Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

For å bringe et nytt perspektiv til diskusjonen, så vil jeg gjerne dele min frustrasjon med de som irriterer seg over at andre så sterkt skal mene at jeg ikke har behov for den bilen jeg kjører. Jeg har en Subaru Forester 2004 XT, og jeg mener sterkt jeg har behov for denne bilen. Jeg har betalt avgifter for den, og jeg betaler hva det koster å holde den i drift. Jeg kjører gjerne korte turer (under 5 km, hvor Helen Bjørnøy da mener jeg istedet kunne gått eller syklet - den som hadde tid og vei til det), poenget er at jeg betaler hva det koster, fordi jeg mener det er verdt det. Ved at noen her skal dele sin frustrasjon over at folk kjøper større eller mindre SUVer eller at de i det hele tatt eksisterer, så gjør de seg til advokat for den atter så slitsomme janteloven. Eksistensen av SUVer er et resultat av tilbud-etterspørsel, la de som vil ha dem få bruke dem etter eget ønske, og værsåsnill la være å vise sjalusi/harme/bitterhet/ eller hva det enn er ved SUVer som provoserer ikke-eiere av SUVer. ;)

Endret av diss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener du at atmosfæren alltid har vært en søppeldynge for CO2 som stadig blir fullere og fullere?

7218730[/snapback]

 

Den har blitt full før, å da har det blitt istid eller varmere å da går Co2 nivået i atmosfæren ned, siden det da blir mindre co2 utslipp pga treer osv dør. og dette har skjedd før så hvorfor skal det ikke skje igjen? var da ikke biler som jorde da da?

 

Hvorfor skal vi prøve å hindre det? noe som ikke går uansett siden naturen klarer dette helt fint selv uten vår hjelp med jeve mellomrom.

Lenke til kommentar
For å bringe et nytt perspektiv til diskusjonen, så vil jeg gjerne dele min frustrasjon med de som irriterer seg over at andre så sterkt skal mene at jeg ikke har behov for den bilen jeg kjører.

 

Er det noen som har sagt at ingen har behov for en stor bil? Er det noen her som har sagt at det ikke burde være lovlige å kjøpe en stor bil?

 

AtW

Lenke til kommentar

Dersom du ser på utsagnene i avstemningen, så fremgår det av teksten at en del av problemet er mangel av samsvar mellom behov og den faktiske størrelsen på bilen.

 

Når du videre skriver at "ingen har behov for en stor bil" er det et så generaliserende utsagn at det ikke engang bør være behov for å forklare at dette ikke er riktig. Har jeg argumentert mot at "det ikke burde være lovlige å kjøpe en stor bil"? Jeg foreslår at du leser mitt innlegg på nytt, det er ment som et kvalitativt utsagt fra min side, ikke en definering på absolutt sannhet om tingenes tilstand.

 

For å bringe et nytt perspektiv til diskusjonen, så vil jeg gjerne dele min frustrasjon med de som irriterer seg over at andre så sterkt skal mene at jeg ikke har behov for den bilen jeg kjører.

 

Er det noen som har sagt at ingen har behov for en stor bil? Er det noen her som har sagt at det ikke burde være lovlige å kjøpe en stor bil?

 

AtW

7218794[/snapback]

 

edit: skriveleif

Endret av diss
Lenke til kommentar

 

Klimaet på jorden har vært i endring siden den kom å vil forsette med det! er ikke en dritt vi kan gjøre med, det lille vi fakktisk slipper ut har så å si ikke en dritt å si.

 

Og dette er ikke noe jeg sitter å dikter opp, hvis du ser på hvordan det fakktisk har vært før i tiden så vil det skje igjen, uansett om vi er litt snillere å kjører en stygg el.bil.

 

Les litt om det, eller se litt på Discovery Channel for å få vite om litt annet en co2 som er det eneste som blir skrevet om i avisene.

 

Er det ikke noe du dikter opp sier du? Da regner jeg med at du har solid vitenskaplig backing at mennesker ikke "har en dritt å si" eller "at det ikke er dritt vi kan gjøre med det"? Mener du det er den gjengse mening i det vitenskaplige samfunnet at "det ikke har en dritt å si?"

 

AtW

7218757[/snapback]

 

Dette har jeg sett flere dokumentarer om, vi har jo noe å si men sammenlignet med så mye naturen gjør selv har vi ikke en dritt å si på dette punktet. kan utsette det en veldig liten tid men ikke noe mer.

 

men vi kan gjøre mye ande veien, vi kan utslette jorden med feks atomvåpen hvis vil får lyst til det. men andre veien er det desverre ikke mye vi kan styre.

 

vi kan da ikke hele sement i alle verdens vulkaner, kappe ned alt av planter og trer for å hindre dem i å slippe ut co2 og for å hindre skogbranner, fryse ned alle poler, drepe alle dyr osv. så derfor kan vi ikke gjøre noe med klimaendringer som har gått sin naturlige gange i alle år før vi kom.

Lenke til kommentar
Er det noen som har sagt at ingen har behov for en stor bil? Er det noen her som har sagt at det ikke burde være lovlige å kjøpe en stor bil?

 

AtW

7218794[/snapback]

 

Er da det, virker jo som trådstarter som han selv sier er frustrert over store biler, så han liker dem ikke å da skal alle andre ikke like det.

 

Vil ha dem bort fra veien sier han også, siden dem er trafikk farlig osv.

 

og sikkert også fordi at vedkomne er sjalu på dem som har store fine biler å hadde bare råd til en sånn liten buddy el.bil selv.

Lenke til kommentar
Dersom du ser på utsagnene i avstemningen, så fremgår det av teksten at en del av problemet er mangel av samsvar mellom behov og den faktiske størrelsen på bilen.

 

Når du videre skriver at "ingen har behov for en stor bil" er det et så generaliserende utsagn at det ikke engang bør være behov for å forklare at dette ikke er riktig. Har jeg argumentert mot at "det ikke burde være lovlige å kjøpe en stor bil"? Jeg foreslår at du leser mitt innlegg på nytt, det er ment som et kvalitativt utsagt fra min side, ikke en definering på absolutt sannhet om tingenes tilstand.

 

For å bringe et nytt perspektiv til diskusjonen, så vil jeg gjerne dele min frustrasjon med de som irriterer seg over at andre så sterkt skal mene at jeg ikke har behov for den bilen jeg kjører.

 

Er det noen som har sagt at ingen har behov for en stor bil? Er det noen her som har sagt at det ikke burde være lovlige å kjøpe en stor bil?

 

AtW

7218794[/snapback]

 

edit: skriveleif

7218825[/snapback]

 

Hvem er det som har skrevet at DU ikke har behov for en så stor bil da? Du framstiller det som folk mener at ingen har behov for å ha en så stor bil, da synes jeg du bør sitere de du mener står for dette.

 

Forøvrig framstiller du det som argumentasjonen er basert på misunnelse, hva konkret får deg til å mene det?

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det noen som har sagt at ingen har behov for en stor bil? Er det noen her som har sagt at det ikke burde være lovlige å kjøpe en stor bil?

 

AtW

7218794[/snapback]

 

Er da det, virker jo som trådstarter som han selv sier er frustrert over store biler, så han liker dem ikke å da skal alle andre ikke like det.

 

Vil ha dem bort fra veien sier han også, siden dem er trafikk farlig osv.

 

og sikkert også fordi at vedkomne er sjalu på dem som har store fine biler å hadde bare råd til en sånn liten buddy el.bil selv.

7218864[/snapback]

 

Har han sagt at ingen andre skal like store biler? Hvor? Vennligst siter

 

Har han sagt at han bil ha alle store biler bort fra veien? Hvor? Vennligs siter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dersom du ser på utsagnene i avstemningen, så fremgår det av teksten at en del av problemet er mangel av samsvar mellom behov og den faktiske størrelsen på bilen.

 

Når du videre skriver at "ingen har behov for en stor bil" er det et så generaliserende utsagn at det ikke engang bør være behov for å forklare at dette ikke er riktig. Har jeg argumentert mot at "det ikke burde være lovlige å kjøpe en stor bil"? Jeg foreslår at du leser mitt innlegg på nytt, det er ment som et kvalitativt utsagt fra min side, ikke en definering på absolutt sannhet om tingenes tilstand.

 

For å bringe et nytt perspektiv til diskusjonen, så vil jeg gjerne dele min frustrasjon med de som irriterer seg over at andre så sterkt skal mene at jeg ikke har behov for den bilen jeg kjører.

 

Er det noen som har sagt at ingen har behov for en stor bil? Er det noen her som har sagt at det ikke burde være lovlige å kjøpe en stor bil?

 

AtW

7218794[/snapback]

 

edit: skriveleif

7218825[/snapback]

 

Hvem er det som har skrevet at DU ikke har behov for en så stor bil da? Du framstiller det som folk mener at ingen har behov for å ha en så stor bil, da synes jeg du bør sitere de du mener står for dette.

 

Forøvrig framstiller du det som argumentasjonen er basert på misunnelse, hva konkret får deg til å mene det?

 

AtW

7218886[/snapback]

 

For å imøtekomme din kverulering, så er det ingen som har skrevet at jeg ikke har behov for en så stor bil, du har altså rett. Derimot skriver jeg at jeg opplever en holdning fra enkelte, som bl.a. denne tråden gir inntrykk av, at jeg må forsvare årsaken til at jeg bruker den bilen jeg gjør, nettopp på grunn av dens størrelse og andre tekniske spesifikasjoner. Denne observasjonen fra min side var altså grunnen til at jeg skrev det jeg skrev. Videre bør du selv utdype hva du mener med misunnelse, jeg skrev at jeg opplever en holdning, om det er sjalusi, harme, bitterhet - det vet jeg ikke, jeg opplever en holdning, og hevder at dette muligens har en sammenheng med janteloven. Jeg har ingen dekning for å hevde at dette er tilfelle for ALLE og enhver da jeg desverre ikke er tankeleser, det skjønner du nok..

Lenke til kommentar
Er da det, virker jo som trådstarter som han selv sier er frustrert over store biler, så han liker dem ikke å da skal alle andre ikke like det.

 

Vil ha dem bort fra veien sier han også, siden dem er trafikk farlig osv.

 

og sikkert også fordi at vedkomne er sjalu på dem som har store fine biler å hadde bare råd til en sånn liten buddy el.bil selv.

7218864[/snapback]

Hvis du er litt lur nå Dennis så lar du deg ikke synke så lavt at du kommer med slike påstander, det er det samme som at du har gått tom for argumenter og dermed tapt diskusjonen.

Du er som meg 19 år og det er vel begrenset hva du har råd til av biler også tenker jeg, hvis du ikke har en pappa som er advokat og slenger store SUVer etter deg da.

Lenke til kommentar
Videre bør du selv utdype hva du mener med misunnelse, jeg skrev at jeg opplever en holdning, om det er sjalusi, harme, bitterhet - det vet jeg ikke, jeg opplever en holdning, og hevder at dette muligens har en sammenheng med janteloven. Jeg har ingen dekning for å hevde at dette er tilfelle for ALLE og enhver da jeg desverre ikke er tankeleser, det skjønner du nok..

7218931[/snapback]

Hvorfor i all verden skal folk være misunnelig på deg fordi du kjører SUV?

De aller fleste vet vel at slike biler ikke er spesielt mye dyrere enn en helt ordinær stasjonsvogn og status gir de heller ikke i nevneverdig grad.

Lenke til kommentar
Videre bør du selv utdype hva du mener med misunnelse, jeg skrev at jeg opplever en holdning, om det er sjalusi, harme, bitterhet - det vet jeg ikke, jeg opplever en holdning, og hevder at dette muligens har en sammenheng med janteloven. Jeg har ingen dekning for å hevde at dette er tilfelle for ALLE og enhver da jeg desverre ikke er tankeleser, det skjønner du nok..

7218931[/snapback]

Hvorfor i all verden skal folk være misunnelig på deg fordi du kjører SUV?

De aller fleste vet vel at slike biler ikke er spesielt mye dyrere enn en helt ordinær stasjonsvogn og status gir de heller ikke i nevneverdig grad.

7218955[/snapback]

 

Hvis du med dette hevder at jeg tror at folk er misunnelig på meg, så har du ikke lest hva jeg har skrevet i det du har sitert meg på. La meg gjenta nok en gang: Jeg vet ikke hvorfor folk mener så sterkt om SUVer, hva mener du? Hva mener du er årsaken til at trådstarter startet denne tråden med avstemning? Hvis du mener noe om dette, mener du videre at denne holdningen er unormal, normal eller tør du ikke si noe om dette? Fortell meg hva DU synes om SUVer på veien, tror du folk som kjører de trenger de, eller tror du det er "showoff" ?

Lenke til kommentar

diss: Etter det jeg klarte å google frem så veier bilen din 1497 kg. Det er jo slettes ikke så verst med tanke på vekt og kollisjoner med småbiler.

 

1,0 (landevei) - 1,2 (by) liter på mila er mye. (kilde, omregning 1 og 2)

 

Høyden på bilen (bilde) gjør den nok farligere enn normalt for motorsyklister, syklister og fotgjengere. Tyngdepunktet er vel også relativt høyt? (og gjør sitt for veltefaren og stabiliteten i svinger).

 

At du faktisk har behov for den bilen du har er veldig positivt. (Håper ikke det er snakk om den ene gangen i året du trenger å dra med deg campingvogna, men at du trenger dens egenskaper i hverdagen) Det er det langt i fra alle som har et skikkelig behov for bilen de har.

 

At du er villig til å betale prisen for å ha en sånn bil (uten merkbare miner) er også respektabelt.

 

Janteloven mener jeg ikke har noe med saken å gjøre. Ikke for min del i hvertfall. Det handler ikke om missunnelse, sjalusi eller bitterhet for min del, men om trygg og minst mulig miljøskadelig trafikk for folk flest. Med andre ord ikke noen egoistiske motiver.

Lenke til kommentar
diss: Etter det jeg klarte å google frem så veier bilen din 1497 kg. Det er jo slettes ikke så verst med tanke på vekt og kollisjoner med småbiler.

 

1,0 (landevei) - 1,2 (by) liter på mila er mye. (kilde, omregning 1 og 2)

 

Høyden på bilen (bilde) gjør den nok farligere enn normalt for motorsyklister, syklister og fotgjengere. Tyngdepunktet er vel også relativt høyt? (og gjør sitt for veltefaren og stabiliteten i svinger).

 

At du faktisk har behov for den bilen du har er veldig positivt. (Håper ikke det er snakk om den ene gangen i året du trenger å dra med deg campingvogna, men at du trenger dens egenskaper i hverdagen) Det er det langt i fra alle som har et skikkelig behov for bilen de har.

 

At du er villig til å betale prisen for å ha en sånn bil er også respektabelt.

 

Janteloven mener jeg ikke har noe med saken å gjøre. Ikke for min del i hvertfall. Det handler ikke om missunnelse eller bitterhet for min del, men om trygg frafikk for folk flest. Med andre ord ikke noen egoistiske motiver.

7219037[/snapback]

 

Bensinforbuket du har oppgitt er litt i overkant, men det er likevel udiskutabelt mye. Tyngepunktet er nok også lavere enn hva som er typisk for SUVer (uten at jeg har faglig grunnlag for å påstå dette), men boxermotoren i sammenheng med lav motering i motorrommet bidrar til å gi et tyngdepunkt tilnærmet en større personbil.

 

Jeg respekterer dine ønsker om en trygg trafikk, og stiller meg i rekken sammen deg for å arbeide for dette. Jeg respekterer også din ytring om at du ikke har noen egoistiske motiver, jeg har ingen grunn til å tvile på det.

 

Ved overgang fra en mindre bil til Subaruen - som egentlig ikke er en større SUV - så er det min oppfatning at jeg i langt større grad har måttet forsvare eierskapet av denne bilen, særlig med tanke på ytelse og forbruk. Jeg stiller meg undrende til den kritikk jeg har fått, nettopp fordi jeg selv vet best hva jeg føler jeg trenger i min hverdag, og ettersom jeg betaler hva det koster, så mener jeg kritikere går ut av sitt mandat for å mene noe om hva jeg egentlig trenger, implisitt at jeg ikke vet mitt eget (eller andres) beste. Slik argumentasjon knyttes gjerne opp mot at kritikere mener at jeg har den bilen jeg har for å "vise meg frem"eller være bedre enn andre. Da vil jeg selv hevde, slik du gjør ovenfor, at jeg ikke har noen slike egoistiske motiver, men at jeg har denne bilen fordi jeg føler at det treffer meg i et riktig prisleie samt at den har de egenskapene jeg vil ha ved en bil. Dette blir som regel møtt ved skepsis, og det får meg derfor til å undre om det er nettopp janteloven som får kritikere til å mene så sterkt om mitt behov av bilen jeg eier, og intensjonen av å eie nettopp denne bilen.

 

Når dette er sagt, så vil jeg selvsagt legge til at jeg er innforstått med at forbruk av drivstoff mm. bidrar til miljøeffekter, som igjen fører til økte kostnader for meg som bruker. Jeg har ingen problemer med å akseptere dette, og innlemmer dette i en vurdering av hva jeg føler er det riktige for meg. Dersom betalingsvilligheten min samsvarer med mine ønsker, så vil jeg i fremtiden også fortsette med å kjøre store biler. Men årsaken til at jeg stadig må "svare for" eierskapet av en slik bil utover det faktum at jeg betaler prispåslaget det er for denne typen biler, gjør at jeg som sagt må undre om det er janteloven som står sterkt.

Endret av diss
Lenke til kommentar
Hvis du med dette hevder at jeg tror at folk er misunnelig på meg, så har du ikke lest hva jeg har skrevet i det du har sitert meg på. La meg gjenta nok en gang: Jeg vet ikke hvorfor folk mener så sterkt om SUVer, hva mener du? Hva mener du er årsaken til at trådstarter startet denne tråden med avstemning? Hvis du mener noe om dette, mener du videre at denne holdningen er unormal, normal eller tør du ikke si noe om dette? Fortell meg hva DU synes om SUVer på veien, tror du folk som kjører de trenger de, eller tror du det er "showoff" ?

7218990[/snapback]

For meg er det det samme hva folk kjører, bryr meg fint lite om det.

Ser ikke opp til folk som har feit BMW og slik hvis det er det du tror, de ser jeg bare rart på. :dontgetit:

 

Folk som har lyst til å kjøre SUV og har behov for å kjøre suv må gjerne gjøre det for meg, jeg syns bare det er litt unødvendig hvis nesten alle i landet skal kjøre slike biler hvis de ikke har behov for det.

 

Nok svada fra meg i dag, god natt :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du med dette hevder at jeg tror at folk er misunnelig på meg, så har du ikke lest hva jeg har skrevet i det du har sitert meg på. La meg gjenta nok en gang: Jeg vet ikke hvorfor folk mener så sterkt om SUVer, hva mener du? Hva mener du er årsaken til at trådstarter startet denne tråden med avstemning? Hvis du mener noe om dette, mener du videre at denne holdningen er unormal, normal eller tør du ikke si noe om dette? Fortell meg hva DU synes om SUVer på veien, tror du folk som kjører de trenger de, eller tror du det er "showoff" ?

7218990[/snapback]

For meg er det det samme hva folk kjører, bryr meg fint lite om det.

Ser ikke opp til folk som har feit BMW og slik hvis det er det du tror, de ser jeg bare rart på. :dontgetit:

 

Folk som har lyst til å kjøre SUV og har behov for å kjøre suv må gjerne gjøre det for meg, jeg syns bare det er litt unødvendig hvis nesten alle i landet skal kjøre slike biler hvis de ikke har behov for det.

 

Nok svada fra meg i dag, god natt :thumbup:

7219149[/snapback]

 

Jeg er fristet til å være enig med deg i at det er unødvendig "hvis nesten alle i landet skal kjøre slike biler hvis de ikke har behov for det". Men jeg vet ingenting om hva folk har behov for og vil derfor ikke mene noe om hva folk med ulike behov bør eller ikke bør gjøre. Behov i seg selv er et vanskelig mål for "legitimiteten" av å eie en SUV - skal behov måles ut fra hvor mye baggasje man til en hver tid frakter, skal det måles ut fra et behov for å "booste" et ego? Måten å beregne "behov" på, må vel være å beregne en kostnad for bruk, altså betaling av avgifter ved kjøp og ved bruk. Jeg går ut fra at eiere av SUVer betaler de avgiftene de skal, og mener dermed at vedkommende kan kjøre hva og hvor mye han/hun vil. Jeg synes det er helt greit med SUVer m.a.o ;)

Lenke til kommentar
For å bringe et nytt perspektiv til diskusjonen, så vil jeg gjerne dele min frustrasjon med de som irriterer seg over at andre så sterkt skal mene at jeg ikke har behov for den bilen jeg kjører.

 

Er det noen som har sagt at ingen har behov for en stor bil? Er det noen her som har sagt at det ikke burde være lovlige å kjøpe en stor bil?

 

AtW

7218794[/snapback]

 

 

Nei, men når dere irriterer dere over at de er store, stygge og bruker mye på mila, og vil at de skal straffes fordi at dere SYNS at de er store og stygge, og bruker mye på mila!

 

Jeg syns ikke 1l på mila er mye, kanskje fordi jeg enda ikke har hatt enbil som har brukt så lite bensin/diesel!

 

Men de bilene som har stor motor, betaler uansett mer i nybilavgift og alt dette crapet der, og da har kjøperen allerede blitt straffet av kassa, og da trenger de ikke å bli enda mer straffet!

 

Det med miljøet og naturcrapet om at den kommer til å gå til helvete om man kjører uøkonomiske biler er bare tull, naturen går sin gang uansett!

En bil kan ikke forandre verdens ``faste med langsomme`` prosedyre!

 

Og det med at frontkollisjoner som stadig blir nevnt, tenk om de faktisk brukte pengene de fikk inn i avgifter på vei :ohmy:

Tenk om de gjorde det, og da bygde midtrabatter osv, da ville vi også hatt brukbare veier i Norge!

Med den veistandarden vi har nå så trenger ihvertfall de fleste her jeg bor SUV på vinteren!

Lenke til kommentar
Hvis du er litt lur nå Dennis så lar du deg ikke synke så lavt at du kommer med slike påstander, det er det samme som at du har gått tom for argumenter og dermed tapt diskusjonen.

Du er som meg 19 år og det er vel begrenset hva du har råd til av biler også tenker jeg, hvis du ikke har en pappa som er advokat og slenger store SUVer etter deg da.

7218935[/snapback]

 

Har ikke sakt jeg har en SUV, jeg kjører vanlig person bil som jeg har nevnt tidligere i denne tråden.

 

Men jeg synes folk skal få kjøre Suv hvis dem vil, og kan kunne gjerne tenkt meg en slik i framtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...