Gå til innhold

Nikon D40 er offisiell!


Anbefalte innlegg

Både kamera og kitobjektiv slippes i sølvutgave i tillegg til tradisjonell svart, men heldigvis ikke i Norge.

 

Det er vel journalistens egen smak som har blitt beskrevet her?

7295624[/snapback]

 

 

Leste et sted at sølvutgaven ikke var det slag bedre enn den sorte, så forstår ikke hva problemet er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke D40 to skritt tilbake om jeg har forstått det rett?

 

6,01MPiksler og ikke støtte for eldre objektiver?

7299008[/snapback]

6 megapiksler er vel ikke noe skritt hverken frem eller tilbake, i forhold til D50.

Men de har redusert antall fokuspunkter til tre, så da blir det to skritt tilbake likevel. ;)

Lenke til kommentar

Det er viktig for produsentene å kapre førstegangskjøpere. Det tror jeg Nikon greier med D40.

 

Er det noen som vet om Sigma og Tamron har fokusmotor i sine objektiver for Nikon?

 

Hadde vært spennende å se D40 i en sammelingningstest med Pentax K100D/K110D. Pentaxene averteres til henholdsvis kr 6.890 og kr 4.995 med 18-55 objektivet. Da blir D40 liggende mellom disse to i pris.

Lenke til kommentar
Det er viktig for produsentene å kapre førstegangskjøpere.  Det tror jeg Nikon greier med D40.

 

Er det noen som vet om Sigma og Tamron har fokusmotor i sine objektiver for Nikon?

Sigma har HSM i en del av sine objektiver, mens Tamron har ikke. Det kommer vel antakelig der også, etter hvert...

 

Tror ellers dette er et kamera som kommer til å bli vesentlig billigere enn D50 har vært, og Nikon kommer til å kapre mange kunder på det... Det er jo liten grunn til å kjøpe D40 fremfor D50, tross alt, hvis ikke prisen er lavere også (selv om D50 fases ut). Men som sagt i en annen tråd - jeg har en mistanke om at Nikon også har en D60 på lur, som plasserer seg elegant midt i mellom D40 og D80...

Lenke til kommentar

skars: Sikrest å sikrest.. Vil ikke akkurat brukt det ordet, dette med fokuspunkt er veldig hendig, visst du skal fokusere på noge spesielt. jeg synes det er herlig med 11 fokuspunkter, og kunne tenkt meg flere. De som ikke har så mange, kan altid flytte kameraet til fokuspunktet, fokusere å holde inne "Lock On" (må sikkert aktiveres først) så flytte kameraet til den endelige komposisjonen. Selfølgelig smak å behag, men ingen minus er det vertfall ikke.

Lenke til kommentar

dueno:

Du har nok rett i det du sier, men jeg føler meg mest komfortabel med sentrumspunktet, og det er i alle fall raskest og mest pålitelig av alle punktene.

Finner ikke kilden til denne påstanden for øyeblikket, men kommer tilbake.

 

På mine kompaktkamera oppdaget jeg at autofokus ble betydelig raskere bare med sentrumspunktet, om det skjer i samme grad med dSLR har jeg ikke prøvd, for jeg bruker bare sentrumspunktet.

Lenke til kommentar

Sentrumspunktet ER ofte bedre enn de øvrige. På Maxxum 7 er det en åttearmet stjerne av fire sensorstriper, på mange Canon-kamera har det ekstra lange striper for å virke mer presist med større blendere. Fokus og rekomponer kan føre til unøyaktigheter om objektivet har kurvet fokusplan eller om dybdeskarpheten er tynn nok, men verken 85mm 1.4 eller 50mm 1.2 har gitt meg problemer..

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Prøv å blende med til f:8 eller mer, så ser man fort hvilke fokuspunkt som gir opp sist....

7303579[/snapback]

 

Men nå fokuserer jo kameraet med blenderen åpen da, så hvilken blender man har skal ikke ha så mye å si. Med mindre man ikke blender ned objektivet fysisk ved å putte noe foran objektivet eller slikt.

Lenke til kommentar
Men de har redusert antall fokuspunkter til tre, så da blir det to skritt tilbake likevel.
.

 

Jeg bruker bare det sikreste fokuspunktet, nemlig det i sentrum.

Om et kamera har tre eller ni fokuspunkter er likegyldig for meg.

 

Nikon leverer i alle fall topprodukter, det er sikkert.

7300674[/snapback]

 

 

 

Her er det viktig med tanke på førstegangskjøpere... Selv bruker jeg alltid fokuspunkt i sentrum og fokuserer for så å komponere bildet... Dette gjør ikke førstegangskjøpere ved de første bildene - derfor er det viktig å levere fleksibilitet til brukere. Beholder du fokuspunktet i sentrum når du lar andre ta bilder? Da har jeg opplevd at komposisjonen er fin, men fokus er nettopp i midten...

Lenke til kommentar

Hvis du ikke gidder å så mye som på prøve å få gode bilder, trenger du da ikke et speilrefleks? Litt elementær fototeknikk bør alle lære seg, og fokus er en del av dette.

Når jeg kjøpte mitt første kamera (for et og et halvt år siden, faktisk)brukte jeg bare fokus i midten fra og med første dag, da dette gav meg mer kontroll. Jeg hadde null peiling på foto, men det tok meg ikke lang tid å finne ut at det gikk an å rekomponere etter at jeg hadde fokusert.

Lenke til kommentar

Veldig enig i dette, men poenget er jo ikke hvem som skal bruke det eller kjøpe det, men om det er en ulempe eller ikke at Nikon har redusert antall punkter...

 

Ingen tvil om at ett fokuspunkt er det beste for så å komponere bildet på nytt, men med en målgruppe som er førstegangskjøpere er det ikke tvil om at brukervennlighet faller i fokus

Lenke til kommentar
Pris er det viktigste nikon har tenkt på.

7315896[/snapback]

'

noe som også reflekterer målgruppen og kvalitetene de legger til grunn for å lansere et slikt kamera. Ta objektiver f.eks. Du kan kjøpe forskjellige versjoner av en 70-300mm til en vesentlig lavere pris enn en 70-200mm, begge fra Nikon, men med to veldig forskjellige kvaliteter og målgrupper.

 

Pris definerer ofte målgruppen og da må bruksområder og egenskaper reflektere dette (imho)

Lenke til kommentar

Nå har Nikon endelig innsett at da må lagre mindre kamerahus for å kunne konkurrere med Canon. (350D/400D verdens mest solgte).

Nikon'en er faktisk litt mindre, og dette er en perfekt størrelse for de fleste hender i verden.

Men de må nok ha litt mere MP i kameraet hvis de skal prøve å slå ut Canon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...