Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes vi bør innføre en avgift for alle små biler på veien, da disse utgjør en trafikk fare for seg selv pga dem er vanskelig å se for andre bilister.

Det bør også innføres en sinnsykt forrurensnings avgifter på el. bilene, siden dem trenger nye batterier som må kastes etter dem er brukt så og så mange ganger, samt dem gjør også at norge må kjøpe dyr atomkraft og kull kraft fra andre land for den ekstra energien disse tar. dem vil også gjøre at det blir mer kø på veiene siden dem er trege, og når det er vinter så vil man måtte salte alle veier for at disse bilene skal klare og komme seg fram og disse bilene vil da føre til at både dem og andre biler ruster mer enn i dag og blir da mer forrurensning.

Vil også bli store skader på slike små biler av dårlige veier i norge så disse bilene bør betalte 10 dobbel veiavgift pga det er disse bilene som ikke vil klare å kjøre på dårlige veier.

 

Dem bør også betale mer skatt siden dem havner oftere på sykehus med alvorlige skader etter kræsj med skilter, lyktestolper osv i 40 km/t å dette må sammfunnet betale siden dem kjørte el.bil eller liten bil.

 

Det ser også ufattlig dumt ut, så en avgift for at andre land gjør narr av oss pga av dette bør da også betales.

Lenke til kommentar

Nå går du til virkelig lavmål her Dennis.

Vet ikke hvor du bor men her hvor jeg bor, som forsåvidt er temmelig øde, så har ingen noen problemer med å komme seg frem uansett hvilken bil de har.

Ja, veiene er temmelig dårlige, men hvilken bil man har spiller faktisk ingen rolle, de aller fleste som kan å kjøre bil kommer seg frem med hvilken bil det skulle være.

 

Se på videoen som er nevnt lenger opp her der de krasjtester en Ford SUV og en Mini Cooper.

Hvilken bil ble minst skadet?

Jo, Mini`en, fordi den har minst vekt så er det også den som utløser minst krefter ved en kollisjon.

 

At dem er vanskeligere å se kan jeg ikke akkurat si meg enig i, jeg anbefaler at du tar en tur til optiker en av de nærmeste dagene hvis det er som du sier at du har problemer med å se disse bilene.

 

 

 

Elbiler forurenser egentlig ikke mindre enn en helt vanlig bil, det skal jeg være enig med deg i.

Siden disse krever energi de også og når de ikke tar det fra et drivstoff så tar de det fra strømnettet.

Produksjon av strøm vet vel alle at forurenser.

Lenke til kommentar
For å bringe et nytt perspektiv til diskusjonen, så vil jeg gjerne dele min frustrasjon med de som irriterer seg over at andre så sterkt skal mene at jeg ikke har behov for den bilen jeg kjører.

 

Er det noen som har sagt at ingen har behov for en stor bil? Er det noen her som har sagt at det ikke burde være lovlige å kjøpe en stor bil?

 

AtW

7218794[/snapback]

 

 

Nei, men når dere irriterer dere over at de er store, stygge og bruker mye på mila, og vil at de skal straffes fordi at dere SYNS at de er store og stygge, og bruker mye på mila!

Det med miljøet og naturcrapet om at den kommer til å gå til helvete om man kjører uøkonomiske biler er bare tull, naturen går sin gang uansett!

En bil kan ikke forandre verdens ``faste med langsomme`` prosedyre!

 

Og det med at frontkollisjoner som stadig blir nevnt, tenk om de faktisk brukte pengene de fikk inn i avgifter på vei :ohmy:

Tenk om de gjorde det, og da bygde midtrabatter osv, da ville vi også hatt brukbare veier i Norge!

Med den veistandarden vi har nå så trenger ihvertfall de fleste her jeg bor SUV på vinteren!

7219363[/snapback]

 

Folk her som har argumentert for at avgiftene bør være høye på slike biler har argumentert utifra sikkerhet i trafikken (for sammfunnet som helhet), oh miljø. Ingen har sagt noe om at folk bør straffes fordi bilene er stygge.

 

Jeg blir litt oppgitt av å se folk gang på gang mase om at det er tull at CO2 påvirker naturen, i beste fall er det omdiskutert, det er ganske mange (de fleste) klimaforskere som er enig i at CO2-utslippene vår påvirker naturen, når du ikke klarer å framvise et fnugg av dokumentasjon på det motsatte og bare utbasunerer at det er tull, så tar jeg det ikke akkurat særlig seriøst.

 

Det er ingen motsetning mellom å gjøre det dyrere å kjøre SUVer, og gjøre trafikken tryggere på den måten, og i tillegg forbedre veiene, som også er et trafikksikrende vedtak.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ved overgang fra en mindre bil til Subaruen - som egentlig ikke er en større SUV - så er det min oppfatning at jeg i langt større grad har måttet forsvare eierskapet av denne bilen, særlig med tanke på ytelse og forbruk. Jeg stiller meg undrende til den kritikk jeg har fått, nettopp fordi jeg selv vet best hva jeg føler jeg trenger i min hverdag, og ettersom jeg betaler hva det koster, så mener jeg kritikere går ut av sitt mandat for å mene noe om hva jeg egentlig trenger, implisitt at jeg ikke vet mitt eget (eller andres) beste. Slik argumentasjon knyttes gjerne opp mot at kritikere mener at jeg har den bilen jeg har for å "vise meg frem"eller være bedre enn andre. Da vil jeg selv hevde, slik du gjør ovenfor, at jeg ikke har noen slike egoistiske motiver, men at jeg har denne bilen fordi jeg føler at det treffer meg i et riktig prisleie samt at den har de egenskapene jeg vil ha ved en bil. Dette blir som regel møtt ved skepsis, og det får meg derfor til å undre om det er nettopp janteloven som får kritikere til å mene så sterkt om mitt behov av bilen jeg eier, og intensjonen av å eie nettopp denne bilen.

 

Det er ba du har et gjennomtenkt motiv for å kjøpe bilen din, både for din egen del og resten av samfunnet, kan det være at den kritikken du opplever kommer av at folk i stor grad opplever at de fleste som har slike biler ikke har et så gjennomtenkt forhold? Om man ser på endel av argumentasjonen her inne av enkelte andre, så er det jo med respekt å melde, ikke akkurat gjennomtenkthet som stråler ut.

 

Jeg ser på det slik: en stor bil belaster samfunnet mer, om kostnaden blir høy, så vil det i større grad begrense innkjøpene til de som reelt har behov for en slik bil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Se på videoen som er nevnt lenger opp her der de krasjtester en Ford SUV og en Mini Cooper.

Hvilken bil ble minst skadet?

Jo, Mini`en, fordi den har minst vekt så er det også den som utløser minst krefter ved en kollisjon.

7220549[/snapback]

 

Cooper'en ble minst skadet fordi den har en god konstruksjon og evner å fordele kreftene ved en kollisjon på en måte som er tryggest mulig. Det finnes biler i Cooperens vektklasse som vil se likedan ut som nevnte SUV. Denne SUV'en derimot er riktig konstruert og fordeler kreftene på en god måte selv om den er tung.

Men det er faktisk tilfeller der det er tryggere å kollidere med ett fast objekt i en mindre bil enn en SUV med tanke på hvor mye krefter som blir overført til fører/passasjer via bilens konstruksjon.

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

 

Hvis du har en bedre halvdel, og dere har et lite barn som f.eks har passert året. Så har du selvfølgelig kjøpt en liten søt bil med maks 1.2 l motor. Som du må ha gassen i bunn opp Lierbakkene (eller andre bakker) for ikke å havne for langt under fartsgrensen.

 

Plutselig har dere lyst på ett barn til, og setter i gang "nødvendige tiltak" for å få til det.

9 måneder senere kommer det plutselig ut to søte tvillinger.

 

Opps, du har plutslig ikke plass til de tre lovpålagte barnestolene i den lille søte bilen din....

 

Hva gjør du da?

 

For du finner nemlig ikke en jæv.. bil i din ønskestørrelse som klarer 3 barneseter i baksetet.

 

:no:

Lenke til kommentar

Opps, du har plutslig ikke plass til de tre lovpålagte barnestolene i den lille søte bilen din....

 

Hva gjør du da?

 

For du finner nemlig ikke en jæv.. bil i din ønskestørrelse som klarer 3 barneseter i baksetet.

 

:no:

7223261[/snapback]

 

Nei, da er man blåst.

Man har konsekvent gjort alle rimelige alternativer så som kombibiler og minibusser dyrere og dyrere.

Dette er et uttalt mål fra finansdep at man annså disse bilene som noe som over tid måtte fjernes og man har brukt avgifter og førerkortregler som ett middel for og oppnå målet.

Det neste er nok varebiler, der har man også uttalt at målet er at disse skal ha samme avgifter som personbiler.

Og innbille seg at disse avgiftene er en miljøavgift er ett selvbedrag, de har ingen annen funksjon enn og dra inn inntekter.

Lenke til kommentar
Og det syns jeg de gjør MYE MER ENN NOK via engangsavgift osv!

Syns det er totalt undøvendig med høyere avgifter!

7219516[/snapback]

 

Det er utrolig mange som tror at deres og statens interesser er samme sak desverre, og mange som ønsker en formynderstat da man selvsagt ikke kan ha såpass tiltro til folks fornuft at de kan velge ting etter sitt eget behov. Jeg er ganske trygg på at 90% av kjøperne ville ikke valgt en spesiellt mye minde miljøvennlig bil enn i dag hadde de kunne velge fritt uten tvang fra o.store stat og deres ønske om kontroll og styring med alle de "dumme" borgerne som ikke kan ta ansvar for egne valg.

Lenke til kommentar
Og det syns jeg de gjør MYE MER ENN NOK via engangsavgift osv!

Syns det er totalt undøvendig med høyere avgifter!

7219516[/snapback]

 

Det er utrolig mange som tror at deres og statens interesser er samme sak desverre, og mange som ønsker en formynderstat da man selvsagt ikke kan ha såpass tiltro til folks fornuft at de kan velge ting etter sitt eget behov. Jeg er ganske trygg på at 90% av kjøperne ville ikke valgt en spesiellt mye minde miljøvennlig bil enn i dag hadde de kunne velge fritt uten tvang fra o.store stat og deres ønske om kontroll og styring med alle de "dumme" borgerne som ikke kan ta ansvar for egne valg.

7223725[/snapback]

 

Staten er folkets representanter, og valgt av folket, staten er oss for å si det sånn, rollen og meningen med en stat er å representere innbyggerens interesser. Når er det ikke alltid de treffer helt, og de treffer vel neppe alle, siden folk mener forskjellige ting. Men det er ikke akkurat som staten er en "stor stygg fiende" som bare vil gjøre livet vårt surt.

 

Hva får deg til å tro at pris ikke har en ganske stor innvirkning på hva folk kjøper på biler som på det meste annet?

 

Problemet med mange valg folk tar er at de går utover andre, når folk ikke klarer å være ansvarlige nok til å gjøre det "beste for samfunnet" (litt forenklet sagt), så må man komme inn med tiltak, tiltakene gjøres over det jevne nettopp fordi de har en effekt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Opps, du har plutslig ikke plass til de tre lovpålagte barnestolene i den lille søte bilen din....

 

Hva gjør du da?

 

For du finner nemlig ikke en jæv.. bil i din ønskestørrelse som klarer 3 barneseter i baksetet.

 

:no:

7223261[/snapback]

 

Om man absolutt må kjøre alle i bilen, så kan man sette det ene setet i framsetet, eller kjøpe en bil til (eller en MC :)), eller bli med i et bileier-fellesskap, eller selge bilen å kjøpe en større en.

 

Hva er poenget ditt uansett? At man bør kjøpe en bil som kan dekke alle mulig eventualiteter? Det finnes ikke, da forskjellige biler er gode på forskjellige ting.

 

AtW

Lenke til kommentar
Problemet med mange valg folk tar er at de går utover andre, når folk ikke klarer å være ansvarlige nok til å gjøre det "beste for samfunnet" (litt forenklet sagt), så må man komme inn med tiltak, tiltakene gjøres over det jevne nettopp fordi de har en effekt.

 

AtW

7223843[/snapback]

 

Ergo, så tilhører du den gruppen som tar for gitt at folk er for dumme/egioistiske eller for politisk ukorrekte til at man kan stole på de og vi trenger at staten styrer våre valg da vi ikke er i stand til og velge etter behov.

Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor miljø og bilavgifter blandes da disse ikke har noe med hverandre og gjøre, Finansdep har vel alle anledninger benektet at disse er noe annet enn en fiskalavgift og hvis bilene ble for miljøvennlige ville man uansett justere systemet slik at inntektene var uendret.

At endel dieselvenner nå smiler må vel komme av at de ikke er klar over trinn to som er en kraftig økning av årsavgiften som er varslet av den rødgrønnegjengen.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne bestride påstanden om at SUVer er mer trafikkfarlige en andre biler.

 

Dere har helt rett i at en tung bil har mer bevegelsesenergi som skal bort før bilen står i ro. Akkurat dette skal jeg ikke krangle på.

 

Saken med dette er at nye biler er bygd på en litt annen måte en biler før. Nå bygger man biler slik at den skal kolapse og dermed absorbere mesteparten av energien som blir utløst i en krasj. Kupeen derimot er bygd veldig stivt slik at den skal beskytte de som er inni bilen.

 

Dette gjelder alle nye biler. Dersom en ny bil krasjer med en bil fra 70-80 tallet vil de bli påvirket forskjellig av kreftene som er i sving, uansett størrelse på bilene. Jeg mener at store biler har mer masse f.eks. i panseret som kan absorbere energi i forhold til en liten konebil.

 

Jeg mener at nybilavgiften bør reduseres betraketlig for å stimulere utskiftning av gamle trafikkfarlige biler i den norske bilparken. Det er alltid en fordel å ha den nyeste teknologien, uansett størrelse på bilen.

 

 

Dere sier også at de store bilene har dårligere veigrep enn mindre/lettere biler. Det jeg har lært er at dekkene er det som har den største effekten på friksjon mot underlaget. De store bilene har naturlig nok også mye mer tyngde som virker mot underlaget og øker friksjonen. Ved nødbrems vil (normalt) store biler ha lengere bremselengde enn små biler, men jeg er ikke sikker på at de er så veldig mye dårligere i sving selv om de er tyngre og har høyere tyngdepunkt.

 

Store biler bruker naturlig nok en del mer drivstoff enn gamle biler, men nye biler bruker vanligvis mindre enn gamle biler. (forutsatt at bilene er sammenlignbar). Høy investeringsavgift kan føre til at de gamle virkelig store synderne ikke blir erstattet av nye store biler som forurenser mindre.

 

Vi blir allerede belastet for miljøavgifter ved forbruk av drivstoff slik at de som bruker mye betaler mer i avgift. Dette er en helt grei måte å fordele kostnaden dersom man absolutt skal kreve den inn.

 

Jeg vil også benytte anledningen til å dele min frustrasjon om det offentlige som i det ene øyeblikket klager på at vi har for gammel bilpark i dette landet, og i neste øyeblikk øker kostnaden for å oppgradere kjøretøyet sitt. Denne avgiftsendringen har ikke forbedret min "tillit" til en sosialist (les Kristin Halvorsen) som skal "forbedre" avgiftssytemet.

 

Edit: Glemte å legge til bilde som viser at en H2 kolapser ved krasj:

funny-Hummer-crash.jpg

hummer_h3(06)_1.jpg

 

Som vi kan se fra følgende video er dette en forbedring i forhold til H1 (jeg tor iallefall det er en H1) som knuser en honda civic

http://media.putfile.com/Hummer-crash-with-Honda-Civic

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Problemet med mange valg folk tar er at de går utover andre, når folk ikke klarer å være ansvarlige nok til å gjøre det "beste for samfunnet" (litt forenklet sagt), så må man komme inn med tiltak, tiltakene gjøres over det jevne nettopp fordi de har en effekt.

 

AtW

7223843[/snapback]

 

Ergo, så tilhører du den gruppen som tar for gitt at folk er for dumme/egioistiske eller for politisk ukorrekte til at man kan stole på de og vi trenger at staten styrer våre valg da vi ikke er i stand til og velge etter behov.

Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor miljø og bilavgifter blandes da disse ikke har noe med hverandre og gjøre, Finansdep har vel alle anledninger benektet at disse er noe annet enn en fiskalavgift og hvis bilene ble for miljøvennlige ville man uansett justere systemet slik at inntektene var uendret.

At endel dieselvenner nå smiler må vel komme av at de ikke er klar over trinn to som er en kraftig økning av årsavgiften som er varslet av den rødgrønnegjengen.

7224009[/snapback]

 

Såvidt jeg har fått med meg, så har ikke den site endringen av avgiftene ført til økte inntekter for staten, mener du den ikke er argumentert utifra miljø?

 

Man kan ikke stole på alle folk, hadde man kunnet det, så hadde det ikke vært nødvendig med intervnesjon fra en stat i det hele tatt. Jeg kan like gjerne bruke den samme argumentasjonen mot å ha lover, og å straffe kriminelle.

 

AtW

Lenke til kommentar

Saken med dette er at nye biler er bygd på en litt annen måte en biler før. Nå bygger man biler slik at den skal kolapse og dermed absorbere mesteparten av energien som blir utløst i en krasj. Kupeen derimot er bygd veldig stivt slik at den skal beskytte de som er inni bilen.

 

 

Dere sier også at de store bilene har dårligere veigrep enn mindre/lettere biler. Det jeg har lært er at dekkene er det som har den største effekten på friksjon mot underlaget. De store bilene har naturlig nok også mye mer tyngde som virker mot underlaget og øker friksjonen. Ved nødbrems vil (normalt) store biler ha lengere bremselengde enn små biler,  men jeg er ikke sikker på at de er så veldig mye dårligere i sving selv om de er tyngre og har høyere tyngdepunkt.

 

 

Dette med annen type kollisjonssikkerhet gjelder jo både små og store biler, problemene med store bil forsvinner ikke av dette, da hadde det ikke vært noe farlig med frontkollisjoner.

 

Frisksjonen er i utgangspunktet ikke avhengig av vekt i det hele tatt, men med større tyngde så blir friksjonskoefisienten lavere, så den høyere friksjonskraften er ikke noe til å veie opp for at mer masse må endre retning, tvert imot, så resultatet er dårligere grep.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer, Simen1, hvor kommer dette endeløse hatet for store biler fra egentlig?

 

Jeg begriper det ikke, går det an å mislike en type biler så sterkt?

 

 

Og jeg lurer på hvordan foreldrene mine skulle kommet seg til hytta på fjellet i Valdres med en Golf.

7226516[/snapback]

 

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har røska løs "Miljøvennlige" biler fra grøftekanten med Jeepen min på norske vintre!

Og den bruker like lite bensin som naboens Volvo..

Ikke er den spesielt stor, eller stygg.. Men sikker, pålitelig, driftssikker og billig.

 

forestiller meg at personen bak denne tråden er en overpubertal unge som akkurat har tatt regnestykket og funnet ut han ikke får råd til å kjøre ordentlige biler...

 

Dette er det siste jeg gidder å skrive i denne tråden.

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer, Simen1, hvor kommer dette endeløse hatet for store biler fra egentlig?

 

Jeg begriper det ikke, går det an å mislike en type biler så sterkt?

 

 

Og jeg lurer på hvordan foreldrene mine skulle kommet seg til hytta på fjellet i Valdres med en Golf.

7226516[/snapback]

 

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har røska løs "Miljøvennlige" biler fra grøftekanten med Jeepen min på norske vintre!

Og den bruker like lite bensin som naboens Volvo..

Ikke er den spesielt stor, eller stygg.. Men sikker, pålitelig, driftssikker og billig.

 

forestiller meg at personen bak denne tråden er en overpubertal unge som akkurat har tatt regnestykket og funnet ut han ikke får råd til å kjøre ordentlige biler...

 

Dette er det siste jeg gidder å skrive i denne tråden.

7231441[/snapback]

 

Godt er det, fordi vi vil ikke ha noe av tåplige personkarakteristikker i tråden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...