Gå til innhold

19-åring voldtatt med grillpølse.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Straffelovens §192, 1. ledd, punkt b) definerer voldtekt blant annet slik;

 

b) [den som] har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen

 

Spørsmålet her er vel om "seksuell omgang" skal omfatte det tiltalte i denne saken har gjort seg skyldig i...det mener tydeligvis domstolene, og det synes jeg virker rimelig.

 

 

Angående alkoholpåvirkning så rammes dette naturlig nok av Strl. §45;

 

§ 45. Bevisstløshet som er en følge av selvforskyldt rus (fremkalt ved alkohol eller andre midler), utelukker ikke straff.

 

Med andre ord; Så lenge alkoholrusen er selvforskyldt, er den fullstendig irrelevant i strafferettslig sammenheng.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
Uansett syns ikke litt "leking" med en grillpølse bør kvalifiseres til voldtekt.

Kanskje mer passende er "utuktig omgang" som har lavere strafferamme. En må jo se på konteksten i denne saken. Det er en ungdomskultur med alkohol og lek der ting har gått litt over styr. Å få en stakkars fyr dømt for voldtekt som kan ødelegge livet hans er ikke ønskelig fra noen parter. Eg tror tiltalte har lært leksen sin. Og skulle han få en mild dom så tviler eg på at vi vil se mange "grillpølse overgrep" i fremtiden.

Ang. straff så er det vel riktig som Dagbladet skriver at det ikke spiller noen rolle hva som ble ført inn i jenta, det sidestilles med voldtekt uansett.

Det sier seg selv at dette må straffes på lik linje med voldtekt. For offeret spiller det liten rolle om de andre i rommet så på dette som "lek med pølse" eller som seksuell omgang. For jenta føles det som overgrep, og dermed bør de skyldige bli straffet for overgrep!

 

Og at rusen er selvforskyldt (hvis den var det) spiller liten rolle - bare fordi en jente er grisefull er det jo ikke fritt fram for å voldta henne!

 

Om den/de skyldig(e) får ødelagt sine fremtidsutsikter, så skulle kanskje den/de tenkt på det før overgrepet ble utført?

Lenke til kommentar

en ting jeg reagerer på, ikke bare her...men hørt andre plasser også.........hvis jenta er dritings osv( så beruset at hun ikke kan ta noen avgjørelser). så er det bare å ha sex med de eller gjøre noe annet. Jeg hater at den kulturen kommer bare mer og mer frem. Blir oppriktig lei meg når jeg ser at folk MÅ kødde med alvorlige temaer.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Jeg synes dere trekker litt raske konklusjoner.

Han har jo ikke blitt dømt enda?

 

Og jenta kunne jo ha vært med på det selv også, men følte seg som ei hore dagen etter og fant ut at det ville være best for imaget hennes å anmelde det for voldtekt.

 

Men så kan det jo være akkurat slik som det virker. At en eller anne kar har stappet en grillpølse opp i dåsa hennes uten at hu ville det.

Lenke til kommentar

Det beste for "imaget" hennes ville opplagt være at ingen fikk høre om det. Nå må hun gjennom en rettsak i alle offentlighet med referat i avisene. Og selv om referatene er anonyme må vi kunne anta at identiteten sprer seg fort i nærmiljøet. Når hun går gjennom den påkjenningen er det rimelig å anta at det ligger noe annet bak enn "dagen derpå anger".

 

Det behøver selvsagt ikke være slik vi spekulerer i at det er, det skjer falske anmeldelser også. Men det vil forhåpentlig komme fram under rettssaken.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Det beste for "imaget" hennes ville opplagt være at ingen fikk høre om det. Nå må hun gjennom en rettsak i alle offentlighet med referat i avisene. Og selv om referatene er anonyme må vi kunne anta at identiteten sprer seg fort i nærmiljøet. Når hun går gjennom den påkjenningen er det rimelig å anta at det ligger noe annet bak enn "dagen derpå anger".

 

Det behøver selvsagt ikke være slik vi spekulerer i at det er, det skjer falske anmeldelser også. Men det vil forhåpentlig komme fram under rettssaken.

 

Geir :)

7283568[/snapback]

Jeg vil med 100% sikkerhet si at alle de som kan vite det, veit det uansett. Det var jo 4 andre som så på. Og du vet sikkert hvor fort rykter sprer seg.

 

Jeg håper virkelig at dette er en falsk anmeldelse og at jenta for en liten refs for det.

Lenke til kommentar

Og typisk i sånne saker så bli hannkjønnet tatt helt i forsvar...."neinei, han er uskyldig"

Du som sier du håper det er en falsk anmeldelse og jenta får refs, hvis det ikke er det da. Og siden det blir rettsak så tviler jeg sterkt på at de er uskyldig...for de som så på uten å gjøre noe er like skyldig. Men vi snakker om 6 liv her og hvis hun har levert inn falsk anmeldelse på de så er det 5 ofre vi snakker om og det kan være omvendt. Men hvis det går så langt som rettsak( mange voldtekt-saker ender ikke i retten) så har Aktoren som oftest bevis osv.Og grunnen for at jeg brenner for dette er jeg har vært med i mange samtale grupper der jenter som har opplevd makt-misbruk. For voldtekt og i det hele tatt overgrep går på at de som gjør det liker makt.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Øverst på forsiden til torsdagens "Bladet Tromsø" kan man lese: "Festdeltakere tok bilder av voldtekt".

 

Jenta var 17 da hendelsen skjedde og hun anså tiltalte som en god venn før hendelsen. Alle tilstede hadde drukket det retten omtaler som "tildels store mengder alkohol". Det som ikke har kommet fram tidligere er at jenta allerede lå avkledt nedentil i senga, sammen med en annen gutt som også var avkledt nedentil. Ingen av de to var i stand til å huske om de har hatt samleie eller ikke.

 

Det var slik den nå 22 år gamle tiltalte fant de to på sitt eget soverom. Han fikk et innfall og skulle "ha det artig" med jenta. Videre fant han på å bruke en grillpølse og ta bilder når jenta lå med pølsa i skjeden.

 

Det var en venninne av jenta som tok bildene, men jenta anklagd for å ta bildene benektet dette i retten. Ytterligere en festdeltaker skal ha sett hendelsen. Ifølge tiltalte er bildene slettet for lenge siden, både fra kamera og PC.

 

Jenta gikk ett år uten å vite hva som hadde skjedd. Da det kom fram anmeldte de saken kort tid etter.

 

De andre tilstede har fått sine tiltaler henlagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...