Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Tipper det er tredje linje. Den kan spilles enten ved å "invertere" fingrene man bruker, slik det gjøres i denne, eller ved å strekke fingrene langt. Tonene er de samme, så det er bare et spørsmål om hva man foretrekker eller evt. klarer. Inverteringen er ikke noe problem med litt øving.

 

Når du har klart Beatles' versjon, er det bare å gyve løs på Monte Montgomery's versjon. Den er en utfordring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg er på jakt etter en el gitar. det er den første El-gitar men har spilt ca 1 år akustisk gitar.

jeg ser etter en "allrounder" innen musikksjangere og helst under 7000 spenn

har funnet noen gitarer som jeg liker. hvilken ville dere valgt. gi tips om andre gitarer som kan passe meg.

 

 

http://www.4sound.no/popup_image.aspx?artno=221856 gibson les paul junior

 

 

http://www.4sound.no/popup_image.aspx?artno=105020 epiphone les paul standard

 

 

http://www.4sound.no/popup_image.aspx?artno=139241 Squier Standard Telecaster

 

;)

 

Halla!

 

Til allround og pris 6-7000 tror jeg valget hadde vært en Fender! De har gode gitarer til den prisen. Selv eier jeg en Fender Telecaster Special Edition til pris 6500,- ca..

 

ellers tips:

1. Bigsby vibrator ser drit fet ut, men den har veldig begrenset funksjon. Bare små bevegelser. blir ustemt før du rekker å trakte kaffe. Men igjen, ser fettttt ut!

2. Fast stol isteden for vib system :)

3. kjøp fra usa, da får du samme gitaren til nesten 1/2 pris inkl mva og transport!!! Har selv kjøpt gitarer i statene: esp hollowbody med kasse; verdi i Norge uten kasse er 14000,-. Betalte 6400,- med kasse, ferdig fortollet og transportert!!! =)

 

finn en gitar du vil ha så kan vi hjelpe deg å finne den i usa =)

Lenke til kommentar
jeg er på jakt etter en el gitar. det er den første El-gitar men har spilt ca 1 år akustisk gitar.

jeg ser etter en "allrounder" innen musikksjangere og helst under 7000 spenn

har funnet noen gitarer som jeg liker. hvilken ville dere valgt. gi tips om andre gitarer som kan passe meg.

 

 

http://www.4sound.no/popup_image.aspx?artno=221856 gibson les paul junior

 

 

http://www.4sound.no/popup_image.aspx?artno=105020 epiphone les paul standard

 

 

http://www.4sound.no/popup_image.aspx?artno=139241 Squier Standard Telecaster

 

;)

 

Halla!

 

Til allround og pris 6-7000 tror jeg valget hadde vært en Fender! De har gode gitarer til den prisen. Selv eier jeg en Fender Telecaster Special Edition til pris 6500,- ca..

 

ellers tips:

1. Bigsby vibrator ser drit fet ut, men den har veldig begrenset funksjon. Bare små bevegelser. blir ustemt før du rekker å trakte kaffe. Men igjen, ser fettttt ut!

2. Fast stol isteden for vib system :)

3. kjøp fra usa, da får du samme gitaren til nesten 1/2 pris inkl mva og transport!!! Har selv kjøpt gitarer i statene: esp hollowbody med kasse; verdi i Norge uten kasse er 14000,-. Betalte 6400,- med kasse, ferdig fortollet og transportert!!! =)

 

finn en gitar du vil ha så kan vi hjelpe deg å finne den i usa =)

:!:

 

Ellers gjelder ikke US-tipset for alle gitarer. Du kan sjekke om det lønner seg, og om du synes det er verd å ofre reklamasjonsrett og garanti for den eventuelle prisforskjellen :)

Lenke til kommentar
Ellers gjelder ikke US-tipset for alle gitarer. Du kan sjekke om det lønner seg, og om du synes det er verd å ofre reklamasjonsrett og garanti for den eventuelle prisforskjellen :)

 

True That!! :)

 

Tommelfinger-regel er ofte: jo dyrer gitar i Norge, jo mer å spare på us :)

Mer eller mindre det, ja :) Kommer an på merket og. Produsenter som lager mange gitarer i året f.eks Gibson eller Fender er det ofte endel å spare på, mens produsenter med færre gitarer i året koster ofte ikke mer i Norge enn at det lønner seg å kjøpe de her mtp garanti og dialog mtp. custom-options osv. Lettere å få solgt en norsk gitar og, om du har kvittering osv :)

Lenke til kommentar

Hei. Ser at dette er "Gitartråden for nybegynnere"... Fant ikke noe "Gitartråden for de som knapt har rørt en gitar", så dette får duge.

 

Går i 10. klasse og har musikk, der vi lærer oss gitar. Oppgaven er å spille enten Californication eller Wish you were here. Hadde kun hørt den første, så jeg gikk for den (Californication ). Lærte meg fort og greit nok introen, men der stopper det.

I heftet vi har fått utdelt så står det både tabulator og akkorder. Blank på gitar som jeg er, så vet jeg ikke hva som er vanskeligst en gang.

Satser som alltid på å få gode karakterer, men i musikk, så går det som oftest i 4'ere noe jeg er greit fornøyd med.

Får satse på dette igjen.

 

Nå er det kun 2 uker igjen til fremføring, og jeg begynner å få litt dårlig tid. Men jeg tror nok at jeg skal greie å lære meg det.

 

Så...

 

Jeg har sett på tabulatorene, og der virker det som om det er introen som spilles igjennom store deler av versene. Am I right?

Men på akkordene så er det noe annerledes. Hadde egentlig tenkt å spille med akkorder, men jeg skjønner ikke noe av takten :/

 

Så, jeg trenger hjelp fra dere erfarne spillere. Har en billig dritt-gitar til å øve på. (Når jeg spiller på strengene, så høres det helt annerledes ut enn på skolegitarene, men pyttpyyt; det får duge)

 

Men all hjelp er hjertelig velkommen :)

Lenke til kommentar

Siden jeg også egentlig hører hjemme i "Gitartråden for de som knapt har rørt en gitar", så har jeg ikke mye visdom å komme med, men kanskje du finner hjelp på Youtube. Et søk etter "californication guitar lesson" ga meg følgende treff.

(del 1)

(del 2)

 

En til:

 

Og akustisk: http://www.youtube.com/watch?v=sxjtkprTfFM (del 1)

http://www.youtube.com/watch?v=hLgfcp1a7rU (del 2)

Lenke til kommentar

takker for svar.

ideen med og bestille fra usa var god. jeg kan spare noen tusenlapper da.

men jeg tenkete jeg kunne bruke noen tusenlapper til i budsjette siden jeg har konfirmasjon snart, (eller snart å snart) så jeg går opp til 10 tusen lapper eller 11. då er jeg nesten sikker og få noe skikkelig dritt.

 

har sett på en gibson les paul faded double cutaway den er vertfall rå.

tenkte jeg skulle ha den i rød. har dere noen erfaringer med denne???

og i tilfelle får jeg den billigere fra USA?

Lenke til kommentar

Dette passet jo veldig bra at jeg fant en tråd som tok for seg gitarnybegynnere:D

 

Denne skal jeg følge med mye på:)

 

*Skal begynne på bitarkurs nå i slutten av januar, så får vi se om det blir noen flere kurs etter det igjen. Har lyst til å kunne spille sanger som jeg tilvanlig hører på. Hadde også vært kjekt å kunne lese noter, men det tror jeg at skal gå greit, for kunne det bra før.

Lenke til kommentar

eller....

jeg søkte på nett etter gibson les paul faded dc, de seier den hadde en alt for svake bridge pickup og fargen falmet i bare soveromsbruk.

kansje jeg hadde feil angående at jeg sa at jeg ikke kunne få noe skikkeli dritt.

det er utruligt kor mye eg kan finne ut på en halv time. først har jeg lyst på en gitar. etter et kvarter ser jeg at gitaren får dårlig kritikk. er denne gitaren så dårlig eller......

 

kansje jeg skulle kjøpe en fender?

 

jeg har blitt litt inspirert av tom morello jeg synes han spiller utrulig kult.

og jeg har jo lyst og spille slik som han, og han bruker kill switch flittig.

så jeg har lyst på en gitar med killswitch eller en gitar som har to pickuper med to volum kontroller (en til hver)

 

og fins det fender med killswitch eller dobble volumkontroller?

uten om soul power`n som tom morello bruker.

Lenke til kommentar

Det virker som en billig gibson modell, mange klager på finishen, og slikt på den, googlet den, og fant en god del negativt om den! Her er et av de mange tilbakemeldingen jeg fant.

Riktig nok tatt fra harmony-central, men fant mange andre tilfeller.

 

"1.)The G string tuner snapped off. I couldn't find a replacement anywhere, but the tuners are very low quality anyways, so I got a set of wilkinson tuners that retofitted perfectly. A much higher quality tuner.

 

2.) The neck pick-up popped out of the guitar and stuck to the strings. I put it back in but it kept happening, so I took out the mounting screws and springs and duct taped the ****** down. I really don't use that pick-up so having it out of the way was no hindrance to me as a player, but this is still bad quality. You would have to glue the screw housing into the body to keep it down. Thats what I did with the bridge pickup.

 

3.) The nut is cracked from the B string down.

 

4.) A volume and tone knob broke off.

 

5.) The pots are bent and snapped off.

 

6.) The pick-up switch is faulty, a bit of tweaking with the pliers helped fix the problem.

 

7.) Because the saddles aren't notched, if you hit hard, your strings get caught inbetween the saddles! I notched them roughly myself, but the metal is soft and the strings have eaten into the metal and move about on the saddles. I bought a tone pros tune-o-matic and I'm gonna try and get graph tech saddles for it.

 

***I should point out that I play quite hard and frequently hit into stuff when I'm playing. These problems may have been caused more by how I play than the quality of the guitar, but my other guitars pale in comparison in damage***"

 

Jeg syns personlig(av erfaring også) at fender har mye mye bra gitarer som heller ikke er så veldig dyre.

 

Hvilken musikk skal du spille med den?

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar

fender telecaster deluxe with tremolo

må ha, må ha.

eg har endelig funne en telecaster med dobble volumkontroll + den var drit rå.

 

nå gleder jeg meg til konfirmation :dribble:

 

vanskelig og finne dritt om denne på internette. eg fant bare this is the best and coolest guitar ever.

 

blir gitaren lett ustemt med denne tremoloen?

har dere erfaring med denne?

Endret av erlendh95
Lenke til kommentar

fender telecaster deluxe with tremolo

må ha, må ha.

eg har endelig funne en telecaster med dobble volumkontroll + den var drit rå.

 

nå gleder jeg meg til konfirmation :dribble:

 

vanskelig og finne dritt om denne på internette. eg fant bare this is the best and coolest guitar ever.

 

blir gitaren lett ustemt med denne tremoloen?

har dere erfaring med denne?

http://www.vintagegitar.no/content/view/1230/130/

 

Er på tilbud nå til 6500, tror jeg. Tremoloen er vel en standard strat-tremolo, så den er. nok ikke verre enn de fleste mexico-stratene. Er forøvrig helt enig med deg, veldig kul gitar :)

Lenke til kommentar

fender telecaster deluxe with tremolo

må ha, må ha.

eg har endelig funne en telecaster med dobble volumkontroll + den var drit rå.

 

nå gleder jeg meg til konfirmation :dribble:

 

vanskelig og finne dritt om denne på internette. eg fant bare this is the best and coolest guitar ever.

 

blir gitaren lett ustemt med denne tremoloen?

har dere erfaring med denne?

 

Skulle til å anbefale denne modellen, har selv testet denne på en fender deluxe amp.

Veldig god å spille på, har også en god hals, som føles som en strat:)

Ellers så har du jo fender 72 custom, den har en single coil pickup på broen, kanskje ikke helt den du er utter. Men den deluxen er veldig god altså.

 

Kjøpte selv en 72" thinline(japansk), den er digg å spille på, gir en veldig lekker tone og vreng når jeg gir øker gain på forsterkern, noe helt annet enn med min strat med emg dg-20 pickups.

 

denne gitaren du linker til har fender wide range Humbucking Pickups, samme som i min 72" thinline, og jeg liker de godt.

 

Var like før jeg selv kjøpte denne fender deluxe gitaren, hadde det ikke vært for at de var utsolgt for øyeblikket jeg var ute etter en slik gitar.

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...