Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Bensinforbruket på bilene er ikke det som provoserer meg, jeg kjører en bensinsluker selv.

 

Det jeg missliker med bytraktorene er at ingen av de som kjøper dem har behov for en så stor bil.

Når man frakter seg selv og matpakken til jobb, har man ikke behov for en stor 4hjulstrekker på 2-3 tonn.

 

Disse bilene utgjør en stor fare for alle som kjører småbil. De som kjøper bytraktor er gjerne ikke verdens mest erfarene sjåfører, og hvis de kræsjer i en mindre bil, blir følgene fatale.

 

Dumt å dø fordi noen på død og liv skal kjøre storbil uten at det er nødvendig.

 

Jeg har ikke lest svarene i tråden, så ikke skyt meg hvis dette har blitt nevnt tidligere.

7236349[/snapback]

 

Det er utsagn som dette som irriterer meg, jeg har forklart det tidligere i tråden og gjentar det gjerne; hvordan kan du vite hva som er behovet til hver enkelt som kjører en "bytraktor" som du kaller det? Du har ingen mulighet til dette, og å dømme en hel gruppe blir derfor farlig autoritært. Det er ikke sikkert at det som er nødvendig for deg er nødvendig for alle andre, eller at dine behov er lik alle andres. Personer som velger å kjøpe/kjøre "bytraktorer" betaler for dette i form av avgifter ved kjøp og bruk. Dersom de prioriterer dette, la de få gjøre det i fred. Vil du endre på noe, bruk den makten du har, stemmeseddelen, eller meld deg inn i en interesseorganisasjon. Det kommer sjelden noe godt ut av drittkasting på parkeringsplassen, eller små ynkelige kommentarer fra egen omgangskrets. Jeg påstår ikke at du har gjort dette - langt ifra-, eller at andre her inne har gjørt dette, jeg snakker kun fra egne erfaringer om at dette til tider faktisk skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Disse bilene utgjør en stor fare for alle som kjører småbil. De som kjøper bytraktor er gjerne ikke verdens mest erfarene sjåfører, og hvis de kræsjer i en mindre bil, blir følgene fatale."

 

Tullete utsagn. Da kan du jo like godt si "de som kjører liten bil utgjør en fare for seg selv, da de VET at det finnes mye større biler ute på veien".

 

Det du nevner om "kjøpere av bytraktorer" må jeg bare glise av. Kan du vise meg kilden til det du uttaler deg om? Altså hvorfor de som kjøper bytraktorer, som du kaller det, gjerne ikke er verdens mest erfarne sjåfører?

 

Poengløs tråd, da ingen blir enige om dette noen gang. Kjør bil som lommeboka tilsier sier jeg.

Lenke til kommentar
Det er utsagn som dette som irriterer meg, jeg har forklart det tidligere i tråden og gjentar det gjerne; hvordan kan du vite hva som er behovet til hver enkelt som kjører en "bytraktor" som du kaller det?

7239333[/snapback]

Hvordan? La meg få svare på det. :)

 

Når du bare kjører til jobb, til supermarkedet og aldri bruker bilen til noe annet, og ikke har noen spesielle følelser rundt det, er det tåpelig, unødvendig og idiotisk.

 

Det er min mening. Noen har behov for slike biler, noen liker dem på ett mye dypere nivå, som vanskelig kan forklares.

 

Men dessverre kjøres mange slike biler av tåpelige personer som tror man blir sett på som et menneske med en aktiv livsstil, og kanskje litt kul, om en kjører en stor bil.

 

I statene får du kjøpt kunstig gjørme for å smøre på SUVen din, slik at folk skal tro at du er mye ute i gjørma og har en aktiv livsstil.

 

Store firehjulstrekkere er generelt sett elendige i svingene, har et bensinforbruk som påvirker OPECs policy, og er ikke nødvendige for å kjøre til jobb. PERIOD.

Lenke til kommentar
Greit at de som virkelig trenger slike biler, kjøper de. Men det er så latterlig å se folk råne rundt i sin nye Audi Q7/Cayenne/Hummer midt i Oslo sentrum.. Er bare så utrolig unødvendig.

7239863[/snapback]

 

Er det noe mindre latterlig å råne rundt i Porsche, Ferrari, Lambo, Skyline, Subaru WRX STI, Mitsu Evo osv osv.. ? Folk tar opp vekt osv her, men dem er tydeligvis ikke klar over at f.eks en typisk familiebil som Ford S-Max veier over 1700kg eller at en ny Passat TDI 4motion veier 1600+kg

Lenke til kommentar
Opps, du har plutslig ikke plass til de tre lovpålagte barnestolene i den lille søte bilen din....

 

Hva gjør du da?

 

For du finner nemlig ikke en jæv.. bil i din ønskestørrelse som klarer 3 barneseter i baksetet.

 

:no:

7223261[/snapback]

 

Om man absolutt må kjøre alle i bilen, så kan man sette det ene setet i framsetet, eller kjøpe en bil til (eller en MC :)), eller bli med i et bileier-fellesskap, eller selge bilen å kjøpe en større en.

 

Hva er poenget ditt uansett? At man bør kjøpe en bil som kan dekke alle mulig eventualiteter? Det finnes ikke, da forskjellige biler er gode på forskjellige ting.

 

AtW

7223867[/snapback]

 

 

Hallo??

 

Hvilken verden lever du i?

 

Det er da ikke sjeldent i Norge med tre små barn i familiene.

 

Men man kan selvfølgelig leie inn barnevakt, slik at man kan ta med noen av barna sine annenhver gang på besøk til tante Magda.

7238009[/snapback]

 

Jeg har da ikke sagt det er sjeldent, selv om når jeg tenker meg om så er det antakelig relativt uvanlig å ha 3 barn som må sitte i barnesete samtidig.

 

Jeg skrev om mange alternativer for hva man kunne gjøre om man hadde 3 barn i denne alderen. Jeg kan ikke helt se hvordan innlegget mitt har gitt inntrykk av at jeg mener det er uvanlig å ha 3 barn.

 

Trådstarter har vel uttrykt et ønske om at større biler skal være dyrere å eie, og det er jeg enig i. Jeg kan ikke huske her at noen har ment det ikke bør være mulig å kjøpe. (forøvrig er det vel heller ingen som har "ergret" seg så mye over "vanlige" biler heller, der man har plass til 3 unger).

 

AtW

7238047[/snapback]

 

 

Det var pr. 1/1`05 96084 par som hadde 3 ELLER fler hjemmeværende barn.

Og husk: Det er for tiden lovbestemt at ALLE barn under 150 cm høyde SKAL sitte i barnesete.

 

Ditt forslag om at man da kan kjøpe en "vanlig bil" hjelper ikke stort, da en "vanlig bil" i størrelse f.eks: Mondeo IKKE har plass til 3 stoler samtidig bak.

 

Man må kjøpe en bil som dere mener ingen har behov for, skal man opptre lovlig.

 

 

Edit:

Glemte å nevne angående antall par med barn: Tallet inkluderer ikke skilsmisse barna som kommer i tillegg annenhver helg.

( Men man får jo holde seg hjemme...)

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Men hverken en Passat eller en S-Max pleier å tippe i svinger. Du er forresten klar over at en Hummer, som basicly er en lastebil, ikke har noen krav vedrørende sikkerhet for de som sitter i bilen? :)

 

Dessuten er det litt forskjell på å bruke opp mot 1 liter på mila under aktiv kjøring, eller kanskje mer rundt 0.8 liter på mila for en Passat TDi 4motion, og f.eks. en H2. Men uansett, er Hummer H2 en latterlig bil, som er elendig på veien, bremser forholdsvis dårlig, går dårlig og rent generelt sett ikke har noen andre poeng enn kanskje utseendet, siden den ser litt spesiell ut.

 

En Lamborghini har stil, galskap, og å råne i f.eks. en Murcielago vil i mine øyne, merk det, mine øyne, være noe langt bedre.

 

Men det er egentlig ikke sammenlignbart. Men igjen, det gjelder akkurat det samme for Ferrarier, Porscher og Lamboer som for store firehjulstrekkere.

 

Og les dette vel, for dette er hele mitt poeng:

 

Dersom du kjører en Ferrari, en Lamborghini, en Cayenne, en H2, en Q7, fordi du tror det vil gi deg status, er du det mest patetiske menneske i hele verden, og bør helst bare få deg jobb på en fiskebåt.

 

Dersom du kjører en Ferrari, en Lamborghini, en Cayenne, en H2, en Q7, fordi det er den bilen, og bare den bilen som gir deg den følelsen du ikke klarer deg uten, da er det helt greit. Da har du min velsignelse, og jeg håper du en gang får din bildrøm oppfyllt. Det er den beste grunnen.

 

Bil er følelser og ikke følelser. Det er veldig subjektivt. Men biler som moteobjekter gjør meg kvalm!

Lenke til kommentar
"Disse bilene utgjør en stor fare for alle som kjører småbil. De som kjøper bytraktor er gjerne ikke verdens mest erfarene sjåfører, og hvis de kræsjer i en mindre bil, blir følgene fatale."

 

Tullete utsagn. Da kan du jo like godt si "de som kjører liten bil utgjør en fare for seg selv, da de VET at det finnes mye større biler ute på veien".

7239479[/snapback]

Etter den logikken burde alle kjøre vogntog til jobben.

Lenke til kommentar
Det var pr. 1/1`05 96084 par som hadde 3 ELLER fler hjemmeværende barn.

Og husk: Det er for tiden lovbestemt at ALLE barn under 150 cm høyde SKAL sitte i barnesete.

 

Ditt forslag om at man da kan kjøpe en "vanlig bil" hjelper ikke stort, da en "vanlig bil" i størrelse f.eks: Mondeo IKKE har plass til 3 stoler samtidig bak.

 

Man må kjøpe en bil som dere mener ingen har behov for, skal man opptre lovlig.

 

 

Edit:

Glemte å nevne angående antall par med barn: Tallet inkluderer ikke skilsmisse barna som kommer i tillegg annenhver helg.

( Men man får jo holde seg hjemme...)

7240509[/snapback]

 

Å ha 3 hjemmværende barn er jo langt ifra det samme som at man samtidig har tre barn som trenger barnesete. De fleste er vel hjemmeverende til de er 19 omtrent, om man regner med at man sitter en tredjedel av denne tiden i et barnesete, og at alle disse parene har trillinger (som er det scenariot som maksimerer antallet par med 3 barn som til enhvert tid må ha 3 barneseter). Så eer man nede i 32000 par på et gitt tidspunkt, det reelle tallet ville jeg anta neppe er noe særlig større en halvparten av dette.

 

Og dette løses vel greit av å ha et av barnesetene foran?

 

Og hvem er disse "dere" som mener at ingen har behov for en stor bil, jeg vet jeg ikke har sagt noe slikt ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det var pr. 1/1`05 96084 par som hadde 3 ELLER fler hjemmeværende barn.

Og husk: Det er for tiden lovbestemt at ALLE barn under 150 cm høyde SKAL sitte i barnesete.

 

Ditt forslag om at man da kan kjøpe en "vanlig bil" hjelper ikke stort, da en "vanlig bil" i størrelse f.eks: Mondeo IKKE har plass til 3 stoler samtidig bak.

 

Man må kjøpe en bil som dere mener ingen har behov for, skal man opptre lovlig.

 

 

Edit:

Glemte å nevne angående antall par med barn: Tallet inkluderer ikke skilsmisse barna som kommer i tillegg annenhver helg.

( Men man får jo holde seg hjemme...)

7240509[/snapback]

 

Å ha 3 hjemmværende barn er jo langt ifra det samme som at man samtidig har tre barn som trenger barnesete. De fleste er vel hjemmeverende til de er 19 omtrent, om man regner med at man sitter en tredjedel av denne tiden i et barnesete, og at alle disse parene har trillinger (som er det scenariot som maksimerer antallet par med 3 barn som til enhvert tid må ha 3 barneseter). Så eer man nede i 32000 par på et gitt tidspunkt, det reelle tallet ville jeg anta neppe er noe særlig større en halvparten av dette.

 

Og dette løses vel greit av å ha et av barnesetene foran?

 

Og hvem er disse "dere" som mener at ingen har behov for en stor bil, jeg vet jeg ikke har sagt noe slikt ihvertfall.

 

AtW

7240711[/snapback]

 

 

Søstera mi har tre barn. en er 11, en er 5 og den siste er ca ett år. Tror ikke de er trillinger. Men loven sier at ALLE tre MÅ sitte i barnesete. Tror ikke mange voksne gidder å sitte bak i bytte mot en unge.

 

Statistikken for antall par med barn, gjelder barn under 18 år. Man er ikke barn i Norge når man er 19 år...

Lenke til kommentar
Søstera mi har tre barn. en er 11, en er 5 og den siste er ca ett år. Tror ikke de er trillinger. Men loven sier at ALLE tre MÅ sitte i barnesete.  Tror ikke mange voksne gidder å sitte bak i bytte mot en unge.

 

Statistikken for antall par med barn, gjelder barn under 18 år. Man er ikke barn i Norge når man er 19 år...

7240802[/snapback]

 

Loven sier vel strengt tatt bare at man må ha barnesete når man veier opp til 15 kg, etter det er det snakk om en sittepute(?) om tar adskillig mindre plass. Nå må jeg innrømme at jeg ikke er helt sikker på hvor lenge folk vanligvis bruker barnesete (loven eller ei), det hadde vært litt interessant å vite.

 

Du sa at man må kjøpe en stor bil for å ha tre barneseter, jeg vil si det er en vesensforskjell på å måtte kjøpe en bil, og på å kjøpe en bil fordi man "ikke gidder" å sitte i baksetet når det er 5 i bilen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og les dette vel, for dette er hele mitt poeng:

 

Dersom du kjører en Ferrari, en Lamborghini, en Cayenne, en H2, en Q7, fordi du tror det vil gi deg status, er du det mest patetiske menneske i hele verden, og bør helst bare få deg jobb på en fiskebåt.

 

Dersom du kjører en Ferrari, en Lamborghini, en Cayenne, en H2, en Q7, fordi det er den bilen, og bare den bilen som gir deg den følelsen du ikke klarer deg uten, da er det helt greit. Da har du min velsignelse, og jeg håper du en gang får din bildrøm oppfyllt. Det er den beste grunnen.

 

Bil er følelser og ikke følelser. Det er veldig subjektivt. Men biler som moteobjekter gjør meg kvalm!

7240564[/snapback]

 

Og der er vel kjernen i diskusjonen. For mange er snakk om følelser, slik det er for min del. Jeg får en GOD følelse når jeg kjører rundt i en Jeep Grand Cherokee med 5.2L V8'er eller en -77 Mustang med 5.0 V8 på rundt 350hk.

Lenke til kommentar

Har selv en Rav4 med 3.5L V6 motor og den bruker ikke mye mer enn 2.4L I4'en siden 2.4'en maa presses mye mere ved kjoering. Dette i amerikanske forhold der det aa komme seg inn paa motorveier og ut av lyskryss er aggressivt i forhold til Norge. For norske forhold vil ikke 3.5L'ern ha mye nytte ved annet enn forbikjoeringer :-)

 

Men ang. vekt saa er en Rav4 lettere enn en Camry...

 

Og ang. avgifter, om smaa biler hadde sluppet unna kunne jeg ha gaatt med paa dyre avgifter paa store biler, men en liten bil som Opel Astra starter paa 193.700 og av det er 67.000 avgifter, 34.7%. Hvor hoerer det hjemme hen?

 

Bare for morro, www.toll.no sin kalkis, 1200kg, 90hk. For aa faa til ca. 193.000 NOK maa innkjoepsprisen vaere 58.000:

 

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 44 200,00

Avgift for motoreffekt: 9 375,16

Avgift for slagvolum: 17 994,00

Engangsavgift: 71 569,16

Bruksfradrag (12%): -8 588,30

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 64 281,00

MVA (regnes ut av tollverdien): 14 500,00

Engangsavgift + MVA: 78 781,00

Engangsavgift + MVA + Tollverdi: 136 781,00

 

Dette ser ikke rett ut. Kan det i det heletatt stemme?

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Har selv en Rav4 med 3.5L V6 motor og den bruker ikke mye mer enn 2.4L I4'en siden 2.4'en maa presses mye mere ved kjoering. Dette i amerikanske forhold der det aa komme seg inn paa motorveier og ut av lyskryss er aggressivt i forhold til Norge. For norske forhold vil ikke 3.5L'ern ha mye nytte ved annet enn forbikjoeringer :-)

 

Men ang. vekt saa er en Rav4 lettere enn en Camry...

 

Og ang. avgifter, om smaa biler hadde sluppet unna kunne jeg ha gaatt med paa dyre avgifter paa store biler, men en liten bil som Opel Astra starter paa 193.700 og av det er 67.000 avgifter, 34.7%. Hvor hoerer det hjemme hen?

 

Bare for morro, www.toll.no sin kalkis, 1200kg, 90hk. For aa faa til ca. 193.000 NOK maa innkjoepsprisen vaere 58.000:

 

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 44 200,00

Avgift for motoreffekt: 9 375,16

Avgift for slagvolum: 17 994,00

Engangsavgift: 71 569,16

Bruksfradrag (12%): -8 588,30

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 64 281,00

MVA (regnes ut av tollverdien): 14 500,00

Engangsavgift + MVA: 78 781,00

Engangsavgift + MVA + Tollverdi: 136 781,00

 

Dette ser ikke rett ut. Kan det i det heletatt stemme?

7245224[/snapback]

 

Desverre er det slik det er i Norge!

Rett og slett latterlig dyrt som ikke hører hjemme noen plass

Lenke til kommentar
Når du ikke har verken begrep eller peiling på bil, så gidder jeg ikke lenger å diskutere med dere sosialister!

Når du vil at alle skal kjøre rundt i en Think med ungene på slep i en tilhenger for ellers vil jorden kollapse innen 1 uke,og for å være snill med den stakkars naturen uten idet hele tatt å bry deg om vi som liker biler, så ser jeg ingen vits i å argumentere med deg!

 

Jeg kommer fortsatt til å kjøre rundt i min bil, som gjennom årene vil bruke mer og mer bensin og siden den er veteran slipper jeg alle disse straffene :) Bra for meg!

 

 

Jeg syns du og Simen1 bør avslutte dette også, da dere ikke har peiling på hva dere snakker om, og kun ønsker mer penger til kassa!

Dere sosialister vil bare at alt skal være så jævla likt for alle uten å kunne se at mennesker faktisk er forskjellige!

 

En som kjører en Cayenne betaler 1 MILL mer enn en som kjører en Think, så de som ``belaster``  betaler jo  mye mer enn hva de burde fra før! La nå de få slippe enda mer straff, la de få kjøre akkurat hva de vil uten å bli kritisert for det!

 

Og JA, jeg driter oppi naturen, og kjører en  bil som bruker 7 liter på mila fordi jeg liker bilen, og tror at jorden vil gå sin naturlige gang selv om en bil er både stor og stygg og amerikansk!

7233433[/snapback]

 

Å drite i naturen er ikke særlig lurt. En annen ting er at bil er ikke veeeeldig naturlig, så det blir litt feil si at jorden vil gå sin naturlige gang?

 

Denne tråden syns jeg ver helt tullete, noen folk trenger faktisk store biler, og andre ikke. Men jeg syns også det er dumt av folk som ikke trenger noen stor bil til annen grunn å få "status"

Bilpriser i Norge er bare helt på jorde, tenk om alle faktisk hadde kjørt i nye biler som forrurenser mindre? Det har ingen tilgang på med disse prisene :hrm:

 

Edit: Og det går jo ikke ann å kjøre på bio-drivstoff, fordi det er så høye alkohol(?) priser i Norge at det ikke lønner seg? Haha, jeg syns regjeringen burde skjerpe seg noe helt sykt og skrive alle regler om igjen!

Endret av CrazyEagle
Lenke til kommentar
Det er faktisk et interessant paradoks, at det er store avgifter på bioetanol. Mer miljøvennlig, men må jo skattes.

 

Og en ting til, hvorfor er det dyrere å omregistrere en ny bil i forhold til en gammel bil?

7247384[/snapback]

Av alle idiotiske avgifter må omregistreringsavgiften være noe av det dummeste: det er jo allerede betalt avgifter da bilen var ny, så det er rett og slett en skatt for folk som ikke har råd til å kjøpe ny bil.

Lenke til kommentar

Det farer et avgiftsspøkelse gjennom forumet.

Mange her på forumet som tror at sosialister og kommunister er avgiftshorer...

Dette er langt fra tilfellet. Så er det linken mellom utslipp og rødfarge. Bare fordi regjeringen er rød-grønn, så er det ikke automatisk en sammenheng. (bare tenk etter selv) Jeg ser heller logikken i at når man blander så får man brunt, men det er en annen sak. (nei til mer stoltenberg)

Tingen er at når man ikke lar alt styres utifra kapitalinteresse så kan man faktisk rasjonalisere ovenfor naturvern. Dette gjøres ofte fordi det er lurere, og smartere, uten at jeg vil påberope meg noe. Et grellt eksempel på hvor lite naturhensyn som er tatt under "kommunister" som for eksempel stalin viser også at enkelte "kommunister" ikke tenker kommunistisk, og at mange av dem ikke tenker overhodet, men det er igjen en annen historie. Effektivitet Naturvern og Ødeleggelse er en balansegang som ikke er så enkel som mange her gir utrykk for. Selv er jeg et utmerket kraftsosialistisk eksempel på at dere tar feil. Hvis man ikke sørger for ordentlig kollektivtransport og jernbane til nordnorge, så må det gjerne kjøres børstraktor. Proteksjonismen står likevell sterkt, og hvis man likevell lager noe her til lands så kan man like gjerne tenke planøkonomisk. BEHOVET og effektiviteten må tas hensyn til.

 

Når jeg blir rik skal jeg ha den villeste børstraktoren, slik at jeg kan cruise rundt i visshet om at jeg kan fronte med nesten hvem det skulle være uten en skramme. I tillegg til en Ferrarri, så klart.

7209497[/snapback]

 

Skal passe på å krasje deg når du kjører ferrarien. :) Noe sier meg at det er noe annet enn sikkerheten som sitter i HØYSETET når du i tillegg har en ferrari /skryter på deg / tenker uklart.

 

 

PS KEWET

 

ET godt eksempel på hva som bør produseres og brukes til urban persontransport

Lenke til kommentar

Jeg synes bilene er helt fantastiske...så lenge de brukes der de "burde" høre hjemme og til det de var "ment" som. Må ha i bakhodet at ikke alle bor inne i bykjerna og på den måten er helt avhengig av type bil som kan litt av hvert; være seg dra henger, kjøre i sludd å sne der det kjører brøytebil 1 gang om dagen og frakte mere enn seg selv med tanke på at distriktsnorge ikke huser idrettslag og fritidsaktiviteter rundt hvert hjørne. Kanskje burde det vært en slags differensieringsordning som regulerte bruken av disse typer biler? En Landcruiser, X5, Q7 eller for den slags skyld andre STORE biler i tjukkeste byen er helt på tryne!

 

hagobart

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer, Simen1, hvor kommer dette endeløse hatet for store biler fra egentlig?

 

Jeg begriper det ikke, går det an å mislike en type biler så sterkt?

Jeg hater de ikke. Jeg er bare frustrert og irritert over store biler fordi jeg vet at svært mange av bilene har eiere som ikke trenger de. Frustrasjonen er ikke endeløs heller. Etter at jeg startet denne tråden og har fått diverse påstander om at folk trenger slike biler så har jeg sett litt mer nøye rundt meg når jeg er ute og etter et kjapt overblikk over parkeringsplassen på obs så ser jeg at ca 1/3 - 1/2 av bilene der er det jeg kaller store. På øyemål tror jeg denne andelen er ganske representabel for bilene i Trondheim generellt. Om man hadde sett på bilparken for bare 5 år siden var det trolig rundt halvparten så mange store biler. Folk klarte seg fint den gangen også. Jeg tror store biler er et motefenomen og at det er ganske mange som kjøper de uten å faktisk trenger de.

 

Og jeg lurer på hvordan foreldrene mine skulle kommet seg til hytta på fjellet i Valdres med en Golf.

7226516[/snapback]

Nå er ikke golf det eneste alternativet under 1,5 tonn og det må ikke være en golf 1, 82-modell med 1,1l diesel og sommerdekk på vinterføre heller.

 

Nå vet jeg ikke hvordan veien opp til akkurat deres hytte er, men jeg tror at de aller fleste par kommer seg til hyttene sine, med både ski, turutstyr, klær, mat, propan og annen bagasje i de aller fleste biler under 1,5 tonn også.

 

Hvis foreldrene dine hadde en bil før den de har nå, hvilken var det? Kom de seg til hytta i den? Har dere hatt noen småbiler på hytta noen gang? Kom de seg frem bra?

7232403[/snapback]

 

Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre. Hvis de virkelig har så liten tiss, må de gjerne bruke de midler de ønsker for å få folk til å tro at den er større.

 

 

Poenget er at det har sine nyttområder også. Dessuten, foreldrene mine har alltid hatt en stor bil. Først hadde vi Chrysler Voyager i forskjellige versjoner, så vi kunne få fraktet familien rundt på bilferie. Når så mine to søsken flyttet ut (noen år imellom hver av dem riktignok), så kjøpte de en X5. Den gjør at de kommer opp til hytta (som forøvrig er nybygd, så det var ikke et problem før uansett) midt på vinteren, med 5km kronglete skogsvei oppover en fjellside. Det har blitt prøvd med andre "vanlige" biler, og det går rett og slett ikke bra.

 

 

Ingen får ta ifra meg min Saab fordi de synes jeg ikke trenger den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...