Gå til innhold

Hvor er verden om tusen år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har jo DENNE artikkelen fra dagbladet som kan få oss til å spekulere da.

 

 

Dette vil bety slutten på vår sivilisasjon. Og den kan komme brått - når som helst. Så langt har forskerne oppdaget 831 asteorider som en dag kan treffe planeten. Mange av disse er på størrelsen med den som trolig utslettet dinosaurene og broparten av alt annet liv på jorda for 65 millioner år siden. Noen er til og med større.
Lenke til kommentar
- Miljøkatatrofe

- Ny istid

- Polsmelting

- STOR verdenskrig som vil utrydde store deler av menneskeheten

- Utforskning av verdensrommet, ihvertfall ikke noe bosettning av en planet i vårt solsystemet

7279174[/snapback]

Tusen år! Ikke hundre år. :p

 

Selv tror jeg alle mennesker er utdødde og har etterlatt seg en ødelagt verden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, va tror du vil være de største begivenhetene fra nå av og tusen år fremover?

 

Dette har jeg tenk en del på, og kommet fram til at :

 

Enten en enorm krig,

En global miljøkatastrofe,

Kur for AIDS (selv om jeg tror den kommer innen 50 år, og da er det faktisk 950 år igjen)

En eller annen form for oppfinnelse/nyttig gjenstand a.la internett.

 

Jeg tror IKKE:

 

At vi får besøk av intelligent liv, for jeg ser ikke helt sannsynligheten.

7261270[/snapback]

 

Om tusen år har vi nok en ny istid...

Lenke til kommentar

2008: Vestkysten av USA blir rammet av et jordskjelv som så godt som utsletter store deler av Los Angeles, San Francisco og andre byer i området langs San Andreas-forkastning.

2012: Mennesket lander på Mars.

2013: Irland overtar Nord-Irland.

2014: Første vinter uten snøfall på norsk sokkel.

2015: India rammes av et meteroitnedslag som dreper millioner av mennesker i området. De 3 neste årene blir usedvanlig kalde over hele verden.

2024: Det første norske høyhastighetstoget går fra Oslo til Haugesund.

2030: Norge blir republikk.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
2008: Vestkysten av USA blir rammet av et jordskjelv som så godt som utsletter store deler av Los Angeles, San Francisco og andre byer i området langs San Andreas-forkastning.

2012: Mennesket lander på Mars.

2013: Irland overtar Nord-Irland.

2014: Første vinter uten snøfall på norsk sokkel.

2015: India rammes av et meteroitnedslag som dreper millioner av mennesker i området. De 3 neste årene blir usedvanlig kalde over hele verden.

2024: Det første norske høyhastighetstoget går fra Oslo til Haugesund.

2030: Norge blir republikk.

 

 

Haha ser du er possitiv :w00t:

Lenke til kommentar

2014: Første vinter uten snøfall på norsk sokkel.

7423518[/snapback]

 

hadde ikke forundret meg om det kommer tidligere en gang. er 4.12 idag, og det er 10+ her, og ikke noe snø noe sted. kan ikke huske at det pleide å være så mildt i desember når jeg var mindre, men hukommelsen min er kanskje ikke top notch heller da.

Lenke til kommentar

2014: Første vinter uten snøfall på norsk sokkel.

7423518[/snapback]

 

hadde ikke forundret meg om det kommer tidligere en gang. er 4.12 idag, og det er 10+ her, og ikke noe snø noe sted. kan ikke huske at det pleide å være så mildt i desember når jeg var mindre, men hukommelsen min er kanskje ikke top notch heller da.

7424648[/snapback]

Vi begynner for alvor å se en tendens ja. Der jeg kommer fra, var det vanlig med opp til en meter snø på 80-tallet. Frem til 60-tallet kunne man kjøre bil på isen som dekket fjorden. Idag er fjorden isfri, og snø er en sjeldenhet der.

Lenke til kommentar
Mennesker vil etterhvert begynne å omforme planetene de bor på, og lage dem beboelige over lang tid. Flere hundre år, men det går an å omforme en planet til beboelig tilstand.

7335019[/snapback]

 

klarer bare ikke å dy meg fra å kommentere dette :D hvis jeg ikke husker helt feil så vil det ta ca. 200000 år før en planet som Mars kan bli beboelig (uten glasskupler), hvis vi starter nå. men så er jo mars en god del større enn månen og da :hmm:

Lenke til kommentar
2024: Det første norske høyhastighetstoget går fra Oslo til Haugesund.

7423518[/snapback]

 

Rettelse:

 

1998: Det første norske høyhastighetstoget går fra Oslo til Gardermoen, under navnet "Flytoget".

 

Selvsagt mente du første høyhastighets-fjerntog, men jeg måtte bare pirke litt :p Og forresten, hvorfor skulle et høyhastighetstog gå "bare" til Haugesund? Eller mener du at det er første byggetrinnet på vei til Bergen/Stavanger? ;)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

For å få tråden tilbake på sporet.

 

Egentlig tør jeg ikke gjette, siden det er så mye som kan skje/ikke skje. Men jeg skriver bare ned det første jeg klarer å dra ut av hodet mitt :p

 

Internasjonalt

- EU blir sterkere sammensveiset som en politisk fraksjon, og begynner etter hvert å ta egne valg og skille vei med USA.

- Oljeprisene går i været, på grunn av stadig mindre tilgjengelighet på oljen. Det fører til store globale endringer. Mye vil endres i våre dagligliv. Det vil gå hardest ut over USA siden de har en livsstil som er så avhengig av oljen. Det vil gå mindre hardt ut over land som er tidlig ute med å tilpasse seg et liv uten olje (feks. Sverige som har som mål allerede i dag å gjøre seg uavhengig av fossilt brensel)

- Kina blir stadig sterkere, og blir etter hvert en utfordrer til USA. Mulig krig dem mellom.

- Afrika får en "ny" start, folkene klarer etter hvert å samarbeide om noe større, og vi ser en ny "afrikansk union".

- Økende polarisering mellom "kristne/vestlige" og "muslimer". Mulig krig dem mellom, men neppe verdenskrig, iallefall ikke de første hundre årene. Men kan bli mye terror, invasjoner og fæle greier.

- Stater slår seg stadig sammen og man får noen få super-makter i verden. Håper ikke det vil føre til ny verdenskrig :ohmy:

- Vi vil se en stadig økende tenkologisering av livene, og med dette muligheter for stater og myndigheter, pluss andre utenforstående, til å overvåke og kommandere våre liv i minste detal. Dette vil etter hvert gi utslag i en ny radikal bevegelse blant ungdom som ønsker "enklere" og "mindre teknologiske" liv, med mer fokus på fysisk nærhet mennesker mellom og mindre på teknologien. Denne bevegelsen vil sette like dype spor i vår bevissthet som hippiene/raddisene på 60- og 70-tallet.

- Begynnende tendenser på overbefolkning, fører til at det blir "hott" politikk for å begrense den globale befolkningsveksten. Teknologien fører etter hvert til at man får prevensjonsmidler som kan opereres inn i hvert enkelt mennesker tidlig i livet og styres av en datamaskin som bestemmer hvor mange barn hvert menneske kan få før det blir ufruktbart på livstid.

- En svær meteoritt detter i huet på oss før vi engang merker at den er der, og utsletter hele menneskeheten før vi rekker å få løftet fingeren. End of story.

 

Norge

Her er det ikke så lett å spå for alle tilfeller. Derfor velger jeg å dele opp i to mulige veier for fremtiden:

 

Vei 1

- Vi sitter godt i rikdommen vår. Oljerikdommen gjør at vi blir "bortskjemt" med rikhet, noe som dreper initiativ og langsynthet for fremtiden. Det fører til at selv om folk diskuterer side opp og side ned blir det til syvende og sist ikke gjort noe særlig for at vi skal ha et liv etter oljen. Det fører til at når oljen går slutt, sitter vi igjen med lite for å bygge en ny fremtid. Dette fører igjen til at Norge igjen detter ned i leve-standard, og ender opp som et fattig land igjen. Vi blir liggende langt bak mange andre land (blant annet Sverige). Men vi overlever videre, bare med en langt lavere levestandard.

 

Vei 2

- Til tross for oljerikdommen, beholder vi langsiktigheten, og det blir gjort mye for at landet skal sikres en fremtid etter oljen. Blant annet satses det intensivt på forskning, utdanning og gode forhold for gründere. Vi får også et stort løft for infrastrukturen, blant annet bygges det et omfattende høyhastighetsbanenett og et firefelters motorveinett som knytter store deler av landet sammen (motorveier kan trafikkeres av kjøretøy som går på alternativ drivstoff når olja "forsvinner"). Vi slår også oss stort opp som kompetansebærere og råstoffleverandør innen området thorium-kraft, noe som er med på å sikre landets rolle som energileverandør (men denne gangen langt mer miljøvennlig) og vår formue/økonomi. Dette gjør at Norge markerer seg som et land med høy levestandard og en sterk økonomi langt inn i dette årtusenet, og vi overlever den kommende oljekrisen langt bedre enn mange andre land.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
2024: Det første norske høyhastighetstoget går fra Oslo til Haugesund.

7423518[/snapback]

 

Rettelse:

 

1998: Det første norske høyhastighetstoget går fra Oslo til Gardermoen, under navnet "Flytoget".

 

Selvsagt mente du første høyhastighets-fjerntog, men jeg måtte bare pirke litt :p Og forresten, hvorfor skulle et høyhastighetstog gå "bare" til Haugesund? Eller mener du at det er første byggetrinnet på vei til Bergen/Stavanger? ;)

7459396[/snapback]

Merk at jeg skrev første høyhastighetstog mellom Haugesund og Oslo, og ikke første høyhastighetstog i generell forstand.

 

Grunn? Søk opp info om Haukelibanen. Den vil nok bli realisert, og vil da gå fra Haugesund gjennom Etne og Sauda til Oslo med sidesport til Bergen. Jeg tror dette vil bli realisert før eventuell oppgradering av sørlandsbanen eller bergensbanen. Det er opp til hva en fremtidig regjering vil satse penger på. Min spådom er at det satses penger på Haukelibanen, og at den vil bli realisert

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Grunn? Søk opp info om Haukelibanen. Den vil nok bli realisert, og vil da gå fra Haugesund gjennom Etne og Sauda til Oslo med sidesport til Bergen. Jeg tror dette vil bli realisert før eventuell oppgradering av sørlandsbanen eller bergensbanen. Det er opp til hva en fremtidig regjering vil satse penger på. Min spådom er at det satses penger på Haukelibanen, og at den vil bli realisert

7461909[/snapback]

Jeg har også tro på at Norge vil ha godt av et høyhastighets-tog, men jeg er ikke like skråsikker som deg på at det blir en realitet, selv om jeg håper på det. Det viktigste i et tusenårsperspektiv er vel at vi bør satse på en bærekraftig fremtid mens vi har råd til det. Dette inkluderer blant annet en god infrastruktur som tillater lønnsom og effektiv transport av mennesker og gods uavhengig av oljen, både veier og baner.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mennesker vil etterhvert begynne å omforme planetene de bor på, og lage dem beboelige over lang tid. Flere hundre år, men det går an å omforme en planet til beboelig tilstand.

7335019[/snapback]

 

klarer bare ikke å dy meg fra å kommentere dette :D hvis jeg ikke husker helt feil så vil det ta ca. 200000 år før en planet som Mars kan bli beboelig (uten glasskupler), hvis vi starter nå. men så er jo mars en god del større enn månen og da :hmm:

7425491[/snapback]

 

Hørte/leste 100.000 år i Illvit jeg. Da kan man puste i atmosfæren.

 

Husk at marsatmosfære er tynnere (mindre trykk) enn vår.

Og Mars har ikke Ozon laget som favorittlag. Dermed kommer UV-laget som kommer fra Stjernen Solen og dreper all form for liv som ikke er beskyttet mot UV-laget... Du skjønner at uten Ozonlaget, så er UV-laget 1337 mot organismer... UV-laget taper seff mot Ozonlaget her på jorden siden Ozonlaget har skills. Ozon Owns. :thumbup:

 

Morro dette :D

 

Vet der hva som trengs for og lage Ozonlag? Oksygen (O2)?

 

Spaltes ikke O2 til O og så slår det seg sammen med et fritt O2? (spaltingen skjer ved høy energitilførsel som UV gir).

 

Stikk innom her for mer Narutofan morro: Narutofan explains How to BUUURN a xbox game

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Ny istid. Færre mennesker enn idag.

7266156[/snapback]

 

Ny istid ? Har du sett ut i vinduet for tiden ? Jeg gikk i T-Skjorte for 2 dager siden, sier det deg noe ? det var i midte av desember ..

 

Verden har igjen 60-200år, da er det slutt.

Isen vil smelte, mer vann i verden, de landene som ligger ved vannnivå vil gå under, å mange mennesker vil dø, som igjen forårsaker mange sykdommer og enda flere vil dø. en ny svarte døden.

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...