Gå til innhold

Nikon D40 er offisiell!


Anbefalte innlegg

Nå har Nikon endelig innsett at da må lagre mindre kamerahus for å kunne konkurrere med Canon. (350D/400D verdens mest solgte).

Nikon'en er faktisk litt mindre, og dette er en perfekt størrelse for de fleste hender i verden.

Størrelse på huset er ting, men størrelse og utforming av grepet er jo det som gjelder. Grepet på D40 later til å ha falt i smak hos dpreview.com.

 

Not to repeat myself too much but it really is possible to make a compact digital SLR with a comfortable grip, and here it is. Nikon may have a slight advantage over Canon because of their smaller lens mount but whatever the case it's clear that they weren't going to compromise comfort, the D40's grip is smaller than that found on the D50 but is considerably better than that found on the EOS 400D (Digital Rebel XTi). A plastic body is par for the course at this price point but there's a range of different plastics and that used by Nikon feels more robust and higher quality.

 

Dette er selvsagt høyst individuelt, og et mindre hus er ikke nødvendigvis like egnet hos storvokste nordboere.

 

Men de må nok ha litt mere MP i kameraet hvis de skal prøve å slå ut Canon.

7323015[/snapback]

Hvor mange liter mer MP? Dessverre har du nok et poeng markedsføringsmessig. Du kan nok telle antall D40/400D-kjøpere som lager større forstørrelser enn A3 på en hånd, men tallet 10 er jo "nesten dobbelt så stort" som 6.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har Nikon endelig innsett at da må lagre mindre kamerahus for å kunne konkurrere med Canon. (350D/400D verdens mest solgte).

Nikon'en er faktisk litt mindre, og dette er en perfekt størrelse for de fleste hender i verden.

Størrelse på huset er ting, men størrelse og utforming av grepet er jo det som gjelder. Grepet på D40 later til å ha falt i smak hos dpreview.com.

 

Not to repeat myself too much but it really is possible to make a compact digital SLR with a comfortable grip, and here it is. Nikon may have a slight advantage over Canon because of their smaller lens mount but whatever the case it's clear that they weren't going to compromise comfort, the D40's grip is smaller than that found on the D50 but is considerably better than that found on the EOS 400D (Digital Rebel XTi). A plastic body is par for the course at this price point but there's a range of different plastics and that used by Nikon feels more robust and higher quality.

 

Dette er selvsagt høyst individuelt, og et mindre hus er ikke nødvendigvis like egnet hos storvokste nordboere.

 

Men de må nok ha litt mere MP i kameraet hvis de skal prøve å slå ut Canon.

7323015[/snapback]

Hvor mange liter mer MP? Dessverre har du nok et poeng markedsføringsmessig. Du kan nok telle antall D40/400D-kjøpere som lager større forstørrelser enn A3 på en hånd, men tallet 10 er jo "nesten dobbelt så stort" som 6.

7323248[/snapback]

 

Det er riktig at det er mange storvokste nordboere med store hender, men det er et lite marked for Canon/Nikon. Men det er nok riktig av produsentene og produsere små kamerahus. Tenk f.eks på det enorme markedet i Asia. Og det finnes enormt mange europeere med små hender.

 

Og når det gjelder 6MP/10MP. Det er nok veldig mange som sitter og mekker på PC'n sin som har rimlige DSLR-kameraer. Den kvaliteten Canon leverer i bildekvalitet med sin 400D med 10MP er enormt god å ha når en f.eks vil lage utsnitt.

Og du sier: "Du kan nok telle antall D40/400D-kjøpere som lager større forstørrelser enn A3 på en hånd". Den hånden tror jeg må ha mange fingre.

Lenke til kommentar

Lekkert kamera, men siden det både er dyrere og tilsynelatende dårligere enn D50, hva er da poenget?

 

Selv venter jeg på at noen av produsentene skal "skjønne" dette at de må lage en skikkelig billig inngangsmodell til 3990,- med de kompromiss en slik pris må medføre.

 

Få folk hekta på systemet ditt, og du har en kunde for livet.

Lenke til kommentar
Det er riktig at det er mange storvokste nordboere med store hender, men det er et lite marked for Canon/Nikon. Men det er nok riktig av produsentene og produsere små kamerahus. Tenk f.eks på det enorme markedet i Asia. Og det finnes enormt mange europeere med små hender.

Hvordan er det positivt for oss?

Og når det gjelder 6MP/10MP. Det er nok veldig mange som sitter og mekker på PC'n sin som har rimlige DSLR-kameraer. Den kvaliteten Canon leverer i bildekvalitet med sin 400D med 10MP er enormt god å ha når en f.eks vil lage utsnitt.

Ærlig talt. Til PC-reperasjon er det tøysete å bruke noe mindre enn mellomformat.

 

Ikke misforstå meg, 10MP er ingen ulempe, men jeg tror du overdriver forskjellen den ~29% høyere linjære oppløsningen gir i den virkelige verden og hvilken rolle dette spiller for "inngangskjøperen". Forskjellen blir uansett akademisk med plastoptikken som følger med.

 

Dette er forøvrig et testbilde tatt med stusslige 6MP. Stort nok for deg?

Og du sier: "Du kan nok telle antall D40/400D-kjøpere som lager større forstørrelser enn A3 på en hånd". Den hånden tror jeg må ha mange fingre.

7324107[/snapback]

Selvsagt, siden salgstallene er så høye. Men la oss si 1 av 100 da. Gir det mening at alle de 100 skal betale en tusenlapp eller to ekstra for ~29% høyere teoretisk oppløsning, slik at den ene kjøperen potensielt kan se forskjell på en håndfull forstørrelser?

Lenke til kommentar
Og du sier: "Du kan nok telle antall D40/400D-kjøpere som lager større forstørrelser enn A3 på en hånd". Den hånden tror jeg må ha mange fingre.

7324107[/snapback]

Selvsagt, siden salgstallene er så høye. Men la oss si 1 av 100 da. Gir det mening at alle de 100 skal betale en tusenlapp eller to ekstra for ~29% høyere teoretisk oppløsning, slik at den ene kjøperen potensielt kan se forskjell på en håndfull forstørrelser?

7326026[/snapback]

En tusenlapp eller to i kamera, fire-fem i optikk :ph34r:

Lenke til kommentar
Det er riktig at det er mange storvokste nordboere med store hender, men det er et lite marked for Canon/Nikon. Men det er nok riktig av produsentene og produsere små kamerahus. Tenk f.eks på det enorme markedet i Asia. Og det finnes enormt mange europeere med små hender.

Hvordan er det positivt for oss?

Og når det gjelder 6MP/10MP. Det er nok veldig mange som sitter og mekker på PC'n sin som har rimlige DSLR-kameraer. Den kvaliteten Canon leverer i bildekvalitet med sin 400D med 10MP er enormt god å ha når en f.eks vil lage utsnitt.

Ærlig talt. Til PC-reperasjon er det tøysete å bruke noe mindre enn mellomformat.

 

Ikke misforstå meg, 10MP er ingen ulempe, men jeg tror du overdriver forskjellen den ~29% høyere linjære oppløsningen gir i den virkelige verden og hvilken rolle dette spiller for "inngangskjøperen". Forskjellen blir uansett akademisk med plastoptikken som følger med.

 

Dette er forøvrig et testbilde tatt med stusslige 6MP. Stort nok for deg?

Og du sier: "Du kan nok telle antall D40/400D-kjøpere som lager større forstørrelser enn A3 på en hånd". Den hånden tror jeg må ha mange fingre.

7324107[/snapback]

Selvsagt, siden salgstallene er så høye. Men la oss si 1 av 100 da. Gir det mening at alle de 100 skal betale en tusenlapp eller to ekstra for ~29% høyere teoretisk oppløsning, slik at den ene kjøperen potensielt kan se forskjell på en håndfull forstørrelser?

7326026[/snapback]

 

Du spør: Hvordan er det positivt for oss?

EOS 350D er blandt de absolutt mest solgte DSLR i Norge. Og det beviser vel at det er mange med små hender i Norge. Og at mange ønsker små og nette kamerahus.

 

Du sier: Ærlig talt. Til PC-reperasjon er det tøysete å bruke noe mindre enn mellomformat.

Da foreslår jeg at du ber importørene slutte og selge D80/400D/D200/K10D osv. siden de ikke er brukbare til dette. Jeg tror ikke du vet hva folk bruker kameraene sine til og hvilken glede de har av de.

Lenke til kommentar
Du spør: Hvordan er det positivt for oss?

EOS 350D er blandt de absolutt mest solgte DSLR i Norge. Og det beviser vel at det er mange med små hender i Norge. Og at mange ønsker små og nette kamerahus.

Eller at ergonomi dessverre ikke blir vurdert like nøye som det burde. Men for all del, det passer nok som hånd i hanske for mange, spesielt kjøperne av den feminine overbevisning.

 

Du sier: Ærlig talt. Til PC-reperasjon er det tøysete å bruke noe mindre enn mellomformat.

Da foreslår jeg at du ber importørene slutte og selge D80/400D/D200/K10D osv. siden de ikke er brukbare til dette. Jeg tror ikke du vet hva folk bruker kameraene sine til og hvilken glede de har av de.

7327686[/snapback]

Hehe. Hvis du tar høyde for at mitt ståsted i diskusjonen er at 6MP er plenty for de fleste i introsegmentet, og du leser de påfølgende setningene kan det være at utsagnet om mellomformat er sagt med en dose ironi.

Lenke til kommentar
Lekkert kamera, men siden det både er dyrere og tilsynelatende dårligere enn D50, hva er da poenget?

7324172[/snapback]

Du sammenligner introduksjonsprisen på et nytt kamera med en utgående modell, men jeg hadde også forventet en lavere intro-pris.

7324215[/snapback]

Jeg er klar over det, men spiller dette overhodet noen rolle for Ola Forbruker? Er det ikke bare rett og rimelig at man må måle kvalitet på det utstyret man kan ta med seg hjem her og nå for X antall kroner, uavhengig av når utstyret ble lansert?

 

Man må også forvente at verden går fremover. Hvis du har en utrolig god inngangsmodell til ±5000 kr, så lanserer du ikke en dårligere erstatter til 6000 kr og sier at "Men dette er en helt ny modell, ergo har den en annen introduksjonspris!"

 

Edit: Vel, Nikon gjør jo opplagt dette :)

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar
Det er riktig at det er mange storvokste nordboere med store hender, men det er et lite marked for Canon/Nikon. Men det er nok riktig av produsentene og produsere små kamerahus. Tenk f.eks på det enorme markedet i Asia. Og det finnes enormt mange europeere med små hender.

Hvordan er det positivt for oss?

Og når det gjelder 6MP/10MP. Det er nok veldig mange som sitter og mekker på PC'n sin som har rimlige DSLR-kameraer. Den kvaliteten Canon leverer i bildekvalitet med sin 400D med 10MP er enormt god å ha når en f.eks vil lage utsnitt.

Ærlig talt. Til PC-reperasjon er det tøysete å bruke noe mindre enn mellomformat.

 

Ikke misforstå meg, 10MP er ingen ulempe, men jeg tror du overdriver forskjellen den ~29% høyere linjære oppløsningen gir i den virkelige verden og hvilken rolle dette spiller for "inngangskjøperen". Forskjellen blir uansett akademisk med plastoptikken som følger med.

 

Dette er forøvrig et testbilde tatt med stusslige 6MP. Stort nok for deg?

Og du sier: "Du kan nok telle antall D40/400D-kjøpere som lager større forstørrelser enn A3 på en hånd". Den hånden tror jeg må ha mange fingre.

7324107[/snapback]

Selvsagt, siden salgstallene er så høye. Men la oss si 1 av 100 da. Gir det mening at alle de 100 skal betale en tusenlapp eller to ekstra for ~29% høyere teoretisk oppløsning, slik at den ene kjøperen potensielt kan se forskjell på en håndfull forstørrelser?

7326026[/snapback]

 

Satt og leste siste nr av norske bladet Fotografi nå. Og tenkte da på det du skrev:

"Forskjellen blir uansett akademisk med plastoptikken som følger med".

 

Det objektivet du skriver om er faktisk et objektiv som bladet anbefaler som et godt kjøp. De skriver også at bildene blir skikkelig skarpe. Og det er faktisk glass i linsene. Ikke plast som du tror.

Lenke til kommentar
EOS 350D er blandt de absolutt mest solgte DSLR i Norge. Og det beviser vel at det er mange med små hender i Norge.

7327686[/snapback]

Selv om White Tower er den mest solgte hvitvinen i Norge beviser det på ingen måte at det er den beste.

7328392[/snapback]

 

At 350D er det mest solgte DSLR kamera i Norge beviser bare en ting. At Canons markedsføringsavdeling er god.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hehe. Hvis du tar høyde for at mitt ståsted i diskusjonen er at 6MP er plenty for de fleste i introsegmentet, og du leser de påfølgende setningene kan det være at utsagnet om mellomformat er sagt med en dose ironi.

7327792[/snapback]

Jeg vedder på at du kunne tatt like fine bilder med et kamera som har D40 sensor som et med D200. Spesielt viss du ikke visste at det var noe bedre.

Lenke til kommentar

Det som alle vet, er at visst du er en nybegynner... og har lest bittelittegranne så bøøør du faktisk se vekk ifra 18-55 og heller gå på 18-70 linsa (Snakker teorestik sett om Nikon her) De fleste tester denne linsa får som en "kit" pakke, holder den mål.. Dette er en rimelig linse som faktisk er kjempegod!

 

Og en liten ting om mp krigen, hellvette heller, slutt å bry dere så mye om tall!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...