker du på nå? Hva mener du i utgangspunktet? Windwos Update er jo med tanke på fremtidige drivere og ikke så mye brukte drivere. Du kan vel ikke forvente at Vista oppdaterer driverdatabasen sin på DVDen før f.eks SP1 kommer ut og de må lage en ny masseprodusert DVD?

 

På hvilke måter bruker ikke Windows "standarddrivere"?

7332583[/snapback]

 

Jeg tror han mente at det ligger mange drivere på disk som tar plass, og som er "gammeldagse". Nå vet ikke jeg hvor mye plass Vista bruker på drivere, men om det er en vesentlig mengde, så er det forsåvidt et poeng, isåfall burde man i det minste ha muligheten til å feks bare lagre nettverksdrivere på disk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Såpass med drivere må det være med. Men det som er litt dumt, er at for eksempel maskinvare som kommer om et år og fremover ikke vil være støttet i utgangspunktet.

7329274[/snapback]

Hva tenker du på nå? Hva mener du i utgangspunktet? Windwos Update er jo med tanke på fremtidige drivere og ikke så mye brukte drivere. Du kan vel ikke forvente at Vista oppdaterer driverdatabasen sin på DVDen før f.eks SP1 kommer ut og de må lage en ny masseprodusert DVD?

 

På hvilke måter bruker ikke Windows "standarddrivere"?

7332583[/snapback]

Vista-dvden vil inneholde en viss mengd med drivere, og eventuelle SP1 osv. vil ikke ha så veldig mye plass til nye drivere, så da må kanskje en del kuttes ut? Uansett håper jeg for brukerenes skyld at nettverksdrivere vil være høyeste prioritét.

 

Jeg håper at driverstøtten vil være langt bedre enn i XP, for der er kun et fåtall av maskinvaren støttet, og det aller meste må legges inn manuellt i ettertid. Desverre, er noen drivere litt vanskelige av seg, og folk flest vil ha store problem med slikt. Jeg håper Microsoft har en elegant løsning.

 

Angående standarddrivere, så bruker tydeligvis ikke Vista det, siden den har så mange tusen drivere. Jeg synest at de kunne laget noen standarddrivere (tilsvarende brukt i Linux), som vil fungére på de fleste nettverkskort og lydkort, ivertfall sånn brukbart. Om dette hadde vært gjort, så vil det nok ikke bli noe serlig problem at driverene ellers på Vista-dvden ikke passer, så lenge brukeren har internett.

Lenke til kommentar

Drivere er jo hyggelig det, men fant verken støtte for et veldig basic SMC nettverkskort, lydkortene eller RAID-kortet. Nettverkskortet er av typen SMC 1255TX om jeg ikke husker feil. Lydkortene er et gammelt Creative SoundBlaster Audigy og et integrert Realtek AC'97.

 

RAID-driveren er en obskur liten sak og er derfor ingen selvfølge.

Endret av Myrkhaal
Lenke til kommentar

Er enig i efikkan om at de mest elementære drivere burde prioriteres framfor alle slags printere, skannere og sånne ting som en ikke er helt avhengig av for å komme i gang. Men når det er sagt vil det jo være fornuftig å legge til så mange drivere en får plass til på den ledige plassen som er igjen på DVD'en.

 

Jeg har heller tro på at Microsoft foretrekker at du fremdeles laster ned Service Pack'ene selv, eller får dem sendt i posten på en egen CD-plate. Hvis du kjøper ny Windows Vista om ett år eller to så får du nok en ferdig integrert SP1 eller noe sånt som er skreddersydd av Microsoft selv.

 

Hvis du tenker på å slipstream'e slike Service Pack'er selv - så har du jo full kontroll selv om hvilke ting du ønsker å ta med på installasjons-CD'en. Og hvis du ikke har kontrollen på slikt, så er det jo ofte noen som hjelper med å lage verktøy som hjelper deg godt på veien.

Endret av G
Lenke til kommentar
Er enig i efikkan om at de mest elementære drivere burde prioriteres framfor alle slags printere, skannere og sånne ting som en ikke er helt avhengig av for å komme i gang. Men når det er sagt vil det jo være fornuftig å legge til så mange drivere en får plass til på den ledige plassen som er igjen på DVD'en.

 

Jeg har heller tro på at Microsoft foretrekker at du fremdeles laster ned Service Pack'ene selv, eller får dem sendt i posten på en egen CD-plate. Hvis du kjøper ny Windows Vista om ett år eller to så får du nok en ferdig integrert SP1 eller noe sånt som er skreddersydd av Microsoft selv.

 

Hvis du tenker på å slipstream'e slike Service Pack'er selv - så har du jo full kontroll selv om hvilke ting du ønsker å ta med på installasjons-CD'en. Og hvis du ikke har kontrollen på slikt, så er det jo ofte noen som hjelper med å lage verktøy som hjelper deg godt på veien.

7337043[/snapback]

Men det bør ikke være noe problem for Microsoft å lage noen standarddrivere til nettverkskort og kanskje lydkort, så brukere har noe som fungérer om det ikke er spesielle drivere tilgjengelig for Vista.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...