Gå til innhold

Ny vifte på MIST 600W?


Anbefalte innlegg

Jeg er en av de uheldige som har kjøpt MIST 600W i den tro at den fulgte i MIST lydløse fotspor. Men akk så feil jeg tok. Den bråker noe helt jævlig. Vifta går jo på full guffe hele tiden. Har riktignok en del hw ([email protected], 1900XT, 3 HD'r, 2 gig minne), men det finnes stille løsninger enn dette. Har vannkjøling, og dette mister mye av poenget pga all støy som kommer fra PSU. Har vurdert å skifte ut vifta (til helvete med garanti, den er ubrukelig som den er uansett), men er litt usikker på hvor trygt dette er. Vifta som står i er jo tilpasset for å kjøle nok. Ved å sette inn en vifte med lavere desibel betyr jo dette også lavere luftflyt og dermed dårligere kjøling. Da er det vel en rimlig sjanse for at PSU kan overopphete og ta kvelden (og kanskje ta resten av pc'n med seg). Luften som kommer ut er jo allerede ganske varm.

Noen innspill på dette? Eller er det bare å se etter et nytt alternativ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok jeg ville ha hørt med dem der du kjøpte den om og få byttet den ut. Regner med att du har kjøpt den hos Netshop eller Microplex og dem pleier stort sett være greie og ha med og gjøre.

 

Og bytte vifte til en med mer lydløs medfører dårligere kjøling og mere utvikling av varme som igjen kan medføre overoppheting og brannfare.

Lenke til kommentar

Har som sagt vannkjøling som frakter all varme fra cpu/gpu ut av kabinettet og en 120mm vifte (lydløs) blåser luft inn i kabinettet. Så det er alt annet enn glohett der inne. Starter også på full guffe straks jeg starter maskina og holder seg der. Men skal sende en mail og spørre. Det skader som sagt ikke. Men er vel ikke noe galt med den. Hører fra mange hold at disse nye psu'ene til Mist bråker vesentlig mer enn 500W og nedover. Får jeg ikke byttet den, går den vel på brukttorget. Til noen som vil ha en solid, om en litt bråkete, psu :)

Lenke til kommentar
Går vel utifra at lydnivå ligger på lydnivået som Mist 500W er..Som er så og si lydløs...Så hvis du har høy lyd på den du har..altså på viften så må det nesten være en feil på den og du kan bruke reklamasjonen for å få den byttet ut eller lignende..

7306259[/snapback]

Ikke gå ut i fra ting du ikke aner noe om da. Det er brukt to forskjellige papst-vifter. 32db i 600w, 26 i 500w.

Jeg har vannkjøling som er så godt som helt stille. Min mist 600w suger inn luft fra utsiden av kabinettet (har et LL 6277b, suger uft fra toppen) og høres ikke. Lurer på om temperaturstyringen er ødelagt i noen av 600w-versjonene, da det er utrolig mye klager på disse.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har litt av samme problemet med mitt PSU som kostet over 2000kr.

Men hos meg er det ikke det at viftene går på full guffe som er problemet, men at de bråker. De lager en frrrrrrrrrrrr lyd som plager meg stort og dette har ikke med viftehastigheten og gjøre, det har med at de rett og slett suger....

Skal bytte disse med noen høykvalitets vifter som driver like mye luft eller mere enn de orginale, disse opplysningene fikk jeg fra produsenten.

Har allerede testet dette, og pokker så stille det ble selv om de viftene jeg skal bytte med skyver bitte litt mere luft pr. omdreining.

 

Vil annbefale deg og skjekke om det kan være noe slikt som skjer hos deg også, at det rett og slett er vifta som bråker selv om den går på lav hastighet.

Dersom du er sikker på at den faktisk går på full guffe, kan det jo være noe galt med viftestyringen i selve PSU enheten, og da hjelper det jo ikke med vifte bytte, for den nye vil jo gå på fullt også...

For all del ikke bytt til en vifte som ikke har kapasitet på samme nivå som den orginale, for når du belaster PSU mye skal den jo regulere viftehastigheten etter last/tempratur, og dersom den ikke klarer å holde komponentene i enheten på rette temps vil den kunne gå istykker.

 

Det er nok mange PSU enheter der ute som har fått en "mandags" vifte montert, noe man ofte kan se i erfaringer på prisguiden, noen kan da klage på extrem støy på en enhet vi alle kjenner til at er svært stille, som for exempel i ditt og mitt tillfelle.....

Lenke til kommentar
Går vel utifra at lydnivå ligger på lydnivået som Mist 500W er..Som er så og si lydløs...Så hvis du har høy lyd på den du har..altså på viften så må det nesten være en feil på den og du kan bruke reklamasjonen for å få den byttet ut eller lignende..

7306259[/snapback]

Ikke gå ut i fra ting du ikke aner noe om da. Det er brukt to forskjellige papst-vifter. 32db i 600w, 26 i 500w.

Jeg har vannkjøling som er så godt som helt stille. Min mist 600w suger inn luft fra utsiden av kabinettet (har et LL 6277b, suger uft fra toppen) og høres ikke. Lurer på om temperaturstyringen er ødelagt i noen av 600w-versjonene, da det er utrolig mye klager på disse.

7306469[/snapback]

 

Selv om Mist 600W har en vifte som har høyere kapasitet og db, skal den ikke bråke mer enn mist 500w dersom begge blir belastet likt. Det er nok når Mist 600W blir stresset opp mot max at dette extra luftskyvet skal kicke inn.

Ville nok være merkelig av mist å la 600w støye 6db mer enn 500w på 200w belastning, det er jo ikke behov for det der.....

 

Men som du sier, og som jeg nevner over, kan jo en del av disse enhetene ha problemer med styringen, men min erfaring på mitt PSU er at det er viftenes mangel på kvalitet som er årsaken, ikke viftestyringen...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Ikke gå ut i fra ting du ikke aner noe om da. Det er brukt to forskjellige papst-vifter. 32db i 600w, 26 i 500w.

 

Ikke aner noe om..Jeg har jo selv en Mist 500W..så jeg vil si jeg har en viss anelse din løk..

7308073[/snapback]

Men nå florerer det med klager på forumet om at 600watt bråker MYE mer enn 500wattsversjonen.

Lenke til kommentar

Riktig, Herr Brun. Har selv en kompis med Mist 500W og den er nesten lydløs. En annen kompis kjøpte seg også nylig en 600W og han reagerte også på høyt støynivå.

Det er ikke noe galt med viften. Det er rett og slett høyt VINDsus som er problemet. Ikke raklete vifte. Så om noe så er det viftestyringen.

Lenke til kommentar

Har selv både Mist 500 og 600w.

 

Min erfaring med 600 watteren er at vifta spinner opp for tidlig.

Om temperaturen i rommet maskinen(e) er rundt 20 grader er den nermest lydløs,men når tempen nermer seg 25 eller over spinner vifta opp betraktelig.

 

Det kan virke som viftekontrolleren er for aggresiv rett og slett.

 

Blir og montere en ekstern viftekontroller

 

Kan ikke tenke meg at det er slik strømfosyningen er ment og være, 500 watteren skal det utrolig mye til for at vifta spinner opp til et slikt nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...