Gå til innhold

Diskusjon Om Titanic


Stian-W-H

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan vel åpne med et par interresante fakta.

Hadde bare den ene propellen på Titanic blitt reverset når de oppdaget isfjellet istedet for begge så hadde de mest sannsynlig greid å unngå å kollidere. Titanic hadde antagelig klart seg bedre om de traff "head-on" en slik de traff.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Revnen i skroget som sank skipet var plassert på en slik måte at den dekket alle de vanntette skrogene i båten. Hadde den bare truffte 1 mindre, hadde båten tatt inn massivt med vann, men fremdeles klart å holde seg flytende til den kom til havn i New York.

 

Da Titanic skulle forlate havnen skjedde det en nesten ulykke, hvor akteren på båten sklei ut og nesten traff en taubåt som skulle hjelpe skipet ut. Etter denne nesten ulykke sa en kvinne "tviler på at vi når New York".

Lenke til kommentar
Spennende tråd, denne må jeg følge med på. Men ville ikke trykket sprengt til slutt i de vann-tette rommene til slutt med så mye vann innad?

7265798[/snapback]

 

Er samme trykk på utsiden som inni siden det er en stor fleng i skipet som lar vannet passere fritt. Samt at vannet ute har samme trykk som vannet inne.

 

Og som det er sagt tidligere. Hadde skipet kjørt rett på isfjellet, hadde de 3 fremmeste skottene blitt klemt sammen og vann hadde kommet inn, men skipet hadde klart å komme seg til havn.

 

Mener jeg har lest at det er planlagt å lage en ny Titanic. Det skal være en nøyaktig tro kopi av orginialen, men de skal ha den topp moderne i henhold til sjøkravene per i dag. Det skal og visnok være litt lengere, slik at det får plass til et helikopter bak.

Lenke til kommentar
Virka vel litt mer smart å kjøre forbi enn rett på isfjellet vil jeg tro.. Var det slik at de bare traff så vidt og kunne klart å styre unna om de hadde begynt noen sekunder før?

7266085[/snapback]

 

Ja var smart der og da, etterpåklokskapens lys skinner på andre indiser i ettertid. Om de hadde oppdaget det tidligere eller simpelt hørt på advarslene fra andre skip samt ikke satt opp farta istede for å sette ned farta, hadde utfallet vært noe annet.

Lenke til kommentar
Har hørt at Titanic nesten kræsjet med et annet stort skip da den ble tauet ut ifra havnen. Har også blitt fortalt at min oldefar eller eldre ((husker ikke) var på det skipet som Titanic nesten kræsjet med. Noen som vet noe mer om denne situasjonen?

 

- hsds

7266122[/snapback]

 

Kan komme tilbake med mer info når jeg kommer hjem. Har et par bøker om Titanic, deriblant skjebnen til de norske menneskene ombård på båten.

Lenke til kommentar
Kan vel åpne med et par interresante fakta.

Hadde bare den ene propellen på Titanic blitt reverset når de oppdaget isfjellet istedet for begge så hadde de mest sannsynlig greid å unngå å kollidere.

(...)

7259941[/snapback]

 

Hvor kommer dette "faktumet" fra?

 

Isfjellet ble oppdaget under en overfart. Det er derfor sansynlig å tro at maskinfolket var i "cruisemode". Ville offiserer på broa rekke å sende beskjed ned til maskinen, maskinfolket rekke å "snu" motoren og båten affekteres av de nye kreftene på tida fra isfjellet ble oppdaget til flengen var uungåelig?

 

Jeg sier ikke hva som er rett, men umiddelbart virker faktumet du kommer med ulogisk.

Lenke til kommentar
Det var 31 nordmenn om bord Titanic:

 

Her er navnelisten og skjebnen til de:

 

http://www.varsi.net/titanic/norpass.shtml

7266324[/snapback]

 

Tusen takk for den listen!

 

Eg var ikke klar over at det var så mange nordmenn på skuta. Og det rare er jo at eg kjente igjen to etternavn på den lista der fra steder eg har bodd. Rart å tenke på.

 

Noen som har sett en av de første Titanic filmene(ca rundt 1950-tallet)? På denne kan man tydelig se at Titanic passerer til venstre for isfjellet, som er historisk korrekt, mens rett etter viser de hvordan isfjellet traff siden på båten, men da passerer båten til høyre for isfjellet. Samtidig viser også denne scenen att isfjellet "river" opp siden på båten som en boksåpner, mens det mest sannsynlig ikke ble noen direkte åpninger i skroget av selve sammenstøtet.

 

Men det er mye rare fakta som går om Titanic og de siste timene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...