Gå til innhold

Fordeler med Vinmonopolet


Anbefalte innlegg

Dagbladet.no rapporterer i dag at falsk vodka dreper 42 000 russere i året.

 

Han forteller at flasker i russiske butikker ofte innholder giftige substanser. Han kaller dette en nasjonal tragedie.

 

I områder med mange giftofre, har russiske myndigheter tatt beslag i større partier med farlige væsker som de mistenker ville bli forsøkt solgt som alkoholholdige drikker.

 

Beregninger viser at falske alkoholdrikker i gjennomsnitt dreper 3500 russere hver måned.

 

Dette må jeg si at er en god grunn til å ha et vinmonopol, hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette må jeg si at er en god grunn til å ha et vinmonopol, hva mener dere?

7187623[/snapback]

En veldig god grunn, har noen flere også;

 

Ekspertise: De ansatte på vinmonopolet er dyktige, de smaker/kurses jevnlig.

Tilgang: Utvalget er særdeles godt, mye ville aldri kommet inn på det norske markedet ved privatisering, eventuelt ville det kun vært mulig å få tak i ved spesialiserte butikker.

 

Pris (?): Vel, noe volumvarer kunne det kanskje blitt billigere for, mens nisjeprodukter ville kanskje blitt dyrere. Usikker her.

Kvalitetsgaranti: Nå vet vi med sikkerhet hva vi får, det er svært enkelt å bytte en vin som er dårlig, og innholdet er garantert for. Hvorvidt det private markedet hadde vært så gode på kvalitet - det hadde kanskje ikke vært så lett å bytte en vin på grunn av korksmak?

 

Jeg er personlig veldig glad i vinmonopolet slik det fremstår idag, men jeg tror ikke privatisering ville ført til noen skandaler som i Russland.

Lenke til kommentar

Nå er vel kvalitetssikringen så god her i Norge at den ikke kan sammenlignes med den i Russland. Hadde dagligvarekjeder solgt alkoholholdige varer hadde jeg stolt 100% på disse kjedene og deres leverandører.

 

Det jeg liksom ikke skjønner helt er at man selger uekte varer, skal ikke alkohol i Russland være meget billig uansett? :hmm:

Lenke til kommentar

Ta Danmark. Her er det sprit og øl i butikkene. Men Utvalget av øl er langt lavere enn det er på rema. Vin og sprit utvalget er ikke noe serlig å skryte av heller. Så det er ikke bare posetive ting med butikksalg. Vin tar uansett mye plass i butikken så det blir vanskelig å ha skikkelig utvalg med mindre det er obsen du handler på...

Lenke til kommentar
Nå er vel kvalitetssikringen så god her i Norge at den ikke kan sammenlignes med den i Russland. Hadde dagligvarekjeder solgt alkoholholdige varer hadde jeg stolt 100% på disse kjedene og deres leverandører.

 

Det jeg liksom ikke skjønner helt er at man selger uekte varer, skal ikke alkohol i Russland være meget billig uansett?  :hmm:

7187922[/snapback]

Jeg hadde nok også stolt på alt av varer som blir solgt lovlig i Norge, uavhengig av selger. Når det gjelder prisen på brennevin i Russland; Kan det være at selv med noe som vi oppfatter som "lave priser" egentlig ikke er det for den gjennomsnittlige russer? -Edit, spesifisering; I forhold til inntekt...

 

Ta Danmark. Her er det sprit og øl i butikkene. Men Utvalget av øl er langt lavere enn det er på rema. Vin og sprit utvalget er ikke noe serlig å skryte av heller. Så det er ikke bare posetive ting med butikksalg. Vin tar uansett mye plass i butikken så det blir vanskelig å ha skikkelig utvalg med mindre det er obsen du handler på...

7187925[/snapback]

Det er, etter min mening, det beste argumentet for å beholde vinmonopolet. Har vært i diverse andre land med muligheter for salg nær sagt hvorsomhelst, og utvalget er virkelig ikke noe å skryte av. (Land som; Skottland, Spania, Danmark, Tyrkia, Thailand - eller se på Tax-free butikkene...)

Endret av Pjokk
Lenke til kommentar
Det er, etter min mening, det beste argumentet for å beholde vinmonopolet. Har vært i diverse andre land med muligheter for salg nær sagt hvorsomhelst, og utvalget er virkelig ikke noe å skryte av. (Land som; Skottland, Spania, Danmark, Tyrkia, Thailand - eller se på Tax-free butikkene...)

7187928[/snapback]

Men disse landene har vel også spesialiserte forretninger med bedre utvalg, i tillegg til dagligvarebutikkene? Eller?

Lenke til kommentar
Ta Danmark. Her er det sprit og øl i butikkene. Men Utvalget av øl er langt lavere enn det er på rema. Vin og sprit utvalget er ikke noe serlig å skryte av heller. Så det er ikke bare posetive ting med butikksalg. Vin tar uansett mye plass i butikken så det blir vanskelig å ha skikkelig utvalg med mindre det er obsen du handler på...

7187925[/snapback]

Det er, etter min mening, det beste argumentet for å beholde vinmonopolet. Har vært i diverse andre land med muligheter for salg nær sagt hvorsomhelst, og utvalget er virkelig ikke noe å skryte av. (Land som; Skottland, Spania, Danmark, Tyrkia, Thailand - eller se på Tax-free butikkene...)

7187928[/snapback]

Akkurat på dette sier min erfaring det motsatte :hmm: Jeg irriterer meg grønn over tollbestemmelsene hver gang jeg er ute og reiser fordi jeg ønsker å ta med meg en del drikkevarer som nettopp ikke er å oppdrive i Norge. Polet har en en del utvalg, men at vi har et vinmonopol føler jeg bremser for butikker som vil spesialisere seg på f.eks. øl (veldig mye øl går som vin i Norge pga. grensa på 4,75%). Det er også en del andre spesialiteter en butikk kanskje kunne tenkes å ta inn, men ikke polet som kjører noenlunde lik linje over det hele.

 

EDIT: Killeng var litt før meg ja, men ditto :)

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Det er, etter min mening, det beste argumentet for å beholde vinmonopolet. Har vært i diverse andre land med muligheter for salg nær sagt hvorsomhelst, og utvalget er virkelig ikke noe å skryte av. (Land som; Skottland, Spania, Danmark, Tyrkia, Thailand - eller se på Tax-free butikkene...)

7187928[/snapback]

Men disse landene har vel også spesialiserte forretninger med bedre utvalg, i tillegg til dagligvarebutikkene? Eller?

7188179[/snapback]

Ja, det har de. :)

Hvertfall i de landene jeg har besøkt...

Lenke til kommentar
Men disse landene har vel også spesialiserte forretninger med bedre utvalg, i tillegg til dagligvarebutikkene? Eller?

7188179[/snapback]

Vi snakker uansett om tilgjengelighet, samt at hvis man tar standardutvalget på vinmonopolet og sammenligner med nær sagt hvilken som helst spesialbutikk, så vil man se at vinmonopolet har større utvalgt jevnt over. Selvfølgelig finnes det unntak, og man vil alltid finne ting i utlandet som man ikke får tak i hjemme. Ta Glasgow som ett eksempel, kjøpesenterene selger vin, og spesialforretninger med Whisky. Selvfølgelig var Whiskyforretningen ett funn, men det forventer man nesten siden det er produksjonslandet. Derimot var vinutvalget på kjøpesenteret preget av rimelige drikkeviner, ta Chablis som ett eksempel, i Norge får man ett utall av forskjellige produsenter, her hadde de en Chablis, det var attpåtil en kjip en. For meg så betyr dette egentlig bare en ting; Skulle jeg laget en bedre middag med noe godt drikke til, måtte jeg først funnet en spesialforretning for vin, deretter ville jeg nok tatt en tur i Whiskyforretningen, deretter måtte jeg funnet en butikk med godt over standard utvalg Cognac. Nå vil vel kanskje noen si at jeg er litt "sær" når det kommer til drikke, men jeg velger å tro at jeg ikke er alene. ;)

 

Akkurat på dette sier min erfaring det motsatte :hmm: Jeg irriterer meg grønn over tollbestemmelsene hver gang jeg er ute og reiser fordi jeg ønsker å ta med meg en del drikkevarer som nettopp ikke er å oppdrive i Norge. Polet har en en del utvalg, men at vi har et vinmonopol føler jeg bremser for butikker som vil spesialisere seg på f.eks. øl (veldig mye øl går som vin i Norge pga. grensa på 4,75%). Det er også en del andre spesialiteter en butikk kanskje kunne tenkes å ta inn, men ikke polet som kjører noenlunde lik linje over det hele.

EDIT: Killeng var litt før meg ja, men ditto :)

7188200[/snapback]

Nå er jeg ikke hundre prosent oppdatert for tiden, men kontakter du Brewery eller Interbev, så er de villig til å hjelpe med øl, der er de store. De hadde nok helt sikkert startet en spesialforretning i Oslo hvis de hadde hatt lov, men jeg tror det hadde vært på bekostning av utvalget i resten av landet. Man vil alltid ha produkter som man ikke kan få tak i annet enn i utlandet. Det som kanskje er litt synd er at man som privatperson må betale endel for å importere varer, samt at det er en prosess som ikke er noe særlig enkel.

 

Vinonopolet fungerer måtelig bra når man bor i byen, og det er fordeler og ulemper. Men det som irriterer meg mest er reglene som gjør at vinmonopolet ikke kan ha produktinformasjon på hjemmesidene sine. (Fordi det ville vært reklame...)

7188415[/snapback]

Det er jeg enig i, selv "inhabil informasjon" fra importøren ville vært bedre enn slik det er idag. Så lenge de har netthandel burde vi vært tilgodesett med samme informasjon som vi får muligheten til ved besøk hos en butikk.

 

Edit: Bør vel nevne at jeg ikke er ansatt i vinmonopolet, selv om det kanskje kan høres slik ut :)

Endret av Pjokk
Lenke til kommentar
Syns Vinmonopolet er et bra tiltak, når du først skal kjøpe alkohol,bede å gå på vinmonopolet, enn å kjøpe det av en fyr som heter ivan og bor i murmansk.Og i tillegg vet de som jobber på vinmonopolet hva de selger.

7190111[/snapback]

 

For de som vet hva de kjøper hadde det jo vært greit å ta med ett par flasker vin og en vodka mens du handlet brød.

 

 

PS.

Selv om de fleste har vinmonopol på sin hjemplass er det faktisk ikke alle og vi må jo se det fra deres synspunkt også.

 

For noen år siden måtte vi på Sunndal kjøre helt opp til Oppdal for å kjøpe lovlig alkohol, sikkert maaaange som er i den situasjonen enda...

Lenke til kommentar

Godt utvalg på polet? Hallo!

 

Vel, en finner jo alltid noe å leske seg på, men det er vel ikke til å bestride at det hindrer mangfoldet. Ikke at jeg sier det er dårlig utvalg, men det finnes så mye mer!

 

Videre, så er det alltid løp, sloss og kjøp hver eneste gang de får inn noe som virkelig er å samle på.

 

Det må da være noen som har vært innom carefour e.l. når de har fartet utenfor gamlelandet?

 

Og hvorfor skal alle de "vanlige" sortene rødvin koste rundt 100kr på polet, når de ligger på ca 4 eur i så og si samtlige land på kontinentet?

 

Og så til slutt, hvorfor er all spriten som selges på norsk jord full av brekkmiddel? Man blir jo dårlig lenge før en er full!

Lenke til kommentar
Ta Danmark. Her er det sprit og øl i butikkene. Men Utvalget av øl er langt lavere enn det er på rema. Vin og sprit utvalget er ikke noe serlig å skryte av heller. Så det er ikke bare posetive ting med butikksalg. Vin tar uansett mye plass i butikken så det blir vanskelig å ha skikkelig utvalg med mindre det er obsen du handler på...

7187925[/snapback]

Ta Tyskland da. Der er det mer utvalg.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...