Gå til innhold

Forbrukerrådet feilinformerer på TV2


oro2

Anbefalte innlegg

..

Det er normalt bruk å ta opp mobilen når du er ute på byen en reinværsdag for å ringe etter drosje, det er nomalt bruk å sjekke hva klokka er selv om det regner. Det er ikke normalt bruk ta opp en pc ute i plaskende reinvær. Heller ikke en kalkulator. Alt til sitt bruk. Så nei ikke all elektronikk skal tåle det, bare den elektronikken det er normalt å bruke i slike omstendigheter.

..

7265935[/snapback]

Det er også "normalt" å sjekke hva klokken er, lel om det regner..

Men ikke alle klokker tåler vann/regn fordi. ;)

 

Det er "normalt" å kunne bruke klær ute, men fordi, så fins det klær som ikke tåler regn.. (Men der følg det med anvisning/bruksanvisning om dette.. :whistle: )

 

Det er normalt at biler kan brukes i alle værforhold, men fordi så finnes det biler som ikke takler Norsk vintervær..

 

Bærbare PCer er mobil, å kan brukes "normalt" overalt i huset.. Men prøv den noen dager i badet, mens du bader eller dusjer.. Så skall du se ossen det går.. :thumbup:

 

Eller hva med MP3 spillere, høreapperater, Hansfri, BT hansfri, WalkiTalki, GPSer, HodeTelefoner, Digitalkameraer, Lyd opptakera, Håndholte PCer, osv, osv..

 

Du kan ikke seriøst mene at alle produktene ovenfor skall kunne tåle "normal" bruk, derad også etter din defisjon:

 

Bruk i regnvær..

Være med inn på badet, mens man bader/dusjer..

Falle i bakken.. (Dared også i bettong, mens man springer..)

Betjenes av fuktige/våte regn hender..

Osv.. Osv..

 

Hvis dette er betegnelsen på normal bruk, vil ikke det igjen si at fleste parten vil mene dette? :hmm:

 

Hvis du foreksempel stopper 100 tilfeldige personer på gata, å spør dem om man kan bruke og snakke i mobil telefonen mens det regner, slik at mobilen blir våt.. Å mobilen videre blir ødelakt pga. dette..

Hvor mange trur du seriøst ville ha svart at dem da forventet å få en ny mobil igjen med butikken?? :roll:

 

(Ja, en ny en, pga. at verksteder ikke reparerer fukt og væske skadete mobiler..)

 

Hvis ikke mesteparten av disse ikke trur dette, så kan vi videre snu dette om til at "normal" bruk, ikke vil si bruk i regnvær, pga, at folk flest ikke mener/trur det.. osv.. osv..

 

(Da normal bruk, er og bli ut i fra hva mesteparten gjør eller tenker..)

 

Så klart, satt litt på spissen.. :blush:

 

Ps. Jeg vet ikke med deg, men jeg går altids under at tak og tørker av hånda, før jeg ringer etter texi eller svarer, hvis det regner.. Jeg tar IALLEFALL ikke å utsette telefonen direkt for regn, slik du fårespiler at den skall tåle.. :no:

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener du alt alle elektriske apparater som det går an å ta med seg på samme måte som en mobiltelefon skal tåle like mye? Som kalkulatorer, klokker, MP3-spillere, datamskiner?

 

Et apparat som er beregnet på å tas med av sin eier og være med i et utall forskjellige situasjoner bør også tåle de situasjonene som eieren befinner seg i. Derfor bør et armbåndsur for eksempel tåle vann, fordi det skal sitte på eierens håndledd i alle situasjoner.

 

Poenget med en mobiltelefon er at den skal være med sin eier for å sikre dennes tilgjengelighet overalt. Da bør den også tåle de omstendigheter eieren må forventes å møte. Dette inkluderer fuktige miljøer og temperatursvingninger. Dersom en (mobil) telefon ikke takler slike situasjoner er det bare å konstatere at den ikke er egnet til å være et mobilt apparat. Hvilket betyr at den er best tilpasset bruk i beskyttede innemiljøer, og dermed er å betrakte som en kontormaskin snarere enn en mobiltelefon i egentlig forstand.

Lenke til kommentar
Jeg har fått igjen på forsikringen pga mistet/skadet telefon, og det er ikke feil informering av forbrukerombudet at telefonen skal tåle normalt bruk. Mobiltelefonen skal forestille og være "mobil" og kunne brukes både ute og inne, man skal også kunne ha den med seg når man går ut, uansett vær. Men det er jo en kjent sak at folk som selger mobiltelefoner i dag ikke gir kunden det de har rett på.

 

Å det kan selvfølgelig ikke være manualen som definerer normalt bruk, der kan produsentene skrive hva de vil. Normalt bruk er hva de fleste gjør med telefonen. Dvs ta den med deg dit du går, ut eller inn iført det du normalt går i, i det været som gudene har bestemt skal være den dagen.

7264033[/snapback]

 

Så hvis mange plutselig begynner å kjøre over telefonene sine, så vips - telefonen må tåle det også?

For noe tull! En bærbar pc er jo også ment å dra med seg rundt omkring, men det er ingen som innbiller seg at den skal tåle regn. Samme med et digitalkamera. Folk som skal ta bilder i fuktige miljøer synes ikke det er det minste unaturlig at de må sikre seg med plastposer, undervannshus eller andre løsninger for å beskytte elektronikken.

Lenke til kommentar
Jeg har fått igjen på forsikringen pga mistet/skadet telefon, og det er ikke feil informering av forbrukerombudet at telefonen skal tåle normalt bruk. Mobiltelefonen skal forestille og være "mobil" og kunne brukes både ute og inne, man skal også kunne ha den med seg når man går ut, uansett vær. Men det er jo en kjent sak at folk som selger mobiltelefoner i dag ikke gir kunden det de har rett på.

 

Å det kan selvfølgelig ikke være manualen som definerer normalt bruk, der kan produsentene skrive hva de vil. Normalt bruk er hva de fleste gjør med telefonen. Dvs ta den med deg dit du går, ut eller inn iført det du normalt går i, i det været som gudene har bestemt skal være den dagen.

7264033[/snapback]

 

Så hvis mange plutselig begynner å kjøre over telefonene sine, så vips - telefonen må tåle det også?

For noe tull! En bærbar pc er jo også ment å dra med seg rundt omkring, men det er ingen som innbiller seg at den skal tåle regn. Samme med et digitalkamera. Folk som skal ta bilder i fuktige miljøer synes ikke det er det minste unaturlig at de må sikre seg med plastposer, undervannshus eller andre løsninger for å beskytte elektronikken.

7267531[/snapback]

 

Ja vist det var normalt og kjøre over mobilen så burden den tåle d. Men den er og blir ikke normalt. Men f.eks skulle d bli normalt å ha flygende biler skulle mobilen tåle d. Alt som er noamalt at bruker av den Mobile telefonen støter på i værdagen burde det produsenten kaller for en mobil telefon tåle.

Endret av EldarHelseth
Lenke til kommentar
Mener du alt alle elektriske apparater som det går an å ta med seg på samme måte som en mobiltelefon skal tåle like mye? Som kalkulatorer, klokker, MP3-spillere, datamskiner?

 

Et apparat som er beregnet på å tas med av sin eier og være med i et utall forskjellige situasjoner bør også tåle de situasjonene som eieren befinner seg i. Derfor bør et armbåndsur for eksempel tåle vann, fordi det skal sitte på eierens håndledd i alle situasjoner.

 

Poenget med en mobiltelefon er at den skal være med sin eier for å sikre dennes tilgjengelighet overalt. Da bør den også tåle de omstendigheter eieren må forventes å møte. Dette inkluderer fuktige miljøer og temperatursvingninger. Dersom en (mobil) telefon ikke takler slike situasjoner er det bare å konstatere at den ikke er egnet til å være et mobilt apparat. Hvilket betyr at den er best tilpasset bruk i beskyttede innemiljøer, og dermed er å betrakte som en kontormaskin snarere enn en mobiltelefon i egentlig forstand.

7267502[/snapback]

 

Kunne ikke sagt det bedre sjøl. Og kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar

Håpløst... Det er helt uvesentlig hva enkelte mener at telefonen bør tåle. Det er ene og alene produsenten som definerer bruksområder og som definerer hva den ikke er laget for å tåle.

 

Det er selvfølgelig ikke nødvendig å lese hele bruksanvisningen på et produkt før man kjøper det, men alle vet at mobiltelefoner ikke skal brukes i regnvær. Og alle vet at dette står i bruksanvisningen. Denne informasjonen står i tillegg helt forran i de fleste bruksanvisninger.

 

Morsomt hvordan folk her lager egene definisjoner av ord. Mobil betyr ikke på noen språk "Tåler vann" slik som enkelte her indirekte påstår. Mobil betyr i bevegelse. De første telefonene som fikk navnet Mobiltelefon i Norge var 15 kilos beist som ble montert i bagasjerommet hvis du var så heldig å ha stor nok bil.

Hva gjennomsnittet bruker telefonene sine til betyr nada i denne sammenhengen. Hva produktet er laget for og hva produsenten garanterer at den skal tåle er det eneste som betyr en tøddel.

Lenke til kommentar

Det at forbrukerrådet mener at den skal tåle å gå i bakken noen ganger.

Er 2 ganger for mye eller er 8 ganger for mye?

Hvor høyt kan man miste mobilen fra og hvordan underlag?

 

Helt håpløst at noen sier at den skal tåle det... en vanlig forbruker kommer jo til å tape så det suser i retten når han selv har mistet den i bakken.

Lenke til kommentar
Håpløst... Det er helt uvesentlig hva enkelte mener at telefonen bør tåle.

 

Javel?

 

Så det er altså urimelig å forvente at produsentene lager mobiltelefoner som er i stand til å tåle realistisk, mobil bruk?

 

Vi må jo anta at brukeres forventninger til et produkt springer ut av realistiske vurderinger av hvilke omstendigheter dette produktet vil bli brukt under. I tillegg bør man alltid ha marginer å gå på, slik at et produkt snarere bør tåle mer og ikke mindre enn hva den hypotetiske "gjennomsnittsbrukeren" formodes å "trenge."

 

Dette innebærer at når man kjøper en mobiltelefon for å være tilgjengelig overalt for sine venner, sin kjæreste, ektefelle, sine barn og sin gamle mor, så er det en betydelig mangel dersom mobiltelefonen ikke tåler å være med sin eier og brukes under helt vanlige vær- og temperaturforhold. Dette inkluderer i særlig grad fuktighet og temperatursvingninger.

Lenke til kommentar

Kan si at en stor mengde av kundene som kommer inn og kjøper mobiltelefon ikke vil betale for mye for en telefon pga at de anser en mobiltelefon som en forbruksvare.

forbruksvare ~vare vare som vesentlig er beregnet til personlig bruk, konsumvare

 

Kan en regne med at en forbruksvare skal tåle alt? Nei, det blir som å si at når dasspapiret er brukt og lagt i doskålen, så forventer man at man skal kunne ta det opp igjen og bruke det på nytt!

Lenke til kommentar
Så det er altså urimelig å forvente at produsentene lager mobiltelefoner som er i stand til å tåle realistisk, mobil bruk?
Hva er realistisk mobilbruk? Jeg har da hatt mobil siden 94 eller deromkring. Jeg bruker telefonen over alt og i all slags vær. Men jeg er smart nok til å ta hensyn til at elektronikken ikke går godt overens med vann for eksempel. Og jeg har aldri hatt en fuktskade på en telefon...

 

Vi må jo anta at brukeres forventninger til et produkt springer ut av realistiske vurderinger av hvilke omstendigheter dette produktet vil bli brukt under. I tillegg bør man alltid ha marginer å gå på, slik at et produkt snarere bør tåle mer og ikke mindre enn hva den hypotetiske "gjennomsnittsbrukeren" formodes å "trenge."
Produsenten setter vilkårene for hvor og under vilke forhold produktene de produserer er ment for å tåle. Aksepter dette eller la vær å kjøpe produktet. Værre er det ikke!

 

Dette innebærer at når man kjøper en mobiltelefon for å være tilgjengelig overalt for sine venner, sin kjæreste, ektefelle, sine barn og sin gamle mor, så er det en betydelig mangel dersom mobiltelefonen ikke tåler å være med sin eier og brukes under helt vanlige vær- og temperaturforhold. Dette inkluderer i særlig grad fuktighet og temperatursvingninger.

7268345[/snapback]

Telefonen tåler da å være med over alt hvor normale menesker ferdes. Men noen er smarte nok til å ta hensyn til elementene. De aller fleste vil for eksempel finne et tak eller en paraply å stå under hvis man må ringe i regnvær. Så klart jeg skulle ønske at telefoner tålte å å bli brukt under vann også, men det vet jeg at de ikke gjør så jeg tar hensyn til dette. Er jeg imidlertid dum nok til å bruke telefonen foreksempel i regnvær så har jeg bare meg selv å takke og syter ikke om det til gud og hverman!
Lenke til kommentar
Kan si at en stor mengde av kundene som kommer inn og kjøper mobiltelefon ikke vil betale for mye for en telefon pga at de anser en mobiltelefon som en forbruksvare.

forbruksvare ~vare vare som vesentlig er beregnet til personlig bruk, konsumvare

 

Kan en regne med at en forbruksvare skal tåle alt? Nei, det blir som å si at når dasspapiret er brukt og lagt i doskålen, så forventer man at man skal kunne ta det opp igjen og bruke det på nytt!

7268403[/snapback]

 

Men jeg forventer at dasspapiret greier og tørke meg i ræva før det går i dassskåla. Akkurat som jeg forventer at jeg kan bruke mobiltelefonen til det jeg skal bruke en mobiltelefon til. Ha den med meg der jeg ferdes slik at jeg er tilgjengelig for omverdenen. Så ja man kan forvente at dasspapiret kan tørke deg i ræva og at mobil - telefon er en mobil.

Endret av EldarHelseth
Lenke til kommentar
Håpløst... Det er helt uvesentlig hva enkelte mener at telefonen bør tåle. Det er ene og alene produsenten som definerer bruksområder og som definerer hva den ikke er laget for å tåle.

 

Det er selvfølgelig ikke nødvendig å lese hele bruksanvisningen på et produkt før man kjøper det, men alle vet at mobiltelefoner ikke skal brukes i regnvær. Og alle vet at dette står i bruksanvisningen. Denne informasjonen står i tillegg helt forran i de fleste bruksanvisninger.

 

Morsomt hvordan folk her lager egene definisjoner av ord. Mobil betyr ikke på noen språk "Tåler vann" slik som enkelte her indirekte påstår. Mobil betyr i bevegelse. De første telefonene som fikk navnet Mobiltelefon i Norge var 15 kilos beist som ble montert i bagasjerommet hvis du var så heldig å ha stor nok bil.

Hva gjennomsnittet bruker telefonene sine til betyr nada i denne sammenhengen. Hva produktet er laget for og hva produsenten garanterer at den skal tåle er det eneste som betyr en tøddel.

7268042[/snapback]

 

Morsom at folk tror at definisjon av ordet mobil har noe i denne sammenhengen å gjøre. Kunne het flyttbar telefon for den del. Det som betyr noe er at en mobiltelefon er laget for å frakts rundt av forbruker å da skal den også tåle d. Produsentene sier f.eks at en mobil telefon gjør deg tilgjengelig på reisefot osv osv. Og hva produsentene mener at produktet skal tåle betyr ikke en tøddel. Sier produsentene at de har laget en mobil telefon som du kan ha med deg på farten osv, så er det at mobilen tåler det forbrukeren går gjennom på farten som betyr en tøddel.

Lenke til kommentar
Produsenten setter vilkårene for hvor og under vilke forhold produktene de produserer er ment for å tåle. Aksepter dette eller la vær å kjøpe produktet. Værre er det ikke!

 

Men hva når produsenten kun tilbyr billigsøppel (som ofte ikke er billig engang) som ikke er i stand til å tåle hva som må kunne kalles normal bruk?

Lenke til kommentar
Kan si at en stor mengde av kundene som kommer inn og kjøper mobiltelefon ikke vil betale for mye for en telefon pga at de anser en mobiltelefon som en forbruksvare.

forbruksvare ~vare vare som vesentlig er beregnet til personlig bruk, konsumvare

 

Kan en regne med at en forbruksvare skal tåle alt? Nei, det blir som å si at når dasspapiret er brukt og lagt i doskålen, så forventer man at man skal kunne ta det opp igjen og bruke det på nytt!

7268403[/snapback]

 

En sak har alltid flere sider, og det er klart at det påhviler forbrukerne et ansvar for å utvikle større kvalitetsbevissthet. Dette er en viktig og relevant påpekning.

 

Men det bør ikke frita de som lager et produkt fra ansvaret for å tilby ting som er i stand til å tåle normal bruk i realistiske situasjoner, med alle de variasjoner i værforhold og temperatur dét innebærer.

Lenke til kommentar

Produsenten setter vilkårene for hvor og under vilke forhold produktene de produserer er ment for å tåle. Aksepter dette eller la vær å kjøpe produktet. Værre er det ikke!

 

Men hva når produsenten kun tilbyr billigsøppel (som ofte ikke er billig engang) som ikke er i stand til å tåle hva som må kunne kalles normal bruk?

7269738[/snapback]

Du har 3 muligheter:

1. Du lar være å kjøpe det

2. Du bruker det slik produsenten anbefaler

3. Du bruker det slik du vil på eget ansvar

Lenke til kommentar

Vil påpeke at selv om det står i bruksanvisningen sier at telefonen ikke må utsettes for fukt sier den ingenting om relativ luftfuktighet den skal tåle så en fukskadd telefon kan faktisk ha vært brukt som foreskrevet bare med for høy luftfuktighet i forhold til hva telefonen tåler.

Telefon kun brukt om sommeren i innerlomma på jakka til en vett bankfunksjonær i et alt for varm banklokale.

Skulle blitt en interesang rettsak i allefall.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal dere diskutere dette? Hvor vanskelig er det å forstå at elektronikk generellt ikke tåler fukt / væske / kondens? none, nada what so ever!

 

Jeg jobber i butikk selv, og daglig får vi kunder som får svar fra verkstedet om at telefonen er væskeskadet og at reparasjon ikke dekkes av garantien. Samtidig får man som regel også beskjed om at reparasjon ikke lønner seg siden vitale deler av elektronikken er korrodert / fuktskadet.

 

Eksempelet med golfen er hårreisende... spesiellt at noen krangler på det. Vil du ha en telefon som tåler regnvær, skaff deg en. Det finnes GARANTERT noen som produserer det. http://news.com.com/2061-10801_3-5997040.html

 

Kjøper du deg en Koenigsegg, kan du ikke forvente deg å kjøre i skauen.

 

Mobiltelefoner tåler ikke fukt, kondens eller væske. Jeg har hatt mobiler i 12 år nå, og har ikke til dags dato fått ødelagt en eneste en. Det har ikke vært så veldig vanskelig, jeg har bare brukt den normalt. Gjør man det, går det bra. Man kan ikke f.eks. ha med seg mobilen på badet når man nettopp har dusjet, og man kan ikke ha den på kjøkkenet når man koker noe som gjør at det dugger på vinduene. Dugger det på vinduene, er det dugg inni mobilen også.

 

Bruk hodet og slutt å klag til butikkene for uforsiktigheten deres.

Lenke til kommentar
Problemet hadde glatt vært løst ved å lakere kretskortene etter at de var loddet.

Det funker jo for elektronikken i tusenvis av fuktstyrte baderomsvifter.

Men slik blir det så lenge en mobiltelefon har like stor tåleranse mot fukt som et skjermkort har.

7270568[/snapback]

Noe lignende ble jo gjort før - men så var det ikke lov lengre pga at det som ble brukt var miljøskadelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...