Gå til innhold

Kubuntu 6.10, nei takk


Anbefalte innlegg

Klart det er mulig å bruke Ubuntu uten å se ei eneste kommandolinje, hvis du bruker de ferdiginstallerte programmene.

Hvis du vil installere et nytt program som ikke ligger i listen over tilgjengelige pakker. Mao du må laste det ned fra en nettside. Slipper du unna kommandolinjen da?

7252140[/snapback]

I de aller fleste tilfeller; ja

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@JonJ: skjønner selv ikke hva M$-fanboys har her å gjøre. Å kritisere Windows fremfor M$-fanboys blir som å sprenge hele Kaba i Mekka.

 

@trådstarter: Du må regne med at å bruke GNU/Linux fremfor Windows vil kreve mer av deg som bruker, også hvis du bruker Ubuntu/Kubuntu. Det betyr blant annet at du ikke vil komme unna kommandolinje hvis du vil bruke maskinen effektivt. Jeg tror at dette er noe du vil mestre, øvelse gjør mester. Men du vil ha igjen for det i og med at du blir mer bevisst som databruker, og at du får mindre trøbbel med spyware og virus enn du gjør med Windows. Nå blir jeg vel hudflettet av visse personer her :laugh: .

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker stigfjels ord mener han at du blir mer bevisst på systemets struktur og relasjoner og hvordan automagiske funksjoner fungerer. Slik bevissthet gjør at du lettere forstår andre systemers struktur og kan lettere produsere, bruke og feilsøke de.

 

Din holdning til AV og FW er forøvrig mildt sagt naiv.

 

.. de mest hardbarkede Windows-"fanatikere" .. har laget sin egen "comfort zone", og forventer at alt rundt dem skal være likt - hvis ikke er "noe galt".

Heh, det høres kjent ut. :cool:

Kommer jeg bare borti en maskin med f.eks musaksellerasjon eller "XP" startmeny blir det syting og grining.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Joda. Men igjen, det er faktoren mellom stolen og skjermen som i mange tilfeller er en sikkerhetsrisiko i seg selv.

 

Edit: jeg sier ikke at du er det, men jeg er sikker på at hvis du tar i bruk GNU/Linux, vil du bli mer bevisst, som sagt tidligere, og du vil bli en mer kompetent bruker enn om du skulle ha fortsatt med Windows.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Godt poeng det, men du får ikke gjort så mye galt med oppdatert antivirus osv...

7252473[/snapback]

Jo, for antivirus-programmer beskytter i all hovedsak mot EKSISTERENDE virus fordi de går etter signaturer som er identifisert av antivirus-produsenten. Enkelte produkter har også mer eller mindre vellykkede heuristic-scannere og slikt, men ikke stol for mye på dem ;)

 

Dette er vel ganske typisk for forskjellen mellom Windows og *nix - hos førstnevnte fins det hundrevis/tusenvis av programmer som skal fikse ting etter at noe har gått galt, mens i *nix-verden er systemene laget slik at det ikke skal skje noe galt i første rekke. Dette gjelder ikke bare virus. Et annet eksempel er fragmentering hvor mange ferske linux-brukere spør etter defragmenteringsprogrammer som de er vant til fra windows, mens filsystemne til linux er laget på en litt glupere måte så de ikke blir fragmentert (eller hvertfall veldig lite fragmentering selv ved tung bruk). Har aldri selv benyttet noen form for defragmentering i linux, selv på mange år gamle disker.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Godt poeng det, men du får ikke gjort så mye galt med oppdatert antivirus osv...

7252473[/snapback]

Jo, for antivirus-programmer beskytter i all hovedsak mot EKSISTERENDE virus fordi de går etter signaturer som er identifisert av antivirus-produsenten. Enkelte produkter har også mer eller mindre vellykkede heuristic-scannere og slikt, men ikke stol for mye på dem ;)

7252548[/snapback]

 

Men vi snakker om privatpersoner ikke sant? heller ikke om webserveren hvor Selbekk fra Magazinet har nettsidene sine og lingndende..

Må si at virusoppdateringene dumper inn ganske hyppig..

Endret av Vasily
Lenke til kommentar

Ja, vi snakker private maskiner ja, hvor holdningen "jeg har AV så virus er ikke et tema for meg" er en holdning som ikke holder mål.

 

 

 

 

Greit nok at du regner med at sjansen for at du blir infisert pga dine surfevaner er veldig lav, men å mene at du er helt sikker av den grunn er IMO ikke så smart. AV, antispyware, startup-beskyttere og annet er bare plaster på den sprukne leveren som Windows er. Du har stoppet blødningen, men det skal ikke mye til for å gjøre situasjonen raskt verre igjen og bedre blir det hvertfall ikke.

 

Advarsel, analogien over er (som alle analogier) en dårlig analogi.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Greit nok at du regner med at sjansen for at du blir infisert pga dine surfevaner er veldig lav, men å mene at du er helt sikker av den grunn er IMO ikke så smart. AV, antispyware, startup-beskyttere og annet er bare plaster på den sprukne leveren som Windows er. Du har stoppet blødningen, men det skal ikke mye til for å gjøre situasjonen raskt verre igjen og bedre blir det hvertfall ikke.

 

Advarsel, analogien over er (som alle analogier) en dårlig analogi.

7253083[/snapback]

 

Jeg har ikke sagt at man er helt sikra mot virus o.l. Rimelig sikra er man.. Nå må du følge med..

Jeg har ikke tenkt til å diskutere sikkerhet i Windows.

Desto flere brukere det er av en programvare, desto flere feil blir funnet.

Endret av Vasily
Lenke til kommentar
Jeg ville aldri anbefalt Linux til min bestemor, da hadde jeg aldri fått fred på telefonen. For henne blir det Windows for alltid og ikke noe annet. Tok lang nok tid å få satt henne inn i det, orker ikke bale mer med slikt.  =P

7249956[/snapback]

 

 

Der har jeg stikk motsatt erfaring. Det blir voldsomt med rot på xp-maskin som brukes av denne gruppe brukere... Bruker en time hver gang jeg på besøk til opprydning og oppdatering, fordi maskinen såvidt klarer å starte.

 

En ferdiginnstallert ubuntu-maskin trenger ikke denne type vedlikehold, alt av codecer og lignede innstalleres en gang for alle med autmatix. Filsystemet er nærmest vedlikeholdsfritt, virus og adware...

Lenke til kommentar
Den største svakheten med Windows i dag, er at det ikke kreves passord for installering av programvare.

7252621[/snapback]

 

Tss, hvor har du det ifra?

Windows krever administrator passord for å instalere programmer jo. Problemet er at dagens windows brukere vil være smarte å la kontoen sin være administrator konto. Det betyr at de kan gjøre hva de vil, ødelegge systemet om de så vil. Og det største feilen med det er jo at alle programmer som kjøres fra denne kontoen(virus?) også har administrator tilgang. oops.

Tenker litt på at Windows kunne vært litt sikrere hvis folk faktisk tenkte med det riktige hodet(altså, ikke pikken). Heldigvis skal Vista innføre litt *nix sikkerhet når det kommer til administrator tilgang(altså, du kan ikke logge deg på som admin, men hver gang du prøver å gjøre en admin kommando så blir du spørt om passord).

 

Når det er sagt så kan vi jo si at Vista aldri kommer til å ble bedre enn min Fedora Core 6 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...