Gå til innhold

Kubuntu 6.10, nei takk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Installerte kubuntu 6.10 i går kveld. Det gikk til helvete..

Trodde jeg skulle få kjøre kubuntu på en partisjon og winxp på en annen med GRUB.

Det som skjedde var at Winxp reboota når den skulle laste mup.sys

Mumle noe om brukerfeil mest sannsynlig

Prøvde så å finne en VM for linux hvor jeg kunne kjøre Winxp. Vmware player som er gratis kunne jeg ikke bruke, fordi den kunne bare spille ferdige imager. Kunne få en 30 dagers eval på Workstation, men faen da.. Var fristende å laste en torrent, men har lyst til å kjøre gratisvare.

Sett på vmware server? Den er helt gratis og kan lage imager. Det er lov å lete litt før du klager og syter

Har lyst til å gå over til linux, men gidder ikke humbugget...

Testa å installere den vmware-playeren..

pl, rpm filer måtte installeres og startes fra terminalvinduet med ./ foran... Da fikk jeg en hel roman på hvor jeg skulle legge de forskjellige filene (etc, bin, home, (hvor har du .desktop filene dine?). Tror jeg fikk ca 9-10 spm. Hva faen er det liksom?

Altså, når man ikke har peiling på filstrukturen i linux, hvordan skal man kunne svare på slike spørsmål?

Okei? Du vet at du kan bruke google og søke på "vmware ubuntu" og få en hel haug med guider hvor kommandoen står nøyaktig?

Husker jeg fikk en stor pappeske med Suse 5.3 for noen år siden. Det var et ukesprosjekt minst, for å få installert skiten. Det er mye som har skjedd siden den gang. Har brukt mandrake så vidt litt.. Linux ligger fortsatt 10år bak windows når det gjelder intuitivitet og brukervennlighet. På vanlige desktop pc'er vil ikke dette aldri ta av.

 

Atle Antonsen spøker med "du må aldri gå inn i DOS" og "jeg la det i DOS, men finner det ikke igjen". Er det noe i det?

 

Det er ikke for ingenting at Bill Gates var vill etter å få tak i produktene til Xerox.

 

Man er nødt til å komme seg bort i fra den kommandolinjebaserte tankegangen i Linux for desktop'er. Hjelper ikke at Trolltech hjelper til med flott GUI i KDE osv.. hvis ikke dette utnyttes 100%.

 

Det blir fortsatt en stund til jeg migrerer over til Linux har jeg på følelsen av.. Spesielt nå som Vista er rett rundt hjørnet. MS leker ikke butikk hvertfall...  :p

7248931[/snapback]

 

Mye har skjedd siden Suse 5.3, men Linux er IKKE Windows, ting gjøres ikke på samme måten, ting ligger ikke på de samme stedene. PÅ utrolig mange områder ligger Linux milelangt foran Windows, mens på andre så ligger det bak.

Linux passer, for øyeblikket rett og slett ikke for folk som ikke orker å sette seg ned og faktisk lære seg et OS på nytt.

Hvis du har "fobi" mot å lære deg noe nytt og det å bruke terminaler så dropp Linux, ikke engang tenk tanken å installere det da det er bortkastet tid.

Lenke til kommentar

Fullt mulig å bruke f.eks. Ubuntu uten å se ei eineste kommandolinje.

 

Forsåvidt så er et skikkelig CLI det jeg savner mest i Windows. Dette skal etter hva jeg har hørt bedre seg i Windows Vista? Trådstarter mener at Linux må bort fra kommandolinjetullet, mens hans egen platform, Windows, implementerer et skikkelig kommandolinjeverktøy. Artig :)

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Hørt flere har sakt at Kubuntu skal være så flott og fint.

Installerte kubuntu 6.10 i går kveld. Det gikk til helvete..

Trodde jeg skulle få kjøre kubuntu på en partisjon og winxp på en annen med GRUB.

Det som skjedde var at Winxp reboota når den skulle laste mup.sys

Kubuntu loadet normalt.

Googla mup.sys og fant ut at jeg måtte enable ACPI i bios. Sømførte Bios, men ingen ACPI eller lignende å enable. Blanka hele disken og gikk tilbake til 100% Windows igjen.

Utforsket kubuntu i et par timer før jeg blanka skiten..

 

flaky maskinvare eller (ikke helt ukjent) svakt filsystem; kopier mup.sys fra windows-cden

 

Prøvde så å finne en VM for linux hvor jeg kunne kjøre Winxp. Vmware player som er gratis kunne jeg ikke bruke, fordi den kunne bare spille ferdige imager.

 

"easyvmx" @ google

 

Testa å installere den vmware-playeren..

 

igjen?

 

pl, rpm filer måtte installeres og startes fra terminalvinduet med ./ foran... Da fikk jeg en hel roman på hvor jeg skulle legge de forskjellige filene (etc, bin, home, (hvor har du .desktop filene dine?). Tror jeg fikk ca 9-10 spm. Hva faen er det liksom?

Altså, når man ikke har peiling på filstrukturen i linux, hvordan skal man kunne svare på slike spørsmål?

 

du gjør ting som er helt på trynet - RTFM: https://help.ubuntu.com/community/VmwarePlayer

 

Linux ligger fortsatt 10år bak windows når det gjelder intuitivitet og brukervennlighet. På vanlige desktop pc'er vil ikke dette aldri ta av.

 

du kan ikke forvente at ting er likt når du skifter OS; det er ikke en forskjell i _tid_ .. det er forskjell i _sted_ .. du vil oppleve det samme om du bytter (sted) til Mac

 

du har 10 år med akkumulert erfaring angående Windows-quirks .. en som er fersk med Windows vil klø seg i hodet i det han innser at han må trykke på "Start" for å avslutte/slå av maskinen; alt handler om forventinger (eller i ditt tilfelle gale holdninger og gal måte å gå frem på)

 

Atle Antonsen spøker med "du må aldri gå inn i DOS" og "jeg la det i DOS, men finner det ikke igjen". Er det noe i det?

 

Windows og Ubuntu er ikke "DOS".

 

Man er nødt til å komme seg bort i fra den kommandolinjebaserte tankegangen i Linux for desktop'er. Hjelper ikke at Trolltech hjelper til med flott GUI i KDE osv.. hvis ikke dette utnyttes 100%.

 

du innser ikke at det er hos deg problemet sitter; du går frem på feil vis -- lær deg å bruke GUI-verktøyene og dokumentasjon du finner via Wikien og andre steder

 

Det blir fortsatt en stund til jeg migrerer over til Linux har jeg på følelsen av.. Spesielt nå som Vista er rett rundt hjørnet. MS leker ikke butikk hvertfall...  :p

7248931[/snapback]

 

good riddance; ingen her savner sånne med dine holdninger, MS eller Windows

Lenke til kommentar
Fullt mulig å bruke f.eks. Ubuntu uten å se ei eineste kommandolinje.

 

Forsåvidt så er et skikkelig CLI det jeg savner mest i Windows. Dette skal etter hva jeg har hørt bedre seg i Windows Vista? Trådstarter mener at Linux må bort fra kommandolinjetullet, mens hans egen platform, Windows, implementerer et skikkelig kommandolinjeverktøy. Artig :)

7249190[/snapback]

 

Hvis du refererer til MS PowerShell, så kommer ikke det som standard erstatter for CMD i Vista. Men du kan laste ned RC2 nå som lar seg installere på både XP og Vista.

 

Hvis det ikke er interessant så kan du jo alltids legge inn CygWin og få BASH ?

 

-C-

Lenke til kommentar
Man er nødt til å komme seg bort i fra den kommandolinjebaserte tankegangen i Linux for desktop'er.

 

7248931[/snapback]

 

nei! absolutt ikke! kommandolinja er det beste og kraftigste arbeidsverktøyet du har!! for min del er muligheten til å editere konf-filer, installere applikasjoner og administrere hele systemet fra kommandolinja mye av det som gjør det attraktivt!

 

men hvis du ikke gidder å lære deg noe nytt, drit i det, men kom ikke her og sutre som en fjortis....

 

husk: linux er ikke, og vil aldri bli, windows!

 

 

edit: dårlig norsk.....

Endret av chrishan
Lenke til kommentar
Husker jeg fikk en stor pappeske med Suse 5.3 for noen år siden. Det var et ukesprosjekt minst, for å få installert skiten. Det er mye som har skjedd siden den gang. Har brukt mandrake så vidt litt.. Linux ligger fortsatt 10år bak windows når det gjelder intuitivitet og brukervennlighet. På vanlige desktop pc'er vil ikke dette aldri ta av.

Nei, brukervennligheten ligger ikke 10 år etter Windows. Problemet er dine forventninger, der du forventer at ting fungerer etter samme prinsipper som i windows. Dermed definerer du også brukervennlighet i forhold til hva du er vant med i Windows.

 

Det er ikke noen tvil om at for en nordmann er norsk mer intuitivt enn Spansk. Men for en spanjol vil det selvsagt være omvendt. Spørsmålet vil være, hvilket av språkene er mest intuitivt for en kineser.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

MS kommer til å satse på GUI-løse serverløsninger, så kommandolinjen har helt klart en sikker fremtid. Så snart du har brukt terminalen litt innser du hvor ubrukelig GUI til tider er; tungvindt og klønete og tregt, og fullstendig uten automatiseringsmuligheter... I tillegg til at 80% av bugsa befinner seg i GUI'et, mens funksjonene egentlig fungerer som de skal.

Lenke til kommentar
Man er nødt til å komme seg bort i fra den kommandolinjebaserte tankegangen i Linux for desktop'er.

 

7248931[/snapback]

 

nei! absolutt ikke! kommandolinja er det beste og kraftigste arbeidsverktøyet du har!! for min del er muligheten til å editere konf-filer, installere applikasjoner og administrere hele systemet fra kommandolinja mye av det som gjør det attraktivt!

 

men hvis du ikke gidder å lære deg noe nytt, drit i det, men kom ikke her og sutre som en fjortis....

 

husk: linux er ikke, og vil aldri bli, windows!

 

 

edit: dårlig norsk.....

7249330[/snapback]

 

 

Helt enig, Men heldigvis så tilbyr Linux nå også gui verktøy på veldig mye av de områdene som folk flest bruker.

Det gjelder bare å orke å åpne menyene å finne dem:P

Lenke til kommentar

Vasily:

 

Hei. Synd at det gikk dårlig med din konvertering til Kubuntu. Selv bruker jeg Kubuntu 6.10 på både stasjonær og laptop (kjører Debian på server).

 

Nei, Microsoft leker ikke noe som helst, de vet nøyaktig hva de gjør, og det er å lure folk inn i en programvarekjede de ikke kommer seg ut av. Du får ha lykke til med Vista.

Lenke til kommentar
Fullt mulig å bruke f.eks. Ubuntu uten å se ei eineste kommandolinje.

 

Forsåvidt så er et skikkelig CLI det jeg savner mest i Windows. Dette skal etter hva jeg har hørt bedre seg i Windows Vista? Trådstarter mener at Linux må bort fra kommandolinjetullet, mens hans egen platform, Windows, implementerer et skikkelig kommandolinjeverktøy. Artig :)

7249190[/snapback]

 

Den foretrukne og intuitive måten i Vista blir fortsatt via GUI for 99,9% av brukerene. Kommandolinjevektøy er mest ment for scripting, f.eks. i loginscript, og avaserte brukere.

 

Alle OS går bort fra kommandolinje for vanlige brukere fordi det ikke er intuitivt.

Lenke til kommentar

Tja, jeg brukte vel et par timer på å konfigurere Ubuntu som jeg ville ha det etter at jeg fikk det installert, og jeg var forholdsvis n00b mht Linux. For meg så fungerer det tildels greit, men nå bruker jeg ikke maskinen til noe avansert til daglig. Men Windows må til når det gjelder spill, det slipper man ikke unna om man er gamer i tillegg.

 

Jeg ville aldri anbefalt Linux til min bestemor, da hadde jeg aldri fått fred på telefonen. For henne blir det Windows for alltid og ikke noe annet. Tok lang nok tid å få satt henne inn i det, orker ikke bale mer med slikt. =P

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Kritiser ALDRI Linux. Hvis du ikke liker det er det DU som er dum.

7249922[/snapback]

Vet ikke helt hva du mener her, men seriøst... Selvsagt skal samtlige distroer gjennomgå konstruktiv kritikk. Hvordan ellers skal de forbedre seg?

 

Det har ikke noe med om brukeren er dum eller ikke. Aller brukere er dumme. Og det skal distroene ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Det har ikke noe med om brukeren er dum eller ikke. Aller brukere er dumme. Og det skal distroene ta hensyn til.

7249961[/snapback]

 

joda, det er greit nok det. men, etter min mening, bør linuxdistroer flest drite i å kopiere microsoft i alt mulig "selv bestemora di fikser det"-greier. linuxsystemer er gode på det at du som bruker sitter i førersetet og tar alle avgjørelser selv, og derfor er det vel i 9 av 10 tilfeller du som har føkket det til når systemet brekker.

 

husk: linux er ikke, og vil aldri bli, windows!

7249330[/snapback]

 

jeg er så enig! alle linuxdistroer bør ha en advarsel under installasjon:

 

advarsel: hvis du er en fjortis som sitter på gutterommet og tror at alt du foretar de nærmeste timene kommer av seg selv fordi du er l33t hax0r i windows kan du skru av maskinen med en gang og lese en bok i stedet. hvis du derimot er ute etter å lære noe nytt, og bli kjent med et fantastisk konfigurerbart og kraftig operativsysten hvor frihet er sentralt, klikk ok.

Lenke til kommentar
Det blir fortsatt en stund til jeg migrerer over til Linux har jeg på følelsen av.. Spesielt nå som Vista er rett rundt hjørnet. MS leker ikke butikk hvertfall... tongue.gif

 

Ja du er lur, hovedgrunnen til at jeg bytter fast til linux er akkurat pga vista.....vil du ha fancy effekter så slår xgl & beryl vista ned i støvlene. "ms leker ikke butikk",, eeh. wtf :)

Lenke til kommentar
Fullt mulig å bruke f.eks. Ubuntu uten å se ei eineste kommandolinje.

 

Forsåvidt så er et skikkelig CLI det jeg savner mest i Windows. Dette skal etter hva jeg har hørt bedre seg i Windows Vista? Trådstarter mener at Linux må bort fra kommandolinjetullet, mens hans egen platform, Windows, implementerer et skikkelig kommandolinjeverktøy. Artig :)

7249190[/snapback]

 

Den foretrukne og intuitive måten i Vista blir fortsatt via GUI for 99,9% av brukerene. Kommandolinjevektøy er mest ment for scripting, f.eks. i loginscript, og avaserte brukere.

 

Alle OS går bort fra kommandolinje for vanlige brukere fordi det ikke er intuitivt.

7249907[/snapback]

Jeg er enig jf. mi første setning.

Lenke til kommentar
Fullt mulig å bruke f.eks. Ubuntu uten å se ei eineste kommandolinje.

 

Forsåvidt så er et skikkelig CLI det jeg savner mest i Windows. Dette skal etter hva jeg har hørt bedre seg i Windows Vista? Trådstarter mener at Linux må bort fra kommandolinjetullet, mens hans egen platform, Windows, implementerer et skikkelig kommandolinjeverktøy. Artig :)

7249190[/snapback]

 

Den foretrukne og intuitive måten i Vista blir fortsatt via GUI for 99,9% av brukerene. Kommandolinjevektøy er mest ment for scripting, f.eks. i loginscript, og avaserte brukere.

 

Alle OS går bort fra kommandolinje for vanlige brukere fordi det ikke er intuitivt.

7249907[/snapback]

 

Intuitivt? Nei vel. Ta et kurs da. Effektivt? Oh yes. Jeg skriver fortere på et tastatur enn jeg dytter en mus rundt, det er bare sånn det er.

 

Kommandulinjen har en annen fordel - jeg kan være 110% sikker på hva en kommando gjør. Det er ikke noen "dynamiske" smartheter som gjør at ting plutselig oppfører seg annerledes.

 

Og ja, kommandolinja til windows er mest ment for scripting. Derfor den er et ubrukelig møl - når jeg bruker en maskin, ønsker jeg ikke programmere den.

 

Kommandolinjen kan du dra ut av mine kalde, døde hender. Men jeg er redd selv de vil holde på den, hardt...

 

Det blir fortsatt en stund til jeg migrerer over til Linux har jeg på følelsen av.. Spesielt nå som Vista er rett rundt hjørnet. MS leker ikke butikk hvertfall... tongue.gif

 

Ja du er lur, hovedgrunnen til at jeg bytter fast til linux er akkurat pga vista.....vil du ha fancy effekter så slår xgl & beryl vista ned i støvlene. "ms leker ikke butikk",, eeh. wtf :)

7250155[/snapback]

 

Nei, de leker ikke butikk, det er vel det eneste de ikke leker :p Bare synd at jeg gir lang f. i hva os-leverandøren min tjener, så lenge den går i pluss og ikke står i fare for å bli borte med det første.

Lenke til kommentar

Vel mange folk er direkte dumme når det gjelder data og operativsystem. Veldig mange vet heller ikke om at det finnes et alternativ til XP'en som kom med maskinen da de kjøpte den.

 

Nå skal det sies at GNU/Linux vokser mer og mer for hver dag som går, og en dag i fremtiden er jeg 100% sikker på at GNU/Linux kommer til å være like vanlig rundtomkring på hjemmemaskiner, bærbare og ikkeminst servere som det M$ Windows er i dag.

 

edit* leif

Endret av Lassie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...