Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=19446&artno=222501

 

Denne elgitarpakken til 1295 kr er jo ekstremt billig. Noen som har noe peiling på disse elgitarene? Ser at tilsvarende elgitarpakker ligger på over 3000 kroner andre plasser, men da litt mer kjente merker, om ikke bedre.

 

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=19409&artno=209214

 

Dette er sikkert de aller billigste Epiphone les paulene, har hørt de skal være relativt greie, men at de sliter med å holde seg stemte mens du spiller pluss en del andre småting.

 

Egentlige grunnen var om noen har noen kommentarer til denne som jeg skal kjøpe i morgen tror jeg:

 

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=9477&artno=258641

 

Ser ut som et godt kjøp, forsterkeren er en Line6 III Spider, 30w og gitaren skal ikke være så verst. Noen som har prøvd den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg trenger en forsterker.

husk tom morello er stikkordet.

har sett på en line6 spider IV 150 med 20 effekter

 

og er det en wahwah pedal tom bruker så trenger jeg og en. hehe.

 

 

Line 6 er godegreier :) De er pionerer på amp-modulering og har peiling på seiling, tauverk og kveiling. =)

Lenke til kommentar
Jeg personlig hadde nok valgt en annen amp, en skikkelig røramp er tingen spør du meg=)

kommer litt ann på budsjett.

Tom Morello, er ikke han en lp/strat fyr? har bare kikket smått på youtube...

 

det stemmer at tom morello er en lp/strat fyr. men fender telecaster deluxe er nesten som en strat den har hals som en strat. og har en strat vibrator da er det bare humbuckerene som er forskjell. tom har også brukt telecaster.....

 

også trur jeg ikke jeg har budsjett til en skikkelig svær røramp.

jeg tror det er nok med en forsterker til rundt 5000spenn.

jeg er ikke laget av penger.

Endret av erlendh95
Lenke til kommentar

Dette er tråden for meg! Leter etter en hobby om dagen, vil gjerne bruke tiden min på ''litt'' mer fornuftige enn forum og spill. Satt og tenkte meg litt om og kom til svaret: Hva med gitar?

 

Spilte trommer og klarte ikke gitar da jeg ble for sår. Men det burde jo egentlig ikke være noe problem siden man enten trener opp fingrene og får tjukkere hud der eller bruker plekter.

 

Det jeg da lurer på er hvor skal jeg starte? Er glad i rock, så er jo det jeg vil lære å spille (blir vel ole brumm og sånt i begynnelsen men.. :p ). Det jeg da tenker er at vanlig elgitar med en liten forsterker (trenger ikke mye lyd, da det er folk rundt om kring her, ) men det er kanskje enklere å lære seg på kassegitar for så å gå over til elektrisk? Er vel i alle fall billigere?

 

Tenker også på bass, men det er kanskje noe man da går over til etter å ha spilt elektrisk?

 

Takker hemsk mye for svar!

Lenke til kommentar
Dette er tråden for meg! Leter etter en hobby om dagen, vil gjerne bruke tiden min på ''litt'' mer fornuftige enn forum og spill. Satt og tenkte meg litt om og kom til svaret: Hva med gitar?

 

Spilte trommer og klarte ikke gitar da jeg ble for sår. Men det burde jo egentlig ikke være noe problem siden man enten trener opp fingrene og får tjukkere hud der eller bruker plekter.

 

Det jeg da lurer på er hvor skal jeg starte? Er glad i rock, så er jo det jeg vil lære å spille (blir vel ole brumm og sånt i begynnelsen men.. :p ). Det jeg da tenker er at vanlig elgitar med en liten forsterker (trenger ikke mye lyd, da det er folk rundt om kring her, ) men det er kanskje enklere å lære seg på kassegitar for så å gå over til elektrisk? Er vel i alle fall billigere?

 

Tenker også på bass, men det er kanskje noe man da går over til etter å ha spilt elektrisk?

 

Takker hemsk mye for svar!

 

Ser ikke noe galt i å gå rett på elektrisk, synes det er lettere enn kassegitar tilogmed. Og de er jo ganske billige nå også, du kan vel kjøpe en komplett pakken for 2-3k.

Lenke til kommentar
Dette er tråden for meg! Leter etter en hobby om dagen, vil gjerne bruke tiden min på ''litt'' mer fornuftige enn forum og spill. Satt og tenkte meg litt om og kom til svaret: Hva med gitar?

 

Spilte trommer og klarte ikke gitar da jeg ble for sår. Men det burde jo egentlig ikke være noe problem siden man enten trener opp fingrene og får tjukkere hud der eller bruker plekter.

 

Det jeg da lurer på er hvor skal jeg starte? Er glad i rock, så er jo det jeg vil lære å spille (blir vel ole brumm og sånt i begynnelsen men.. :p ). Det jeg da tenker er at vanlig elgitar med en liten forsterker (trenger ikke mye lyd, da det er folk rundt om kring her, ) men det er kanskje enklere å lære seg på kassegitar for så å gå over til elektrisk? Er vel i alle fall billigere?

 

Tenker også på bass, men det er kanskje noe man da går over til etter å ha spilt elektrisk?

 

Takker hemsk mye for svar!

 

Ser ikke noe galt i å gå rett på elektrisk, synes det er lettere enn kassegitar tilogmed. Og de er jo ganske billige nå også, du kan vel kjøpe en komplett pakken for 2-3k.

 

men det er ofte mange som klager på de billige nybegyner pakkene.

Lenke til kommentar

Elektrisk kan gjøre litt vondt til fingrene i starten. Men jeg synes det er greit å starte med kassegitar først. Gjerne med nylonstrenger. For det viktigste er å lære seg grepene først, og det er kanskje ikke så morsomt å spille akkorder på el-gitar. :)

 

Men angående nybegynnerpakker til el-gitar synes jeg faktisk de er helt greie. Selvfølgelig blir det forferdelig å spille på etter å ha spilt på dyrere gitarer, men går du over fra feks. en liten nylongitar så er det kjempemorsomt å spille på sin første el-gitar. Jeg selv hadde spilt et par år på mammas nylongitar og lært meg de fleste akkordene, og litt fingerspill. Så kom jeg over et tilbud på elkjøp om gitar og forsterker til en tusenlapp. Den har jeg spilt på i tre år tror jeg og jeg lærte jo like mye som om jeg hadde kjøpt en dyr gitar. Jeg visste ikke om noe bedre da, og da var jo gitaren min selvfølgelig den beste.

 

Jeg endte opp med å kjøpe meg ny gitar i fjor... :)

Lenke til kommentar

Gitaren er knalltøff! :)

 

Ampen har jeg aldri blitt venn med, men om du liker den så er det for all del mange lyder i en innpakning :) Eneste, hvorfor velger du en så diger amp? Skal du spille mange gigs på stadioner?

 

Hva blir totalprisen?

Endret av edge
Lenke til kommentar

nei jeg skal jo ikke spille på stadion. men er det noen 30-50 watt med god kvalitet og kan mikse sammen mange lyder og med denne gitaren og forsterkeren blir det rundt 13k.

 

vet du om noen gode forsterkere med effekter?

 

og vet dere om en god wahwah pedal?

 

hvor mange watt bør jeg ha?

er denne rørampen for mye?

eller kan jeg kjøpe den samme modellen bare i 75 watt?

 

viss dere lurer, jeg vet at jeg spurte mange spørsmål

Endret av erlendh95
Lenke til kommentar
nei jeg skal jo ikke spille på stadion. men er det noen 30-50 watt med god kvalitet og kan mikse sammen mange lyder og med denne gitaren og forsterkeren blir det rundt 13k.

 

vet du om noen gode forsterkere med effekter?

 

og vet dere om en god wahwah pedal?

 

hvor mange watt bør jeg ha?

er denne rørampen for mye?

eller kan jeg kjøpe den samme modellen bare i 75 watt?

 

viss dere lurer, jeg vet at jeg spurte mange spørsmål

Jeg ville gått for valveking over Line6 anyday. Lær deg å still inn skikkelig fet lyd før du begynner å spe på med "forbedringer" :)

 

Ang watt så finnes det ikke et fasitsvar. Når det kommer til rørforsterkere vil de fleste klare seg med 15W+ i de fleste situasjoner(endel mer om du øver med en sterk trommis osv). Med valvekingen har du amp til de fleste settinger. Den har mastervolum slik at du kan begrense volumet om du ikke vil vekke naboene, og den har nok trøkk til øving og ganske store scener.

 

Bra wah-pedal er også et vidt begrep. Enkelte klarer seg med en Vox/Dunlop til under tusenlappen, mens andre mener at de trenger en Real McCoy til 2-3000 :)

Lenke til kommentar

Vel det kommer helt an på hvor gitaren står om det er nylon og hvilke strenger du har.

F.eks, om en nylongitar står nærme ett vindu nå på vinter og det trekker vil strengene strammes og strammes også tilslutt ryke. Skjedde med meg på FHS. Stålstrenger holder LENGE om du kjøper skikkelig kvalitet. Tok ett år før butikkstrengene jeg hadde på SG-en røk.

Lenke til kommentar
nei jeg skal jo ikke spille på stadion. men er det noen 30-50 watt med god kvalitet og kan mikse sammen mange lyder og med denne gitaren og forsterkeren blir det rundt 13k.

 

vet du om noen gode forsterkere med effekter?

 

og vet dere om en god wahwah pedal?

 

hvor mange watt bør jeg ha?

er denne rørampen for mye?

eller kan jeg kjøpe den samme modellen bare i 75 watt?

 

viss dere lurer, jeg vet at jeg spurte mange spørsmål

Jeg ville gått for valveking over Line6 anyday. Lær deg å still inn skikkelig fet lyd før du begynner å spe på med "forbedringer" :)

 

Ang watt så finnes det ikke et fasitsvar. Når det kommer til rørforsterkere vil de fleste klare seg med 15W+ i de fleste situasjoner(endel mer om du øver med en sterk trommis osv). Med valvekingen har du amp til de fleste settinger. Den har mastervolum slik at du kan begrense volumet om du ikke vil vekke naboene, og den har nok trøkk til øving og ganske store scener.

 

Bra wah-pedal er også et vidt begrep. Enkelte klarer seg med en Vox/Dunlop til under tusenlappen, mens andre mener at de trenger en Real McCoy til 2-3000 :)

 

 

du sier valvekingen har master volum til og vere stille når naboene sover.

pleier det ikke og vere utgang til headsett, viss eg vill ta en trall midt på natta??

Endret av erlendh95
Lenke til kommentar
nei jeg skal jo ikke spille på stadion. men er det noen 30-50 watt med god kvalitet og kan mikse sammen mange lyder og med denne gitaren og forsterkeren blir det rundt 13k.

 

vet du om noen gode forsterkere med effekter?

 

og vet dere om en god wahwah pedal?

 

hvor mange watt bør jeg ha?

er denne rørampen for mye?

eller kan jeg kjøpe den samme modellen bare i 75 watt?

 

viss dere lurer, jeg vet at jeg spurte mange spørsmål

Jeg ville gått for valveking over Line6 anyday. Lær deg å still inn skikkelig fet lyd før du begynner å spe på med "forbedringer" :)

 

Ang watt så finnes det ikke et fasitsvar. Når det kommer til rørforsterkere vil de fleste klare seg med 15W+ i de fleste situasjoner(endel mer om du øver med en sterk trommis osv). Med valvekingen har du amp til de fleste settinger. Den har mastervolum slik at du kan begrense volumet om du ikke vil vekke naboene, og den har nok trøkk til øving og ganske store scener.

 

Bra wah-pedal er også et vidt begrep. Enkelte klarer seg med en Vox/Dunlop til under tusenlappen, mens andre mener at de trenger en Real McCoy til 2-3000 :)

 

 

du sier valvekingen har master volum til og vere stille når naboene sover.

pleier det ikke og vere utgang til headsett, viss eg vill ta en trall midt på natta??

Det er nok ikke det på denne nei. Dette er forbeholdt digitale forsterkere, såvidt jeg vet :)

Lenke til kommentar
jeg har hatt nylon gitaren i ett år nå uten og skifte strenger.

og nei den står ikkje nærme eit vindu.

 

skal jeg???

Tja, om de tykkeste strengene (E A D) er blitt mrøkebrune evt litt muglete kan det være en ide ja. Om du har spilt mye på de såklart. De skal jo originalt være ganske lyse i fargen.

Lenke til kommentar
jeg har hatt nylon gitaren i ett år nå uten og skifte strenger.

og nei den står ikkje nærme eit vindu.

 

skal jeg???

Tja, om de tykkeste strengene (E A D) er blitt mrøkebrune evt litt muglete kan det være en ide ja. Om du har spilt mye på de såklart. De skal jo originalt være ganske lyse i fargen.

da kan jeg si at jeg skal bytte strenger de begyber og bli litt brune spesielt der bånda er

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...