Gå til innhold

Kubuntu 6.10, nei takk


Anbefalte innlegg

Jeg ville aldri anbefalt Linux til min bestemor, da hadde jeg aldri fått fred på telefonen. For henne blir det Windows for alltid og ikke noe annet. Tok lang nok tid å få satt henne inn i det, orker ikke bale mer med slikt.  =P

7249956[/snapback]

 

 

Der har jeg stikk motsatt erfaring. Det blir voldsomt med rot på xp-maskin som brukes av denne gruppe brukere... Bruker en time hver gang jeg på besøk til opprydning og oppdatering, fordi maskinen såvidt klarer å starte.

 

En ferdiginnstallert ubuntu-maskin trenger ikke denne type vedlikehold, alt av codecer og lignede innstalleres en gang for alle med autmatix. Filsystemet er nærmest vedlikeholdsfritt, virus og adware...

7253425[/snapback]

 

Tja, hun har brukt Windows i nesten 3 år, har som regel gått greit. Dessuten, om det er noe krøll og jeg ikke er tilgjenglig, så kan hun ringe Microsoft. Med Linux hadde hun vært avhengig av min hjelp hele tiden, noe jeg ikke har tid til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fullt mulig å bruke f.eks. Ubuntu uten å se ei eineste kommandolinje.

 

Forsåvidt så er et skikkelig CLI det jeg savner mest i Windows. Dette skal etter hva jeg har hørt bedre seg i Windows Vista? Trådstarter mener at Linux må bort fra kommandolinjetullet, mens hans egen platform, Windows, implementerer et skikkelig kommandolinjeverktøy. Artig :)

7249190[/snapback]

 

Klart det er mulig å bruke Ubuntu uten å se ei eneste kommandolinje, hvis du bruker de ferdiginstallerte programmene.

Hvis du vil installere et nytt program som ikke ligger i listen over tilgjengelige pakker. Mao du må laste det ned fra en nettside. Slipper du unna kommandolinjen da?

7252140[/snapback]

 

Ja.

System->Adminstrasjon->Synaptic

Søk etter programmet, huk av og "apply" - voila, programmet er inne, og systemet vil passe på at du alltid har seneste versjon tilgjengelig. Windows er så jævla tungvindt og lite brukervennlig :-/

Lenke til kommentar

La oss ta noen sammenligninger hvis en typisk ubuntu bruker hadde havnet på windows for første gang..

 

Først, installere favoritt programmet sitt. Leter litt rundt, og finner til slutt legg til / fjern programvare. Leter litt rundt, men klarer ikke finne ut hvordan man oppdaterer listen over tilgjengelig programvare. Gir til slutt opp, går inn på websiden til programmet og henter ned kildekoden til programmet. Som han ikke klarer å pakke opp.. Så, ut på webben igjen, lete, finner til slutt et program, men finner ikke kildekoden for det på siden...

 

Ok, tiden går, han finner ut at windows gjør programvare installering på en helt banal måte (gå inn på websiden og hente ned en binær pakke, uten automatiske updates (om det ikke er bygd inn i selve programmet..), og uten at man kan forsikre seg om hva som faktisk er i pakken), han har fått noen spill gående, og til ene spillet henter han ned noen par hundre kart. Alle er zippet. Så, for å pakke ut alle de går han inn i en konsoll, og skriver

"for x in *.zip; do unzip $x -d c:\spill\maps; done" som han er vant til å gjøre, men systemet gjenkjenner ikke kommandoene.. Etter en lang tids søking finner han ut at windows rett og slett ikke kan gjøre det, og siden pakkeprogrammet han har funnet ikke støtter unzipping av flere zip filer om gangen.. vel, du kan jo gjette..

 

Videre er ting som brenning av iso, ja/nei knappene er feil vei, GUI'et ser stygt ut og har dårlig theme'ing, virtuelle skrivebord, osv osv..

 

Se også http://lxer.com/module/newswire/view/47221/ og http://os.newsforge.com/article.pl?sid=05/05/18/2033216 :p

 

I bunn og grunn, windows er ikke linux, og linux er ikke windows. Hvis man prøver å behandle den ene som den andre, vil det gå til helvete.

 

Hvis du prøver å kjøre en båt akkurat som du kjører bilen din, så vil ting bare ikke funke. Men på en annen side, hvis en kamerat hadde lånt båten din, og kommet med kommentarer som "Fanken så dårlig sving det var på denne da", "hvorfor gikk båten nesten rundt der?", og "err.. hvor er bremsene??" så hadde du sikkert lurt på hva han har røykt.

 

EDIT: Jeg blir av og til ganske rystet over folk's reaksjoner på linux innimellom.

For eksempel en kamerat av meg. Blir først helt sjokkert når han ser linux har gui, og så blir enda mer sjokkert når copy/paste ikke fungerer helt likt... Liek WTF? :p Ingenting her i verden som sier at copy/paste MÅ bruke de og de tastene. Faktisk, så liker jeg gamle unix metoden (merk = copy, midtre musetast = paste) at hver dag på jobb (windows, 8 timer per dag) prøver minst 2-3 ganger i timen å bruke unix copy/paste istedet for windows sin. Det føles mer naturlig, og er mye raskere å gjøre. Men men, nå for tida støtter de aller fleste linux desktops ctrl-c og ctrl-v og, så det er ikke så stort et problem.

 

Edit2: Som du sikkert har gjettet nå, så må man forberede seg på å skifte gir mentalt når man går over til et nytt OS. Etter min erfaring bør man bruke et nytt system minst en måned før det begynner å føles naturlig, og først da kan man gjøre noen reelle sammenligninger mellom systemene.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
Det blir fortsatt en stund til jeg migrerer over til Linux har jeg på følelsen av.. Spesielt nå som Vista er rett rundt hjørnet. MS leker ikke butikk hvertfall... tongue.gif

 

Ja du er lur, hovedgrunnen til at jeg bytter fast til linux er akkurat pga vista.....vil du ha fancy effekter så slår xgl & beryl vista ned i støvlene. "ms leker ikke butikk",, eeh. wtf :)

7250155[/snapback]

Vista er hovedgrunnen til at jeg nå jobber med å erstatte Windows med Linux/UNIX på alle plan. Koverterer heller over til Solaris enn å bruke Vista. Det blir en hengemyr med DRM-helvete, palladium osv. Vil ha et operativsystem som lar meg gjøre det jeg har lyst til, ikke at operativsystemet skal bestemme bruket mitt. Linux/UNIX gir meg denne friheten, det vil aldri M$ gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...